Ingezonden persbericht
Persbericht
Wehkamp beste Nederlandse online warenhuis
3 april 2002
Voor de tweede opeenvolgende
keer is Wehkamp het beste Nederlandse warenhuis op internet. Amazon blijft de
absolute koploper en voert wederom de ranglijst aan. Afgezien van Amazon
verdwijnen de pure internetspelers langzaam uit de top-10. Zij stellen of hebben
geen middelen beschikbaar om te investeren in de verbetering van het online
verkoopproces. Dit blijkt uit het onderzoek van Jungle Rating naar de kwaliteit
van de dienstverlening onder online
warenhuizen.
Rustperiode
In het jaar
2001 resulteerden de getemperde verwachtingen omtrent internet in lagere
investeringen van de gevestigde ondernemingen alsmede in een daling van nieuwe
initiatieven ten opzichte van het voorgaande jaar. Amsterdam Airport Schiphol,
Megapool en Kijkshop investeerden wél in de verbetering van hun internetkanaal
en blijken nu de stijgers op de ranglijst.
Het onderzoek
Jungle Rating beoordeelde in maart 2002 als
onafhankelijke partij de kwaliteit van de dienstverlening van warenhuizen op
internet. De aan het onderzoek ten grondslag liggende methodiek is ontwikkeld
door de Vrije Universiteit Amsterdam en garandeert betrouwbare resultaten. In
totaal meten de experts van Jungle Rating op meer dan 190 variabelen, verdeeld
over 16 dimensies de kwaliteit van het verkoopproces. Voorbeelden van
onderzoeksdimensies zijn: breedte en diepte van geboden informatie, kwaliteit
van interactie en advies, navigatiegemak en visuele ervaring.
Een
hoge score betekent dat het verkoopproces, ten opzichte van naaste concurrenten,
relatief goed wordt ondersteund, wat naar verwachting resulteert in een hoger
aantal verkopen via internet.
De markt in kaart gebracht
Jungle Rating heeft de scores van de individuele
aanbieders uitgedrukt in een ranglijst. Naar het oordeel van Jungle Rating geeft
Amazon de beste invulling aan de online dienstverlening. Wehkamp is wederom het
beste Nederlandse online warenhuis.
Effectiviteit
dienstverlening online warenhuizen - voorjaar
2002
1
(1)
Amazon.co.uk 38,9%
2
(2)
Wehkamp.nl
36,2%
3
(4)
Neckermann.com 32,1%
4
(3)
Internetshop.nl 24,5%
5
(8)
Kijkshop.nl
22,5%
6 (-)
Bol.com
21,8%
7
(13)
Megapool.nl
21,3%
8
(16)
Schiphol.nl
20,3%
9
(12)
Bijenkorf.nl
18,8%
10 (5)
Web-Plaza.nl 18,5%
11
(10)
Shop.nl
16,4%
12
(7)
Ottoshop.nl
15,4%
13
(-)
Klingel.nl
13,8%
De rangnummers die tussen haakjes staan, betreffen de
resultaten van de vorige benchmark, uitgevoerd in augustus 2001. Een score van
33% betekent dat de betreffende leverancier een derde van het maximaal haalbare
punten heeft gescoord.
Het einde van de pure player
2001 betekende het einde voor verschillende
internetwarenhuizen, zoals //Hot-Orange, deWinkel.com, IWASales en
Davista. 'Deze faillissementen tonen aan dat het internet als 'mono'
verkoopkanaal een beperkte levensvatbaarheid heeft', aldus Jacco Slenters,
projectleider van Jungle Rating. Consumenten willen zich best via het internet
oriënteren, maar houden toch vaak de behoefte aan telefonisch contact of aan een
persoonlijk bezoek. Zeker als het gaat om adviesgevoelige producten. Eenvoudige
producten zoals boeken en cd's lijken wel geschikt voor elektronische verkoop.
Amazon.co.uk en Bol.com lijken daarmee bestaansrecht te
bezitten.
In de visie van Jungle Rating is het internet niet meer
dan een extra distributiekanaal dat de verkoopkosten kan verlagen en 24 uur
beschikbaarheid van producten en diensten kan garanderen. Slenters: 'Dit is over
het algemeen wel bekend, maar als deze redenatie waar blijkt te zijn, dan
krijgen de overgebleven pure spelers het in 2002 moeilijk'. De eerste tekenen
hiervan zijn al zichtbaar, aangezien online shops als Web-Plaza en Shop.nl
steeds verder weg zakken op de ranglijst van Jungle
Rating.
Strategieën voor pure players
Kunnen de bestaande internetspelers er dan maar
beter mee ophouden? Slenters: 'Jungle Rating ziet zeker mogelijkheden om
rendabel via het internet te distribueren, echter, alleen indien de interactie
met de andere kanalen wordt gezocht'. Succesvolle voorbeelden daarvan zijn naar
onze mening Wehkamp en Neckermann.
Pure players dienen de
betrekkelijke rust in de markt te benutten om hun businessmodel aan te passen.
De volgende stappen lijken noodzakelijk om te kunnen overleven.
*
Bewerkstelligen van integratie en/of aansluiting met fysieke kanalen;
*
Streven naar samenwerking, waardoor efficiencyvoordelen en marktvergroting in
het vooruitschiet liggen;
* Minimaliseren van de operationele kosten.
Het komende half jaar lijken de traditionele bedrijven de
winnaars op internet te worden. De volgende benchmark van Jungle Rating, welke
staat gepland voor september 2002, kan hier meer uitsluitsel over
geven.
Informatie over Jungle Rating
Jungle Rating is een onafhankelijk onderzoeks- en
adviesbureau gericht op de analyse en verbetering van dienstverlening via
internet. Jungle Rating richt zich met name op de sectoren finance, shopping,
travel en utilities.
Voor meer informatie over Jungle Rating kunt u contact opnemen met:
Geert-Jan Smits, directeur Jungle Rating
(T) 020 - 596 2815
(E) geertjan.smits@junglerating.nl
Jungle Rating,
Wibauthuis, Wibautstraat 3
1091 GH
Amsterdam
http://www.junglerating.nl/