Gemeente Hoogeveen

10 april 2002

* Grote drukte verwacht op Koninginnedag *
* Commissie Bestuur houdt vergadering *

* Betonblokken in Hollandscheveld *

* Circus Renz op Oude Markt *

* Hoorzittingen bezwaar en beroep *

* Geen spreekuur *

* Afscheid oud-wethouder Punt *

* Presidium raad houdt vergadering *

* Openingstijden Milieustraat *

* Gemeente ook dicht op dag voor Koninginnedag *
* Speciale verordening voor Koninginnedag *
* Afsluiting straten voor wielrennen *

* Verzoek kwijtschelding belastingen indienen voor eind juli *
* Werkconferentie over stedelijke vernieuwing *
* Wie doet er mee aan Anjercollecte? *

* Digitaal spreekuur nieuwe wethouders over koers 2002-2006 *
* Gemeente geeft parkeerroute aan *

* Wijkbeheerder voor Centrum-Oost *

* Verkiezingen Tweede Kamer *

* Wet Milieubeheer *

* Vaststelling bestemmingsplan Nieuwlande, partiële herziening omgeving Johannes Poststraat 32 *

* Verklaring van acceptatie melding op grond van artikel 8.19 van de Wet Milieubeheer *

* Meldingen Amvb's *

* Ingekomen sloopaanvragen, bouwaanvragen en bouwmeldingen *
* Verleende vergunningen *
Kom met openbaar vervoer of op de fiets

Grote drukte verwacht op Koninginnedag
Terwijl Hoogeveen steeds meer oranje kleurt, gaan de praktische voorbereidingen voor Koninginnedag ook gewoon door. Met name het verkeer op 30 april vraagt veel aandacht. Hieronder alvast een overzicht van de belangrijkste maatregelen.

Vanavond, woensdag 10 april, om 20.00 uur is er een informatieavond in het raadhuis voor bewoners en ondernemers langs de koninklijke route. Hier zal burgemeester Urlings een toelichting geven op het programma en de voorbereidingen. De bewoners van de binnenstad krijgen nog een aparte brief over de verkeersmaatregelen voor het centrum.

Verkeer

Vanwege de te verwachten drukte gelden op Koninginnedag een aantal speciale verkeersmaatregelen. Wij raden iedereen dringend aan om zoveel mogelijk gebruik te maken van het openbaar vervoer of de fiets. In het centrum zullen speciale fietsparkeerplaatsen beschikbaar zijn.

De meeste verkeersmaatregelen op 30 april gaan al in om 6.00 uur 's ochtends. Sommige maatregelen duren de hele dag, andere tot het eind van de ochtend. Hieronder een overzicht van de belangrijkste maatregelen:

* De afritten van de A28 naar Hoogeveen Centrum bij de Schutstraat zijn van 6.00 uur tot 12.00 uur afgesloten voor alle verkeer.
* Verkeer in het centrum wordt geweerd van 6.00 tot 12.00 uur. Er is de gehele dag (van 6.00 tot 18.00 uur) eenrichtingsverkeer op een uitgebreide ruit rond het centrum: Van Limburg Stirumstraat, Schutstraat (zuidelijke rijbaan), Haagje, Kanaalweg (oostelijke rijbaan) en Industrieweg. U kunt 's morgens wel het centrum met uw auto verlaten, maar voor de parkeerpleinen rond de Hoofdstraat gelden wel beperkingen. Deze zullen worden toegelicht in de brief voor alle binnenstadbewoners.

* De Pesserstraat is de gehele dag (van 6.00 tot 18.00 uur) afgesloten voor het verkeer.

* De Trekgatenweg is alleen toegankelijk voor parkeerders, dus niet voor doorgaand verkeer.

* Vanuit enkele dorpen rondom Hoogeveen rijden pendelbussen naar het centrum. Met deze bussen kunt u gratis reizen. In de week voor 30 april staan de routes en de dienstregelingen in de regionale dagbladen.

* De normale busdiensten van Arriva en MTI rijden zoveel mogelijk de normale dienstregeling. Rond het centrum zijn de routes aangepast.

Parkeren

Er zullen ongetwijfeld nog heel wat bezoekers met de auto naar Hoogeveen komen. Vanuit het Noorden zullen zij vooral naar bedrijventerrein De Wieken worden geleid. Aan de bedrijven op het terrein wordt gevraagd zoveel mogelijk mee te werken aan het scheppen van parkeergelegenheid voor onze gasten. We gaan ervan uit dat bezoekers vanaf de parkeerplek op De Wieken lopend naar het centrum gaan.

Verkeer vanuit het Zuiden zal zoveel mogelijk naar een parkeerterrein langs de Trekgatenweg worden geleid. Van hier gaan pendelbussen naar het centrum rijden.

Invaliden

Voor mensen die afhankelijk zijn van een rolstoel zijn enkele speciale voorzieningen getroffen. Er is voor mensen in een rolstoel een beperkt aantal plaatsen gereserveerd langs de koninklijke route bij het Kerkplein. U kunt deze plekken met de auto bereiken door te parkeren op het Bilderdijkplein, maar dient hiervoor wel een speciale parkeerkaart aan te vragen bij de afdeling Verkeer van de gemeente (zo lang de voorraad strekt). Vertoon van een gewone invalidenparkeerkaart is dus niet voldoende om op 30 april 's ochtends toegang te krijgen tot het centrum.

Voor vragen over de verkeersmaatregelen op Koninginnedag of het reserveren van een speciale invalidenparkeerkaart kunt u zich wenden tot de afdeling Verkeer, telefoon 291646.
Commissie Bestuur houdt vergadering

Betonblokken in Hollandscheveld
Aan de Abraham Niehuesstraat in Hollandscheveld liggen naast nummer 10 (Autohandel Hollandscheveld Veldman) al enkele maanden vijftien betonblokken. Het is niet bekend van wie ze zijn. De blokken liggen op gemeentegrond en moeten weggehaald worden. Bureau Toezicht vraagt de eigenaar contact op te nemen (Raadhuisstraat 13/15 in Hoogeveen, tel. 221923). Meldt zich binnen 13 weken niemand, dan verwijdert de gemeente de blokken.
Circus Renz op Oude Markt
Vanaf zondag 14 april 21.00 uur tot en met woensdag 17 april kan op het Oude Marktterrein niet worden geparkeerd. In die periode slaat Circus Herman Renz daar zijn tenten op.
Hoorzittingen bezwaar en beroep
De commissie bezwaar en beroep houdt woensdag 17 april openbare hoorzittingen in commissiekamer 1 in het raadhuis van Hoogeveen. De hoorzittingen zijn openbaar. De agenda vermeldt:

14.30 uur
. Bezwaarschrift Helanco BV tegen het verlenen van een bouwvergunning voor het plaatsen van een urinoir in de Hoofdstraat.

15.15 uur.
Bezwaarschriften van de Werkgroep Stationsgebied tegen een bouwvergunning en een kapvergunning ten behoeve van de bouw van drie kantoorgebouwen in het Stationsgebied.
Geen spreekuur

Het spreekuur van wethouder Van der Zwaag op maandag 15 april komt te vervallen.
Collecten

Deze week gaat ZOA Vluchtelingenzorg met de collectebus langs de deuren. Volgende week is het de beurt aan het Nationaal Fonds Sport Gehandicapten.

Afscheid oud-wethouder Punt

Oud-wethouder Punt heeft enige tijd geleden zijn actieve politieke loopbaan beëindigd. De gemeente houdt daarom volgende week donderdag 18 april een afscheidsbijeenkomst in de tuinfoyer van theater De Tamboer in Hoogeveen. De bijeenkomst duurt van 15.30 tot 17.30 uur.

Presidium raad houdt vergadering

Presidium van de raad van Hoogeveen vergadert volgende week maandag 15 april in de B&W-kamer in het raadhuis. De vergadering, die openbaar is, begint om 16.00 uur. De agenda vermeldt onder meer:
* Agenda raadsvergadering van 25 april 2002.
* Benoeming leden college en raadsleden in diverse besturen.
* Voortgang informatievoorziening raadsleden (computerplan e.d.).
* Voortgang voorbereiding raadsexcursies.
* Deelname raadsleden aan andere werkzaamheden.
De stukken bij de agendapunten liggen tot de vergadering ter inzage bij griffier mr. J.P. Wind in het raadhuis en kunnen op verzoek per e-mail worden toegezonden.

Openingstijden Milieustraat

De openingstijden van de Milieustraat op de gemeentewerf aan de Vos van Steenwijklaan in Hoogeveen. zijn:

dinsdag tot en met vrijdag

* van 8.30 tot 12.00 uur en van 12.30 tot 16.30 uur
zaterdag

* van 13.00-17.00 uur

De Milieustraat is alleen toegankelijk voor bezitters van een Milieustraatpas. De pas is uitsluitend bestemd voor inwoners van Hopogeveen, die worden aangeslagen voor de Afvalstoffenheffing. U kunt een pas aanvragen bij het Voorlichtingscentrum in het gemeentehuis van Hoogeveen of bij de afdeling Reiniging aan de Vos van Steenwijklaan.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Reiniging (tel. 291653) of u surft naar www.hoogeveen.nl.

Gemeente ook dicht op dag voor Koninginnedag

De gemeente is maandag 29 april - de dag voor Koninginnedag - gesloten voor het publiek. U kunt dan niet terecht voor de gebruikelijke diensten als vergunningen, paspoorten, rijbewijzen etc. Wel is de gemeente bereikbaar onder het algemene nummer 291911 in verband met de voorbereidingen voor Koninginnedag. Dan kunt u alleen bij het voorlichtingscentrum terecht voor vragen over
Koninginnedagactiviteiten.

Op Koninginnedag zelf is het gemeentehuis uiteraard voor het publiek gesloten.

Speciale verordening voor Koninginnedag

Er is een speciale verordening vastgesteld voor Koninginnedag. De burgemeester heeft een gebied aangewezen waarbinnen die dag beperkingen van kracht zijn. Zo is het op Koninginnedag verboden tussen 6.00 en 12.00 uur zonder speciale vergunning een terras in te richten in het centrumgebied. Op de terrassen mogen consumpties uitsluitend in plastic bekers worden geserveerd. De politie heeft toestemming om alle voorwerpen die 'in de weg staan' te verwijderen. U kunt de verordening tijdens openingsuren van het gemeentehuis inzien bij de afdeling ABJZ. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de heer A. Middelveld, telefoon 291240. Afsluiting straten voor wielrennen

De gemeente sluit het komende weekeinde in Hoogeveen een aantal straten af voor de wielerevenementen Ronde van Drenthe en de Albert Achterhess Classic. Zaterdag 13 april is de Alteveerstraat tussen 8.00 uur en 18.30 uur dicht voor het doorgaande verkeer. Ook wordt die dag de Industrieweg tussen de Noorderweg en de Brinkstraat is tussen 10.00 uur en 12.30 uur voor het verkeer afgesloten.

De overige knelpunten in het parcours van de Ronde van Drenthe en de Albert Achterhess classic worden tijdens het doorkomen van de wielrenners tijdelijk afgesloten. Zaterdag wordt er ook nog een koers verreden. Daarvoor zijn tussen 15.00 uur en 16.00 uur de Zuiderweg, de Schutstraat, de Alteveertraat en de Kortenaerstraat tijdelijk voor het verkeer afgesloten. Verzoek kwijtschelding belastingen indienen voor eind juli

De gemeente heeft eind februari de aanslagen onroerende-zaakbelasting (OZB) verstuurd. Als u door financiële omstandigheden niet in staat bent om de gemeentelijke belasting te betalen, kunt u de gemeente om kwijtschelding vragen. U kunt zo'n verzoek tot en met 31 juli indienen.

De kwijtschelding geldt overigens niet alleen voor de onroerende-zaakbelasting, maar ook voor het rioolrecht en de afvalstoffenheffing.

Minimumloon

Bij de beoordeling van een aanvraag houdt de gemeente rekening met het inkomen per maand (inclusief vakantiegeld), de maandelijkse vaste lasten en het vermogen (bijvoorbeeld eigen woning, spaargeld). In het algemeen kunt u kwijtschelding krijgen als uw netto-besteedbaar inkomen rond het minimumloon ligt. Als u een eigen woning of spaargeld heeft, is kwijtschelding meestal niet mogelijk.

Mocht u niet zozeer problemen hebben met het betalen van de OZB, maar wel met het aantal termijnen ook dan kunt u contact opnemen met de gemeente. Bij automatische incasso staat er weliswaar op de aanslag dat er in maximaal zes termijnen betaald moet worden, maar in overleg met de afdeling financiën is acht termijnen ook mogelijk.

Kwijtschelding

Een verzoek om algehele kwijtschelding kunt u binnen drie maanden na dagtekening van de aanslag indienen. Hiervoor kunt u bij het voorlichtingscentrum van de gemeente of de afdeling financiën een formulier afhalen. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling financiën, 291291. Werkconferentie over stedelijke vernieuwing

De gemeenteraad van Hoogeveen houdt woensdag 24 april een werkconferentie over stedelijke vernieuwing. De conferentie wordt in de raadszaal van het gemeentehuis gehouden van 19.30 tot 22.00 uur. Publiek is als toehoorder van harte welkom.

De uitvoering van het Meerjarenprogramma Stedelijke Vernieuwing 2000 tot 2005 is bijna halverwege. De provincie en het rijk zijn al aan het nadenken zijn over de tweede periode van stedelijke vernieuwing (2005 tot 2010). Ideeën die in de gemeente leven, zouden daarin moeten doorklinken. Om die reden zullen de raadsleden niet alleen stil staan bij de gang van zaken tot nu toe, maar ook vooruitblikken op de tweede periode. Wie doet er mee aan Anjercollecte?

Het Prins Bernhard Cultuurfonds Drenthe (vroeger het Anjerfonds Drenthe) verstrekt jaarlijks vele subsidies aan tal van culturele activiteiten en het natuurbehoud in Drenthe. Vele muziekverenigingen, zangkoren en dergelijke hebben weer een bijdrage ontvangen. Ook in onze gemeente.

Voor het eerst sinds jaren heeft het fonds het jaarbudget geheel uitgegeven. Dat komt voor een deeld door de vele aanvragen uit het fonds, maar ook door de teruglopende collecte-opbrengst.

Dit jaar wordt de Anjercollecte gehouden in de periode 27 mei tot en met 1 juni 2002. Graag nodigen wij verenigingen die op cultureel terrein werkzaam zijn uit om aan deze collecte deel te nemen. Het houden van een collecte is voor verenigingen zeker de moeite waard, want ongeveer eenderde van het ingezamelde geld mag in de verenigingskas worden gestort.

Aanmelden

Belangstellenden kunnen zich aanmelden tot 25 april 2002. Dit kan in het gemeentehuis bij de afdeling Algemeen Bestuurlijke en Juridische Zaken, Raadhuisplein 1, Postbus 20000, 7900 PA, Hoogeveen. Voor inlichtingen of aanmelding kunt u contact opnemen met mevrouw K. Eefting, telefoonnummer 291245 of per e-mail K.Eefting@Hoogeveen.nl

Woensdag 17 april 20.00 uur
Digitaal spreekuur nieuwe wethouders over koers 2002-2006Op 25 april a.s. wordt het nieuwe college benoemd door de gemeenteraad. Twee van de beoogde wethouders in het college zijn nieuw: Sjoukje de Haan van het CDA en Jan Stoefzand van Gemeentebelangen. Zij zullen volgende week woensdag, 17 april, een digitaal spreekuur houden over het nieuwe collegeprogramma.

Het te benoemen college vormt vanaf 25 april het dagelijks bestuur van de gemeente. Wethouders zijn naast Stoefzand en De Haan, Thijs Leistra (CDA) en Wietze van der Zwaag (PvdA). Burgemeester Urlings is voorzitter van het college. De koers die ze gaan varen is vastgelegd in een collegeprogramma. Dit wordt ook op 25 april vastgesteld in de raad.

De koers

Rode draad in het collegeprogramma is doorgaan op de ingeslagen weg van het huidige college. Dat wil zeggen letterlijk en figuurlijk "ruimte bieden voor de eigen identiteit van de diverse (groepen) inwoners." En daarnaast "kwaliteit stellen boven kwantiteit".

Basiskwaliteiten Hoogeveen

Het college wil de basiskwaliteiten van Hoogeveen koesteren en versterken, zoals: variatie tussen stedelijk, dorps en landelijk wonen; de combinatie van moderne voorzieningen die horen bij de regiopositie en de rust en de ruimte; de ligging op een knooppunt van belangrijke autosnelwegen; de vele vormen van bedrijvigheid; het sterke verenigingsleven en de krachtige sociale verbanden en de relatieve veiligheid.

Inbreng van Hoogeveners

Bij dit alles wil het college zich laten leiden door de inbreng vanuit de samenleving. Het wil het proces zo inrichten dat inwoners, organisaties en instellingen in een vroeg stadium ruim de gelegenheid krijgen om een actieve bijdrage te leveren. Het college wil een transparante, betrouwbare en correcte partner zijn.

Grote projecten

Er zijn een aantal grote, voor velen merkbare projecten waar het college de komende jaren veel aandacht aan zal besteden. Deze zijn onder andere de ontwikkeling van Buitenvaart en Riegmeer, de vernieuwing van wijken (Krakeel, Schoonvelde-oost, Centrum-oost), dorpen (Nieuwlande) en bestaande bedrijventerreinen, en de realisatie van een asielzoekerscentrum.

Het collegeprogramma is te vinden via www.hoogeveen.nl/nieuws en in het voorlichtingscentrum.

Het digitaal spreekuur van De Haan en Stoefzand begint om 20.00 uur en duurt tot 21.30 uur. Iedereen kan - zonder aanmelding vooraf - meedoen of alleen meekijken. Het spreekuur is te bereiken via de startpagina van www.hoogeveen.nl. De tekst van het gesprek is een dag later te lezen op diezelfde plek.
Gemeente geeft parkeerroute aan

De gemeente geeft eind april, begin mei langs de Centrumruit van Hoogeveen een parkeerroute aan. Langs de route en op de belangrijkste toevoerwegen komen borden met de tekst 'P-route'. Ook komen er borden die de automobilist naar de parkeerpleinen in het centrum verwijzen.

De Centrumruit bestaat uit de Van Limburg Stirumstraat, Blankenslaan-Oost, Willemskade, Schoolstraat, Grote Kerkstraat, Wilhelminastraat, Notaris Mulderstraat, Het Haagje en de Schutstraat.

De route wordt in twee richtingen aangegeven. Uitzondering is de Notaris Mulderstraat tussen de rotonde en Jonkheer de Jongestraat, omdat dat gedeelte eenrichtingsverkeer is. Daarom loopt daar de P-route in zuidelijke richting vanaf de Wilhelminastraat via de Jonkheer de Jongestraat en De Kaap naar Het Haagje.

Vanaf de Alteveerstraat wordt naar het Beukemaplein en het Schutsplein verwezen.
Wijkbeheerder voor Centrum-Oost

De gemeente heeft met sinds 2 april een nieuwe wijkbeheerder in de wijk Centrum-Oost. Het is Johnny Arends. Hij was al in dienst bij de gemeente bij de afdeling Onderhoud.

'Zijn' wijk omvat de Verzetsbuurt, Oranjebuurt, Noorderlicht (plan Noord), Kanaalweg Sportlaan en nieuwe wijk Zwembad.

Arends heeft vanaf 15 april spreekuur in de buurthuizen Het Knooppunt en De Pompe. De spreekuren worden gehouden van 11.00 tot 12.00 uur, op maandag en woensdag in De Pompe en op dinsdag en donderdag in Het Knooppunt. Verkeerstest automobilisten van 55 jaar en ouder

Bent u 55 jaar of ouder en heeft u een rijbewijs? Dan kunt u vrijdag 26 april weer meedoen aan de Seniorenritten. Dit is een verkeerstest voor ouderen. De test start bij het DES-gebouw aan de Albert Steenbergenstraat in Hoogeveen.

De test is opgezet omdat ouderen verhoudingsgewijs vaak slachtoffer zijn in het verkeer. De oorzaak hiervan kan de rijstijl zijn, maar ook de onbekendheid met nieuwe ontwikkelingen als rotondes en gewijzigde verkeersregels.

U rijdt onder begeleiding van een rij-instructeur een route door Hoogeveen en omgeving en krijgt na afloop te horen wat er goed en fout ging. De instructeur geeft ook tips om de rijstijl te verbeteren.

Naast de 45 minuten durende rondrit met de eigen auto bestaat de Seniorenrit uit een reactie-test, een ogen- en gehoortest en een theorietoets.

Geringe kosten

De Seniorenrit is geen examen. U verliest dus nooit uw rijbewijs. U betaalt een eigen bijdrage van 12,- De overige kosten betalen de gemeente Hoogeveen en 3VO district Drenthe.

Aanmelden

Automobilisten van 55 jaar en ouder die aan de test willen meedoen kunnen zich opgeven bij:
Er kunnen maximaal 35 automobilisten meedoen.
Verkiezingen Tweede Kamer
Uitoefening van het kiesrecht door personen die in dienstbetrekking zijn
De burgemeester van Hoogeveen herinnert in verband met de op 15 mei 2002 te houden verkiezing van de leden van de Tweede Kamer aan de onderstaande bepalingen van de Kieswet.

1. Volgens artikel J 10 van de Kieswet is iedere werkgever verplicht te zorgen, dat iedere stemgerechtigde werknemer, die bij hem in dienstbetrekking is, gelegenheid krijgt om aan de verkiezing deel te nemen, voor zover hij dat niet buiten de vastgestelde werkuren kan doen.
2. Op grond van artikel Z 9 van de Kieswet wordt de werkgever die de hierboven vermelde, hem opgelegde verplichting niet nakomt, gestraft met hechtenis van ten hoogste veertien dagen of geldboete van de tweede categorie.

Stemmen bij volmacht

De burgemeester van Hoogeveen maakt bekend dat het bij de aanstaande verkiezing van de leden van de Tweede Kamer een kiezer toegestaan is bij volmacht te stemmen. Daarbij gelden de volgende bepalingen.

A. MACHTIGING OP SCHRIFTELIJKE AANVRAAG 1. Op het gemeentehuis van deze gemeente zijn kosteloos verkrijgbaar de formulieren voor de verzoekschriften om bij volmacht te mogen stemmen.
2. Het verzoekschrift moet uiterlijk op de veertiende dag voor de dag van de stemming, dus voor of op 1 mei 2002, door de kiezer worden ingediend bij de burgemeester van de gemeente, waar hij op de dag van de kandidaatstelling (2 april 2002) als kiezer is geregistreerd.
3. Het verzoek wordt niet ingewilligd wanneer het aan de verzoeker is toegestaan in een stembureau naar zijn keuze aan de stemming deel te nemen.
4. Hij, die zich bereid heeft verklaard om als gemachtigde op te treden, moet op de dag van de kandidaatstelling als kiezer zijn geregistreerd.
5. Bij inwilliging van het verzoek ontvangt de gemachtigde een volmachtbewijs. Hij dient de volmachtstem tegelijk met zijn eigen stem uit te brengen.

B. MACHTIGING DOOR OVERDRACHT VAN DE OPROEPINGSKAART 6. De kiezer kan ook, in plaats van een verzoekschrift in te dienen, na ontvangst van zijn oproepingskaart, tot en met de dag van de stemming, zelf een andere kiezer machtigen voor hem te stemmen, door zijn oproepingskaart aan die kiezer over te dragen. 7. Een op deze wijze aangewezen gemachtigde moet op de dag van de kandidaatstelling (2 april 2002) in hetzelfde stemdistrict staan ingeschreven als de kiezer die de volmacht geeft. 8. De aldus gemachtigde kan de volmachtstem uitsluitend tegelijk met zijn eigen stem, in het stemdistrict waar hij staat ingeschreven, uitbrengen.
Een kiezer mag niet meer dan twee aanwijzingen als gemachtigde aannemen.

De volmachtgever is niet bevoegd de volmacht in te trekken of in persoon aan de stemming deel te nemen. Nadere inlichtingen worden op het gemeentehuis verstrekt.

Stemmen in een stembureau naar keuze van de kiezer

De burgemeester van Hoogeveen maakt bekend dat het bij de aanstaande verkiezing van de leden van de Tweede Kamer een kiezer toegestaan is zijn stem uit te brengen in een stembureau naar keuze. Daarbij gelden de volgende bepalingen:

A. SCHRIFTELIJK VERZOEK
1. Bij het gemeentehuis van deze gemeente zijn kosteloos verkrijgbaar formulieren voor verzoekschriften om in een stembureau naar keuze aan de stemming te mogen deelnemen.
2. Het verzoekschrift moet uiterlijk op de veertiende dag voor de dag van de stemming, dus uiterlijk op 1 mei 2002, door de kiezer worden ingediend bij de burgemeester van de gemeente waar hij op de dag van de kandidaatstelling (2 april 2002) als kiezer is geregistreerd.
3. Het verzoek wordt niet ingewilligd indien aan de verzoeker is toegestaan bij volmacht te stemmen.
4. Bij inwilliging van het verzoek wordt de beslissing gesteld op de oproepingskaart, die daardoor wordt omgezet in een kiezerspas.

B. MONDELING ONDERZOEK
5. Na ontvangst van de oproepingskaart kan de kiezer ook, in plaats van een schriftelijk verzoek te doen, zich onder overlegging van zijn oproepingskaart vervoegen bij het gemeentehuis van de gemeente, waar hij op de dag van de kandidaatstelling (2 april 2002) als kiezer is geregistreerd, om deze te doen omzetten in een kiezerspas. Dit kan geschieden tot op de vijfde dag voor die van de stemming, dus uiterlijk op 10 mei 2002.

Een kiezer, die in het bezit is van een kiezerspas, kan zich ter uitoefening van zijn kiesrecht aanmelden in elk stembureau van zijn keuze in Nederland.

Nadere inlichtingen worden op het gemeentehuis verstrekt.

Wet Milieubeheer

Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen, maken met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 13.4 van de Wet Milieubeheer, jo. 3:19, lid 2 en 3:20, lid 1 van de Algemene Wet Bestuursrecht bekend, dat zij van plan zijn om naar aanleiding van de aanvraag van Buigcentrale Steenbergen International B.V. te Hoogeveen voor het veranderen c.q. de verandering van de werking van een inrichting voor het verwerken van betonstaal, gelegen aan de Dr. Anton Philipsstraat 15 te Hoogeveen, een vergunning ingevolge de Wet Milieubeheer te gaan verlenen onder het stellen van voorschriften ter bescherming van het milieu. De inrichting wordt uitgebreid met de opslag van 6 gasflessen inert gas van 50 liter, 3 flessen zuurstof van 50 liter en 3 flessen acetyleen van 50 liter.

De aanvraag, het ontwerp-besluit en andere op deze zaak betrekking hebbende stukken liggen vanaf 11 april 2002 tot en met 9 mei 2002 op werkdagen tijdens kantooruren ter inzage bij de sector Milieu en Openbare Werken, afdeling Milieu-Inspectie en -Vergunningen, Raadhuisplein 24 te Hoogeveen (Compagnieshuis). Indien gewenst kan een mondelinge toelichting op de stukken worden verkregen. Op verzoek kunnen de stukken op dinsdagen ook buiten kantooruren worden ingezien. De stukken zullen dan van 16.00 tot 19.00 uur ter inzage worden gelegd in het gemeentehuis (bodekamer, Raadhuisplein).

Na deze periode zijn de stukken uitsluitend tijdens kantooruren op genoemde afdeling in te zien. Deze regeling geldt gedurende de gehele procedure, dat wil zeggen tot het einde van de termijn waarbinnen beroep kan worden ingesteld tegen ons besluit op de aanvraag.

Gemotiveerde bedenkingen tegen het ontwerp-besluit kunnen schriftelijk door een ieder tot en met 9 mei 2002 bij ons college worden ingediend. Degene, die schriftelijk zijn bedenkingen tegen het ontwerp inbrengt, kan vragen zijn persoonlijke gegevens niet bekend te maken. Een verzoek daartoe moet schriftelijk tegelijkertijd met zijn bedenkingen bij ons college worden ingediend.

Indien u daaraan behoefte heeft, kan tot het einde van de ter inzage legging gelegenheid worden geboden tot een gedachtewisseling over de aanvraag en het ontwerp-besluit tussen onder andere vertegenwoordigers van de gemeente, de aanvrager en u zelf. Tijdens dit gesprek bestaat ook de mogelijkheid tot het mondeling inbrengen van bedenkingen. Om praktische en organisatorische redenen verzoeken wij u een dergelijk gesprek ten minste twee weken voor het verstrijken van de termijn, waarbinnen schriftelijke bedenkingen kunnen worden ingebracht, eventueel telefonisch, aan te vragen. Telefoonnummer 0528-291616 (doorkiesnummer).

Ten slotte vestigen wij er uw aandacht op, dat alleen zij, die bedenkingen hebben ingebracht op de vorenomschreven wijze, alsmede zij, aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten geen bedenkingen te hebben ingebracht, naar aanleiding van ons besluit te zijner tijd bij de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State beroep kunnen instellen.

Vaststelling bestemmingsplan Nieuwlande, partiële herziening omgeving Johannes Poststraat 32

Burgemeester en wethouders van Hoogeveen maken bekend dat van 11 april tot en met 8 mei 2002 bij de centrale balie van de sector Bouwen en Wonen, in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 te Hoogeveen, voor een ieder ter inzage ligt het door de gemeenteraad op 28 maart 2002 vastgestelde bestemmingsplan "Nieuwlande, partiële herziening omgeving Johannes Poststraat 32".

Het plangebied is gelegen binnen de bebouwde kom van het dorp Nieuwlande, aan de westzijde van de Johannes Poststraat. Het betreft het perceel Johannes Poststraat 32 en het perceel gelegen tussen Johannes Poststraat 32 en 34. Het bestemmingsplan maakt de realisering van twee woningen op het laatstgenoemde perceel mogelijk.

Gedurende bovengenoemde termijn van vier weken kunnen bij Gedeputeerde Staten van Drenthe, postbus 122, 9400 AC Assen schriftelijk bedenkingen worden ingebracht door:

* degene die tijdig zijn zienswijze omtrent het ontwerpbestemmingsplan bij de gemeenteraad heeft kenbaar gemaakt;
* een belanghebbende die kan aantonen dat hij redelijkerwijs niet in staat is geweest zijn zienswijze omtrent het ontwerpbestemmingsplan bij de gemeenteraad kenbaar te maken.

Verklaring van acceptatie melding op grond van artikel 8.19 van de Wet Milieubeheer

Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen, maken met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 8.19 van de Wet Milieubeheer en 6.1 van het Inrichtingen- en Vergunningenbesluit Milieubeheer bekend, dat op 7 februari 2002 een melding is geaccepteerd van Kreeft Betontechnieken B.V., A.G. Bellstraat 11 te Hoogeveen.

De melding heeft betrekking op het realiseren van een vluchtgang in een kluis voor brandgevaarlijke stoffen en het plaatsen van een 60 minuten brandwerende muur op de plaats waar een deur was vergund.

De onderhavige verandering is niet in overeenstemming met de voor de inrichting verleende vergunning of de daaraan verbonden beperkingen en voorschriften, maar de verandering leidt niet tot andere of grotere nadelige gevolgen voor het milieu dan die de inrichting ingevolge de vergunning en de daaraan verbonden beperkingen en voorschriften mogen veroorzaken.

De onderhavige verandering leidt niet tot een andere inrichting dan waarvoor vergunning is verleend. De verandering voldoet derhalve aan artikel 8.19 tweede lid, aanhef en onder a. Daarnaast zien wij geen aanleiding voor toepassing van de artikelen 8.22, 8.23 of 8.25 van de Wet milieubeheer, zodat de melding door ons is geaccepteerd.

De melding en de daarbij behorende stukken kunnen van 11 april 2002 tot en met 23 mei 2002 op werkdagen tijdens kantooruren worden ingezien bij de sector Milieu en Openbare Werken, afdeling Milieu-inspectie en -vergunningen, Raadhuisplein 24 te Hoogeveen (Compagnieshuis). Indien gewenst kan een mondelinge toelichting worden verkregen.

Belanghebbenden die zich niet kunnen verenigen met het besluit inzake de afgifte van de verklaring kunnen tegen het besluit tot en met 23 mei 2002 bezwaar maken bij ons college. Daarnaast kan bij de voorzitter van de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State een verzoek worden ingediend tot het treffen van een voorlopige voorziening. Het adres is Postbus 20019, 2500 EA Den Haag.

Meldingen Amvb's

Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen, maken met inachtneming van het bepaalde in artikel 8.41, lid 4 van de Wet Milieubeheer bekend, dat in de periode van 24 december 2001 tot en met 19 maart 2002 diverse meldingen zijn ontvangen van inrichtingen die vallen onder een Algemene Maatregel van Bestuur als bedoeld in artikel 8.40 van de Wet Milieubeheer.

De navolgende meldingen zijn ingediend:

Besluit detailhandel en ambachtsbedrijven Milieubeheer:
* Retail Bouw Management, voor het oprichten van een bedrijfsruimte voor de verkoop van brood en banket alsmede bakken volgens het bake off systeem gelegen aan de Hoofdstraat 222 te Hoogeveen.

Besluit voorzieningen en installaties Milieubeheer:
* Gemeente Hoogeveen, voor het oprichten van een bergbezinkbassin gelegen aan de Kampiepensweg nabij nr. 5 te Pesse.

Besluit horeca-, sport- en recreatie-inrichtingen Milieubeheer:
* Traiteur Evros, voor het oprichten van een inrichting voor het vervaardigen en verkopen van kant en klaar producten en de verkoop van wijnen, kruiden en olijfolie gelegen aan de Tamboerpassage 32-34 te Hoogeveen.

* Catering & Partyservice van 't Hooge, voor het veranderen van de inrichting gelegen aan de Brederoweg 35 te Hoogeveen.
* The Total Workout Aerobic & Fitness Group B.V., voor het vergroten van de kleedruimte van het bestaande Aerobic & Fitness of Wellnes Centre gelegen aan de Pesserstraat 33 te Hoogeveen.
* Chr. Muziekvereniging "Wilhelmina", voor het oprichten van een oefenruimte met bijbehorende vergaderruimten voor de muziekvereniging gelegen aan de Groenewegenstraat (sectie O nr. 7907 ged.) te Hoogeveen.

De meldingen kunnen met ingang van 11 april 2002 op werkdagen tijdens kantooruren worden ingezien bij de sector Milieu en Openbare Werken, afdeling Milieu-inspectie en -vergunningen, Raadhuisplein 24 te Hoogeveen (Compagnieshuis). Indien gewenst kan een mondelinge toelichting op de stukken worden verkregen.
Ingekomen sloopaanvragen, bouwaanvragen en bouwmeldingen


* Gemeente Hoogeveen, bouwen van een geluidsscherm, Erflanden, t.h.v. A28

* Drentse-Overijsselse Coöperatie Kaas BA, bouwen van een pekellokaal, Buitenvaart II

* Bouwmeester J., uitbreiden van een woning, Calkoenswijk 19
* Smit W., bouwen van een woning met garage, Wilfred Stillweg 7
* Veneboer E.W.A., bouwen van een luifel, Schutstraat 24
* Scholing O., bouwen van een wagenloods, Riegshoogtendijk 194a
* Hoor ten H.A., bouwen van een tuinhuisje, Leiendijk 7
* Masoudi El N., wijzigen van de voorgevel, Hoofdstraat 10
* Nijland F.A., bouwen van een tuinhuisje, De Kogge 21
* Claus H., plaatsen van een tijdelijke woonunit, Drostenraai 47
* Nieuwenhof J., bouwen van een tuinhuisje, Merwede 37
* Koopman G., plaatsen van een tijdelijke kantineruimte, Brandligtsdijk 12

* Brienen T., bouwen van een serre, Gruythuysenlaan 58
* Harkema J., bouwen van een serre, Swammerdamstraat 11
* Kramer A., bouwen van een serre, Swammerdamstraat 13
* Prij B., bouwen van een tuinhuisje, Gruythuysenlaan 5
* Mol H., bouwen van een kippenhok en -ren, Otto Zomerweg 55
* Leinenga G., bouwen van een serre, Groenland 2
* Holthof J.H.S., uitbreiden van een woning Lisdodde 11
* Wit M.D., bouwen van een tuinschuur Zwanebloem 19
* Woonservice Drenthe, slopen van een woning met berging, De Splitting 8
Verleende vergunningen

Bouwvergunningen:

* Pel G., uitbreiden van een woning en het bouwen van een berging, Zanderhof 68

* Kikkers H.H. en Wemmenhove R.K., uitbreiden van een woning, De Marke 47

* Herbers Interselling Groep, bouwen van een appartementencomplex met winkels, Het Haagje 24-26-28

* Bos H.G., bouwen van een dubbele woning, Elrits 1 en 3
* Benjamins S., bouwen van een hobby/bergruimte, De Doft 7
* Bouwbedrijf J.W. Schulting B.V., wijzigen van de zuidgevel, Griendtsveenweg 11

* Elhalawany M., verbouwen van een winkel-woonpand, Grote Kerkstraat 3

* Bouwbedrijf Fieko, uitbreiden van een woning, De Beugel 21
* Drenthen E., bouwen van een berging, Ritmeesterweg 5
* Kleine G., verbouwen van een woning en garage en het wijzigen van de gevels, Kymmelstraat 65

* Bouwbedrijf Fieko, bouwen van een dubbele woning, De Boeten 33 en 35

* Hooge F. en van der Haar R., bouwen van een woning, De Bolster 2
* Sieben A.E., en Uiterwijk A, bouwen van een woning, De Bolster 4
Sloopvergunningen:

* Westert H.H., slopen van dakplaten, Schapenmeer 5 Kapvergunningen

De gemeente Hoogeveen heeft kapvergunningen verstrekt aan:
* mevr. Van de Weide, Otto Zomerweg 38, Hollandscheveld, voor een kastanje;

* J.G. Smit,Langedijk 2ª, Hollandscheveld, voor een eik;
* J.A. Wemmenhove, Dorpsstraat 57, Pesse, voor een populier.;
* mevr. Oostenveld - Masselink,Blankenslaan West 62, Hoogeveen, voor een es.

Tegen deze verleende vergunningen kan binnen zes weken na dagtekening van de brief behorende bij de vergunning een gemotiveerd bezwaarschrift worden ingediend bij het college van Burgemeester en Wethouders.