Persberichten - 03/04/2002

MIJLPALEN VAN PICANOL IN CHINA

Picanol, een wereldwijd toonaangevend fabrikant van textielmachines, heeft sinds lang een buitengewoon hechte band met de Chinese textielindustrie. Deze relatie is niet toevallig tot stand gekomen, maar is de vrucht van een doelgericht beleid.

De dimensie van de Chinese textielindustrie kent op wereldvlak haar gelijke niet. Ooit zal China opstaan en naar de vier windstreken reiken. Vanuit deze vaste overtuiging heeft Picanol reeds in de vroege jaren '50 van de voorbije eeuw zijn eerste pioniers over de Grote Muur gestuurd om het beloofde land van het textiel te verkennen. Zelfs in de moeilijke periode van de Culturele Revolutie zette de directie van Picanol door en nam ze deel aan een van de eerste internationale beurzen in Bejing. Deze initiatieven werden beloond met het eerste officiële bezoek van het Chinese Ministerie voor de Textielindustrie aan de ITMA-beurs in Hannover, in 1979. Naarmate China zich voor de buitenwereld opende, werd het de overheid duidelijk dat het land voor een enorme uitdaging stond: zijn verouderde industriële infrastructuur moderniseren, om opgewassen te zijn tegen de kwaliteitseisen van de internationale textielmarkt. In deze jaren doorkruisten de sales managers van Picanol, nog steeds gebaseerd in Ieper, het Chinese continent. Op technische seminars en beurzen introduceerden ze de spoelloze weefgetouwen van het bedrijf, de airjet- en de grijpertechnologie. Picanol veroverde een nieuwe markt, de Chinese textielindustrie een nieuwe technologie. Om het blijvende succes van de stroom van nieuwe weefgetouwen die werden geïnstalleerd te waarborgen, was er een plaatselijke service-infrastructuur nodig. Daarom bouwde Picanol in 1987 een service center in Shanghai, met plaatselijke technici die de installatie konden verzorgen, een voorraad reserveonderdelen en infrastructuur voor de reparatie van elektronica. In 1993 werd de eerste expansiefase van het servicecenter officieel geopend door Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Albert, nu zijne Koninklijke Hoogheid Koning Albert II van België. De directie van Picanol heeft altijd beseft dat succes in China alleen mogelijk zou zijn dankzij een verdieping van de relaties op lange termijn. In 1994 koos Picanol STMW, Suzhou Textile Machinery Works, om zijn aanwezigheid op de Chinese markt uit te bouwen. De joint venture SPT werd geboren. Met een kapitaal van 3,5 miljoen USD en een meerderheidsparticipatie van 60% werd Picanol actief als plaatselijke Chinese fabrikant van textielmachines. Deze eerste buitenlandse productielijn van Picanol was technologisch en organisatorisch volledig geïnspireerd op het assemblageconcept van Picanol Ieper. Na een periode van intensieve opleiding in diverse productie- en beleidsvaardigheden, ging de productie van de GTM-A en GTM-AS grijpergetouwen van start, met slechts vijftig, voor het merendeel Chinese, arbeiders en ingenieurs. De aanvankelijke productie van 100 machines per jaar werd opgedreven tot 660 machines in 2001. De gloednieuwe productiehal, met inbegrip van het administratieve gebouw en de opleidings- en servicelokalen, werd officieel geopend tijdens de historische zakelijke missie naar China onder leiding van Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Filip van België in 1996. In 1997 kocht Picanol Amtech, een plaatselijke leverancier voor de productielijn van PST. Met networking en een compromisloze kwaliteit als belangrijke beleidsprincipes, heeft Picanol altijd grote inspanningen gedaan om zijn kwaliteitsnormen ingang te doen vinden bij al zijn subleveranciers, door middel van coaching en de verbetering van hun kwaliteitsniveau. Ook bij Amtech, dat van start ging met een kapitaal van 175.000 USD en 41 werknemers, heeft Picanol ervoor gezorgd dat het bedrijf de referentiestandaard werd voor de andere Chinese subleveranciers. In het licht van de toenemende mondialisering en van de toetreding van China tot de Wereldhandelsorganisatie, is het duidelijk dat de bloei van de groep Picanol nauw verbonden is met de Chinese textielindustrie. Dit gegeven heeft Picanol ertoe aangezet om een nog actievere en meer anticiperende positie in te nemen op de Chinese markt. In 1999 nam Picanol de 40% aandelen van zijn partner over en stichtte het PST, Picanol Suzhou Textile Machinery Ltd., een filiaal in volledig eigendom van Picanol. PST telt nu 100 werknemers. In 2001 heeft het bedrijf onder zijn nieuwe CEO en voorzitter, Jan Coene, zijn activiteiten in China opgedreven en verruimd. Picanol en PST moeten hun hoogtechnologische infrastructuur en knowhow optimaal exploiteren. Ze moeten ook nieuwe mogelijkheden verkennen als leverancier voor andere sectoren dan het textiel. Na een kapitaalverhoging van Amtech met 655.000 USD, heeft Picanol in Suzhou een nieuwe joint venture gesticht met MCW, een dochter van de groep BMT die gespecialiseerd is in de productie van transmissies voor spoorwegtoepassingen, meer in het bijzonder voor de nieuwe metro-infrastructuur van Shanghai. Dit demonstreert hoe Amtech niet alleen een voorbeeldfunctie heeft voor de plaatselijke Chinese leveranciers van PST, maar zich ook profileert als een betrouwbare, hoogwaardige leverancier voor andere Chinese en internationale ondernemingen. De intense wisselwerking tussen de verschillende bedrijven van de groep Picanol, in verschillende delen van de wereld, houdt voor de huidige directie van Picanol een nieuwe uitdaging in: de internationalisering van het menselijke kapitaal, niet alleen in China maar ook in het Ieperse hoofdkwartier. Een nieuwe mijlpaal als voorbereiding op de volgende...

Bron: PICANOL
Provider: Euronext Brussels