Ingezonden persbericht

Museum het Louvre kiest Blue Martini voor gepersonaliseerde toegang tot 's werelds grootste kunstcollectie

Bezoekers, donateurs, conservators en docenten krijgen toegang tot collecties, exposities, lesmateriaal, de winkel en speciale programma's, zowel online als in het museum

Amsterdam, 3 april 2002 - Het Louvre, 's werelds grootste museum, heeft de Blue Martini-applicatiesuite geselecteerd als fundament voor zowel haar website (www.louvre.fr) als apparaten en interactieve informatiezuilen in het museum zelf. Met de applicatiesuite wil het Louvre aan bezoekers, donateurs, conservators en docenten gepersonaliseerde toegang bieden tot haar collecties, exposities, lesmateriaal, de winkel en speciale programma's.

Het Louvre wil op haar website rijk geĂŻllustreerde, gepersonaliseerde content, informatie en diensten aanbieden, zoals nieuwsbrieven, lesmateriaal, virtuele rondleidingen, voorproefjes van tentoonstellingen, zoekmogelijkheden en interactieve agenda's in verschillende talen. Afhankelijk van de gebruiker (student, docent, bezoeker, donateur of conservator) stelt het Louvre gerichte informatie beschikbaar. Bovendien kunnen bezoekers content personaliseren met informatie en nieuws over hun favoriete kunstenaar en kunstwerken. De mogelijkheden en informatie zullen continu worden aangepast en uitgebreid.

"De website van het Louvre is al vanaf de start in 1995 zeer populair. Het afgelopen jaar alleen al had de site zo'n zes miljoen bezoekers, onder wie vaste museumgangers, mensen die zo nu en dan Parijs bezoeken, en mensen die om wat voor reden dan ook ons museum niet persoonlijk kunnen bezoeken", zegt Catherine Jacques, projectmanager bij het Louvre. "Met de vernieuwde, uitgebreide site kunnen we voor het eerst ook buiten onze muren diepgaande informatie over onze collecties, onderwijsdoelstellingen, speciale programma's en andere diensten verstrekken. Hierbij is het Franse ministerie van Cultuur, dat cultuur voor zoveel mogelijk mensen gratis toegankelijk wil maken, nauw betrokken."

Museumbezoekers kunnen via interactieve informatiezuilen of met handheld-apparatuur gedetailleerde informatie over een specifiek kunstobject opvragen en de barcodes van schilderijen scannen, waarover ze op maat gemaakte nieuwsbrieven willen ontvangen.

Het Louvre
Het Louvre is 's werelds grootste museum. Er zijn zeven afdelingen met werken vanaf de klassieke oudheid tot aan de eerste helft van de 19e eeuw. Het museum is in 1793 opgericht om de Fransen toegang te bieden tot kunst en erover te leren. Het museum ligt in het centrum van Parijs en werd in het afgelopen jaar door zes miljoen mensen bezocht. 65% van de bezoekers kwam van buiten Frankrijk.

Blue Martini Software
Blue Martini Software levert eCRM-applicaties waarmee bedrijven informatie over klanten en partners kunnen verzamelen en deze optimaal kunnen gebruiken voor winstgevende marketing- en verkoopactiviteiten. Dit bevordert de interactie tijdens klantcontacten via diverse communicatiekanalen, waaronder websites, draadloze apparatuur, e-mail en in winkels. Door automatisering van content- en catalogusbeheer, direct marketing, interactieve verkoop, beheer van contactkanalen en klantenservice kunnen klanten van Blue Martini hun kosten verlagen en hun omzet verhogen. Klanten van Blue Martini Software zijn toonaangevende, klantgerichte ondernemingen die wereldwijd actief zijn in retail, productie en consumentengoederen. Blue Martini Software werkt voor onder andere Amsterdam Schiphol Airport, Benetton, Dockers, Harley Davidson, Iomega Corporation, Levi Strauss & Co., NUON, Polaroid Corporation en Virgin.