Universiteit van Amsterdam



Tutorprogramma's hebben positief effect op basisonderwijs
woensdag 10 april 14.00 uur

Promotie Onderwijskunde

In tutorprogramma's lopen jongere leerlingen (tutees) met oudere leerlingen (tutors) mee. Vosse onderzocht de effecten van tutorprogramma' in het basisonderwijs voor realistisch rekenen-wiskunde en voor automatiseringsvaardigheden voor rekenen. Voor kinderen uit groep 7 en groep 4 is gekeken naar de motivatie voor rekenen-wiskunde en naar het welbevinden, de motivatie en het zelfvertrouwen in het geven van uitleg bij rekenen. Daarnaast is voor alle participanten, dus tutoren, tutees, ouders van deze beide groepen, alle leerkrachten en de proefleiders, door middel van vragenlijsten nagegaan hoe het programma is ervaren en wat mogelijke knelpunten zijn. Het programma heeft een jaar gedraaid op acht experimentele scholen. Op evenveel controlescholen zijn, om de resultaten hiermee te kunnen vergelijken, dezelfde toetsen systematisch afgenomen. Ouders en leerkrachten constateren een verbetering in het zelfvertrouwen van hun leerlingen, hun sociale vaardigheden, hun rekenvaardigheden en in het samenwerken tussen leerlingen. Ook de tutoren en tutees zijn positief, met name de tutees hebben veel plezier in het werken aan allerlei opdrachten met een oudere leerling. Wel wordt geconstateerd dat het programma veel tijd kost en dat de leerlingen soms, ondanks de genomen voorzorgsmaatregelen, toch bepaalde lessen uit de eigen klas missen. De leerkrachten en proefleiders gaven suggesties voor verbeteringen van het programma, die in de aanbevelingen van het proefschrift worden opgenomen. Vosse pleit in het verlengde hiervan ervoor om in het kader van onderwijsverbetering tutorprogramma's regulier op te laten nemen in het onderwijs.
Mw. A.J.M. Vosse: Evaluatie van Tutorleren in Nederland: een onderzoek naar de cognitieve en sociaal-emotionele effecten van een tutorprogramma voor rekenen-wiskunde in het basisonderwijs. Promotor is prof. dr. G.W. Meijnen. Co-promotor is prof. dr. J.J. Hox (UU).

Jeroen Winckers
Universiteit van Amsterdam
Persvoorlichting
Postbus 19268
1000 GG Amsterdam
tel. 020-525 3194
fax. 020-525 4963
http://www.uva.nl
afwezig op woensdag