Ingezonden persbericht


Geachte redactie,

KPN heeft razendsnel en zeer adequaat gereageerd op de openbare kritiek van o.a. Consumentenbond en Internet Trendwatcher Marcel Bullinga (SBS6 Nieuws 4 april en http://www.infoworld.nl/nieuws/bericht.phtml?id=4397&is_nieuws=1 van 5 april en http://www.surfopsafe.nl/nieuws.php?catid=6&pageid=187 van 8 april): KPN brengt alsnog een blokkade aan in I-mode tegen spammers.

Goed nieuws dus voor de gebruikers!

Het aardige is dat KPN zichzelf op korte termijn wellicht pijn doet met zo'n antispam voorziening, maar daarmee wel mooi een voorsprong heeft op (toekomstige) concurrenten die op de oude betaalde-spam-toer zitten. Zo blijkt maar weer: een privacy-voorziening is "gedoe", maar kan wel degelijk een concurrentievoordeel betekenen. En dat is goed, want succes van I-mode is belangrijk voor de Europese economie en voor de haperende Europese innovatie. Bovendien kan Europa met nieuwe mobiele diensten haar slinkende voorsprong op de VS weer opkrikken.

Wat resteert er aan kanttekeningen bij deze nieuwe ontwikkeling in I-mode?

De aangekondigde antispam-voorziening is uitsluitend geldig voor KPN. Te wensen over blijft een smartcardgebaseerde antispam voorziening die wordt gebruikt door alle providers en over alle media heen (een zogenaamde "Control Card"). Zo'n algemene anti-spamvoorziening is belangrijk voor iedereen, maar zeker voor kinderen, die blijkens onderzoek van de www.kinderconsument.nl steeds vaker met spam geconfronteerd worden (zie SBS6 en Jeugdjournaal van 8 april en diverse kranten van 6 en 10 april). Deze "Control Card" betekent dat er een smartcard in het mobieltje geschoven moet kunnen worden. Die Cntrol Card kan vervolgens gebruikt worden om de functies van de mobiel als zodanig uit te breiden tot alomvattend beslisinstrument, zoals "leugendetector", "matchmaker" en "digitaal paspoort". De tele/datacom-provider die dit initieert is innovatief bezig.
Verder is het essentieel, nog los van spam, om bij een "gevoelig" beslisinstrument als de mobiel de ja/nee-beslissing louter bij de gebruiker te leggen, dus permissiemarketing. Hoe wil KPN dat gaan aanpakken?

Algemeen gesproken is het essentieel om bij diensteninnovatie gebruik te maken van de typische meerwaarde van digitale kennis: gepersonaliseerd naar behoefte, plaats, tijd; in real time, en zo verdiept als de gebruiker maar wenst. En, in geval van mobiel, binnen de typische beperkingen van de mobiel! Dat is de "Future Check".

Een aantal andere pijnpunten in het business model van I-mode KPN blijft naar mijn mening staan:

-waarom een brede waaier aan diensten aanbieden i.p.v. eerst richten op diensten die urgent zijn naar plaats of tijd?

-waarom eerst richten op consumentenmarkt i.p.v op de zakelijke markt, waar kosten veel minder een rol spelen en het nut van mobiele toegang tot bedrijfsnetwerken groot is? Ziet KPN de mobiel nu als een "verveelinstrument" of als een "beslisinstrument"? Positioneren als beide tegelijk gaat wringen.

Onduidelijk is of KPN reeds echte "location based services" aanbiedt (dus niet de lijst van alle restaurants in Nederland maar alleen die binnen 2 km van waar de gebruiker staat). Zo ja, dan is dat mooi, want dan wordt gebruik gemaakt van de typische meerwaarde van digitale kennis. Tot slot: als de consument goedkoper kan "SMS-en" via I-mode dan nu, heeft KPN een hit.

Vr. Groet,
Marcel Bullinga
Internet Trendwatcher
06-29552946
www.marcelbullinga.nl