Ingezonden persbericht
Museum het Louvre kiest Blue Martini voor gepersonaliseerde toegang tot 's
werelds grootste kunstcollectie
Bezoekers, donateurs, conservators en docenten krijgen toegang tot
collecties, exposities, lesmateriaal, de winkel en speciale programma's,
zowel online als in het museum
Amsterdam, 3 april 2002 - Het Louvre, 's werelds grootste museum, heeft de
Blue Martini-applicatiesuite geselecteerd als fundament voor zowel haar
website (www.louvre.fr) als apparaten en interactieve informatiezuilen in
het museum zelf. Met de applicatiesuite wil het Louvre aan bezoekers,
donateurs, conservators en docenten gepersonaliseerde toegang bieden tot
haar collecties, exposities, lesmateriaal, de winkel en speciale
programma's.
Het Louvre wil op haar website rijk geĂŻllustreerde, gepersonaliseerde
content, informatie en diensten aanbieden, zoals nieuwsbrieven,
lesmateriaal, virtuele rondleidingen, voorproefjes van tentoonstellingen,
zoekmogelijkheden en interactieve agenda's in verschillende talen.
Afhankelijk van de gebruiker (student, docent, bezoeker, donateur of
conservator) stelt het Louvre gerichte informatie beschikbaar. Bovendien
kunnen bezoekers content personaliseren met informatie en nieuws over hun
favoriete kunstenaar en kunstwerken. De mogelijkheden en informatie zullen
continu worden aangepast en uitgebreid.
"De website van het Louvre is al vanaf de start in 1995 zeer populair. Het
afgelopen jaar alleen al had de site zo'n zes miljoen bezoekers, onder wie
vaste museumgangers, mensen die zo nu en dan Parijs bezoeken, en mensen die
om wat voor reden dan ook ons museum niet persoonlijk kunnen bezoeken", zegt
Catherine Jacques, projectmanager bij het Louvre. "Met de vernieuwde,
uitgebreide site kunnen we voor het eerst ook buiten onze muren diepgaande
informatie over onze collecties, onderwijsdoelstellingen, speciale
programma's en andere diensten verstrekken. Hierbij is het Franse ministerie
van Cultuur, dat cultuur voor zoveel mogelijk mensen gratis toegankelijk wil
maken, nauw betrokken."
Museumbezoekers kunnen via interactieve informatiezuilen of met
handheld-apparatuur gedetailleerde informatie over een specifiek kunstobject
opvragen en de barcodes van schilderijen scannen, waarover ze op maat
gemaakte nieuwsbrieven willen ontvangen.
Het Louvre
Het Louvre is 's werelds grootste museum. Er zijn zeven afdelingen met
werken vanaf de klassieke oudheid tot aan de eerste helft van de 19e eeuw.
Het museum is in 1793 opgericht om de Fransen toegang te bieden tot kunst en
erover te leren. Het museum ligt in het centrum van Parijs en werd in het
afgelopen jaar door zes miljoen mensen bezocht. 65% van de bezoekers kwam
van buiten Frankrijk.
Blue Martini Software
Blue Martini Software levert eCRM-applicaties waarmee bedrijven informatie
over klanten en partners kunnen verzamelen en deze optimaal kunnen gebruiken
voor winstgevende marketing- en verkoopactiviteiten. Dit bevordert de
interactie tijdens klantcontacten via diverse communicatiekanalen, waaronder
websites, draadloze apparatuur, e-mail en in winkels. Door automatisering
van content- en catalogusbeheer, direct marketing, interactieve verkoop,
beheer van contactkanalen en klantenservice kunnen klanten van Blue Martini
hun kosten verlagen en hun omzet verhogen. Klanten van Blue Martini Software
zijn toonaangevende, klantgerichte ondernemingen die wereldwijd actief zijn
in retail, productie en consumentengoederen. Blue Martini Software werkt
voor onder andere Amsterdam Schiphol Airport, Benetton, Dockers, Harley
Davidson, Iomega Corporation, Levi Strauss & Co., NUON, Polaroid Corporation
en Virgin.