AutoRai

9-4-2002

Toyota scoort hoog in klanttevredenheid

De jaarlijkse enquête die Toyota onder haar klanten houdt, heeft opnieuw uitgewezen dat de klanttevredenheid over auto én dealer enorm groot is.

Een dealer die zijn klanten wil behouden zal meer moeten doen dan uitstekende autos verkopen. Hij zal ook de best denkbare service moeten leveren. Biedt de dealer een dienstverlening die niets te wensen overlaat, dan zal de klant zelden een andere dealer of een ander merk kiezen. Omdat de kwaliteit van Toyota inmiddels spreekwoordelijk is, wordt op servicegebied uiteraard het allerbeste verwacht. Daarbij komt nog, dat klanten met de dag veeleisender worden. Daarom hecht Toyota veel waarde aan
klanttevredenheidsonderzoek en wordt naar een steeds completere service bij haar dealers gestreefd. Het gaat er niet alleen om de verwachtingen van klanten waar te maken, maar juist ook deze te overtreffen. Het enthousiasme bij de klant wordt hierdoor verder aangewakkerd en versterkt. Toyota noemt dit Customer Delight, dat weer een stap hoger ligt dan het zogeheten Customer Satisfaction.

Het jaarlijkse CSI-onderzoek, de meting en vergelijking van de tevredenheid van klanten, stimuleert de Toyota-organisatie voortdurend om te denken én handelen met als ultieme doel om de klant het naar zijn/haar zin te maken. Uit dit laatste CSI-onderzoek blijkt dat automobilisten die Toyota rijden over het algemeen zeer te spreken zijn over hun dealer en dat er opnieuw beter gescoord is dan het voorafgaande jaar. De inzet om bij de dealers te streven naar het zojuist al genoemde Customer Delight is daar ongetwijfeld debet aan. Voor alle Toyota-dealers is het uiteraard een erezaak om bovenaan te eindigen.

Met het oog op een zo eerlijk mogelijke vergelijking, zijn de dealers op basis van het aantal nieuwverkopen per jaar ingedeeld in drie categorieën; van 0 tot 180 (categorie 1) van 180 tot 300 (cat. 2) en 300 autos en meer (cat. 3) . In categorie 3 ging de overwinning naar Automobielbedrijf Van der Linde Meppel B.V., categorie 2 werd gewonnen door Autobedrijf Konijnenbelt Nijverdal B.V., terwijl Autobedrijf Alex v.d. Velde uit Zuidzande in categorie 1 (tot 180 autos) met de allerhoogste eer ging strijken.

Om een hoge klassering te behalen is het van belang je klanten goed te kennen en te weten wat hun wensen en verwachtingspatronen zijn. Dit levert een win win-situatie op voor klant en dealer. Dat betekent dat de teamgeest bij het dealerbedrijf goed moet zijn en dat de medewerkers persoonlijk aandacht hebben voor hun klanten. Maar ook het met álle zorgen omringen van de klant vormt hierbij één van de sleutelwoorden. Gezien de resultaten weten bovenstaande Toyota-dealers dat uitstekend in de praktijk te brengen. Daarmee zijn niet alleen deze dealers winnaars, ook hun klanten zijn dat. Want zij kunnen zowel op een uitstekende auto als een sublieme service vertrouwen.