Gemeente Amstelveen

Nieuws

"Amstelveen: Stad van natuur en cultuur" op Floriade 2002

Van 6 april t/m 20 oktober 2002 wordt de Floriade in de Haarlemmermeer gehouden. De gemeente Amstelveen heeft als eerste gemeente in Nederland ook een inzending op de Floriade.

Amstelveen op de Floriade
Amstelveen is al van het eerste uur public partner, een soort sponsor, van de Floriade. Door de eigen inzending van Amstelveen op de Floriade wordt het belang dat Amstelveen aan natuur hecht, extra onder de aandacht gebracht.
Amstelveen wil met de inzending het imago als stad in het groen met veel cultuur bevestigen, onder het motto: "Amstelveen, Stad van natuur en cultuur". De inzending combineert groen en cultuur, door kunst te exposeren, het Stadshart te visualiseren en de beroemde Amstelveense heemparken te promoten. Bezoekers van de Floriade worden in het stukje Amstelveen op een bijzonder mooi vormgegeven perceel ontvangen.

Wat is de Floriade?
Floriade 2002 is de leukste tuin van Nederland. Deze wereldtuinbouwtentoonstelling vindt elke tien jaar plaats: in 2002 voor de vijfde maal. De Floriade is voor publiek geopend van 6 april tot en met 20 oktober 2002. Het Floriadepark ligt in de gemeente Haarlemmermeer, onder de rook van Schiphol. Naar verwachting bezoeken 3 miljoen mensen uit alle windstreken de Floriade.

De leukste tuin van Nederland
De leukste tuin van Nederland presenteert zich tuinbouwbreed: van groenten en fruit tot paddestoelen, van bollen, bloemen en planten tot bomen, heesters en struiken.
Internationale en Nederlandse inzenders richten het park (65 ha) in met ruim 300 sfeervolle presentaties. Het hoofdthema van de Floriade 2002, "feel the art of nature", doelt op genieten van de natuur, terwijl tegelijkertijd de duurzaamheid en kwaliteit van onze leefomgeving wordt nagestreefd.

De drie parkdelen
In elk van de drie parkdelen zal "feel the art of nature" terugkeren, steeds op een andere manier:
Feest voor de zintuigen
Kleur, geur en smaak; een feest voor de zintuigen beleeft de bezoeker in en om het Dak. Dit 30.000 m2 overdekte landschap, tevens de grootste zonnecentrale ter wereld geïntegreerd in een dak, is dé ontmoetingsplaats voor vakmensen uit de tuinbouwwereld. Groene stad
Hoe woont, werkt en recreëert men zich in 2010? Inzenders beantwoorden deze vraag in de futuristische Groene Stad. Met 500.000 m3 zand is een piramide gecreëerd, Big Spotters Hill. Bovenop deze uitkijkheuvel van 30 meter hoog is de Floriade bezig met de ontwikkeling van het kunstwerk van Auke de Vries.
Romantische wereldreis
In het romantische parkdeel aan het Meer wordt de bezoeker verrast door een schitterende bloemenvallei met 1 miljoen bloembollen in het voorjaar, opgevolgd door zomerbloemen en zomerbollen. De bezoeker maakt een romantische wereldreis door landeninzendingen uit Azië, Afrika, Amerika en Europa. Op dit moment hebben de volgende landen hun deelname toegezegd: België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, Portugal, Italië, Oostenrijk, Tsjechië, Hongarije, Bulgarije, Slovenië, Rusland, Kenia, Zuid-Afrika, Colombia, Chili, Ecuador, Suriname, Costa Rica, Cuba, Verenigde Staten, Canada, India, China, Pakistan, Japan, de Filippijnen, Indonesië, Maleisië en Thailand.

Concept van Amstelveen voor Floriade 2002
De Floriade voert als slogan "Feel the art of nature". Het concept van "Amstelveen: Stad van cultuur en natuur" sluit goed aan bij het Floriade-gevoel. Het concept is vertaald in drie hoofdthema´s: groen, cultuur en promotie.
Amstelveen is een internationale stad in het groen, met veel cultuur - ook in het openbare stadsgroen - en een hoogwaardig Stadshart. Ook met het benadrukken van het internationale karakter sluit Amstelveen aan bij het mondiale karakter van de Floriade. De thema´s komen bijeen in de inzending van Amstelveen, waarin varens, bomen, plantenbakken met heemvegetatie en enkele kunstwerken een prominente rol spelen.
Kort omschreven: bezoekers worden via een pad van de typische rode "Stadshartklinkers" langs de aankondiging "Amstelveen" en de speciale "milieuschalen" de inzending binnengeleid.
Bezoekers kunnen plaatsnemen op een aantal kunstzinnige zitplaatsen, van waaruit men de inzending kan bekijken. De strategisch geplaatste informatiezuil stimuleert de mensen tot actie. Op deze informatiezuil is een promotionele, digitale presentatie te zien die tot doel heeft de naambekendheid van Amstelveen verder te versterken en tevens dagjestoeristen te interesseren in een bezoek aan Amstelveen, bijvoorbeeld aan het Stadshart, de Musea en/of de Heemparken.

Cultuur/kunst
Amstelveen staat ook bekend om haar goede kwalitatieve cultuur en kunst.
Deze ingrediënten zijn onmisbare elementen die een hoge belevingswaarde hebben in ons dagelijks bestaan. Amstelveen brengt een aantal van deze belangrijke ingrediënten uit haar midden naar de Floriade.

Kunstwerken
Amstelveen heeft als "groene" stad veel openbare groenvoorzieningen waarin tal van kunstwerken zijn opgenomen. De op de Floriade geplaatste kunstwerken zijn tijdelijk van hun vaste plaats in de gemeente verhuisd naar de Floriade.
De kleurrijke keramische zitelementen zijn vervaardigd door de kunstenaar Jan Snoeck en staan normaal op de openbare weg in de nabijheid van een basisschool.

Het beeld "De Baadster" is vervaardigd door Charles Weddepohl en is in 1960 in Amstelveen geplaatst. Het beeld is destijds in opdracht van de gemeente gemaakt.

Voor nadere informatie over de kunstwerken en de kunstenaars, klik hier.

Musea
Er zijn vijf goede musea in Amstelveen. Het Cobra-museum voor Moderne kunst in het Stadshart van Amstelveen staat internationaal hoog aangeschreven. Het Museum Jan van der Togt in het "Oude dorp" staat bekend om de veelzijdige exposities en de vaste collectie van glaskunstwerken. Het Tassenmuseum Hendrikje, de Amsteltuin en het gemeentelijke expositiecentrum Aemstelle brengen gespecialiseerde exposities en thema exposities.

Informatiezuil
De informatiezuil duikt in het straatbeeld steeds meer op; de zuilen zijn meestal ingericht voor het geven van cartografisch materiaal, in combinatie met een routeplanner. De gemeente Amstelveen een presentatie ontworpen voor de Floriade-informatiezuil. De thema´s Cultuur en Kunst, Groen en Heemparken en het Stadshart zijn in beeld en korte teksten te doorlopen. Daarnaast is er een mogelijkheid een tweetal "folders" uit de zuil te verkrijgen met routebeschrijvingen naar de betreffende Amstelveense musea, heemparken, alsmede kernachtige informatie over openstelling, activiteiten e.d. Omdat het systeem online is verbonden kunnen speciale activiteiten, promoties in de Amstelveense musea, het Stadshart en heemparken snel en adequaat worden gewijzigd.

Milieuschalen
Het ecologische groen in Amstelveen is van grote waarde en er wordt veel aandacht aan besteedt. Het kenmerkt zich vooral door inheemse vegetatie en inheemse waterculturen en -planten. De Milieuschalen die onderdeel vormen van de inzending zullen dan ook dit kenmerk als thema dragen. Specifiek daarvoor samengestelde inheemse water en moerasplanten en heemplanten zullen gecombineerd worden in de milieuschalen. Voor zowel de milieufijnproever als de doorsnee bezoeker zullen de schalen een even spectaculair als bescheiden uitstraling hebben.

Nieuwsgierig?
Nieuwsgierig geworden naar de indeling van onze inzending? Klik dan hier.

Waar is de Amstelveense inzending te vinden?
De inzending ligt nabij het Haarlemmermeerbos in de sector "natuur en milieu" nabij verschillende internationale inzendingen en omvat circa 450 vierkante meter.

Meer weten?
Wilt u meer weten over de Floriade? Klik dan hier om naar de website te gaan.