Nieuws van de Kamer:
Bedrijfsleven
Amsterdam: Achterstand
infrastructuur
wegwerken en nú
besluiten nemen voor de
toekomst
Persbericht 9 april 2002
De regio Amsterdam dreigt steeds minder
bereikbaar te worden. Daarom moeten de overheden
gezamenlijk de grote achterstand in infrastructuur
wegwerken. Bovendien moeten zij nú al een begin
maken om de mobiliteitsbehoefte als gevolg van
nieuwe woningbouw en werkgelegenheid op te
vangen. Door het instellen van een regionale
verkeers- en vervoersautoriteit kunnen de overheden
efficiënter samenwerken en zullen ze in staat zijn de
noodzakelijke investeringen te organiseren en
projecten binnen een redelijke termijn uitgevoerd te
krijgen.
Dit zijn de belangrijkste boodschappen in het
vandaag uitgegeven rapport ?Sporen naar de
Netwerkregio? van de Kamer van Koophandel
Amsterdam en de bijbehorende brandbrief aan het
kabinet en de regionale politiek. De brandbrief is
ondertekend door een brede coalitie van
bedrijfsleven en vakbeweging.
Achterstand inhalen
Als de overheid niet daadkrachtig optreedt om de
achterstand in bereikbaarheid weg te werken, dreigt
onherstelbare schade voor het regionale
vestigingsklimaat en daarmee voor de
sociaal-economische vitaliteit van de Amsterdamse
regio. Over de Noordzuidlijn, de Tweede
Coentunnel/Westrandweg, de N201, de Westelijk
Randweg IJmond en andere projecten wordt al
generaties lang gesproken. Getalm met ?Vaart in de
Zaan? en de grote sluis te IJmuiden is onacceptabel.
Aanleggen is het enige devies volgens het bedrijfsleven
en vakbonden in de Amsterdamse regio. Bij de
kabinetsformatie moeten daarom afspraken worden
gemaakt over extra middelen voor infrastructuur.
Besluiten nemen over nieuwe projecten De overheid moet nu besluiten nemen om de mobiliteitsbehoefte van morgen op te kunnen vangen. Aan de zuid- en oostkant van Amsterdam komen er volgens alle overheidsplannen honderdduizenden nieuwe banen en inwoners bij. Dit zal tot een enorme groei van mobiliteit leiden tussen Almere en Haarlemmermeer. Dat vereist nieuwe investeringen in openbaar vervoer èn in wegen. Daarom is een snelle hoogfrequente en comfortabele OV-verbinding Almere- Zuidas-Schiphol-Haarlemmermeer noodzakelijk. Daarnaast dient de A9, dè regionale ruggengraat tussen IJmond en Almere, te worden gecompleteerd met de verbinding A6-A9 en dient de capaciteit uitgebreid te worden met doorstroomstroken. In het belang van de vitaliteit van stadscentra moeten ook de lokale hoofdwegen nu en in de toekomst voldoende kunnen doorstromen voor het personen- èn goederenverkeer.
Integrale regionale aanpak vereist
De overheden zijn er de afgelopen jaren niet in geslaagd
een samenhangende en effectieve aanpak te organiseren
om een oplossing te bieden aan de
bereikbaarheidsproblemen in de Amsterdamse regio. Het
bedrijfsleven is daar de dupe van. In de brandbrief doen
het gezamenlijke bedrijfsleven en de vakbeweging met
klem het verzoek om deze regionale impasse te
doorbreken.
Er zal in de toekomst sprake moeten zijn van een
mobiliteitsmarkt. In het Nationaal Verkeers- en
Vervoersplan wordt door het kabinet al op de
mobiliteitsmarkt voorgesorteerd maar met het tempo
van nu is daar voorlopig geen zicht op. Uit de nota
?Sporen naar de Netwerkregio? wordt echter duidelijk
dat er een uiterste krachtsinspanning nodig is om de
achterstanden in de infrastructuur weg te werken, bij
voorkeur onder leiding van een regionale verkeers- en
vervoersautoriteit. Deze autoriteit met voldoende
mandaat zou opdrachten kunnen geven voor
aanbesteding, concessieverlening, exploitatie van
infrastructuur en zou moeten kunnen beschikken over
middelen uit rijks- en regionale fondsen, inkomsten uit
betaald rijden (kilometerheffing, tol) alsmede middelen
die gegenereerd worden door samenwerking met private
investeerders.
Het bedrijfsleven wil de voordelen van deze aanpak op
korte termijn gezamenlijk met de overheden
onderzoeken. Komt er geen daadkrachtige integrale
regionale aanpak dan blijft het doormodderen.
Meer informatie:
David Henny, Communicatie en Marketing
T (020) 531 4613
E dhenny@amsterdam.kvk.nl