Ingezonden persbericht



Persbericht d.d. donderdag 4 april, 13.30 uur

Virtuele kinderconsumentenbond geopend: Kindertestlab

Kindertestlab
Op maandag 8 april wordt de virtuele kinderconsumentenbond geopend. Een groep 8 (25 kinderen 12/13 jaar) opent de website. (programma zie onder)

Virtuele kinderconsumentenbond
Op http://www.kindertestlab.nl kunnen kinderen (8-12/13 jaar, basisschool) hun ervaringen met bepaalde producten kwijt. Elk kind dat inlogt is meteen "lid" van de kinderconsumentenbond.

Kinderconsument i.s.m. Surfkids
Kindertestlab is een initiatief van Surfkids en De Kinderconsument. Beide organisaties vinden dat de wens van kinderen-als-consumenten (van internetdiensten) nauwelijks wordt gehoord. Als dit al gebeurt, dan gebeurt het met commerciële motieven zoals door kindermarketingbureau's.

De mening van kinderen staat voorop
In het Kindertestlab kunnen kinderen zonder bemoeienis van bedrijven zeggen wat ze willen over producten. Om hun mening gaat het. De kinderen geven naast hun mening ook tips voor bedrijven om de producten en diensten te verbeteren. De Kinderconsument ziet erop toe dat dit onafhankelijk gebeurt.


1e test: Nederlandse chatboxen
Het eerste product dat aan de beurt is, is de chatbox. Chatten voor kinderen is een hot item.

Amerika: 1:5 kinderen ontvangt seksuele verzoeken Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat 1:5 chattende kinderen seksuele uitnodigingen krijgt (zie:
http://www.stielstra.com/oudergids/dd2.html). Volgens de Britse overheid is voorlichting nodig. De regering Blair heeft het reclamebureau Ogilvy & Matter gevraagd kinderen en ouders voor te lichten over risico's van chatrooms (zie: http://www.nrc.nl/internet/internetcolumn/998652971344.html). Nederland kent een klacht die in het tv-programma Radar (april 2001, zie http://www.trosradar) is behandeld van een vader die een chatbox 'racistisch' vond.

Kindertestlab: Nederlandse kinderen aan de beurt Het Kindertestlab laat kinderen chatboxen testen: wat vinden zij ervan? Welke leuke en vervelende ervaringen hebben ze? Hoe kan het anders? Resultaten zijn online te zien. Om de test op gang te brengen hebben al een tiental iets oudere kinderen de enquête reeds ingevuld, en doet een van de kinderen betrokken bij De Kinderconsument onderzoek naar het wel en wee van chatboxen. Resultaten zijn online te zien. Na enige tijd zal het Kindertestlab conclusies publiceren.

Programma: 8 april
Op de 8e april zal groep 8 van de Heiloose St.Radboudschool het Kindertestlab openen. Tijdens een twee uur durende 'les' over chatten zal De Kinderconsument de kinderen vragen naar ervaringen (leuk/niet leuk), favoriete chatboxen, oplossingen voor problemen, tips voor chatbedrijven e.d. De kinderen zullen via de schoolpc's inloggen de
http://www.kindertestlab.nl en hun mening geven over chatboxen zoals TMF, Fox Kids maar ook msn en icq. Het is mogelijk om als pers aanwezig zijn (vooraf contact opnemen graag).

Informatie:
De Kinderconsument, Bamber Delver (tel. 06-25.440.050), info@kinderconsument.nl
Of
Surfkids, Edwin Bijmolt of Jeroen Damstra (tel. 050-5496140)

Surfkids is sinds jaren de kidscommunity op internet: http://www.surfkids.nl
Kinderconsument zet zich samen met kinderen in voor kindvriendelijke en -veilige producten en diensten: http://www.kinderconsument.nl

Gezamenlijk peilen de beide organisaties regelmatig de mening en ervaring van kinderen, i.h.b. media en internet.