Blauw New Media
----------- PERSBERICHT ----------------
Persbericht Online Shopping Monitor 2001-2
Online consumentenbestedingen in 2001 naar 554 mln`
sterke groei in aantallen kopers, herstel consumentenvertrouwen
De markt voor online consumentenbestedingen door Nederlandse
Internetters is in 2001 gestegen naar een totale omzet van 554
miljoen, een stijging van 72% ten opzichte van een jaar geleden, zo
blijkt uit de onlangs afgeronde Online Shopping Monitor 2001-2 door
het Rotterdamse onderzoeksbureau Blauw Research. De markt blijft dus
sterk groeien, met name veroorzaakt door groei in aantallen kopers en
substantiële stijging van een aantal grote marktsegmenten. Het aandeel
van de totale online verkopen in 2001 tov de totale Nederlandse
detailhandelomzet stijgt sterk van 0,47% naar 0,76%, maar blijft nog
steeds fractioneel.
De cijfers komen tot stand in samenwerking met Thuiswinkel.org en met
medewerking van de belangrijkste online retailers, gekoppeld aan een
grootschalig consumentenonderzoek. Door deze unieke vorm van
multilevel research wordt de totale online shopping markt op
betrouwbare wijze in kaart gebracht.
Er is sprake van een sterke groei in aantallen kopers in de laatste
helft van 2001, van 1,4 mln naar 2 mln. Naast de aanwas veroorzaakt
door de groep first timers (evenals in de eerste helft van het jaar
290.000) blijken meer ervaren kopers terug te keren in de markt. Deze
groei is opmerkelijk, het lijkt erop dat een behoorlijke groep kopers
na een relatieve periode van rust nu weer actiever online is gaan
winkelen, hetgeen duidt op een herstel van het vertrouwen van
consumenten in online shopping.
Dit blijkt ook uit het feit dat online kopers aangeven meer tevreden
te zijn over het bestelproces en de aflevering; de frequentie van het
aantal afgebroken bestellingen is duidelijk afgenomen, daarnaast is
het relatieve aandeel kopers waar de bestelling te laat is afgeleverd
gedaald van 34% naar 29%.
Bekeken vanuit specifieke marktsegmenten blijkt met name de groei in
het online reissegment zeer sterk met een groei van 131% naar een
omzet van 210 mln; alleen al de omzetgroei in dit marktsegment is goed
voor ruim de helft van de totale marktgroei. Ook kleding blijft een
sterke groeier met 161% naar een omzet van 60 mln, veroorzaakt door
forse substitutie van catalogusverkopen naar verkopen via Internet.
Levensmiddelen is het sterkst stijgende segment en draagt eveneens bij
aan de groei van aantallen kopers en aan een hogere frequentie van
online bestellingen.
Opzet Online Shopping Monitor
Online shopping via Internet wordt in dit onderzoek gedefinieerd als
consumentenaankopen van produkten/diensten voor privé-doeleinden,
waarbij de bestelling van de produkten via Internet (online) heeft
plaatsgevonden. Online bestedingen voor zakelijke doeleinden (b-t-b)
en het aankopen van aandelen en telebankieren wordt niet tot online
shopping gerekend.
De cijfers komen tot stand door middel van het verzamelen van
verkoopcijfers ism met Thuiswinkel.org van een groot aantal online
retailers waaronder ANWB, Bart Smit, Boeknet, Bol.com, BonAparte,
Conrad, Dixons, Dynabyte, Eurorelais, Hunkermöller, Kijkshop, Klingel,
KLM, Megapool, Neckermann, Ottoshop, Postbank, Readers Digest,
Vitaminestore. nl, Wehkamp en Yves Rocher. Door crosschecking via een
online en telefonisch consumentenonderzoek (n=1.600) vindt kalibratie
van de marktcijfers plaats waarmee betrouwbare uitspraken kunnen
worden gedaan over de totale online shopping markt. Blauw Research
heeft hiermee een unieke en zeer betrouwbare onderzoeksmethodiek
ontwikkeld om de online consumentenbestedingen door Nederlandse
consumenten inzichtelijk te maken.
In de rapportage Online Shopping Monitor 2001-2 staat meer
gedetailleerde informatie over o.a. de ontwikkelingen in de markt, de
verschillende marktsegmenten, betaalmethoden, consumentenprofielen en
gedrag van online shoppers. Naast deze marktcijfers wordt tevens de
bekendheid en waardering gemeten van de belangrijkste online shops
binnen verschillende marktsegmenten.
Blauw Research BV, Blauw Contactcenter bv, Blauw New Media bv en
Bureau Lagendijk bv maken deel uit van de Blauw Group bv, die is
opgericht in 1993 en is aangesloten bij de MarktOnderzoekAssociatie
(MOA ). Voor meer informatie bezoek www.blauw.com. Opinieland is het
online research panel van Blauw Research BV (www.opinieland.nl).
Noot voor de pers:
Voor meer informatie over de Online Shopping Monitor kunt u contact
opnemen met Blauw Research, Frank Sibbel (franks@blauw.com),
010-4000900 , voor meer informatie over Thuiswinkel.org kunt u contact
opnemen met Wijnand Jongen (wijnandjongen@thuiswinkel.org),
070-3270099
---
Noot voor de pers: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Frank Sibbel
franks@blauw.com
0031-10-4000900
Blauw Research BV
Over Blauw: Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in
Nederland met 90 medewerkers en een omzet van 7 mln. Euro. Internet
staat centraal in de strategie van Blauw, een full-service
onderzoekspartner op het gebied van klant- en medewerkerrelaties,
corporate image, merk-, en communicatievraagstukken en (nieuwe) media.
Blauw is vooral actief in de IT-markt, telecommunicatie, financiële
services en e-business.
Disclaimer: "Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele
informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de
informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt of dat
de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Op grond van de
informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder
voorafgaand deskundig advies." © Blauw Research 2001