European Commission
EO/02/11 9 april 2002
Europese Ombudsman presenteert Jaarverslag 2001
De Europese Ombudsman, Jacob Söderman, stelde op 8 april zijn
Jaarverslag 2001 voor aan de Commissie Verzoekschriften van het
Europees Parlement. Het verslag geeft een beeld van het werk van de
Ombudsman in 2001 en van de hoogtepunten van de resultaten bekomen
voor de EU burgers.
Met 1874 ontvangen klachten was 2001 het drukste jaar in de zeven
jaren van de heer Söderman als Ombudsman. De Ombudsman opende 4
onderzoeken op eigen initiatief, maakte 13 ontwerpaanbevelingen aan de
EU instellingen en zond 2 speciale verslagen naar het Parlement. Deze
activiteit kwam nochtans niet ten koste van een vlugge en efficiënte
dienst - de gemiddelde tijdsperiode om een onderzoek af te ronden viel
van 316 dagen in 2000 tot 289 dagen in 2001. Burgers klaagden meer en
meer via e-mail met 34 % van de klachten ontvangen op deze manier,
vergeleken met 24 % in 2000. Deze stijging is in grote mate toe te
schrijven aan de toevoeging, in april 2001, van een on-line
klachtenformulier op de website van de Ombudsman. Dit maakte het
gemakkelijker voor burgers om klachten in te dienen.
In zijn verslag geeft de Ombudsman speciale aandacht aan twee
hoofdverwezenlijkingen voor Europese burgers in 2001. Vooreerst werden
de nieuwe regels inzake toegang tot documenten aangenomen. "Indien de
instellingen het principe van openheid eerbiedigen wanneer ze de
nieuwe regels toepassen, dan zal dit in belangrijke mate het begrip
van de werking van de EU instellingen verbeteren", zegt de Heer
Söderman.
Ten tweede heeft het Europees Parlement de Europese Code van Goed
Administratief Gedrag aangenomen. Het EU Handvest van de Grondrechten,
afgekondigd in Nice in 2000, bevat als een grondrecht van het
burgerschap het recht op behoorlijk bestuur. De Code legt in detail
uit wat dit recht in de praktijk betekent. De Ombudsman publiceerde
recentelijk de Code als een gebruikersvriendelijke brochure en
gebruikt deze nu in het onderzoek van klachten over wanbeheer. Hij gaf
echter uiting aan zijn teleurstelling dat de Commissie nog steeds
weigert om naar voren te komen met een voorstel voor een Europese
administratieve wet, zoals het Parlement haar gevraagd had.
In het verslag toont de Ombudsman zijn ontzetting over de ongehaaste
houding van de instellingen ten aanzien van het toepassen van het
Handvest. Vorig jaar heeft hij de meningsvrijheid van ambtenaren en
het kinderverlof onderzocht op grond van de rechten opgenomen in het
Handvest. Na klachten te hebben onderzocht over discriminatie in de
instellingen op grond van leeftijd, geslacht of ras, is de Ombudsman
ver van tevreden met zijn conclusies. "Tot mijn grote spijt moet ik nu
stellen dat de instellingen die het Handvest hebben afgekondigd nog
niet getoond hebben dat ze zelf serieus zijn wat betreft de toepassing
ervan in de praktijk", concludeerde de Heer Söderman in het voorwoord
van zijn Jaarverslag.
Voor meer details over de zaken welke in 2001 door de Ombudsman werden
behandeld, gelieve bijlagen I en II te raadplegen.
Voor verdere informatie, gelieve contact op te nemen met Ian Harden,
Hoofd van de Juridische Afdeling, tel : + 33 (0)3 88 17 23 84 of
Rosita Agnew, + 33 (0)3 88 17 24 08.
BIJLAGE I : ANALYSE VAN DE KLACHTEN IN 2001
Hoeveel ?
De Ombudsman ontving 1874 klachten in 2001, wat overeenkomt met een
stijging van 8 % vergeleken met 2000 (1732). Ontvankelijke klachten
stegen met 5 % van 297 in 2000 tot 313 in 2001. De Ombudsman opende
204 onderzoeken op grond van deze klachten, alsook 4 onderzoeken op
zijn eigen initiatief.
Tegen wie ?
Het meeste van de ontvankelijke klachten (77 %) waren gericht tegen de
Europese Commissie (83 % in 2000). De Ombudsman ontving 16 klachten (7
% van het totaal) tegen het Europees Parlement en 5 tegen de Raad
(2%).
Aanklachten
Gebrek aan of weigering van informatie, vermijdbare vertraging,
procedurele fouten en machtsmisbruik waren de meest voorkomende
oorzaak van klachten. Problemen met aanbestedingen en met de
instellingen gesloten contracten kwamen tevens regelmatig voor.
Van wie ?
De meeste klachten - 91 % - kwamen van individuele burgers. Bedrijven
zonden 5 % van de klachten, en 4 % kwamen van verenigingen.
Duitsland zond het grootste aantal klachten - 17 % van het totaal,
gevolgd door Spanje (14 %) en Frankrijk (12%).
De
VK Fr It Sp Nl Gr Be Pt Sw At Da Fi Ie Lu Andere
2001 Klachten 323 112 234 189 259 80 51 153 78 56 34 19 85 36 33 132
% van het totaal 17 6 12 10 14 4 3 8 4 3 2 1 5 2 2 7
2000 Klachten 213 141 279 193 222 52 46 126 58 58 88 19 76 40 36 85
% van het totaal 13 8 16 11 13 3 3 7 4 3 5 1 4 2 2 5
% EU bevolking 22 16 16 15 11 4 3 3 3 2 2 1 1 1 0,1
Welk resultaat ?
80 gevallen werden geregeld door de instellingen (vergeleken bij 76 in
2000), wat duidelijk aangeeft dat de EU administratie erop gesteld is
om problemen op te lossen welke onder haar aandacht werden gebracht
door de Ombudsman.
In 46 gevallen (vergeleken bij 31 in 2000) vond de Ombudsman het
noodzakelijk om een kritische opmerking te maken. Er werden 13
ontwerpaanbevelingen gemaakt waarbij de instellingen werden verzocht
om hangende problemen aan te pakken. Er werden 2 speciale verslagen
voorgesteld aan het Parlement - één betrof discriminatie op grond van
geslacht in de Commissie, de andere betrof toegang tot documenten van
de Raad. (In 2000 waren er eveneens 13 ontwerpaanbevelingen en 2
speciale verslagen).
De Ombudsman verstrekte advies over wie te contacteren aan meer dan
900 burgers die klachten indienden die buiten zijn mandaat vielen. Hij
beantwoordde tevens 2335 e-mail verzoeken om informatie, wat een
stijging inhoudt van 85 % vergeleken met 2000.
Hoe lang ?
De gemiddelde tijd nodig om een onderzoek af te ronden was 289 dagen
in 2001, vergeleken met 316 dagen in 2000. Op 31 december 2001 was de
echte achterstand van zaken - namelijk het aantal onderzoeken van
langer dan één jaar - 22, vergeleken met 35 op 31 december 2000.
BIJLAGE II :VOORBEELDEN VAN KLACHTEN IN 2001
Gebrek aan transparantie (916/2000/GG)
Raad geeft documenten vrij aan Statewatch na tussenkomst van de
Ombudsman
Statewatch, een in het VK gevestigde groep welke de toepassing van
burgerrechten in de EU controleert, klaagde bij de Ombudsman nadat de
Raad had geweigerd toegang te geven tot de agenda's van de "Senior
Level Groep" en de "EU-VS Task Force". De Raad stelde dat deze
documenten niet "in het bezit waren van de Raad" maar van haar
Secretariaat Generaal, een van de Raad "verschillende" instelling. De
Ombudsman verwierp dit argument en onderstreepte het belang om de
grootst mogelijke toegang van Europese burgers tot informatie te
waarborgen en de noodzaak om de regels inzake toegang tot documenten
te respecteren. De Raad herzag haar initieel besluit en gaf de klager
toegang tot de documenten.
Vertraging in betaling (780/2000/GG)
Een Duits bedrijf ontvangt betaling en interest sinds 1995 na klacht
bij de Ombudsman
Een Duits consulting bedrijf klaagde dat de Commissie na 6 jaar nog
steeds de laatste sectie van een betaling niet had betaald. Het
bedrijf had in 1994 het nodige programmaverslag en een financiële
verklaring ingediend. De Ombudsman kwam tot de vaststelling dat de
dossiers van het programma bijgehouden werden door het Bureau van
Technische Bijstand (BTB) van de Commissie. Dat bureau was toen
gesloten en de betreffende dossiers waren verzegeld door het Belgische
gerecht, wat betekende dat de Commissie er geen toegang tot had. De
Ombudsman concludeerde dat, alhoewel een deel van de vertraging
gelegen kon zijn aan het gebrek van het BTB om de zaak te behandelen,
de Commissie niet volledig vrijuit kon gaan. Tijdens de loop van het
onderzoek bekwam de Commissie een kopie van de dossiers en betaalde
het laatste deel van de subsidie alsmede interest vanaf 1995.
Vermijdbare vertraging (367/98/(VK)GG)
De Commissie regelt een klacht inzake bijkomstige verzekeringen voor
haar plaatselijk personeel in Oostenrijk
De Ombudsman ontving een klacht van twee plaatselijke ambtenaren van
de Vertegenwoordiging van de Commissie in Wenen. Ze beweerden dat de
Commissie had nagelaten om bijkomende verzekeringen op te zetten voor
het plaatselijk personeel die daar werkte. Overeenkomstig de regeling
welke van kracht werd in 1994 was de Commissie verplicht om binnen een
redelijke termijn dergelijke verzekeringsschema's op te zetten. Maar
meer dan zes jaar later had de Commissie nagelaten dit te doen. In
haar antwoord aan de Ombudsman stelde de Commissie dat ze een contract
had gesloten met een bedrijf voor een bijkomende verzekering voor
tijdelijke werkonbekwaamheid. De Commissie stemde er tevens mee in om
bijkomende verzekeringspolissen op te zetten voor invaliditeit,
overlijden en pensioen, met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 1995.
Nalaten (OI/3/2001/SM)
Het Directoraat personeel van het Gemeenschappelijk Centrum voor
Onderzoek neemt maatregelen om de werkmethodes te verbeteren na een
onderzoek van de Ombudsman
De Ombudsman startte een onderzoek op eigen initiatief naar het
functioneren van het Directoraat in Ispra (Italië), nadat hij talrijke
kritische opmerkingen diende te maken gaande van armzalige behandeling
van ontvangers van subsidies tot onregelmatige aanwervingsprocedures
en onrechtvaardige contractbepalingen. In antwoord op het onderzoek,
kondigde het Directoraat maatregen aan zoals instructies aan het
personeel om excessieve vertragingen te vermijden bij het beantwoorden
van voorstellen in het kader van aanbestedingen, een intern
computersysteem om de tijdslimieten voor het beantwoorden van
correspondentie bij te houden, een gedecentraliseerde
klachtenprocedure en een gecentraliseerd financieel controlesysteem.
Schending van de rechten van de verdediging (995/98/OV)
Commissie neemt regelen aan om de rechten van de burgers in inbreukprocedures te verdedigen na onderzoek van de Ombudsman
Een Grieks bedrijf klaagde bij de Commissie dat de Griekse overheden
het EG recht inzake openbare aanbestedingen hadden geschonden met
betrekking tot de toekenning van het project voor de bouw van de Metro
van Thessaloniki. De klager klaagde daarna over de manier waarop de
Commissie de zaak had onderzocht en gesloten. De Ombudsman
concludeerde dat de Commissie de klager niet juist had geïnformeerd
over de redenen voor het sluiten van haar onderzoek en dat ze de zaak
had gesloten zonder de klager een werkelijke mogelijkheid te geven om
verdere bewijzen naar voren te brengen.
De Ombudsman bekritiseerde de Commissie voor haar behandeling van de
klacht en suggereerde dat een Code diende te worden opgesteld die
diende te bepalen hoe de Commissie burgers moet behandelen in de
administratieve fase van de inbreukprocedure. Op 20 maart 2002 legde
de Commissie een Mededeling betreffende dit probleem voor aan de
Ombudsman en het Europees Parlement.
Om deze alsook andere door de Ombudsman behandelde klachten te lezen,
gelieve te gaan naar:
http://www.euro-ombudsman.eu.int/decision/en/default.htm