INST. VOOR PUBLIEK EN POLITIEK
Website vergelijkt beloftes en daden van politieke partijen
Hoe komen kiezers uiteindelijk tot een definitieve keuze om bij verkiezingen op een bepaalde politieke partij te stemmen? Is het traditie, zijn het de verkiezingsprogramma's of speelt het optreden van de lijsttrekker een doorslaggevende rol? Sinds vandaag is er voor geïnteresseerde burgers, journalisten, politici en wetenschappers een nieuwe informatiebron bijgekomen: de website www.geenwoorden.nl
De website is een gezamenlijk initiatief van het Instituut voor
Publiek en Politiek (IPP) en de KRO. Op www.geenwoorden.nl is te zien
welke beloften politieke partijen uit de Tweede Kamer deden in hun
partijprogramma's van vier jaar geleden. Vervolgens vertellen de
partijen zelf in 200 woorden wat ze van de vaak mooie beloften
concreet hebben waargemaakt.
De site vergelijkt de woorden en daden van de partijen en laat zo ook
zien waarin zij van elkaar verschillen. Op die manier kunnen kiezers
verkiezingsbeloftes goed op waarde schatten en een indruk krijgen van
de werkzaamheden van politieke partijen.
In de zes weken tot aan de verkiezingsdatum van 15 mei staat wekelijks
een nieuw thema centraal: multiculturele samenleving (2 april),
onderwijs (9 april), zorg (16 april), mobiliteit (23 april), ethische
kwesties (30 april) en democratie (7 mei).
Een panel van deskundigen reageert in maximaal 100 woorden op de
woorden en daden van de partijen. Deze beoordelaars bekijken de tekst
vanuit hun eigen invalshoek (bijvoorbeeld de ANWB bij mobiliteit en
een basisschoolleraar bij onderwijs). Bezoekers aan de site kunnen ook
zelf een oordeel vellen.
Door ons kiesstelsel en coalities tussen partijen wil het er in de
politiek nog wel eens op lijken dat veel in 'achterkamertjes' wordt
besloten en ons parlement een te beperkte invloed heeft op belangrijke
onderwerpen. Geïnteresseerden kunnen op www.geenwoorden.nl nagaan
welke partijen -naar eigen zeggen- (mede)verantwoordelijk zijn voor
belangrijke beslissingen
Daarnaast biedt het de politieke partijen een manier om verantwoording
af te leggen aan het publiek: In een regeerperiode van vier jaar
gebeurt er erg veel en voor de meeste kiezers is de afstand tussen hun
huiskamer en 'Den Haag' erg groot. De politieke partijen krijgen een
kans duidelijk te maken hoe zij zich inzetten voor veranderingen en
het oplossen van maatschappelijke problemen.
Geenwoorden.nl is voor het IPP een nieuw instrument om
belangstellenden op basis van onafhankelijke informatie een eigen
stemkeuze te laten maken. Eerder ontwikkelde het IPP stemwijzer.nl:
een hulpmiddel om je politieke voorkeur te testen. De StemWijzer telde
op 2 april ruim 300.000 bezoekers.
Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met
Jerome Scheltens (020 5217672) of Nico Bloot (020 5217638).
03 apr 02 08:21