WHIPLASH CENTRUM NEDERLAND
WHIPLASH, een hardnekkig probleem
Onder deze titel heeft de Stichting WCN Kennisbevordering 5 april 2002
een rapport uitgebracht waarin de resultaten zijn verwerkt van een
pilot-onderzoek naar 'het vaststellen van vroege, voor whiplash
associated disorders onderscheidene determinanten'. Het onderzoek is
uitgevoerd door het Whiplash Centrum Nederland (WCN), in samenwerking
met het Universitair Medisch Centrum Utrecht, Faculteit der
Geneeskunde, in opdracht van ZorgOnderzoek Nederland en NWO-Medische
Wetenschappen. Het project is medegefinancierd door het
Praeventiefonds. Logistieke medewerking is verleend door vijf
verzekeringsmaatschappijen, de verkeerspolitie te Driebergen en een
aantal regio politiekorpsen.
Aanleiding tot dit rapport is het tekort aan wetenschappelijk
betrouwbare kennis omtrent whiplashgevolgen, veroorzaakt zowel over-
als onderwaardering van het probleem door medici en juristen. De
gebruikelijke medische diagnostiek in de vorm van anamnese, klinisch
en fysiek onderzoek en beeldvormende diagnostiek bieden zelden
voldoende houvast om de langdurige klachten van een groot aantal
ongevalslachtoffers te kunnen diagnosticeren en behandelen. De weinig
betrouwbare medische gegevens bieden een zwakke basis voor juridische
afhandeling van de letselschade.
Het onderzoek heeft geleid tot een aantal conclusies die in twee
categorieën zijn verdeeld:
1. Conclusies op het gebied van voertuigtechnologie en -veiligheid
zoals de invoering van een alarmeringssysteem dat de rugleuning van de
stoel zo snel mogelijk rechtop zet en automatisch de hoofdsteun op
hoogte instelt.
Uit het onderzoek blijkt dat de huidige airbag geen preventieve waarde
heeft. Ook de driepuntsgordel is niet optimaal geschikt voor de
preventie van chronische whiplash. Ongevalkenmerken die de kans op
aan whiplash gerelateerde klachten vergroten, zijn: de rem niet
ingetrapt ten tijde van de aanrijding, het rijden van de auto ten
tijde van de aanrijding en de hoogte van de hoofdsteun
Voor de prognostische waarde van chronische klachten zijn slechts drie
kenmerken nodig om 80% van de slachtoffers correct te classificeren,
zoals het niet opvangen door de gordel, intolerantie voor prikkels van
geluid en licht en emotionele labiliteit.
2. Conclusies voor de behandelaars in de eerstelijnszorg. Zij kunnen
met redelijke zekerheid de groep patiënten die een chronisch verloop
zal gaan vertonen vroegtijdig onderkennen en behandelen. Daarnaast
moet rekening worden gehouden met de invloed van de volgende
somatische kenmerken: schouderpijn, duizeligheid, preëxistente
rugklachten.
Aanbevolen wordt een meer actieve vorm van behandeling, in plaats van
het voorschrijven van rust en het gebruik van een halskraag.
Nader onderzoek dient uit te wijzen hoe psychische klachten in combinatie met de belangrijkste somatische klachten binnen een multidisciplinaire setting behandeld kunnen worden.
Bijna 94 procent van de onderzochte personen werkt. In totaal
verzuimt
39 procent door het ongeval. Met een gemiddelde duur van ongeveer 61
werkdagen verzuim, op basis van schattingen van TNO, dat jaarlijks
30.000 verkeersslachtoffers whiplash gerelateerde klachten krijgen, en
aannemende dat de onderzochte slachtoffers representatief zijn voor
alle whiplashslachtoffers in Nederland, verzuimen bijna 12.000 mensen
hierdoor minimaal 714.000 dagen. Op basis van de gemiddelde inkomens
volgens het CBS in 1999 kost dit verzuim minimaal tussen de 66 en 86
miljoen euro per jaar.
---
Voor nadere informatie: Stichting WCN Kennisbevordering, 070- 310 60
14
E-mail
05 apr 02 10:42