PSZVS
http://www.pauwsanderszeilstra.nl
SBO komt met plan voor bestrijding lerarentekort
Vandaag, 3 april, om 11.00 uur in Nieuwspoort, Den Haag, geeft de heer
Jan Franssen, voorzitter van het SBO, tijdens een persconferentie een
toelichting op Agenda 2006, het actieplan van werkgevers en werknemers
in het onderwijs voor het terugdringen van het lerarentekort.
Informatie over de persconferentie: Annelou van Egmond 06.22425903
persbericht:
SBO komt met plan voor bestrijding lerarentekort
Den Haag, 3 april 2002 - Het Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt (SBO), waarin werkgevers- en werknemersorganisaties uit het onderwijs verenigd zijn, presenteert vandaag Agenda 2006, inzet sociale partners onderwijs; een integraal plan voor het terugdringen van de bestaande en toekomstige tekorten aan onderwijspersoneel. Voorzitter Jan Franssen is van mening dat het onderwijs weer een aantrekkelijke werkomgeving moet worden voor ondernemende mensen. De sector onderwijs neemt daartoe zelf het initiatief. Het is uniek dat sociale partners een gezamenlijke agenda voor de komende jaren hebben opgesteld.
Knelpunten
De tekorten aan docenten in alle vormen van onderwijs, van basisschool
tot universiteit, zijn alleen op te lossen met een gezamenlijke
krachtsinspanning van leraren, scholen, onderwijsorganisaties en
overheid. De werkgevers en werknemers nemen hierbij het voortouw. In
Agenda 2006 zeggen zij toe via onder meer de CAO-tafels de
belangrijkste knelpunten in het onderwijs weg te werken. Deze
knelpunten zijn: de tekorten aan onderwijspersoneel, de hoge werkdruk,
niet concurrerende arbeidsvoorwaarden en een onvoldoende toegeruste
werkomgeving. Daarnaast benadrukken de sociale partners de waarde van
een goede organisatie van de arbeid in onderwijsinstellingen.
Actiepunten
Agenda 2006 bevat een achttal actiepunten die er samen voor zorgen dat
het onderwijs in korte tijd om te vormen is tot een moderne
arbeidsorganisatie waar het goed leren en werken is. Op die manier is
de uitstroom van zittend personeel tegen te gaan en zijn er nieuwe
groepen mensen te interesseren voor een baan in het onderwijs.
Het SBO pleit ervoor de professional centraal te stellen. De school
moet minder aan centrale regelgeving gebonden zijn en in de school
moet ondernemend onderwijspersoneel zelf de inrichting van het
onderwijsproces bepalen. En dat onder leiding van een sterk en
deskundig management. Binnen dit onderwijs is ruimte voor
verschillende deskundigheden. Met goed personeelsbeleid en gerichte
scholing is een gevarieerde loopbaanontwikkeling voor zittend
personeel mogelijk. En het zal nieuwe collega s trekken, waaronder ook
collega s uit andere bedrijfssectoren.
Onderwijs is geen op zichzelf staande sector, dus samenwerking met
anderen is nuttig en noodzakelijk. Hierbij is een aantrekkelijke, dat
wil zeggen niet-sleetse, werk- en leeromgeving een kritische
succesfactor. Een school hoeft geen paleis te zijn maar moet wel
behoorlijk in de verf zitten.
Spiegelgroep
Werkgevers en werknemers in het onderwijs gaan onmiddellijk aan de
slag met de uitvoering van Agenda 2006. Een onafhankelijke
spiegelgroep, bestaande uit
mevr. drs. C.P. Vogelaar en de heren drs. J.C. Blankert en prof. dr.
E.J. Bomhoff, gaat over de voortgang ieder half jaar rapporteren en
zal functioneren als een kritisch klankbord.
Ruimte en middelen
Het SBO roept het onderwijsveld op zelf de middelen en de ruimte
optimaal benutten en daarbij het eigen personeel de
verantwoordelijkheid geven die past bij een moderne werkomgeving.
Het SBO roept overheid op het onderwijs meer ruimte te geven en de
centrale regelgeving en de administratieve lastendruk te verminderen.
Daarnaast moeten de onderwijsuitgaven met 1% van het BBP (ca. 4
miljard euro) worden verhoogd. Hiermee komen de totale
onderwijsuitgave nog steeds niet boven de OESO-norm maar wordt een
kleine inhaalslag gemaakt.
Als wij er niet in slagen het tekort aan docenten binnen enkele jaren
terug te dringen dan komt de slagkracht van de kenniseconomie ernstig
in gevaar en dan zal Nederland zijn ambities om op dit terrein tot de
toppers van Europa te behoren, niet halen,aldus Jan Franssen.
De tekst van Agenda 2006, het bijbehorende achtergronddocument en andere informatie over het SBO vindt u op www.sboinfo.nl.