Gemeente Hoogeveen
10 april 2002
* Grote drukte verwacht op Koninginnedag *
* Commissie Bestuur houdt vergadering *
* Betonblokken in Hollandscheveld *
* Circus Renz op Oude Markt *
* Hoorzittingen bezwaar en beroep *
* Geen spreekuur *
* Afscheid oud-wethouder Punt *
* Presidium raad houdt vergadering *
* Openingstijden Milieustraat *
* Gemeente ook dicht op dag voor Koninginnedag *
* Speciale verordening voor Koninginnedag *
* Afsluiting straten voor wielrennen *
* Verzoek kwijtschelding belastingen indienen voor eind juli *
* Werkconferentie over stedelijke vernieuwing *
* Wie doet er mee aan Anjercollecte? *
* Digitaal spreekuur nieuwe wethouders over koers 2002-2006 *
* Gemeente geeft parkeerroute aan *
* Wijkbeheerder voor Centrum-Oost *
* Verkiezingen Tweede Kamer *
* Wet Milieubeheer *
* Vaststelling bestemmingsplan Nieuwlande, partiële herziening
omgeving Johannes Poststraat 32 *
* Verklaring van acceptatie melding op grond van artikel 8.19 van de
Wet Milieubeheer *
* Meldingen Amvb's *
* Ingekomen sloopaanvragen, bouwaanvragen en bouwmeldingen *
* Verleende vergunningen *
Kom met openbaar vervoer of op de fiets
Grote drukte verwacht op Koninginnedag
Terwijl Hoogeveen steeds meer oranje kleurt, gaan de praktische
voorbereidingen voor Koninginnedag ook gewoon door. Met name het
verkeer op 30 april vraagt veel aandacht. Hieronder alvast een
overzicht van de belangrijkste maatregelen.
Vanavond, woensdag 10 april, om 20.00 uur is er een informatieavond in
het raadhuis voor bewoners en ondernemers langs de koninklijke route.
Hier zal burgemeester Urlings een toelichting geven op het programma
en de voorbereidingen. De bewoners van de binnenstad krijgen nog een
aparte brief over de verkeersmaatregelen voor het centrum.
Verkeer
Vanwege de te verwachten drukte gelden op Koninginnedag een aantal
speciale verkeersmaatregelen. Wij raden iedereen dringend aan om
zoveel mogelijk gebruik te maken van het openbaar vervoer of de fiets.
In het centrum zullen speciale fietsparkeerplaatsen beschikbaar zijn.
De meeste verkeersmaatregelen op 30 april gaan al in om 6.00 uur 's
ochtends. Sommige maatregelen duren de hele dag, andere tot het eind
van de ochtend. Hieronder een overzicht van de belangrijkste
maatregelen:
* De afritten van de A28 naar Hoogeveen Centrum bij de Schutstraat
zijn van 6.00 uur tot 12.00 uur afgesloten voor alle verkeer.
* Verkeer in het centrum wordt geweerd van 6.00 tot 12.00 uur. Er is
de gehele dag (van 6.00 tot 18.00 uur) eenrichtingsverkeer op een
uitgebreide ruit rond het centrum: Van Limburg Stirumstraat,
Schutstraat (zuidelijke rijbaan), Haagje, Kanaalweg (oostelijke
rijbaan) en Industrieweg. U kunt 's morgens wel het centrum met uw
auto verlaten, maar voor de parkeerpleinen rond de Hoofdstraat
gelden wel beperkingen. Deze zullen worden toegelicht in de brief
voor alle binnenstadbewoners.
* De Pesserstraat is de gehele dag (van 6.00 tot 18.00 uur)
afgesloten voor het verkeer.
* De Trekgatenweg is alleen toegankelijk voor parkeerders, dus niet
voor doorgaand verkeer.
* Vanuit enkele dorpen rondom Hoogeveen rijden pendelbussen naar het
centrum. Met deze bussen kunt u gratis reizen. In de week voor 30
april staan de routes en de dienstregelingen in de regionale
dagbladen.
* De normale busdiensten van Arriva en MTI rijden zoveel mogelijk de
normale dienstregeling. Rond het centrum zijn de routes aangepast.
Parkeren
Er zullen ongetwijfeld nog heel wat bezoekers met de auto naar
Hoogeveen komen. Vanuit het Noorden zullen zij vooral naar
bedrijventerrein De Wieken worden geleid. Aan de bedrijven op het
terrein wordt gevraagd zoveel mogelijk mee te werken aan het scheppen
van parkeergelegenheid voor onze gasten. We gaan ervan uit dat
bezoekers vanaf de parkeerplek op De Wieken lopend naar het centrum
gaan.
Verkeer vanuit het Zuiden zal zoveel mogelijk naar een parkeerterrein
langs de Trekgatenweg worden geleid. Van hier gaan pendelbussen naar
het centrum rijden.
Invaliden
Voor mensen die afhankelijk zijn van een rolstoel zijn enkele speciale
voorzieningen getroffen. Er is voor mensen in een rolstoel een beperkt
aantal plaatsen gereserveerd langs de koninklijke route bij het
Kerkplein. U kunt deze plekken met de auto bereiken door te parkeren
op het Bilderdijkplein, maar dient hiervoor wel een speciale
parkeerkaart aan te vragen bij de afdeling Verkeer van de gemeente (zo
lang de voorraad strekt). Vertoon van een gewone invalidenparkeerkaart
is dus niet voldoende om op 30 april 's ochtends toegang te krijgen
tot het centrum.
Voor vragen over de verkeersmaatregelen op Koninginnedag of het
reserveren van een speciale invalidenparkeerkaart kunt u zich wenden
tot de afdeling Verkeer, telefoon 291646.
Commissie Bestuur houdt vergadering
Betonblokken in Hollandscheveld
Aan de Abraham Niehuesstraat in Hollandscheveld liggen naast nummer 10
(Autohandel Hollandscheveld Veldman) al enkele maanden vijftien
betonblokken. Het is niet bekend van wie ze zijn. De blokken liggen op
gemeentegrond en moeten weggehaald worden. Bureau Toezicht vraagt de
eigenaar contact op te nemen (Raadhuisstraat 13/15 in Hoogeveen, tel.
221923). Meldt zich binnen 13 weken niemand, dan verwijdert de
gemeente de blokken.
Circus Renz op Oude Markt
Vanaf zondag 14 april 21.00 uur tot en met woensdag 17 april kan op
het Oude Marktterrein niet worden geparkeerd. In die periode slaat
Circus Herman Renz daar zijn tenten op.
Hoorzittingen bezwaar en beroep
De commissie bezwaar en beroep houdt woensdag 17 april openbare
hoorzittingen in commissiekamer 1 in het raadhuis van Hoogeveen. De
hoorzittingen zijn openbaar. De agenda vermeldt:
14.30 uur
. Bezwaarschrift Helanco BV tegen het verlenen van een bouwvergunning
voor het plaatsen van een urinoir in de Hoofdstraat.
15.15 uur.
Bezwaarschriften van de Werkgroep Stationsgebied tegen een
bouwvergunning en een kapvergunning ten behoeve van de bouw van drie
kantoorgebouwen in het Stationsgebied.
Geen spreekuur
Het spreekuur van wethouder Van der Zwaag op maandag 15 april komt te
vervallen.
Collecten
Deze week gaat ZOA Vluchtelingenzorg met de collectebus langs de
deuren. Volgende week is het de beurt aan het Nationaal Fonds Sport
Gehandicapten.
Afscheid oud-wethouder Punt
Oud-wethouder Punt heeft enige tijd geleden zijn actieve politieke
loopbaan beëindigd. De gemeente houdt daarom volgende week donderdag
18 april een afscheidsbijeenkomst in de tuinfoyer van theater De
Tamboer in Hoogeveen. De bijeenkomst duurt van 15.30 tot 17.30 uur.
Presidium raad houdt vergadering
Presidium van de raad van Hoogeveen vergadert volgende week maandag 15
april in de B&W-kamer in het raadhuis. De vergadering, die openbaar
is, begint om 16.00 uur. De agenda vermeldt onder meer:
* Agenda raadsvergadering van 25 april 2002.
* Benoeming leden college en raadsleden in diverse besturen.
* Voortgang informatievoorziening raadsleden (computerplan e.d.).
* Voortgang voorbereiding raadsexcursies.
* Deelname raadsleden aan andere werkzaamheden.
De stukken bij de agendapunten liggen tot de vergadering ter inzage
bij griffier mr. J.P. Wind in het raadhuis en kunnen op verzoek per
e-mail worden toegezonden.
Openingstijden Milieustraat
De openingstijden van de Milieustraat op de gemeentewerf aan de Vos
van Steenwijklaan in Hoogeveen. zijn:
dinsdag tot en met vrijdag
* van 8.30 tot 12.00 uur en van 12.30 tot 16.30 uur
zaterdag
* van 13.00-17.00 uur
De Milieustraat is alleen toegankelijk voor bezitters van een
Milieustraatpas. De pas is uitsluitend bestemd voor inwoners van
Hopogeveen, die worden aangeslagen voor de Afvalstoffenheffing. U kunt
een pas aanvragen bij het Voorlichtingscentrum in het gemeentehuis van
Hoogeveen of bij de afdeling Reiniging aan de Vos van Steenwijklaan.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Reiniging (tel. 291653) of u surft naar www.hoogeveen.nl.
Gemeente ook dicht op dag voor Koninginnedag
De gemeente is maandag 29 april - de dag voor Koninginnedag - gesloten
voor het publiek. U kunt dan niet terecht voor de gebruikelijke
diensten als vergunningen, paspoorten, rijbewijzen etc. Wel is de
gemeente bereikbaar onder het algemene nummer 291911 in verband met de
voorbereidingen voor Koninginnedag. Dan kunt u alleen bij het
voorlichtingscentrum terecht voor vragen over
Koninginnedagactiviteiten.
Op Koninginnedag zelf is het gemeentehuis uiteraard voor het publiek
gesloten.
Speciale verordening voor Koninginnedag
Er is een speciale verordening vastgesteld voor Koninginnedag. De
burgemeester heeft een gebied aangewezen waarbinnen die dag beperkingen van
kracht zijn. Zo is het op Koninginnedag verboden tussen 6.00 en 12.00 uur
zonder speciale vergunning een terras in te richten in het centrumgebied. Op
de terrassen mogen consumpties uitsluitend in plastic bekers worden
geserveerd. De politie heeft toestemming om alle voorwerpen die 'in de weg
staan' te verwijderen. U kunt de verordening tijdens openingsuren van het
gemeentehuis inzien bij de afdeling ABJZ. Voor meer informatie kunt u
contact opnemen met de heer A. Middelveld, telefoon 291240.
Afsluiting straten voor wielrennen
De gemeente sluit het komende weekeinde in Hoogeveen een aantal straten af
voor de wielerevenementen Ronde van Drenthe en de Albert Achterhess Classic.
Zaterdag 13 april is de Alteveerstraat tussen 8.00 uur en 18.30 uur dicht
voor het doorgaande verkeer. Ook wordt die dag de Industrieweg tussen de
Noorderweg en de Brinkstraat is tussen 10.00 uur en 12.30 uur voor het
verkeer afgesloten.
De overige knelpunten in het parcours van de Ronde van Drenthe en de Albert
Achterhess classic worden tijdens het doorkomen van de wielrenners tijdelijk
afgesloten. Zaterdag wordt er ook nog een koers verreden. Daarvoor zijn
tussen 15.00 uur en 16.00 uur de Zuiderweg, de Schutstraat, de Alteveertraat
en de Kortenaerstraat tijdelijk voor het verkeer afgesloten.
Verzoek kwijtschelding belastingen indienen voor eind juli
De gemeente heeft eind februari de aanslagen onroerende-zaakbelasting (OZB) verstuurd. Als u door financiële omstandigheden niet in staat bent om de gemeentelijke belasting te betalen, kunt u de gemeente om kwijtschelding vragen. U kunt zo'n verzoek tot en met 31 juli indienen.
De kwijtschelding geldt overigens niet alleen voor de
onroerende-zaakbelasting, maar ook voor het rioolrecht en de
afvalstoffenheffing.
Minimumloon
Bij de beoordeling van een aanvraag houdt de gemeente rekening met het
inkomen per maand (inclusief vakantiegeld), de maandelijkse vaste lasten en
het vermogen (bijvoorbeeld eigen woning, spaargeld). In het algemeen kunt u
kwijtschelding krijgen als uw netto-besteedbaar inkomen rond het minimumloon
ligt. Als u een eigen woning of spaargeld heeft, is kwijtschelding meestal
niet mogelijk.
Mocht u niet zozeer problemen hebben met het betalen van de OZB, maar wel
met het aantal termijnen ook dan kunt u contact opnemen met de gemeente. Bij
automatische incasso staat er weliswaar op de aanslag dat er in maximaal zes
termijnen betaald moet worden, maar in overleg met de afdeling financiën is
acht termijnen ook mogelijk.
Kwijtschelding
Een verzoek om algehele kwijtschelding kunt u binnen drie maanden na
dagtekening van de aanslag indienen. Hiervoor kunt u bij het
voorlichtingscentrum van de gemeente of de afdeling financiën een formulier
afhalen. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling
financiën, 291291. Werkconferentie over stedelijke vernieuwing
De gemeenteraad van Hoogeveen houdt woensdag 24 april een werkconferentie
over stedelijke vernieuwing. De conferentie wordt in de raadszaal van het
gemeentehuis gehouden van 19.30 tot 22.00 uur. Publiek is als toehoorder van
harte welkom.
De uitvoering van het Meerjarenprogramma Stedelijke Vernieuwing 2000 tot
2005 is bijna halverwege. De provincie en het rijk zijn al aan het nadenken
zijn over de tweede periode van stedelijke vernieuwing (2005 tot 2010).
Ideeën die in de gemeente leven, zouden daarin moeten doorklinken. Om die
reden zullen de raadsleden niet alleen stil staan bij de gang van zaken tot
nu toe, maar ook vooruitblikken op de tweede periode.
Wie doet er mee aan Anjercollecte?
Het Prins Bernhard Cultuurfonds Drenthe (vroeger het Anjerfonds Drenthe)
verstrekt jaarlijks vele subsidies aan tal van culturele activiteiten en het
natuurbehoud in Drenthe. Vele muziekverenigingen, zangkoren en dergelijke
hebben weer een bijdrage ontvangen. Ook in onze gemeente.
Voor het eerst sinds jaren heeft het fonds het jaarbudget geheel uitgegeven.
Dat komt voor een deeld door de vele aanvragen uit het fonds, maar ook door
de teruglopende collecte-opbrengst.
Dit jaar wordt de Anjercollecte gehouden in de periode 27 mei tot en met 1
juni 2002. Graag nodigen wij verenigingen die op cultureel terrein werkzaam
zijn uit om aan deze collecte deel te nemen. Het houden van een collecte is
voor verenigingen zeker de moeite waard, want ongeveer eenderde van het
ingezamelde geld mag in de verenigingskas worden gestort.
Aanmelden
Belangstellenden kunnen zich aanmelden tot 25 april 2002. Dit kan in het
gemeentehuis bij de afdeling Algemeen Bestuurlijke en Juridische Zaken,
Raadhuisplein 1, Postbus 20000, 7900 PA, Hoogeveen. Voor inlichtingen of
aanmelding kunt u contact opnemen met mevrouw K. Eefting, telefoonnummer
291245 of per e-mail K.Eefting@Hoogeveen.nl
Woensdag 17 april 20.00 uur
Digitaal spreekuur nieuwe wethouders over koers 2002-2006Op 25 april a.s.
wordt het nieuwe college benoemd door de gemeenteraad. Twee van de beoogde
wethouders in het college zijn nieuw: Sjoukje de Haan van het CDA en Jan
Stoefzand van Gemeentebelangen. Zij zullen volgende week woensdag, 17 april,
een digitaal spreekuur houden over het nieuwe collegeprogramma.
Het te benoemen college vormt vanaf 25 april het dagelijks bestuur van de
gemeente. Wethouders zijn naast Stoefzand en De Haan, Thijs Leistra (CDA) en
Wietze van der Zwaag (PvdA). Burgemeester Urlings is voorzitter van het
college. De koers die ze gaan varen is vastgelegd in een collegeprogramma.
Dit wordt ook op 25 april vastgesteld in de raad.
De koers
Rode draad in het collegeprogramma is doorgaan op de ingeslagen weg van het
huidige college. Dat wil zeggen letterlijk en figuurlijk "ruimte bieden voor
de eigen identiteit van de diverse (groepen) inwoners." En daarnaast
"kwaliteit stellen boven kwantiteit".
Basiskwaliteiten Hoogeveen
Het college wil de basiskwaliteiten van Hoogeveen koesteren en versterken,
zoals: variatie tussen stedelijk, dorps en landelijk wonen; de combinatie
van moderne voorzieningen die horen bij de regiopositie en de rust en de
ruimte; de ligging op een knooppunt van belangrijke autosnelwegen; de vele
vormen van bedrijvigheid; het sterke verenigingsleven en de krachtige
sociale verbanden en de relatieve veiligheid.
Inbreng van Hoogeveners
Bij dit alles wil het college zich laten leiden door de inbreng vanuit de
samenleving. Het wil het proces zo inrichten dat inwoners, organisaties en
instellingen in een vroeg stadium ruim de gelegenheid krijgen om een actieve
bijdrage te leveren. Het college wil een transparante, betrouwbare en
correcte partner zijn.
Grote projecten
Er zijn een aantal grote, voor velen merkbare projecten waar het college de
komende jaren veel aandacht aan zal besteden. Deze zijn onder andere de
ontwikkeling van Buitenvaart en Riegmeer, de vernieuwing van wijken
(Krakeel, Schoonvelde-oost, Centrum-oost), dorpen (Nieuwlande) en bestaande
bedrijventerreinen, en de realisatie van een asielzoekerscentrum.
Het collegeprogramma is te vinden via www.hoogeveen.nl/nieuws en in het
voorlichtingscentrum.
Het digitaal spreekuur van De Haan en Stoefzand begint om 20.00 uur en duurt
tot 21.30 uur. Iedereen kan - zonder aanmelding vooraf - meedoen of alleen
meekijken. Het spreekuur is te bereiken via de startpagina van
www.hoogeveen.nl. De tekst van het gesprek is een dag later te lezen op
diezelfde plek.
Gemeente geeft parkeerroute aan
De gemeente geeft eind april, begin mei langs de Centrumruit van Hoogeveen
een parkeerroute aan. Langs de route en op de belangrijkste toevoerwegen
komen borden met de tekst 'P-route'. Ook komen er borden die de automobilist
naar de parkeerpleinen in het centrum verwijzen.
De Centrumruit bestaat uit de Van Limburg Stirumstraat, Blankenslaan-Oost,
Willemskade, Schoolstraat, Grote Kerkstraat, Wilhelminastraat, Notaris
Mulderstraat, Het Haagje en de Schutstraat.
De route wordt in twee richtingen aangegeven. Uitzondering is de Notaris
Mulderstraat tussen de rotonde en Jonkheer de Jongestraat, omdat dat
gedeelte eenrichtingsverkeer is. Daarom loopt daar de P-route in zuidelijke
richting vanaf de Wilhelminastraat via de Jonkheer de Jongestraat en De Kaap
naar Het Haagje.
Vanaf de Alteveerstraat wordt naar het Beukemaplein en het Schutsplein
verwezen.
Wijkbeheerder voor Centrum-Oost
De gemeente heeft met sinds 2 april een nieuwe wijkbeheerder in de wijk
Centrum-Oost. Het is Johnny Arends. Hij was al in dienst bij de gemeente bij
de afdeling Onderhoud.
'Zijn' wijk omvat de Verzetsbuurt, Oranjebuurt, Noorderlicht (plan Noord),
Kanaalweg Sportlaan en nieuwe wijk Zwembad.
Arends heeft vanaf 15 april spreekuur in de buurthuizen Het Knooppunt en De
Pompe. De spreekuren worden gehouden van 11.00 tot 12.00 uur, op maandag en
woensdag in De Pompe en op dinsdag en donderdag in Het Knooppunt.
Verkeerstest automobilisten van 55 jaar en ouder
Bent u 55 jaar of ouder en heeft u een rijbewijs? Dan kunt u vrijdag 26
april weer meedoen aan de Seniorenritten. Dit is een verkeerstest voor
ouderen. De test start bij het DES-gebouw aan de Albert Steenbergenstraat in
Hoogeveen.
De test is opgezet omdat ouderen verhoudingsgewijs vaak slachtoffer zijn in
het verkeer. De oorzaak hiervan kan de rijstijl zijn, maar ook de
onbekendheid met nieuwe ontwikkelingen als rotondes en gewijzigde
verkeersregels.
U rijdt onder begeleiding van een rij-instructeur een route door Hoogeveen
en omgeving en krijgt na afloop te horen wat er goed en fout ging. De
instructeur geeft ook tips om de rijstijl te verbeteren.
Naast de 45 minuten durende rondrit met de eigen auto bestaat de Seniorenrit uit een reactie-test, een ogen- en gehoortest en een theorietoets.
Geringe kosten
De Seniorenrit is geen examen. U verliest dus nooit uw rijbewijs. U betaalt
een eigen bijdrage van 12,- De overige kosten betalen de gemeente Hoogeveen
en 3VO district Drenthe.
Aanmelden
Automobilisten van 55 jaar en ouder die aan de test willen meedoen kunnen
zich opgeven bij:
Er kunnen maximaal 35 automobilisten meedoen.
Verkiezingen Tweede Kamer
Uitoefening van het kiesrecht door personen die in dienstbetrekking
zijn
De burgemeester van Hoogeveen herinnert in verband met de op 15 mei
2002 te houden verkiezing van de leden van de Tweede Kamer aan de
onderstaande bepalingen van de Kieswet.
1. Volgens artikel J 10 van de Kieswet is iedere werkgever verplicht
te zorgen, dat iedere stemgerechtigde werknemer, die bij hem in
dienstbetrekking is, gelegenheid krijgt om aan de verkiezing deel
te nemen, voor zover hij dat niet buiten de vastgestelde werkuren
kan doen.
2. Op grond van artikel Z 9 van de Kieswet wordt de werkgever die de
hierboven vermelde, hem opgelegde verplichting niet nakomt,
gestraft met hechtenis van ten hoogste veertien dagen of geldboete
van de tweede categorie.
Stemmen bij volmacht
De burgemeester van Hoogeveen maakt bekend dat het bij de aanstaande
verkiezing van de leden van de Tweede Kamer een kiezer toegestaan is
bij volmacht te stemmen. Daarbij gelden de volgende bepalingen.
A. MACHTIGING OP SCHRIFTELIJKE AANVRAAG
1. Op het gemeentehuis van deze gemeente zijn kosteloos verkrijgbaar
de formulieren voor de verzoekschriften om bij volmacht te mogen
stemmen.
2. Het verzoekschrift moet uiterlijk op de veertiende dag voor de dag
van de stemming, dus voor of op 1 mei 2002, door de kiezer worden
ingediend bij de burgemeester van de gemeente, waar hij op de dag
van de kandidaatstelling (2 april 2002) als kiezer is
geregistreerd.
3. Het verzoek wordt niet ingewilligd wanneer het aan de verzoeker is
toegestaan in een stembureau naar zijn keuze aan de stemming deel
te nemen.
4. Hij, die zich bereid heeft verklaard om als gemachtigde op te
treden, moet op de dag van de kandidaatstelling als kiezer zijn
geregistreerd.
5. Bij inwilliging van het verzoek ontvangt de gemachtigde een
volmachtbewijs. Hij dient de volmachtstem tegelijk met zijn eigen
stem uit te brengen.
B. MACHTIGING DOOR OVERDRACHT VAN DE OPROEPINGSKAART
6. De kiezer kan ook, in plaats van een verzoekschrift in te dienen,
na ontvangst van zijn oproepingskaart, tot en met de dag van de
stemming, zelf een andere kiezer machtigen voor hem te stemmen,
door zijn oproepingskaart aan die kiezer over te dragen.
7. Een op deze wijze aangewezen gemachtigde moet op de dag van de
kandidaatstelling (2 april 2002) in hetzelfde stemdistrict staan
ingeschreven als de kiezer die de volmacht geeft.
8. De aldus gemachtigde kan de volmachtstem uitsluitend tegelijk
met zijn eigen stem, in het stemdistrict waar hij staat
ingeschreven, uitbrengen.
Een kiezer mag niet meer dan twee aanwijzingen als gemachtigde
aannemen.
De volmachtgever is niet bevoegd de volmacht in te trekken of in
persoon aan de stemming deel te nemen. Nadere inlichtingen worden op
het gemeentehuis verstrekt.
Stemmen in een stembureau naar keuze van de kiezer
De burgemeester van Hoogeveen maakt bekend dat het bij de aanstaande
verkiezing van de leden van de Tweede Kamer een kiezer toegestaan is
zijn stem uit te brengen in een stembureau naar keuze. Daarbij gelden
de volgende bepalingen:
A. SCHRIFTELIJK VERZOEK
1. Bij het gemeentehuis van deze gemeente zijn kosteloos verkrijgbaar
formulieren voor verzoekschriften om in een stembureau naar keuze
aan de stemming te mogen deelnemen.
2. Het verzoekschrift moet uiterlijk op de veertiende dag voor de dag
van de stemming, dus uiterlijk op 1 mei 2002, door de kiezer
worden ingediend bij de burgemeester van de gemeente waar hij op
de dag van de kandidaatstelling (2 april 2002) als kiezer is
geregistreerd.
3. Het verzoek wordt niet ingewilligd indien aan de verzoeker is
toegestaan bij volmacht te stemmen.
4. Bij inwilliging van het verzoek wordt de beslissing gesteld op de
oproepingskaart, die daardoor wordt omgezet in een kiezerspas.
B. MONDELING ONDERZOEK
5. Na ontvangst van de oproepingskaart kan de kiezer ook, in plaats
van een schriftelijk verzoek te doen, zich onder overlegging van
zijn oproepingskaart vervoegen bij het gemeentehuis van de
gemeente, waar hij op de dag van de kandidaatstelling (2 april
2002) als kiezer is geregistreerd, om deze te doen omzetten in een
kiezerspas. Dit kan geschieden tot op de vijfde dag voor die van
de stemming, dus uiterlijk op 10 mei 2002.
Een kiezer, die in het bezit is van een kiezerspas, kan zich ter
uitoefening van zijn kiesrecht aanmelden in elk stembureau van zijn
keuze in Nederland.
Nadere inlichtingen worden op het gemeentehuis verstrekt.
Wet Milieubeheer
Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen, maken met inachtneming van
het bepaalde in de artikelen 13.4 van de Wet Milieubeheer, jo. 3:19,
lid 2 en 3:20, lid 1 van de Algemene Wet Bestuursrecht bekend, dat zij
van plan zijn om naar aanleiding van de aanvraag van Buigcentrale
Steenbergen International B.V. te Hoogeveen voor het veranderen c.q.
de verandering van de werking van een inrichting voor het verwerken
van betonstaal, gelegen aan de Dr. Anton Philipsstraat 15 te
Hoogeveen, een vergunning ingevolge de Wet Milieubeheer te gaan
verlenen onder het stellen van voorschriften ter bescherming van het
milieu. De inrichting wordt uitgebreid met de opslag van 6 gasflessen
inert gas van 50 liter, 3 flessen zuurstof van 50 liter en 3 flessen
acetyleen van 50 liter.
De aanvraag, het ontwerp-besluit en andere op deze zaak betrekking
hebbende stukken liggen vanaf 11 april 2002 tot en met 9 mei 2002 op
werkdagen tijdens kantooruren ter inzage bij de sector Milieu en
Openbare Werken, afdeling Milieu-Inspectie en -Vergunningen,
Raadhuisplein 24 te Hoogeveen (Compagnieshuis). Indien gewenst kan een
mondelinge toelichting op de stukken worden verkregen. Op verzoek
kunnen de stukken op dinsdagen ook buiten kantooruren worden ingezien.
De stukken zullen dan van 16.00 tot 19.00 uur ter inzage worden gelegd
in het gemeentehuis (bodekamer, Raadhuisplein).
Na deze periode zijn de stukken uitsluitend tijdens kantooruren op genoemde afdeling in te zien. Deze regeling geldt gedurende de gehele procedure, dat wil zeggen tot het einde van de termijn waarbinnen beroep kan worden ingesteld tegen ons besluit op de aanvraag.
Gemotiveerde bedenkingen tegen het ontwerp-besluit kunnen schriftelijk
door een ieder tot en met 9 mei 2002 bij ons college worden ingediend.
Degene, die schriftelijk zijn bedenkingen tegen het ontwerp inbrengt,
kan vragen zijn persoonlijke gegevens niet bekend te maken. Een
verzoek daartoe moet schriftelijk tegelijkertijd met zijn bedenkingen
bij ons college worden ingediend.
Indien u daaraan behoefte heeft, kan tot het einde van de ter inzage
legging gelegenheid worden geboden tot een gedachtewisseling over de
aanvraag en het ontwerp-besluit tussen onder andere vertegenwoordigers
van de gemeente, de aanvrager en u zelf. Tijdens dit gesprek bestaat
ook de mogelijkheid tot het mondeling inbrengen van bedenkingen. Om
praktische en organisatorische redenen verzoeken wij u een dergelijk
gesprek ten minste twee weken voor het verstrijken van de termijn,
waarbinnen schriftelijke bedenkingen kunnen worden ingebracht,
eventueel telefonisch, aan te vragen. Telefoonnummer 0528-291616
(doorkiesnummer).
Ten slotte vestigen wij er uw aandacht op, dat alleen zij, die
bedenkingen hebben ingebracht op de vorenomschreven wijze, alsmede
zij, aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten geen bedenkingen
te hebben ingebracht, naar aanleiding van ons besluit te zijner tijd
bij de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State beroep
kunnen instellen.
Vaststelling bestemmingsplan Nieuwlande, partiële herziening omgeving
Johannes Poststraat 32
Burgemeester en wethouders van Hoogeveen maken bekend dat van 11 april
tot en met 8 mei 2002 bij de centrale balie van de sector Bouwen en
Wonen, in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 te Hoogeveen, voor een
ieder ter inzage ligt het door de gemeenteraad op 28 maart 2002
vastgestelde bestemmingsplan "Nieuwlande, partiële herziening omgeving
Johannes Poststraat 32".
Het plangebied is gelegen binnen de bebouwde kom van het dorp
Nieuwlande, aan de westzijde van de Johannes Poststraat. Het betreft
het perceel Johannes Poststraat 32 en het perceel gelegen tussen
Johannes Poststraat 32 en 34. Het bestemmingsplan maakt de realisering
van twee woningen op het laatstgenoemde perceel mogelijk.
Gedurende bovengenoemde termijn van vier weken kunnen bij Gedeputeerde
Staten van Drenthe, postbus 122, 9400 AC Assen schriftelijk
bedenkingen worden ingebracht door:
* degene die tijdig zijn zienswijze omtrent het
ontwerpbestemmingsplan bij de gemeenteraad heeft kenbaar gemaakt;
* een belanghebbende die kan aantonen dat hij redelijkerwijs niet in
staat is geweest zijn zienswijze omtrent het
ontwerpbestemmingsplan bij de gemeenteraad kenbaar te maken.
Verklaring van acceptatie melding op grond van artikel 8.19 van de Wet
Milieubeheer
Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen, maken met inachtneming van
het bepaalde in de artikelen 8.19 van de Wet Milieubeheer en 6.1 van
het Inrichtingen- en Vergunningenbesluit Milieubeheer bekend, dat op 7
februari 2002 een melding is geaccepteerd van Kreeft Betontechnieken
B.V., A.G. Bellstraat 11 te Hoogeveen.
De melding heeft betrekking op het realiseren van een vluchtgang in
een kluis voor brandgevaarlijke stoffen en het plaatsen van een 60
minuten brandwerende muur op de plaats waar een deur was vergund.
De onderhavige verandering is niet in overeenstemming met de voor de
inrichting verleende vergunning of de daaraan verbonden beperkingen en
voorschriften, maar de verandering leidt niet tot andere of grotere
nadelige gevolgen voor het milieu dan die de inrichting ingevolge de
vergunning en de daaraan verbonden beperkingen en voorschriften mogen
veroorzaken.
De onderhavige verandering leidt niet tot een andere inrichting dan
waarvoor vergunning is verleend. De verandering voldoet derhalve aan
artikel 8.19 tweede lid, aanhef en onder a. Daarnaast zien wij geen
aanleiding voor toepassing van de artikelen 8.22, 8.23 of 8.25 van de
Wet milieubeheer, zodat de melding door ons is geaccepteerd.
De melding en de daarbij behorende stukken kunnen van 11 april 2002
tot en met 23 mei 2002 op werkdagen tijdens kantooruren worden
ingezien bij de sector Milieu en Openbare Werken, afdeling
Milieu-inspectie en -vergunningen, Raadhuisplein 24 te Hoogeveen
(Compagnieshuis). Indien gewenst kan een mondelinge toelichting worden
verkregen.
Belanghebbenden die zich niet kunnen verenigen met het besluit inzake
de afgifte van de verklaring kunnen tegen het besluit tot en met 23
mei 2002 bezwaar maken bij ons college. Daarnaast kan bij de
voorzitter van de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State
een verzoek worden ingediend tot het treffen van een voorlopige
voorziening. Het adres is Postbus 20019, 2500 EA Den Haag.
Meldingen Amvb's
Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen, maken met inachtneming van
het bepaalde in artikel 8.41, lid 4 van de Wet Milieubeheer bekend,
dat in de periode van 24 december 2001 tot en met 19 maart 2002
diverse meldingen zijn ontvangen van inrichtingen die vallen onder een
Algemene Maatregel van Bestuur als bedoeld in artikel 8.40 van de Wet
Milieubeheer.
De navolgende meldingen zijn ingediend:
Besluit detailhandel en ambachtsbedrijven Milieubeheer:
* Retail Bouw Management, voor het oprichten van een bedrijfsruimte
voor de verkoop van brood en banket alsmede bakken volgens het
bake off systeem gelegen aan de Hoofdstraat 222 te Hoogeveen.
Besluit voorzieningen en installaties Milieubeheer:
* Gemeente Hoogeveen, voor het oprichten van een bergbezinkbassin
gelegen aan de Kampiepensweg nabij nr. 5 te Pesse.
Besluit horeca-, sport- en recreatie-inrichtingen Milieubeheer:
* Traiteur Evros, voor het oprichten van een inrichting voor het
vervaardigen en verkopen van kant en klaar producten en de verkoop
van wijnen, kruiden en olijfolie gelegen aan de Tamboerpassage
32-34 te Hoogeveen.
* Catering & Partyservice van 't Hooge, voor het veranderen van de
inrichting gelegen aan de Brederoweg 35 te Hoogeveen.
* The Total Workout Aerobic & Fitness Group B.V., voor het vergroten
van de kleedruimte van het bestaande Aerobic & Fitness of Wellnes
Centre gelegen aan de Pesserstraat 33 te Hoogeveen.
* Chr. Muziekvereniging "Wilhelmina", voor het oprichten van een
oefenruimte met bijbehorende vergaderruimten voor de
muziekvereniging gelegen aan de Groenewegenstraat (sectie O nr.
7907 ged.) te Hoogeveen.
De meldingen kunnen met ingang van 11 april 2002 op werkdagen tijdens
kantooruren worden ingezien bij de sector Milieu en Openbare Werken,
afdeling Milieu-inspectie en -vergunningen, Raadhuisplein 24 te
Hoogeveen (Compagnieshuis). Indien gewenst kan een mondelinge
toelichting op de stukken worden verkregen.
Ingekomen sloopaanvragen, bouwaanvragen en bouwmeldingen
* Gemeente Hoogeveen, bouwen van een geluidsscherm, Erflanden,
t.h.v. A28
* Drentse-Overijsselse Coöperatie Kaas BA, bouwen van een
pekellokaal, Buitenvaart II
* Bouwmeester J., uitbreiden van een woning, Calkoenswijk 19
* Smit W., bouwen van een woning met garage, Wilfred Stillweg 7
* Veneboer E.W.A., bouwen van een luifel, Schutstraat 24
* Scholing O., bouwen van een wagenloods, Riegshoogtendijk 194a
* Hoor ten H.A., bouwen van een tuinhuisje, Leiendijk 7
* Masoudi El N., wijzigen van de voorgevel, Hoofdstraat 10
* Nijland F.A., bouwen van een tuinhuisje, De Kogge 21
* Claus H., plaatsen van een tijdelijke woonunit, Drostenraai 47
* Nieuwenhof J., bouwen van een tuinhuisje, Merwede 37
* Koopman G., plaatsen van een tijdelijke kantineruimte,
Brandligtsdijk 12
* Brienen T., bouwen van een serre, Gruythuysenlaan 58
* Harkema J., bouwen van een serre, Swammerdamstraat 11
* Kramer A., bouwen van een serre, Swammerdamstraat 13
* Prij B., bouwen van een tuinhuisje, Gruythuysenlaan 5
* Mol H., bouwen van een kippenhok en -ren, Otto Zomerweg 55
* Leinenga G., bouwen van een serre, Groenland 2
* Holthof J.H.S., uitbreiden van een woning Lisdodde 11
* Wit M.D., bouwen van een tuinschuur Zwanebloem 19
* Woonservice Drenthe, slopen van een woning met berging, De
Splitting 8
Verleende vergunningen
Bouwvergunningen:
* Pel G., uitbreiden van een woning en het bouwen van een berging,
Zanderhof 68
* Kikkers H.H. en Wemmenhove R.K., uitbreiden van een woning, De
Marke 47
* Herbers Interselling Groep, bouwen van een appartementencomplex
met winkels, Het Haagje 24-26-28
* Bos H.G., bouwen van een dubbele woning, Elrits 1 en 3
* Benjamins S., bouwen van een hobby/bergruimte, De Doft 7
* Bouwbedrijf J.W. Schulting B.V., wijzigen van de zuidgevel,
Griendtsveenweg 11
* Elhalawany M., verbouwen van een winkel-woonpand, Grote Kerkstraat
3
* Bouwbedrijf Fieko, uitbreiden van een woning, De Beugel 21
* Drenthen E., bouwen van een berging, Ritmeesterweg 5
* Kleine G., verbouwen van een woning en garage en het wijzigen van
de gevels, Kymmelstraat 65
* Bouwbedrijf Fieko, bouwen van een dubbele woning, De Boeten 33 en
35
* Hooge F. en van der Haar R., bouwen van een woning, De Bolster 2
* Sieben A.E., en Uiterwijk A, bouwen van een woning, De Bolster 4
Sloopvergunningen:
* Westert H.H., slopen van dakplaten, Schapenmeer 5
Kapvergunningen
De gemeente Hoogeveen heeft kapvergunningen verstrekt aan:
* mevr. Van de Weide, Otto Zomerweg 38, Hollandscheveld, voor een
kastanje;
* J.G. Smit,Langedijk 2ª, Hollandscheveld, voor een eik;
* J.A. Wemmenhove, Dorpsstraat 57, Pesse, voor een populier.;
* mevr. Oostenveld - Masselink,Blankenslaan West 62, Hoogeveen, voor
een es.
Tegen deze verleende vergunningen kan binnen zes weken na dagtekening
van de brief behorende bij de vergunning een gemotiveerd
bezwaarschrift worden ingediend bij het college van Burgemeester en
Wethouders.