Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

Den Haag, 8 april 2002

KEMA rapport: Ben netwerk nummer drie in Nederland

Het Ben netwerk is beoordeeld door KEMA. Een vergelijking van de verschillende netwerken van mobiele operators laat zien dat Ben de duidelijke nummer drie is op de Nederlandse markt. Dit blijkt uit een vandaag verschenen representatief onderzoek van KEMA. Het onderzoek betrof de geluidskwaliteit, het percentage niet tot stand gekomen verbindingen en het percentage afgebroken verbindingen. Ben kwam op het gebied van geluidskwaliteit op een gedeelde eerste plaats uit de test. Op de andere onderdelen kwam Ben als duidelijke nummer drie naar voren. Ben heeft de afgelopen maanden flink aan de verbetering van zijn netwerk gewerkt. Om te zorgen voor voldoende capaciteit voor nieuwe klanten en om de kwaliteit verder te verbeteren bouwt Ben nog elke dag verder aan het netwerk.

Ben heeft hard gewerkt aan de verbetering van het netwerk. Zo plaatste Ben er in het laatste half jaar 600 antenne-installaties bij. Het onderzoek van KEMA laat zien dat Ben daardoor inmiddels ook in netwerkkwaliteit, na KPN en Vodafone de duidelijke nummer drie van Nederland is. Onlangs introduceerde Ben 'proefBen', zodat iedereen zelf kan proberen hoe Ben bevalt en hoe goed het netwerk inmiddels is.

Het KEMA onderzoek werd uitgevoerd volgens de standaardtechnieken die daarvoor in de telecomsector gebruikelijk zijn. In het onderzoek werd gekeken naar de het aantal geslaagde verbindingen ('failed call'), het percentage gesprekken dat door een netwerkfout verbroken wordt ('dropped call') en de spraakkwaliteit ('voice quality'). Het onderzoek werd uitgevoerd via zogenaamde 'drive tests' in de 28 grootste steden en op snelwegen en regionale wegen in Nederland. Het KEMA rapport is op aanvraag bij Ben verkrijgbaar.

Over Ben
Ben Nederland B.V. is een aanbieder van mobiele communicatie. De aandeelhouders zijn T-Mobile International (50% minus een aandeel) en Belgacom, TDC en CSFB (samen 50% plus een aandeel). Ben heeft meer dan ,2 miljoen actieve klanten (eind 2001) op zijn GSM 1800 netwerk. Ben biedt producten aan voor zowel privé als zakelijk gebruik. Het Ben netwerk is bereikbaar voor 99% van de Nederlandse bevolking. Ben klanten kunnen bellen en gebeld worden in 71 landen. Ben Klantenservice B.V. won in 2001 de NCCA, de prijs voor het beste call center van Nederland.