AutoRai

3-4-2002

De nieuwe Suzuki Alto

Suzuki heeft in Genève de nieuwe Alto gepresenteerd. Het uiterlijk is flink opgefrist net als het interieur. Onder de motorkap huizt de bekende spaarzame 1,1 liter benzinemotor.

Met de nieuwe Alto zet Suzuki weer de toon in de compacte klasse. De nieuwkomer is ruimer dan zijn voorganger en voldoet op alle fronten aan de eisen die tegenwoordig worden gesteld op het vlak van comfort, veiligheid en milieuzorg. Moderne vormgeving is gepaard aan een sportieve uitstraling en dat verleent de Suzuki Alto een eigenzinnig karakter. Bovendien behoort deze nieuwe Alto tot een van de zuinigste autos in zijn klasse. De overheid betaalt de kopers vanwege dit zuinige karakter bovendien een premie van duizend euro op alle handgeschakelde versies.

De Suzuki Alto is uitgegroeid tot één van de best verkochte autos ter wereld en een begrip in de compacte klasse. Sinds de introductie in 1979 zijn er mondiaal 7,3 miljoen Altos verkocht. Die populariteit heeft deze succesvolle Suzuki te danken aan een aantal sterke kenmerken: zijn vlotte rijgedrag, de compacte afmetingen en de voordeligheid in dagelijks gebruik. Dat maakt de Alto bovendien erg gewild als occasion, wat hoge inruilprijzen oplevert en de afschrijving laag houdt. Het onderzoek van de ANWB/Consumentenbond bevestigt dit.

Het zijn deze kenmerken die Suzuki heeft gebruikt als uitgangspunten voor de nieuwe Alto. Daarbij is sterk gekeken naar de jongste trends bij autos van de compacte klasse. Het resultaat is een totaal nieuwe Alto, die alle ingrediënten heeft om de toonaangevende positie in zijn klasse vast te houden.
De Alto is ruimer dan zijn voorganger. Hij biedt 50 millimeter meer hoogte (totaal) en de 25 millimeter grotere wielbasis schept meer beenruimte. Verder heeft hij een sterkere en vooral soepele zestienkleppen viercilindermotor met een inhoud van 1.1-liter. Ondanks de hogere prestaties scoort de Alto een nog lager brandstofverbruik dan zijn voorganger: 1 op 20,4 (testcycles volgens 99/100/EG-norm)! De nieuwe Alto is hiermee een van de zuinigste autos in zijn klasse.

Fris uiterlijk

Het uiterlijk oogt fris en ademt sportiviteit uit door een strak front met een matzwarte grille en een groot chromen logo. Suzuki streeft naar een duidelijk herkenbaar familiegezicht. Van een afstand van vijftig meter moet direct te zien zijn dat het om een Suzuki gaat en dat is nu het geval bij de Alto, aldus Hirotaka Ono, Director en Senior General Manager van het recentelijk opgerichte Suzuki International Europe GmbH in Frankfurt. De Alto valt op door zijn met zorg samengestelde uitrusting, waarbij sterk is gelet op een concurrerende prijs/prestatie verhouding.

Hij heeft onder meer getint glas, een wisser achter en ruitenwissers voor met een intervalstand. De beide buitenspiegels zijn van binnenuit te verstellen en de binnenspiegel heeft een anti-verblindingsstand Bovendien behoren een contactsleutelalarm, licht-waarschuwingssysteem, een hoedenplank en een in gelijke delen neerklapbare achterbank tot de standaard uitrusting. Bij hogere snelheden houdt de lange vijfde versnelling het motortoerental aangenaam laag. Dat draagt bij aan de rust in het interieur. Als optie is een elektronisch geregelde drietraps automaat leverbaar op de GLS.

Veiligheid

Suzuki heeft veel aandacht gegeven aan een hoge mate van bescherming voor de inzittenden. De kreukelzones en de stevige veiligheidskooi beantwoorden aan zware eisen. De Alto heeft standaard twee airbags en gordelspanners met trekkrachtbegrenzers voorin. ABS is als optie leverbaar.

De prijzen van de Alto zijn heel scherp gebleven. Hij is te koop vanaf 7.999,-, waarvan u nog eens 1.000,- aan stimuleringspremie van de overheid terugkrijgt omdat de Alto tot de zuinigste in zijn klasse behoort (handgeschakelde uitvoeringen).

De nieuwe Alto in hoofdlijnen:

* De 1.1-litermotor van 46 kW (63 pk) behoort tot de zuinigste in zijn klasse. De uitstoot van kooldioxide (CO2) is zeer laag.
* Door gebruik van lichtmetaal is het motorblok licht van gewicht.
* Met trekkracht van 85 Nm bij slechts 3.200 toeren per minuut is de viercilinder krachtbron opvallend soepel.

* Stuurbekrachtiging standaard op de GLS-uitvoering.
* Er valt te kiezen uit een handgeschakelde vijf-versnellingsbak of een elektronisch geregelde drietraps automaat (GLS).
* De bagageruimte meet 177 liter (VDA-norm), die na het omklappen van de gescheiden achterbank maximaal groeit tot een royale 725 liter.

* De minimum draaicirkel is met zijn 9,2 meter korter dan bij de vorige Alto voor een nog grotere wendbaarheid.
* Comfortabele stoelen met een lange zitting en rugleuning houden bestuurder en inzittenden fit, ook bij ritten van wat langere duur.

* Dankzij verbeterde isolatie is het geluidsniveau naar een laag niveau gebracht.

* Dankzij een vijf centimeter hoger dak ten opzichte van de vorige Alto zijn de stoelen voorin wat hoger. Dat vergemakkelijkt de instap en de hogere zitpositie zorgt voor een beter zicht op het verkeer.

* Twee airbags en gordelspanners voorin met trekkrachtbegrenzers zijn standaard aanwezig.

* ABS is als optie verkrijgbaar.

* De vormgeving straalt karakter uit en zorgt ervoor dat de Alto met zijn uiterlijk aansluit bij de andere modellen van Suzuki.
* De lichte, vrolijke bekleding versterkt het gevoel van ruimte.
Prijzen
Suzuki Alto 1.1 GL 7.999.- (milieupremie 1.000,-) Suzuki Alto 1.1 GLS 8.999,- (milieupremie 1.000,-) Suzuki Alto 1.1 GLS automaat 10.299,-