Gemeente Amsterdam

|
Gemeenteraad Amsterdam zoekt raadsgriffier

Gemeenteraad Amsterdam zoekt raadsgriffier (v/m) voor 36 uur per week

De gemeenteraad is op zoek naar een griffier (v/m) ter ondersteuning van zijn volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende functie. De griffier staat de raad en de door de raad ingestelde commissies bij de uitoefening van hun taak terzijde, is aanwezig in de vergadering van de raad en ondertekent mede de stukken die van de raad uitgaan. De raadsgriffier staat de raad terzijde in zijn onafhankelijke opstelling ten opzichte van het college. Ook draagt de griffier bij aan de gewenste cultuuromslag binnen de (dualistische) gemeente. Van de griffier wordt verwacht dat hij/zij direct na in diensttreding de opbouw van de griffie voortvarend ter hand neemt.

Plaats in de organisatie

De griffier legt verantwoording af aan de raad over zijn functioneren en het functioneren van de door hem vormgegeven griffie. De werkzaamheden van de griffie worden verricht in samenspraak met de Commissie Werkwijze. De griffier is eerste adviseur en aanspreekpunt van de raad en geldt als schakel tussen de raad en de griffiemedewerkers enerzijds en de gemeentesecretaris en de ambtelijke organisatie anderzijds. Hij/zij bevordert de goede samenwerking en afstemming ter zake van het functioneren van de verschillende bestuursorganen.

Taakomschrijving

De functie van griffier houdt onder meer in:

* Het adviseren en ondersteunen van de raad bij de volksvertegenwoordigende, controlerende en kaderstellende functie;
* Het bieden van ondersteuning aan de Commissie Werkwijze en de voorzitter van de raad;

* Het fungeren als schakel tussen de raad en het college, de gemeentesecretaris en de ambtelijke organisatie van de gemeente;
* Het (coördineren van) de ondersteuning van de raad en de commissies van de raad bij de agendavorming, het agendabeheer, de verslaglegging en het verlenen van nazorg;

* Het bieden van technische bijstand bij het formuleren van initiatiefvoorstellen, moties, amendementen, het stellen van vragen en het voorbereiden van interpellaties van de Raad en dergelijke in het reglement van orde voorziene initiatieven van raadsleden;

* Het faciliteren, bewerkstelligen en bewaken van de informatievoorziening aan raadsleden vanuit het reguliere ambtelijke apparaat en vanuit het college naar de raad;
* Het opzetten en bewaken van procedures rond politiek- bestuurlijke besluitvorming in de raad;

* Het verzorgen van de raadscommunicatie;
* Het ontwikkelen en organiseren van het opleidings- en inwerkprogramma voor nieuwe raadsleden;

* Het periodiek evalueren van de kwaliteit van de logistieke ondersteuning aan raadsleden en het doen van voorstellen om de kwaliteit van de dienstverlening te optimaliseren;
* Het vormgeven een aansturen van de raadsgriffie;
* Het verder implementeren van een duale werkwijze.
Functie-eisen

* academisch werk- en denkniveau;

* ruime kennis en ervaring bij gemeente of vergelijkbare organisatie;

* ervaring met bestuurlijke en juridische aspecten in het werk;
* uitstekend gevoel voor politieke, bestuurlijke en ambtelijke verhoudingen;

* goed ontwikkelde communicatieve en sociale vaardigheden;
* bewezen managementkwaliteiten;

* daadkrachtige persoonlijkheid met een op samenwerking gerichte instelling;

* ondernemingsgeest.

Salaris
De functie is indicatief gewaardeerd in salarisschaal 15. Afhankelijk van opleiding en werkervaring kan een salaris geboden worden van maximaal ¤ 5.719,- bruto per maand bij een volledige werkweek. Een assessment kan deel uitmaken van de selectieprocedure.

Inlichtingen
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met de heer drs.T. Halbertsma, telefoonnummer 020- 545 0075. Een selectiecommissie is verantwoordelijk voor de werving en selectie van de griffier. De commissie bestaat uit burgemeester J. Cohen, gemeentesecretaris E. Gerritsen en de raadsleden T. Halbertsma, H. Maij en H. Kalt.

Sollicitaties
Sollicitaties graag uiterlijk 22 april (per e-mail) richten aan de Commissie Werkwijze, ter attentie van de heer J.Ch.M. Hockx MLD, hoofd van de afdeling Personeel & Organisatie van de sector Bestuurs- en Managementondersteuning, Postbus 202, 1000 AE Amsterdam. E-mailadres: hhockx@bestuursdienst.amsterdam.nl
Vermeld s.v.p. het volgende vacaturenummer: BMO/02/18.

Bijzonderheden
De gemeente Amsterdam voert een diversiteitsbeleid. Dit houdt in dat de gemeente ernaar streeft dat haar personeelsbestand een afspiegeling vormt van de beroepsbevolking van Amsterdam.


-

© gemeente Amsterdam - 8-04-2002