Ingezonden persbericht

Een jaar geleden startten een aantal carrièrecoaches een gezamenlijke website: everywinnerhasacoach.com.
Hiermee wilden zij een doelgroep van relatief jonge loopbaancliënten bereiken. Sinds de start waren er bijna 10.000 bezoekers. Enkele honderden daarvan wendden zich tot een van de coaches met concrete vragen of met een verzoek om coaching. Enkele tientallen coachingtrajecten zijn inmiddels afgerond of lopen nog. In een artikel dat heden is gepubliceerd op de site www.menscentraal.nl delen zij hun ervaringen met vakgenoten en andere geïnteresseerden.

De tekst van het artikel volgt ook hieronder.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met
Rob van Eeden
http://everywinnerhasacoach.com
T/F: 070-3616826
E: webmaster@everywinnerhasacoach.com

COACHING VIA INTERNET
nieuw medium, nieuwe ervaringen

In maart 2001 startten wij, negen carrièrecoaches met jarenlange ervaring in eigen praktijk en/of bij gerenommeerde bureaus, een gezamenlijke website. Dit was de eerste keer dat we ons direct op het internet presenteerden. Onze doel was om hiermee een doelgroep van relatief jonge loopbaancliënten te bereiken. Graag delen we onze ervaringen met vakgenoten en andere geïnteresseerden.

De site is primair gericht op virtuele kennismaking. Vormgeving en gebruikersgemak geven snel een eerste indruk van coaches en werkwijze. De site bestaat uit slechts één pagina met foto's en persoonlijke teksten. Dit blijkt aan te slaan. Sinds de start waren er bijna 10.000 bezoekers. Enkele honderden daarvan wendden zich tot een van de coaches met concrete vragen of met een verzoek om coaching. Enkele tientallen coachingtrajecten zijn inmiddels afgerond of lopen nog.

Lieve Lita effect
De opvallendste eerste ervaring is wat we inmiddels het 'Lieve Lita effect' noemen. Zonder dat daar op de site expliciet om gevraagd wordt, hebben veel bezoekers weinig tot geen schroom om hun persoonlijke verhaal te verzenden. Niet allen cv's, ook zeer persoonlijke problemen en vragen zijn vaak onderdeel van de eerste e-mail. Virtuele presentatie, mits vertrouwenwekkend, werpt weinig drempels op. Sterker nog... misschien is het wel makkelijker om je tot een relatief anonieme coach te wenden. Dit heeft ook een keerzijde. Het is nogal eens gebeurd dat een coach serieus inging op zo'n ontboezeming en dat daarop vervolgens geen enkele reactie terugkwam. Bij navraag reageerde een van deze mailers met: "Ik kwam toevallig op jullie site terecht en vond het heerlijk om eens mijn hart te luchten, en dat was eigenlijk wel genoeg."

Niet alleen hipo's
De opzet van de site en wijze waarop coaching wordt aangeboden is primair gericht op hipo's, high potentials: jonge (25-35 jaar) hoogopgeleide, goedverdienende managers en experts die al een aantal jaren met (min of meer) geslaagde carrière achter de rug hebben. Ons idee is dat deze mensen er behoefte aan hebben om zelf coaching 'in te kopen'. Dit in tegenstelling tot de wijze waarop coaching vaak wordt aangeboden: via en/of binnen het bedrijf waar men werkt. Juist hipo's zijn primair gericht op hun eigen carrière en nemen daar zelf de verantwoording voor, loyaliteit met het bedrijf waar men werkt is minder sterk. Daarbij speelt dat werk en privé-problemen nogal eens onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, waardoor er nog minder neiging is de coaching op het werk aan de orde te stellen.

Deze veronderstelling blijkt te kloppen. Maar er spelen ook andere redenen. Nogal wat hipo's werken als zelfstandige. En bij een conflict met de werkgever of als er sprake is van ontslag is het vaak niet (meer) mogelijk begeleiding binnen of via het eigen bedrijf te zoeken. Ook voor deze doelgroep blijkt internet een goede en relatief makkelijke manier om een coach te zoeken.
Overigens blijken niet alleen hipo's te reageren op de site. Inmiddels is dat wel meer dan de helft van de serieuze reacties. De overige cliënten zijn vaak wat ouder, maar zijn wel als professional te typeren.

Zingeving centraal
De vragen van bijna alle cliënten liggen op het gebied van zingeving. Is dit de juiste baan? Moet ik niet iets heel anders doen? Wat zijn mijn kernkwaliteiten, mijn talenten en hoe kan ik die in mijn werk het beste verder ontwikkelen? Welke keuze moet ik maken?
Ook speelt regelmatig de dreiging van burn-out of onvrede met de verstoorde balans tussen werk en privé-leven. Daarnaast kan de coaching gericht zijn op concrete problemen in de werksituatie zoals een conflict met een collega c.q. leidinggevende of moeite met leidinggeven aan of functioneren binnen een project.

Een voorbeeld: een jonge vrouw van 32 voelde zich, ondanks een snelle en op het eerste gezicht succesvolle carrière, vaak lusteloos en ongeïnteresseerd in haar werk. Al snel bleek dat de vraag naar het juiste werk breder lag. Met haar coach durfde ze voor het eerst het 'taboe' in haar leven aan de orde te stellen: wat boeit mij echt, waar word ik 'wakker' van?
Een andere cliënt van 30 werd begeleid omdat hij continu op zoek was naar 'ontspanning', terwijl hij de spanning van zijn druk, druk drukke werk niet onder ogen zag. Met hem werd gezocht naar een nieuw evenwicht, waarbij hij er niet onderuit kwam dat zaken op zijn werk aan de orde werden gesteld, zodat hij daar minder over zichzelf heen zou lopen.

Geen e-mail coaching
Coaching via internet aanbieden wordt nogal eens aangezien voor een aanbod van e-mailcoaching. Dat is in ons geval niet de bedoeling. Onze website biedt de gelegenheid om virtueel kennis te maken met de coaches. Daarna volgt e-mail of telefonisch contact en een kennismakingsgesprek. Daarin wordt nagegaan of coaching zinvol is, de duur en de kosten ervan. De coaching is in het overgrote deel van de gevallen face-to-face. In enkele bijzondere gevallen, bijvoorbeeld bij een cliënt die in Zwitserland woont en werkt, en soms ook na een eerste serie gesprekken, kan de coaching per e-mail of telefonisch geschieden.

Rob van Eeden
http://everywinnerhasaccoach.com
T/F: 070-3616826
E: webmaster@everywinnerhasacoach.com