Gemeente Eindhoven
Persbericht: 9 april 2002
Proef met conditietest lichtmasten
De gemeente Eindhoven start binnenkort een proef met een conditietest
voor lichtmasten. Honderd lichtmasten in een vijftal straten worden
met een testmachine kort heen en weer bewogen.
Door meting wordt duidelijk of de mast nog gezond is of door corrosie,
materiaalmoeheid of scheurvorming aan snelle vervanging toe is.
De testmethode bevordert de veiligheid door het aanwijzen van potentieel gevaarlijke masten (de praktijk wijst op zon vijf procent van het totaal). Verder kan de methode ook een forse besparing opleveren omdat minder masten zonder noodzaak worden vervangen.
Er staan zon veertigduizend lichtmasten op het grondgebied van
Eindhoven. Lichtmasten hebben een technische levensduur van gemiddeld
veertig jaar. Ze staan bloot aan allerlei invloeden: vocht,
strooizout, materiaalmoeheid door zwak maar zeer frequent optredende
windbelasting of door het voorbij denderen van verkeer dat de mast in
resonantie brengt.
Verder dreigen nog overbelasting, stootbelasting, schokken, lekstromen
of chemische invloeden vanuit de bodem. Daardoor kan een mast zowel na
vijfentwintig als na vijftig jaar aan vervanging toe zijn.
Deze grote verschillen bleken ook in Eindhoven bij de jaarlijkse
vervangingen van lichtmasten op basis van technische levensduur. Pas
na verwijdering kon definitief worden vastgesteld of een mast wel of
niet aan vervanging toe was geweest.
Een goede testmethode om dit voor de vervanging betrouwbaar vast te
stellen, was er eigenlijk niet. Wegbeheerders nemen bij de vervanging
van lichtmasten geen risico: een omvallende mast (door bijvoorbeeld
storm of materiaalmoeheid) kan grote schade veroorzaken.
Besparing
De testmethode die de gemeente Eindhoven nu toe gaat passen, bestaat
al enkele jaren. Ze is relatief duur (gemiddeld zon zestig euro per
mast) maar claimt betrouwbaarder resultaten op te leveren dan
traditionele methoden als visuele inspectie of onderzoek met ultrasoon
geluid. De testmachine omklemt de lichtmast en drukt die heel licht in
vier richtingen.
Daardoor ontstaat een reactie in de mast, waarbij uitgeoefende druk en
de waargenomen uitbuiging tot een testresultaat leiden. Doordat veel
meer zicht ontstaat op de technische staat van de masten, zullen er
naar verwachting veel minder te vroeg worden vervangen waardoor
uiteindelijk een forse besparing op het onderhoudsbudget ontstaat.
De proef met 100 masten dient er voor de voordelen van deze methode
ook voor de Eindhovense situatie vast te stellen. Zo moet ervaring
worden opgedaan met de meting in woonstraten waar tijdens de inspectie
verkeersmaatregelen moeten worden getroffen.
De proef wordt genomen in de Brussellaan (31 masten), Leuvenlaan (30
masten), Borgerhoutlaan (13 masten), Luxemburglaan (12 masten) en
Huizingalaan (14 masten). Bewoners van deze straten worden per brief
van de conditietest en de eventuele verkeersmaatregelen op de hoogte
gesteld.
Het testen gaat relatief snel: voor de honderd masten wordt op drie
werkdagen gerekend. Het werk moet nog in april zijn afgerond. Een
besluit over het definitief invoeren van de testmethode volgt dan in
het najaar.