Persberichten - 03/04/2002
MIJLPALEN VAN PICANOL IN CHINA
Picanol, een wereldwijd toonaangevend fabrikant van textielmachines, heeft sinds lang een buitengewoon hechte band met de Chinese textielindustrie. Deze relatie is niet
toevallig tot stand gekomen, maar is de vrucht van een doelgericht
beleid.
De dimensie van de Chinese textielindustrie kent op wereldvlak
haar gelijke niet. Ooit zal China opstaan en naar de vier windstreken
reiken. Vanuit deze vaste overtuiging heeft Picanol reeds in de vroege
jaren '50 van de voorbije eeuw zijn eerste pioniers over de Grote Muur
gestuurd om het beloofde land van het textiel te verkennen. Zelfs in
de moeilijke periode van de Culturele Revolutie zette de directie van
Picanol door en nam ze deel aan een van de eerste internationale
beurzen in Bejing. Deze initiatieven werden beloond met het eerste
officiële bezoek van het Chinese Ministerie voor de Textielindustrie
aan de ITMA-beurs in Hannover, in 1979. Naarmate China zich voor de
buitenwereld opende, werd het de overheid duidelijk dat het land voor
een enorme uitdaging stond: zijn verouderde industriële infrastructuur
moderniseren, om opgewassen te zijn tegen de kwaliteitseisen van de
internationale textielmarkt. In deze jaren doorkruisten de sales
managers van Picanol, nog steeds gebaseerd in Ieper, het Chinese
continent. Op technische seminars en beurzen introduceerden ze de
spoelloze weefgetouwen van het bedrijf, de airjet- en de
grijpertechnologie. Picanol veroverde een nieuwe markt, de Chinese
textielindustrie een nieuwe technologie. Om het blijvende succes van
de stroom van nieuwe weefgetouwen die werden geïnstalleerd te
waarborgen, was er een plaatselijke service-infrastructuur nodig.
Daarom bouwde Picanol in 1987 een service center in Shanghai, met
plaatselijke technici die de installatie konden verzorgen, een
voorraad reserveonderdelen en infrastructuur voor de reparatie van
elektronica. In 1993 werd de eerste expansiefase van het servicecenter
officieel geopend door Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Albert, nu
zijne Koninklijke Hoogheid Koning Albert II van België. De directie
van Picanol heeft altijd beseft dat succes in China alleen mogelijk
zou zijn dankzij een verdieping van de relaties op lange termijn. In
1994 koos Picanol STMW, Suzhou Textile Machinery Works, om zijn
aanwezigheid op de Chinese markt uit te bouwen. De joint venture SPT
werd geboren. Met een kapitaal van 3,5 miljoen USD en een
meerderheidsparticipatie van 60% werd Picanol actief als plaatselijke
Chinese fabrikant van textielmachines. Deze eerste buitenlandse
productielijn van Picanol was technologisch en organisatorisch
volledig geïnspireerd op het assemblageconcept van Picanol Ieper. Na
een periode van intensieve opleiding in diverse productie- en
beleidsvaardigheden, ging de productie van de GTM-A en GTM-AS
grijpergetouwen van start, met slechts vijftig, voor het merendeel
Chinese, arbeiders en ingenieurs. De aanvankelijke productie van 100
machines per jaar werd opgedreven tot 660 machines in 2001. De
gloednieuwe productiehal, met inbegrip van het administratieve gebouw
en de opleidings- en servicelokalen, werd officieel geopend tijdens de
historische zakelijke missie naar China onder leiding van Zijne
Koninklijke Hoogheid Prins Filip van België in 1996. In 1997 kocht
Picanol Amtech, een plaatselijke leverancier voor de productielijn van
PST. Met networking en een compromisloze kwaliteit als belangrijke
beleidsprincipes, heeft Picanol altijd grote inspanningen gedaan om
zijn kwaliteitsnormen ingang te doen vinden bij al zijn
subleveranciers, door middel van coaching en de verbetering van hun
kwaliteitsniveau. Ook bij Amtech, dat van start ging met een kapitaal
van 175.000 USD en 41 werknemers, heeft Picanol ervoor gezorgd dat het
bedrijf de referentiestandaard werd voor de andere Chinese
subleveranciers. In het licht van de toenemende mondialisering en van
de toetreding van China tot de Wereldhandelsorganisatie, is het
duidelijk dat de bloei van de groep Picanol nauw verbonden is met de
Chinese textielindustrie. Dit gegeven heeft Picanol ertoe aangezet om
een nog actievere en meer anticiperende positie in te nemen op de
Chinese markt. In 1999 nam Picanol de 40% aandelen van zijn partner
over en stichtte het PST, Picanol Suzhou Textile Machinery Ltd., een
filiaal in volledig eigendom van Picanol. PST telt nu 100 werknemers.
In 2001 heeft het bedrijf onder zijn nieuwe CEO en voorzitter, Jan
Coene, zijn activiteiten in China opgedreven en verruimd. Picanol en
PST moeten hun hoogtechnologische infrastructuur en knowhow optimaal
exploiteren. Ze moeten ook nieuwe mogelijkheden verkennen als
leverancier voor andere sectoren dan het textiel. Na een
kapitaalverhoging van Amtech met 655.000 USD, heeft Picanol in Suzhou
een nieuwe joint venture gesticht met MCW, een dochter van de groep
BMT die gespecialiseerd is in de productie van transmissies voor
spoorwegtoepassingen, meer in het bijzonder voor de nieuwe
metro-infrastructuur van Shanghai. Dit demonstreert hoe Amtech niet
alleen een voorbeeldfunctie heeft voor de plaatselijke Chinese
leveranciers van PST, maar zich ook profileert als een betrouwbare,
hoogwaardige leverancier voor andere Chinese en internationale
ondernemingen. De intense wisselwerking tussen de verschillende
bedrijven van de groep Picanol, in verschillende delen van de wereld,
houdt voor de huidige directie van Picanol een nieuwe uitdaging in: de
internationalisering van het menselijke kapitaal, niet alleen in China
maar ook in het Ieperse hoofdkwartier. Een nieuwe mijlpaal als
voorbereiding op de volgende...
Bron: PICANOL
Provider: Euronext Brussels