AutoRai
3-4-2002
De nieuwe Suzuki Alto
Suzuki heeft in Genève de nieuwe Alto gepresenteerd. Het uiterlijk is
flink opgefrist net als het interieur. Onder de motorkap huizt de
bekende spaarzame 1,1 liter benzinemotor.
Met de nieuwe Alto zet Suzuki weer de toon in de compacte klasse. De
nieuwkomer is ruimer dan zijn voorganger en voldoet op alle fronten
aan de eisen die tegenwoordig worden gesteld op het vlak van comfort,
veiligheid en milieuzorg. Moderne vormgeving is gepaard aan een
sportieve uitstraling en dat verleent de Suzuki Alto een eigenzinnig
karakter. Bovendien behoort deze nieuwe Alto tot een van de zuinigste
autos in zijn klasse. De overheid betaalt de kopers vanwege dit
zuinige karakter bovendien een premie van duizend euro op alle
handgeschakelde versies.
De Suzuki Alto is uitgegroeid tot één van de best verkochte autos ter
wereld en een begrip in de compacte klasse. Sinds de introductie in
1979 zijn er mondiaal 7,3 miljoen Altos verkocht. Die populariteit
heeft deze succesvolle Suzuki te danken aan een aantal sterke
kenmerken: zijn vlotte rijgedrag, de compacte afmetingen en de
voordeligheid in dagelijks gebruik. Dat maakt de Alto bovendien erg
gewild als occasion, wat hoge inruilprijzen oplevert en de
afschrijving laag houdt. Het onderzoek van de ANWB/Consumentenbond
bevestigt dit.
Het zijn deze kenmerken die Suzuki heeft gebruikt als uitgangspunten
voor de nieuwe Alto. Daarbij is sterk gekeken naar de jongste trends
bij autos van de compacte klasse. Het resultaat is een totaal nieuwe
Alto, die alle ingrediënten heeft om de toonaangevende positie in zijn
klasse vast te houden.
De Alto is ruimer dan zijn voorganger. Hij biedt 50 millimeter meer
hoogte (totaal) en de 25 millimeter grotere wielbasis schept meer
beenruimte. Verder heeft hij een sterkere en vooral soepele
zestienkleppen viercilindermotor met een inhoud van 1.1-liter. Ondanks
de hogere prestaties scoort de Alto een nog lager brandstofverbruik
dan zijn voorganger: 1 op 20,4 (testcycles volgens 99/100/EG-norm)! De
nieuwe Alto is hiermee een van de zuinigste autos in zijn klasse.
Fris uiterlijk
Het uiterlijk oogt fris en ademt sportiviteit uit door een strak front
met een matzwarte grille en een groot chromen logo. Suzuki streeft
naar een duidelijk herkenbaar familiegezicht. Van een afstand van
vijftig meter moet direct te zien zijn dat het om een Suzuki gaat en
dat is nu het geval bij de Alto, aldus Hirotaka Ono, Director en
Senior General Manager van het recentelijk opgerichte Suzuki
International Europe GmbH in Frankfurt. De Alto valt op door zijn met
zorg samengestelde uitrusting, waarbij sterk is gelet op een
concurrerende prijs/prestatie verhouding.
Hij heeft onder meer getint glas, een wisser achter en ruitenwissers
voor met een intervalstand. De beide buitenspiegels zijn van binnenuit
te verstellen en de binnenspiegel heeft een anti-verblindingsstand
Bovendien behoren een contactsleutelalarm, licht-waarschuwingssysteem,
een hoedenplank en een in gelijke delen neerklapbare achterbank tot de
standaard uitrusting. Bij hogere snelheden houdt de lange vijfde
versnelling het motortoerental aangenaam laag. Dat draagt bij aan de
rust in het interieur. Als optie is een elektronisch geregelde
drietraps automaat leverbaar op de GLS.
Veiligheid
Suzuki heeft veel aandacht gegeven aan een hoge mate van bescherming
voor de inzittenden. De kreukelzones en de stevige veiligheidskooi
beantwoorden aan zware eisen. De Alto heeft standaard twee airbags en
gordelspanners met trekkrachtbegrenzers voorin. ABS is als optie
leverbaar.
De prijzen van de Alto zijn heel scherp gebleven. Hij is te koop vanaf
7.999,-, waarvan u nog eens 1.000,- aan stimuleringspremie van de
overheid terugkrijgt omdat de Alto tot de zuinigste in zijn klasse
behoort (handgeschakelde uitvoeringen).
De nieuwe Alto in hoofdlijnen:
* De 1.1-litermotor van 46 kW (63 pk) behoort tot de zuinigste in
zijn klasse. De uitstoot van kooldioxide (CO2) is zeer laag.
* Door gebruik van lichtmetaal is het motorblok licht van gewicht.
* Met trekkracht van 85 Nm bij slechts 3.200 toeren per minuut is de
viercilinder krachtbron opvallend soepel.
* Stuurbekrachtiging standaard op de GLS-uitvoering.
* Er valt te kiezen uit een handgeschakelde vijf-versnellingsbak of
een elektronisch geregelde drietraps automaat (GLS).
* De bagageruimte meet 177 liter (VDA-norm), die na het omklappen
van de gescheiden achterbank maximaal groeit tot een royale 725
liter.
* De minimum draaicirkel is met zijn 9,2 meter korter dan bij de
vorige Alto voor een nog grotere wendbaarheid.
* Comfortabele stoelen met een lange zitting en rugleuning houden
bestuurder en inzittenden fit, ook bij ritten van wat langere
duur.
* Dankzij verbeterde isolatie is het geluidsniveau naar een laag
niveau gebracht.
* Dankzij een vijf centimeter hoger dak ten opzichte van de vorige
Alto zijn de stoelen voorin wat hoger. Dat vergemakkelijkt de
instap en de hogere zitpositie zorgt voor een beter zicht op het
verkeer.
* Twee airbags en gordelspanners voorin met trekkrachtbegrenzers
zijn standaard aanwezig.
* ABS is als optie verkrijgbaar.
* De vormgeving straalt karakter uit en zorgt ervoor dat de Alto met
zijn uiterlijk aansluit bij de andere modellen van Suzuki.
* De lichte, vrolijke bekleding versterkt het gevoel van ruimte.
Prijzen
Suzuki Alto 1.1 GL 7.999.- (milieupremie 1.000,-)
Suzuki Alto 1.1 GLS 8.999,- (milieupremie 1.000,-)
Suzuki Alto 1.1 GLS automaat 10.299,-