Blauw New Media



----------- PERSBERICHT ----------------

Persbericht Online Shopping Monitor 2001-2

Online consumentenbestedingen in 2001 naar 554 mln` sterke groei in aantallen kopers, herstel consumentenvertrouwen

De markt voor online consumentenbestedingen door Nederlandse Internetters is in 2001 gestegen naar een totale omzet van 554 miljoen, een stijging van 72% ten opzichte van een jaar geleden, zo blijkt uit de onlangs afgeronde Online Shopping Monitor 2001-2 door het Rotterdamse onderzoeksbureau Blauw Research. De markt blijft dus sterk groeien, met name veroorzaakt door groei in aantallen kopers en substantiële stijging van een aantal grote marktsegmenten. Het aandeel van de totale online verkopen in 2001 tov de totale Nederlandse detailhandelomzet stijgt sterk van 0,47% naar 0,76%, maar blijft nog steeds fractioneel.

De cijfers komen tot stand in samenwerking met Thuiswinkel.org en met medewerking van de belangrijkste online retailers, gekoppeld aan een grootschalig consumentenonderzoek. Door deze unieke vorm van multilevel research wordt de totale online shopping markt op betrouwbare wijze in kaart gebracht.

Er is sprake van een sterke groei in aantallen kopers in de laatste helft van 2001, van 1,4 mln naar 2 mln. Naast de aanwas veroorzaakt door de groep first timers (evenals in de eerste helft van het jaar 290.000) blijken meer ervaren kopers terug te keren in de markt. Deze groei is opmerkelijk, het lijkt erop dat een behoorlijke groep kopers na een relatieve periode van rust nu weer actiever online is gaan winkelen, hetgeen duidt op een herstel van het vertrouwen van consumenten in online shopping.
Dit blijkt ook uit het feit dat online kopers aangeven meer tevreden te zijn over het bestelproces en de aflevering; de frequentie van het aantal afgebroken bestellingen is duidelijk afgenomen, daarnaast is het relatieve aandeel kopers waar de bestelling te laat is afgeleverd gedaald van 34% naar 29%.

Bekeken vanuit specifieke marktsegmenten blijkt met name de groei in het online reissegment zeer sterk met een groei van 131% naar een omzet van 210 mln; alleen al de omzetgroei in dit marktsegment is goed voor ruim de helft van de totale marktgroei. Ook kleding blijft een sterke groeier met 161% naar een omzet van 60 mln, veroorzaakt door forse substitutie van catalogusverkopen naar verkopen via Internet. Levensmiddelen is het sterkst stijgende segment en draagt eveneens bij aan de groei van aantallen kopers en aan een hogere frequentie van online bestellingen.

Opzet Online Shopping Monitor
Online shopping via Internet wordt in dit onderzoek gedefinieerd als consumentenaankopen van produkten/diensten voor privé-doeleinden, waarbij de bestelling van de produkten via Internet (online) heeft plaatsgevonden. Online bestedingen voor zakelijke doeleinden (b-t-b) en het aankopen van aandelen en telebankieren wordt niet tot online shopping gerekend.

De cijfers komen tot stand door middel van het verzamelen van verkoopcijfers ism met Thuiswinkel.org van een groot aantal online retailers waaronder ANWB, Bart Smit, Boeknet, Bol.com, BonAparte, Conrad, Dixons, Dynabyte, Eurorelais, Hunkermöller, Kijkshop, Klingel, KLM, Megapool, Neckermann, Ottoshop, Postbank, Readers Digest, Vitaminestore. nl, Wehkamp en Yves Rocher. Door crosschecking via een online en telefonisch consumentenonderzoek (n=1.600) vindt kalibratie van de marktcijfers plaats waarmee betrouwbare uitspraken kunnen worden gedaan over de totale online shopping markt. Blauw Research heeft hiermee een unieke en zeer betrouwbare onderzoeksmethodiek ontwikkeld om de online consumentenbestedingen door Nederlandse consumenten inzichtelijk te maken.

In de rapportage Online Shopping Monitor 2001-2 staat meer gedetailleerde informatie over o.a. de ontwikkelingen in de markt, de verschillende marktsegmenten, betaalmethoden, consumentenprofielen en gedrag van online shoppers. Naast deze marktcijfers wordt tevens de bekendheid en waardering gemeten van de belangrijkste online shops binnen verschillende marktsegmenten.

Blauw Research BV, Blauw Contactcenter bv, Blauw New Media bv en Bureau Lagendijk bv maken deel uit van de Blauw Group bv, die is opgericht in 1993 en is aangesloten bij de MarktOnderzoekAssociatie (MOA ). Voor meer informatie bezoek www.blauw.com. Opinieland is het online research panel van Blauw Research BV (www.opinieland.nl).

Noot voor de pers:
Voor meer informatie over de Online Shopping Monitor kunt u contact opnemen met Blauw Research, Frank Sibbel (franks@blauw.com), 010-4000900 , voor meer informatie over Thuiswinkel.org kunt u contact opnemen met Wijnand Jongen (wijnandjongen@thuiswinkel.org), 070-3270099


---

Noot voor de pers: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Frank Sibbel
franks@blauw.com
0031-10-4000900
Blauw Research BV

Over Blauw: Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in Nederland met 90 medewerkers en een omzet van 7 mln. Euro. Internet staat centraal in de strategie van Blauw, een full-service onderzoekspartner op het gebied van klant- en medewerkerrelaties, corporate image, merk-, en communicatievraagstukken en (nieuwe) media. Blauw is vooral actief in de IT-markt, telecommunicatie, financiële services en e-business.

Disclaimer: "Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Op grond van de informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies." © Blauw Research 2001