Ingezonden persbericht
Geachte redactie,
KPN heeft razendsnel en zeer adequaat gereageerd op de openbare kritiek van
o.a. Consumentenbond en Internet Trendwatcher Marcel Bullinga (SBS6 Nieuws
4 april en http://www.infoworld.nl/nieuws/bericht.phtml?id=4397&is_nieuws=1
van 5 april en http://www.surfopsafe.nl/nieuws.php?catid=6&pageid=187 van 8
april): KPN brengt alsnog een blokkade aan in I-mode tegen spammers.
Goed nieuws dus voor de gebruikers!
Het aardige is dat KPN zichzelf op korte termijn wellicht pijn doet met
zo'n antispam voorziening, maar daarmee wel mooi een voorsprong heeft op
(toekomstige) concurrenten die op de oude betaalde-spam-toer zitten. Zo
blijkt maar weer: een privacy-voorziening is "gedoe", maar kan wel degelijk
een concurrentievoordeel betekenen. En dat is goed, want succes van I-mode
is belangrijk voor de Europese economie en voor de haperende Europese
innovatie. Bovendien kan Europa met nieuwe mobiele diensten haar slinkende
voorsprong op de VS weer opkrikken.
Wat resteert er aan kanttekeningen bij deze nieuwe ontwikkeling in I-mode?
De aangekondigde antispam-voorziening is uitsluitend geldig voor KPN. Te
wensen over blijft een smartcardgebaseerde antispam voorziening die wordt
gebruikt door alle providers en over alle media heen (een zogenaamde
"Control Card"). Zo'n algemene anti-spamvoorziening is belangrijk voor
iedereen, maar zeker voor kinderen, die blijkens onderzoek van de
www.kinderconsument.nl steeds vaker met spam geconfronteerd worden (zie
SBS6 en Jeugdjournaal van 8 april en diverse kranten van 6 en 10 april).
Deze "Control Card" betekent dat er een smartcard in het mobieltje
geschoven moet kunnen worden. Die Cntrol Card kan vervolgens gebruikt
worden om de functies van de mobiel als zodanig uit te breiden tot
alomvattend beslisinstrument, zoals "leugendetector", "matchmaker" en
"digitaal paspoort". De tele/datacom-provider die dit initieert is
innovatief bezig.
Verder is het essentieel, nog los van spam, om bij een "gevoelig"
beslisinstrument als de mobiel de ja/nee-beslissing louter bij de gebruiker
te leggen, dus permissiemarketing. Hoe wil KPN dat gaan aanpakken?
Algemeen gesproken is het essentieel om bij diensteninnovatie gebruik te
maken van de typische meerwaarde van digitale kennis: gepersonaliseerd naar
behoefte, plaats, tijd; in real time, en zo verdiept als de gebruiker maar
wenst. En, in geval van mobiel, binnen de typische beperkingen van de
mobiel! Dat is de "Future Check".
Een aantal andere pijnpunten in het business model van I-mode KPN blijft
naar mijn mening staan:
-waarom een brede waaier aan diensten aanbieden i.p.v. eerst richten op
diensten die urgent zijn naar plaats of tijd?
-waarom eerst richten op consumentenmarkt i.p.v op de zakelijke markt, waar
kosten veel minder een rol spelen en het nut van mobiele toegang tot
bedrijfsnetwerken groot is? Ziet KPN de mobiel nu als een
"verveelinstrument" of als een "beslisinstrument"? Positioneren als beide
tegelijk gaat wringen.
Onduidelijk is of KPN reeds echte "location based services" aanbiedt (dus
niet de lijst van alle restaurants in Nederland maar alleen die binnen 2 km
van waar de gebruiker staat). Zo ja, dan is dat mooi, want dan wordt
gebruik gemaakt van de typische meerwaarde van digitale kennis. Tot slot:
als de consument goedkoper kan "SMS-en" via I-mode dan nu, heeft KPN een hit.
Vr. Groet,
Marcel Bullinga
Internet Trendwatcher
06-29552946
www.marcelbullinga.nl