European Commission
ECA/02/7 Luxembourg, 9April 2002
Persbericht van de Europese Rekenkamer Betreffende speciaal verslag
nr. 2/2002 over de Communautaire actieprogramma's Socrates en jeugd
voor Europa
(1)
De controle van de Rekenkamer had ten doel, het financieel beheer van
de programma's Socrates en Jeugd voor Europa door zowel de Commissie
als de lidstaten over de periode 1995-1999 te beoordelen; de nadruk
lag op besluitvormingsprocedures, toezicht en evaluatie. De Rekenkamer
stelde aanzienlijke gebreken vast in de opzet en de werking van de
beheerssystemen en in de uitvoering van acties en projecten.(2)
De programma's Socrates en Jeugd voor Europa maken deel uit van het intern beleid van de Europese Unie, en leidden tot betalingen van 998, respectievelijk 141 miljoen euro over de periode 1995-1999. Zij zijn gericht op het bevorderen van samenwerking en uitwisselingen binnen het onderwijs en ten behoeve van kansarme jongeren binnen de Europese Unie, de EVA en kandidaat-lidstaten. De programma's zijn voor een tweede periode (2000-2006) verlengd en kregen een ruimer budget.
De Rekenkamer stelde vast dat beide programma's te complex van opzet zijn, en talrijke, vaag omschreven doelstellingen hebben die leiden tot uiteenlopende interpretaties en praktische moeilijkheden bij de samenwerking tussen de begunstigde staten. Doordat duidelijke doelstellingen en criteria ontbraken, kon de Commissie de resultaten van de programma's niet doeltreffend beoordelen. Er was geen geschikt kader dat zorgde voor synergie met andere communautaire programma's.
De Commissie beheerde zelf ongeveer 30 % van beide programma's via een
bureau voor technische bijstand (BTB). De resterende 70 % werd beheerd
door lidstaten en andere begunstigde staten met behulp van nationale
agentschappen (NA's).
Tijdens haar onderzoek naar de BTB's constateerde de Rekenkamer
problemen in verband met het principe en de wijze van delegatie van
verantwoordelijkheden door de Commissie, mogelijke gevallen van
belangenverstrengeling, risico's voor het vermogen van de
Gemeenschappen en hoge beheerskosten. De NA's moesten het stellen
zonder een adequaat juridisch kader waarin de verdeling van de
verantwoordelijkheden tussen de NA's en de Commissie nauwkeurig was
vastgelegd. Ook stelde de Rekenkamer vast dat veel NA's niet over
voldoende middelen beschikten.
Beide programma's gingen met vertraging van start wegens het
laattijdig vaststellen van de vereiste juridische kaders, het
ontbreken van adequate structuren en van een passend
voorlichtingsbeleid. De gecompliceerde beheerssystemen en een
tekortschietend beheer van de overeenkomsten zorgden voor extra
oponthoud, zodat voorfinanciering niet mogelijk was en de in de
overeenkomsten gestelde termijnen voor het afsluiten van de acties
niet werden gehaald. Verder werd de uitvoering belemmerd door een
inadequaat computernetwerk.
Bij de controle van de Rekenkamer kwamen gebreken aan het licht in het
beheer van de BTB's en de meeste onderzochte NA's. In alle aspecten
van het proces traden tekortkomingen op, van de selectie van projecten
tot het toezicht op de uitvoering ervan. De Rekenkamer stelde met name
vast dat de beheersorganen te weinig middelen inzetten voor controle
en evaluatie. Er werden onregelmatigheden aangetroffen bij enkele van
de afzonderlijk gecontroleerde projecten, waarvan sommige leidden tot
vermoedens van fraude, en derhalve door de Rekenkamer aan OLAF werden
gemeld.
De Rekenkamer stelde vertragingen en problemen vast bij de controle en
het toezicht van de Commissie op de uitvoering en het effect van de
programma's, alsmede tekortkomingen in het evaluatieproces en de
verslagen. Zo was het voor de Rekenkamer bij gebrek aan analytische
gegevens moeilijk, vast te stellen of de doelstellingen van de
programma's daadwerkelijk waren bereikt. Doordat de evaluatieverslagen
laat werden afgerond, misten zij hun uitwerking op de uitvoering in de
eerste periode of de programmering van de tweede periode.
De Rekenkamer doet in haar speciaal verslag een aantal aanbevelingen
ter verbetering van het beheer van deze programma's. Onder meer wordt
aanbevolen, het BTB te vervangen door een communautair agentschap, de
betrekkingen tussen de Commissie en de nationale autoriteiten
duidelijk te omschrijven, duidelijke en meetbare doelstellingen te
bepalen, doeltreffende uitvoeringsregels vast te stellen, toezicht en
controle op alle niveaus te verbeteren en tijdig met doeltreffende
evaluaties te komen.
(1)
Dit persbericht wil slechts een samenvatting geven. Het door de
Rekenkamer vastgestelde speciaal verslag is beschikbaar op haar
internetsite ( HYPERLINK http://www.eca.eu.int http://www.eca.eu.int)
en zal binnenkort in het Publicatieblad van de Europese
Gemeenschappen, serie C, verschijnen.Dienst Externe betrekkingen van
de Europese Rekenkamer,tel. (352) 4398-45410, fax: (352) 4398-46430,
e-mail: euraud@eca.eu.int
(2)
The Europe by Satellite (EbS) will transmit a "News Item" on this
Special Report on Tuesday, April 9, 2002, at 14h00. For details,
consult HYPERLINK http://europa.eu.int/comm/ebs/index_en.html
http://europa.eu.int/comm/ebs/index_en.html.