Gemeente Eemnes
Gemeenteberichten week 15
Bouwplannen
Ingekomen meldingen/aangevraagde bouwvergunningen
- Raadhuislaan 66, vergroten van garage, ingekomen op 2 april 2002.
Verleende toestemming/bouwvergunningen
- Rijksweg 2, tijdelijk plaatsen van noodgebouw t..b.v. de verbouwing
hotel/restaurant, verzonden op 4 april 2002.
Kapvergunningen
Ingekomen aanvragen
- Cors Rijkseweg, 16 populieren.
Voor meer informatie over bouwplannen kunt u zich wenden tot mevrouw
Loman of de heer Schiere en voor kapvergunningen tot de heer Leys,
allen van de sector VROM.
Wanneer u als belanghebbende zich niet met een van deze besluiten kunt
verenigen, dan kunt u hiertegen binnen 6 weken na verzending van het
besluit een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij Burgemeester en
wethouders.
Tegelijkertijd kunt u bij spoed (schriftelijk) een voorlopige
voorziening vragen bij de president van de rechtbank, postbus 13023,
3507 LA Utrecht. De kosten die hieraan verbonden zijn bedragen 109,-
voor burgers en 218,- voor rechtspersonen.
Bestemmingsplannen
Voorgenomen vrijstelling bestemmingsplan
- Raadhuislaan 21, plaatsen aanbouw.
Er kan uitsluitend toestemming worden verleend na vrijstelling van het
bestemmingsplan. Dit bouwplan ligt vanaf 12 april 2002 gedurende 4
weken voor een ieder ter inzage bij de sector VROM. Gedurende deze
termijn kunt u schriftelijk bedenkingen tegen het verlenen van
vrijstelling indienen bij Burgemeester en Wethouders.
Verleende APV vergunningen
- 10 april : Riewald i.v.m. kermis 10 t/m 13 april (verzonden 18
februari 2002)
- 14 april : KPJ i.v.m. polderloop 14 april (verzonden 3 april 2002)
- 30 april : Paracentrum Teuge i.v.m. demonstratie (verzonden 10 april
2002)
- 30 april : Feestcomité Eemnes i.v.m. viering Koninginnedag en
650-jarig bestaan (verzonden 10april 2002)
Plaatsen bekendmakingsborden bij toegangswegen Startactiviteiten
Eemnes 650 jaar Koninginnedagactiviteiten
9 mei: historische fietspuzzeltocht
21 juni: rondje Eemnes (hardloopwedstrijd)
22 juni: zeskamp (volwassenen)
22 juni: wijkbarbecues
26 juni: zeskamp basisscholen
29 juni: viswedstrijd
30 augustus: gondelvaart
31 augustus: prutmarathon
31 augustus: discoavond
1 september: muziekuitvoeringen
3 september: kleutermiddag
3 september: fiets- en skatedemonstratie
4 september: playback voor de jeugd
6 september: revue-avond
7 september: optocht
7 september: boerendag
7 september: feestavond
8 september: afsluitend feest
- 12 juni: Scholencomplex Bijvanck i.v.m. overnachten Lieberg
(verzonden 3 april 2002)
- 14 juni: Volksuniversiteit i.v.m. spandoeken nieuw cursusjaar
(verzonden 19 februari 2002)
- 4 augustus: Hoofdstad Aanspanning i.v.m. doortocht (verzonden 5
april 2002)
- 29 augustus: G&D Promotions i.v.m. plaatsen reclameborden KWF
(verzonden 19 maart 2002)
U kunt als belanghebbende binnen zes weken na verzending een
gemotiveerd en ondertekend bezwaarschrift indienen bij de
burgemeester. Voor meer informatie over APV vergunningen kunt u
terecht bij de heer Klaasse, tel. 035-5390687, sector ABW.
Hoorzitting
Commissie Bezwaar- en Beroepschriften
Tijdstip: maandag 15 april 2002 20.00 uur
Plaats: gemeentehuis
agenda
Bezwaarschrift van de heer J. Perier tegen de brief van burgemeester
en wethouders van 25 januari 2002, waarbij is meegedeeld dat aan de
heer B. Roodhart bouwvergunning is verleend voor het plaatsen van een
kap op de bestaande garage op het perceel Laarderweg 21a.
20.00 uur.
Bezwaarschrift tegen de brief van burgemeester en wethouders van 20
februari 2002, waarbij is meegedeeld dat een vervoersvoorziening in
het kader van de Wet voorzieningen gehandicapten is gewijzigd in
verband met de invoering van de Regiotaxi.
20.30 uur.
Bezwaarschrift tegen de brief van burgemeester en wethouders van 20
februari 2002, waarbij is meegedeeld dat een vervoersvoorziening in
het kader van de Wet voorzieningen gehandicapten is gewijzigd in
verband met de invoering van de Regiotaxi.
21.00 uur.
Bezwaarschrift van de Stichting Onderwijsbureau Midden-Nederland
namens het bestuur van de Stichting Katholiek Onderwijs Eemnes tegen
de brief van burgemeester en wethouders van 17 januari 2002, waarbij
is meegedeeld dat de gemeenteraad de gevraagde kredietverstrekking
voor de Mariaschool middels een spoedprocedure heeft afgewezen.
21.30 uur.
Voor meer informatie hierover kunt u terecht bij het secretariaat van
de commissie, mevrouw I. van Zon-Roobol of de heer J.A. Klaasse,
telefoon 035-5390611
Publieksdebat 'Praten over ruimte'
Toch maar verhuizen naar Flevoland of Gelderland? Meer ruimte voor
natuur en recreatie? Meer ruimte voor villa's op het platteland? Of
juist niet? Waar kiezen we voor?
De Provincie Utrecht vraagt uw mening. Discussieer mee over de
ruimtelijke ontwikkeling in uw eigen leefomgeving. De Province Utrecht
organiseert een publieksdebat in het kader van de ontwikkeling van het
nieuwe streekplan 2005-2015.
Het debat vindt plaats op woensdag 24 april a.s. in Hotel Campanile,
De Brand 50 in Amersfoort. De koffie staat klaar vanaf 19.30 uur. Het
debat begint om 20.00 uur (eindtijd 22.00 uur).
U kunt de brochure over dit onderwerp, 'Leven en werken centraal',
aanvragen via www.provincie-utrecht.nl.
Wat is mijn WOZ waarde?
De laatste weken is iedereen druk bezig om de belastingaangifte 2001
in te vullen.
Als u eigenaar van een woning bent, moet u de WOZ-waarde van die
woning opgeven.
De laatste week komen hierover bij het gemeentehuis veel vragen
binnen. Omdat veel mensen in het laatste weekend van maart hun
belastingbiljet invullen en het gemeentehuis rond de paasdagen
gesloten is, krijgt u enkele tips om de WOZ-waarde zelf te vinden. De
gemeente heeft u 3 brieven gestuurd waarop de WOZ waarde vermeld
staat.
1. De kennisgeving WOZ beschikking, dagtekening 28 februari 2001 (bij
nieuwbouwwoningen later)
2. Het aanslagbiljet onroerende zaakbelasting 2001, dagtekening 31
maart 2001
3. Het aanslagbiljet onroerende zaakbelasting 2002, dagtekening 31
maart 2002 (deze krijgt u dus een dezer dagen in de brievenbus)
Mocht u toch nog vragen hebben dan kunt u na de paasdagen weer telefonisch contact met ons opnemen, 035-5390611.
Vakantie gepland? Regel nu uw reisdocument!
Als u naar het buitenland wilt gaan, bijvoorbeeld op vakantie, moet u
in het bezit zijn van een geldig paspoort. In een groot aantal landen
kunt u volstaan met een Nederlandse identiteitskaart. Deze is
goedkoper dan een paspoort en heeft een handig creditkaartformaat.
Controleer dus ruim van tevoren of uw paspoort of identiteitskaart nog geldig is. De gemeente helpt u hierbij door een brief te sturen naar iedereen van wie het reisdocument de komende maanden gaat verlopen. Als dat zo is, moet u tijdig een nieuw document aanvragen.
Tijdig, omdat een paspoort of identiteitskaart niet meer gemaakt wordt
terwijl u wacht. Op 1 oktober 2001 zijn de nieuwe reisdocumenten
ingevoerd. Daardoor is ook de procedure veranderd en duurt het
aanvragen van een reisdocument of het bijschrijven van kinderen een
dag of vijf.
Het werkt nu als volgt: u vraagt bij uw gemeente een nieuw paspoort of
een Nederlandse identiteitskaart aan. Daarvoor heeft de gemeente uw
persoonsgegevens, uw pasfoto en uw handtekening nodig. Deze gegevens
worden elektronisch naar Haarlem gestuurd. Daar wordt uw reisdocument
gemaakt, opgestuurd naar uw gemeente, waar u het dan kunt afhalen.
Door het gebruik van de nieuwste technieken zijn de nieuwe
reisdocumenten goed beveiligd en beter beschermd tegen fraude.
Het bijschrijven van uw kind(eren) kan alleen in een paspoort. U gaat
dan samen met uw kind naar het gemeentehuis, want in verband met het
vaststellen van de identiteit moet uw kind bij de aanvraag aanwezig
zijn.
Door ruim voor u op reis gaat de geldigheid van uw reisdocument te
controleren en tijdig een nieuwe aan te vragen, kunnen we er met
elkaar voor zorgen dat er geen files ontstaan bij de gemeenten en bij
Enschedé/SDU in Haarlem. De maanden mei tot en met juli zijn de
drukste maanden. Gaat u na de zomerdrukte op vakantie dan kunt u beter
wachten tot na deze periode met het aanvragen van uw paspoort.
Wilt u meer informatie kijk dan op www.paspoortinformatie.nl of
informeer bij uw gemeente. U kunt ook de brochure Vakantie gepland?
Regel nu uw reisdocument! afhalen bij postkantoor, bibliotheek en
gemeentehuis.
Meningokokken
Omdat steeds meer mensen verontrust zijn over de meningokokkenziekte
(in de volksmond: nekkramp) heeft de GGD Eemland de belangrijkste
informatie op een rij gezet. Op de website van de GGD vindt u antwoord
op vragen over de ziekte en de landelijke vaccinatiecampagne waarover
minister Borst spreekt. (www.ggdeemland.nl)
Grootschalige controle van het hondenbestand in Eemnes middels een
nieuwe hondenpenning.
Eens per 3 jaar wordt het complete hondenbestand in Eemnes
doorgelicht. Dit gebeurt door de vervanging van de hondenpenning.
Andere jaren wordt er steekproefsgewijs gecontroleerd wie er een hond
houdt. Dát is nl. het belastbare feit: het houden van een hond. De
milieuwachter van Eemnes voert tevens de controles op straat uit.
Met ingang van week 4 (21 januari 2002) is gestart met het uitdelen
van de hondenpenning voor de jaren 2002 t/m 2004.
De verwachting is dat in de loop van februari/maart 2002 iedere
hondenbezitter deze nieuwe penning heeft ontvangen. Deze penning is
goud van kleur en dient ter vervanging van de blauwe penning, welke
geldig was tot eind 2001.
Waarom een hondenpenning?
De hondenpenning is ingevoerd als controlemiddel en wordt, om de 3
jaar, uitgereikt aan degene die geregistreerd staat als houder van een
hond. De penningen zijn doorlopend genummerd, zodat bekend is aan wie
welke penning is uitgereikt.
U dient ervoor te zorgen dat de hond, wanneer deze zich op de openbare
weg bevindt, de penning duidelijk zichtbaar aan de hals draagt. Hierop
zal controle worden uitgeoefend. De geleider van een hond is dan ook
verplicht de controlerende ambtenaar de gelegenheid te geven tot
controle wanneer deze hier om verzoekt.
Het is verboden de penning aan anderen af te geven of in gebruik te
geven of te laten dragen door een hond, waarvoor geen aangifte is
gedaan. Bij verlies van de penning dient u een nieuwe penning aan te
vragen. De kosten van een nieuwe penning bedragen 11,35 (fl. 25,00).
Inleveren hondenpenning.
De hondenpenning moet bij eindiging van de belastingplicht altijd
worden ingeleverd. Met andere woorden als u, om welke reden dan ook,
geen houder meer bent van een hond, levert u de penning in. Doet u dit
niet of kunt u dit niet omdat de penning weg is, wordt u 11,35 kosten
(per penning) in rekening gebracht. De blauwe penning hoeft niet te
worden ingeleverd.
Tip.
Bevestig de penning aan het uiteinde van de hondenriem in plaats van
aan de halsband. Dit voorkomt onnodig verlies van de penning.
Gemeenschappelijke regeling Samenwerking Sociale Zaken
In 2001 zijn de gemeenten Huizen, Eemnes en Blaricum de gemeenschappelijke regeling Samenwerking Sociale Zaken 2002 aangegaan.
Inmiddels hebben gedeputeerde staten van Noord-Holland bericht dat zij
de regeling hebben goedgekeurd. De regeling wordt ingeschreven in het
desbetreffende openbare register.