Gemeente Breda

08-04-2002

Gemeente verwacht verdubbeling reisdocumenten
De gemeente Breda verwacht dit jaar twee keer zoveel reisdocumenten (paspoorten en identiteitskaarten) af te geven dan in andere jaren. Het is sinds 1992 niet meer mogelijk om te reizen op een verlopen reisdocument. In dat jaar zijn ook heel veel reisdocumenten afgegeven. Dit herhaalde zich in 1997 en wordt ook dit jaar, met name in de maanden mei tot en met juli, weer verwacht. De geldigheidsduur van reisdocumenten is 5 jaar. Ruim op tijd aanvragen van een nieuw reisdocument zorgt voor spreiding en voorkomt langere wachttijden. De gemeente Breda stuurde hierover een brief aan iedereen van wie het reisdocument de komende maanden verloopt.

Vermijd de vakantiedrukte op het stadskantoor. Houd rekening met een wachttijd tussen aanvragen en afhalen. Kortom: regel nú uw reisdocument. Met deze oproep vraagt de gemeente Breda aandacht voor de langere wachttijd bij het aanvragen van een nieuw paspoort of identiteitskaart. Tussen aanvragen en afhalen zit vijf werkdagen.

Wie naar het buitenland gaat of zich moet legitimeren, moet in het bezit zijn van een geldig paspoort of Nederlandse identiteitskaart. In een groot aantal Europese landen volstaat een identiteitskaart. Deze is iets goedkoper dan een paspoort en heeft een handig creditcardformaat. Het maken van een reisdocument, of het bijschrijven van kinderen in een paspoort gebeurt sinds oktober 2001 niet meer door de gemeente, maar op een centrale plaats in Nederland. Wel moet de aanvrager dit document in zijn eigen gemeente persoonlijk aanvragen en afhalen. Ook de kinderen die in een paspoort moeten worden bijgeschreven moeten bij het aanvragen aanwezig zijn. Alle reisdocumenten die mensen in hun bezit hebben moeten bij de aanvraag worden getoond. Uiteraard moet de aanvrager ook een zwart-wit pasfoto, die recht van voren is genomen, meebrengen. Ook van bij te schrijven kinderen moet een pasfoto worden overgelegd en is toestemming van de (beide) gezaghouder(s) nodig. Zij moeten ook toestemming geven voor een paspoort als de aanvrager nog minderjarig is, voor een identiteitskaart als de aanvrager jonger is dan 12 jaar. In het algemeen kan men een reisdocument na vijf werkdagen afhalen. Tegen extra kosten is een spoedprocedure (afhalen na een werkdag) mogelijk.

De openingstijden van het Stadskantoor in Breda en de Deelstadskantoren in Ulvenhout, Teteringen en Prinsenbeek zijn op werkdagen van 8.00 tot 14.00 uur. In het Stadskantoor ook op donderdag van 14.00 tot 20.00 uur. Telefoon 076-5293075.
Meer informatie en een brochure Vakantie gepland? Regel nú uw reisdocument! zijn verkrijgbaar bij de gemeente, postkantoor en bibliotheek en op de websites www.paspoortinformatie.nl en www.breda.nl

Breda, 8 april 2002