Centrum voor Kennis Communicatie (BR>
Congres
Digitale planvormging 2002
Dinsdag 9 april 2002, "Triavium" te Nijmegen
---
De transparante overheid
Overheidsdiensten moeten transparant, open en interactief worden.
Hierbij speelt informatie- en communicatietechnologie een belangrijke
rol.
Het informeren van de burger of het bedrijfsleven vindt via internet
steeds meer plaats met behulp van geografische ondersteuning.
Geografische Informatie Systemen (GIS) bieden beleids- en planmakers
ongekende mogelijkheden. Het gebruik van internet en intranet
bevordert de interactiviteit en de inspraakmogelijkheden van de
burger. Presentaties van bouw- en herinrichtingsplannen komen beter
tot hun recht met GIS presentaties of met het gebruik van virtual
reality-technieken. En met GIS kan men uiteenlopende ruimtelijke
informatie analyseren en de gevolgen in beeld brengen zoals gebeurt
bij het maken van risicokaarten. Daarnaast kan GIS als een hulpmiddel
dienen bij planstudies.
Digitale bestemmingsplannen
In 2005 moet bovendien 70% van de Nederlandse Gemeenten over een
digitaal bestemmingsplan beschikken. Veel bestemmingsplannen blijken
achterhaald en wellicht is het moment aangebroken om, bij een revisie
van de plannen, deze te digitaliseren. Toepassing van ICT heeft echter
consequenties voor zowel de relaties met burgers, met het
bedrijfsleven als ook met andere overheidsinstellingen.
Het congres
Tijdens het congres 'Digitale Planvorming 2002' worden de meest
actuele zaken rondom internet-, intranet- en virtuele oplossingen voor
planvormingsprocessen aan de orde gesteld. In de ochtend verneemt u
wat het nut is, wat de gebruikers eigenlijk wensen en u ziet een
voorbeeld van één van de vele interessante toepassingen; de
risicokaart in de provincie Friesland.
In de middag krijgt u twee voorbeelden te zien van digitale
bestemmingsplannen bij gemeenten. De gemeente Helmond presenteert het
plan van aanpak en de gemeente Utrecht laat u zien hoe de
bestemmingsplannen op het internet functioneren en wat de ervaringen
daarmee zijn. Tijdens de gehele dag kunt u in de parallelsessies en op
de expositiemarkt kennis maken met organisaties die diensten en/of
producten aanbieden op het gebied van digitale planvorming.
Voor wie is dit congres van belang?
Projectleiders en planmakers van ingrepen in het stedelijk en
landelijk gebied, zoals onder meer planologen, stedenbouwkundigen,
beleidsmedewerkers en communicatiemedewerkers van:
* Ministeries van Verkeer en Waterstaat, VROM en LNV
* Directies Rijkswaterstaat
* Provincies
* Gemeentelijke samenwerkingsverbanden
* Waterschappen
* Hoogheemraadschappen
* Gemeenten
* Woningcorporaties en woningbouwverenigingen en medewerkers van
planologische en stedebouwkundige adviesbureaus.
---
Programma
9.30 Ontvangst
10.00 Opening door de dagvoorzitter
Geert R. Teisman, hoogleraar bestuurskunde Erasmus Universiteit
Rotterdam
10.10 De open en transparante overheid
Herman Jansen, wethouder gemeente Meppel, tevens lid van de commissie
informatiebeleid VNG
* Voor wie doen we het eigenlijk?
* Wat is de noodzaak ervan?
* Wat zijn de doelstellingen?
* Wordt inspraak ingeruild voor internet?
10.35 De gebruikers van ruimtelijke plannen op het internet
* Wat wenst de gebruiker?
* Wat zijn de randvoorwaarden?
10.55 Digitale Risicokaart Provincie Fryslân
Hanneke Godthelp, projectsecretaris Partners in Preparatie, Provincie
Fryslân
* Het veiligheidsbeleid
* Waarom is er gekozen voor een digitale versie?
* Ervaringen tot nu toe
11.20 Koffie-/theepauze
11.45 Parallelsessies A + B
A: Digitale Planvorming haalbaar?
A.J.J. Zents, Hoofd afdeling ruimtelijk juridische zaken Gemeente
Apeldoorn en
A.J.E. van Riel, projectleider / senior consultant, Fugro-Inpark B.V.
Apeldoorn gaat haar bestemmingsplannen digitaal beschikbaar maken.
Haalbaarheid, voorwaarden en risico's zijn onderzocht. Geconcludeerd
werd dat digitale bestemmingsplannen onder redelijke condities
haalbaar zijn. Inmiddels is gestart met de voorbereiding van de
conversie. Deze moet eind 2003 voltooid zijn. Gepresenteerd wordt een
tussenstand met nuttige ervaringen.
B: Bestemmingsplan; van backoffice tot frontoffice
Marcel Reuvers, Product Manager, NedGraphics BV
NedBestemmingsplan; ruimtelijke ordening voor burgers, bedrijven en
overheden digitaal beschikbaar en gemakkelijk toegankelijk. Marcel
Reuvers demonstreert NedBestemmingsplan en laat zien hoe de gehele
organisatie voordelen kan hebben van het werken met
NedBestemmingsplan.
12.15 Parallelsessies C + D
C: Digitale informatie: haal er meer uit dan er in zit
Andreas Hoogeveen, projectleider, Nieuwland
Goede basisinformatie is essentieel voor planvorming. Deze moet breed
beschikbaar zijn. Tijdens het planvormingsproces wordt door
voortdurende uitwisseling de kwaliteit van informatie en ruimtelijke
plannen verhoogd. Informatie en communicatie maken een integraal deel
uit van het planvormingsproces. De geo-informatiecyclus dient zo
georganiseerd te zijn dat eindproducten beschikbaar komen als nieuwe
basisinformatie.
D: Van plankaart tot i-plan. Het ontsluiten van digitale plannen via
Internet
Marieke van der Meulen, senior consultant Adogis BV en Maarten Geerts,
projectleider SAB
Adogis presenteert een overzicht van een aantal aspecten rondom het
ontsluiten van digitale plannen, zowel gemeentebreed als via Internet.
Adogis heeft samen met strategische partners een oplossing ontwikkeld
in de vorm van i-plan. I-plan biedt een standaardoplossing volgens
IMRO, maar daarnaast flexibiliteit om aan specifieke wensen van
gemeenten te voldoen. Adogis zal laten zien hoe i-plan op praktische
en flexibele wijze invulling geeft aan de eisen die aan gemeenten
worden gesteld op het gebied van ruimtelijke ordening.
12.45 Lunch en bezoek van de informatiemarkt
14.00 Parallelsessies E + F
E: Uw plan zit in de computer.... en nu?
drs. H.P.T. Ullenbroeck, adviseur Ruimtelijke Planvorming en
Informatievoorziening, Arcadis
Bij de toepassing van geografische informatiesystemen is de aandacht
in het begin veelal gericht op de aanschaf van een applicatie en het
digitaal maken van de gegevens. Maar wat dan? In de lezing wordt het
vallen en opstaan bij invoeringstrajecten van geografische
informatiesystemen bij diverse overheden, vertaald naar succes- en
faalfactoren voor de invoering van een geografisch informatiesysteem
voor bestemmingsplannen in uw eigen organisatie.
F: Plan informatie gestroomlijnd
Jan Roodzand, Directeur, Vicrea Solutions
Het gemeenschap breed presenteren van informatie over ruimtelijke
plannen staat hoog op de agenda en vele oplossingen worden aangeboden.
In deze presentatie geeft Vicrea Solutions haar Visie en oplossingen
voor het structureren en presenteren van deze informatie. Ook de
samenhang met andere gegevensregistraties en waar u "Stroomlijnen"
eerder had gehoord komen aan de orde.
14.30 Parallelsessies G + H
G: Digitale plannen: de weerbarstige praktijk
Jeroen Muller, adviseur Grontmij Geo Informatie
Sinds het DURP-congres in november 2000 zijn veel gemeenten de
complexe weg naar 'digitaal raadpleegbare bestemmingsplannen conform
IMRO' ingeslagen. Sommigen staan nog aan het begin, anderen zijn al
verder op weg. Grontmij begeleidt verschillende gemeenten in dit
traject en stelt zelf ook digitale bestemmingsplannen op. Graag delen
wij onze ervaringen met u. Welke problemen zijn we tegengekomen en wat
kunnen we daarvan leren?
H: Digitale plannen als component van een geïntegreerd geo-portaal
Theo Thewessen, directeur Geodan IT
GeoPortal is de centrale toegang tot geo-informatie voor gebruiker en
beheerder. Het GeoPortal maakt informatie en de bijbehorende
functionaliteit snel en eenvoudig toegankelijk op iedere gewenste
(werk)plek en beperkt tegelijkertijd het beheer tot een minimum. In de
presentatie wordt ingegaan op de mogelijkheden om digitale plannen te
integreren in een GeoPortal.
15.00 Koffie-/theepauze
15.30 PRAKTIJKCASE: Het proces van digitaliseren van
bestemmingsplannen binnen de gemeente Helmond
Jeroen Sanders, juridisch bestuurlijk coördinator, gemeente Helmond
* De uitgangssituatie
* Het plan van aanpak
* De organisatie / het projectteam
* Het vooronderzoek (de visie / haalbaarheid / projectplan)
* De relatie met de actualisering van bestemmingsplannen
* Het 'pilot-project' digitalisering
* De aandachtspunten binnen het proces (tips en valkuilen)
* Ervaringen tot nu toe
16.00 PRAKTIJKCASE: 'Digitale' inspraak op
(voorontwerp)bestemmingsplannen in de gemeente Utrecht
(Voordorp-Voorveldse Polder, Tuindorp)
Rinus Hitzert, hoofd Informatie Centrum Geo-informatie, DSO-gemeente
Utrecht
* Hoe ziet het eruit?
* Wat zijn de ervaringen?
* Juridische aandachtspunten
16.30 Mogelijkheid tot het stellen van vragen en discussie
16.45 Afsluiting van het congres en uitnodiging voor de borrel op de
informatiemarkt
---
Datum en plaats
Dinsdag 9 april 2002 in het Triavium te Nijmegen
Aanmelding
U kunt zich aanmelden door het daarvoor bestemde aanmeldingsformulier
in te vullen en te e-mailen. Twee weken voor aanvang van het congres
ontvangt u van ons een bewijs van inschrijving en een
routebeschrijving.
Kosten
De kosten voor deelname aan dit congres bedragen EUR. 245,- excl. BTW
per persoon. Bij deze prijs zijn koffie/thee, lunch en uitgebreide
congresdocumentatie inbegrepen.
Verhinderd?
Als u zich reeds heeft ingeschreven en u bent door omstandigheden
alsnog verhinderd, dan is uw eventuele vervanger van harte welkom.
Indien u uw inschrijving wilt annuleren dient u rekening te houden met
de volgende regelingen: U kunt tot 2 weken voor de datum van
plaatsvinden van het congres annuleren. Annulering dient per
aangetekend schrijven te geschieden. Bij annulering tot 2 weken voor
de datum van plaatsvinden van het congres, berekenen wij u EUR. 50,-
(Hfl. 110,20) excl. BTW aan administratiekosten. Bij latere annulering
bent u echter het volledige bedrag verschuldigd. De documentatie wordt
u dan automatisch toegezonden.