Think-Media n.v.

investeringen bepalen de resultaten per 31/12/2001

Zaventem Think-Media n.v., de op Euronext Brussels genoteerde mediagroep, realiseerde in 2001 geconsolideerde bedrijfsopbrengsten van 29.846.000 EUR en een geconsolideerd netto-resultaat (aandeel van de groep) van - 2.559.000 EUR. De cash flow steeg tot 3.022.000 EUR.

voorlopige kerncijfers geconsolideerde        31/12/01            31/12/00
resultaten 
euro euro in 1.000 euro - niet geauditeerd

bedrijfsopbrengsten 30.900 14.924

waarvan omzet 21.557 14.527

bedrijfsresultaat 1.113 1

financieel resultaat (1.726) 1.375

courant resultaat (613) 1.376

uitzonderlijk resultaat (2.936) 0

resultaat voor belastingen (3.549) 1.376

belastingen (12) (173)

aandeel in het resultaat van de 0 10 ondernemingen waarop vermogenmutatie is
toegepast

aandeel van derden in het resultaat 1.002 62

netto-resultaat (aandeel van de groep) (2.559) 1.275

cash flow 3.022 2.943

aantal aandelen (niet-gesplitst) 274.176 244.450

kerncijfers per aandeel in euro 31/12/01 31/12/00

courant resultaat per aandeel (6,08) 5,63

netto-resultaat per aandeel (9,34) 5,21

cash flow per aandeel 11,02 12,04

cash flow: netto-resultaat + afschrijvingen + waardeverminderingen + voorzieningen


Voor Think-Media was 2001 net zoals 2000 opnieuw een jaar van zware investeringen bij de verschillende werkmaatschappijen en dit onder omstandigheden die moeilijker werden naarmate het jaar vorderde.

Business Panel N.V. lanceerde in het najaar haar affichagebordennetwerk "Wave" terwijl Streep N.V. verder investeerde in vnl. de uitbreiding van het TramVision-project van Gent naar Antwerpen. Bij dit laatste was ook Falcom N.V. nadrukkelijk betrokken als content- en systeemintegrator. De investeringsinspanningen bij 4FM Groep N.V. ten belope van ca. 2,5 mio EUR tot september 2001 gecombineerd met enthousiaste radio-ervaring resulteerden in het bekomen van een landelijke FM-licentie. Tegenover al deze investeringen stonden in 2001 geen tot beperkte inkomsten gezien de diverse projecten duidelijk in een opstartfase zaten.

De hooggespannen verwachtingen bij De Vrije Pers N.V. wat betreft de nieuwe magazines Lola en TeeK werden niet beantwoord door de lezermarkt. Eén en ander betekende dat in hetzelfde boekjaar opstart- en afbouwkosten dienden ten laste te worden genomen zodat het resultaat van De Vrije Pers diep rood kleurde. Think-Media sprong financieel bij met een achtergestelde lening ten bedrage van 2 mio EUR. Steunend op P-Magazine en Ché, onderbouwd door sterke advertentie-inkomsten en gedragen door een gedreven team realiseert de uitgeverij momenteel een opmerkelijke turn-around.

Alle werkmaatschappijen met uitzondering van De Vrije Pers kregen in het najaar te kampen met terugvallende omzetten op de advertentiemarkt en de inkrimping van reclamebudgetten. Zo ook Djungo dat belangrijke projecten uit haar orderportefeuille verschoven zag naar het tweede trimester van 2002 wat aanleiding gaf voor Think-Media om haar participatie in Djungo af te waarderen. Deze afwaardering werd opgenomen als uitzonderlijk resultaat.

In een aarzelend economisch klimaat en gezien de (her)opstartfase waarin tal van werkmaatschappijen zich bevinden gaat Think-Media N.V. wat 2002 betreft uit van een break-even resultaat.

Bij de werkmaatschappijen evolueerden de resultaten als volgt:

Business Panel N.V., actief in buitenreclame, behaalde een cash flow van 0,486 mio EUR (31/12/2000: 0,890 mio EUR ), een omzet van 6,26 mio EUR (31/12/2000: 5,33 mio EUR) en een netto-resultaat van - 0,293 mio EUR (31/12/2000: 0,178 mio EUR). De resultaten van Business Panel werden in het najaar sterk beïnvloed door de terugvallende activiteit in de advertentiesector. Tevens werd het resultaat in belangrijke mate beïnvloed door de uitspraak in een BTW-geschil, daterend van 1991, wat een uitzonderlijke kost meebracht van 0,213 mio EUR. Na de vlot verlopen operationele integratie van Publi Ritz N.V., dat eind november 2000 werd overgenomen, volgende eind 2001 ook de juridische fusie. De investering in het netwerk "Wave", dat ca. 330 borden omvat en wordt gecommercialiseerd sinds 13 oktober 2001, dient haar vruchten af te werpen in 2002. De resultaten van vorig jaar omvatten geen cijfers van Publi Ritz N.V. De resultaten van Business Panel N.V. worden voor 100 % integraal geconsolideerd.

Streep N.V., actief op het terrein van reclameconcepten voor openbaar vervoer, realiseerde een cash flow van 0,165 mio EUR (31/12/2000: 0,424 mio EUR), een omzet van 6,077 mio EUR (31/12/2000: 5,285 mio EUR) en een netto-resultaat van - 0,406 mio EUR (31/12/2000: 0,042 mio EUR). Streep investeerde in 2001 verder 0,930 mio EUR in nieuwe reclameconcepten. Deze investeringen betroffen schuilhuisjes buiten de grootstedelijke zones in de provincie Oost-Vlaanderen, de ombouw van bestaande reclamepanelen in de Antwerpse pre-metro en de uitbreiding van het TramVision-project van Gent naar Antwerpen. Daar volgden, na een oplevering van 50 voertuigen op 1 oktober 2001, nog eens 29 voertuigen eind februari 2002. Dit aantal zal toenemen tot in totaal 137 in 2002. Deze investeringen, waar in 2001 weinig of geen inkomsten tegenover staan, geven op jaarbasis een afschrijvingslast van 0,491 mio EUR. De resultaten van Streep N.V. worden evenredig geconsolideerd à rato van 25 %.

Falcom N.V. is gespecialiseerd in on line en real time informatievoorziening voor openbaar vervoer. Via eigen en ingekochte technologie levert Falcom N.V. als content- en systeemintegrator programma's aan, bestaande uit reizigersinformatie, lokaal en nationaal nieuws en publiciteit. Deze "content" wordt via LCD-schermen getoond aan de gebruikers van het openbaar vervoer. Falcom N.V. boekte een cash flow van -0,08 mio EUR (31/12/00: 0,183 mio EUR), een omzet van 1,450 mio EUR (31/12/00: 1,589 mio EUR) en een netto-resultaat van - 0,224 mio EUR (31/12/00: 0,062 mio EUR). Na de afronding van het TramVision-project in Gent, leverde Falcom N.V. inmiddels 79 tramvoertuigen op te Antwerpen. Het negatieve resultaat weerspiegelt de investeringsinspanningen op dit domein. De resultaten van Falcom N.V. werden integraal geconsolideerd à rato van 57,5 %.

De Vrije Pers N.V., uitgever van P-Magazine en Ché realiseerde een negatieve cash flow van - 3,425 mio EUR (31/12/00: 0,002 mio EUR), een omzet van 9,057 mio EUR (31/12/00: 5,589 mio EUR) en een netto-resultaat van -3,695 mio EUR (31/12/00: - 0,007 mio EUR). Het verlies is uitsluitend het gevolg van de lancering en stopzetting van het vrouwenweekblad "Lola", de stopzetting van TeeK en de kosten die met deze reorganisatie gepaard gingen en de managementproblemen in de tweede jaarhelft. De vennootschap kreeg als het ware opstart- en afbouwkosten (incl. sociaal passief) te verwerken in één en hetzelfde jaar en dit voor twee magazines. Think-Media N.V. stelde een achtergestelde lening ter beschikking van 2,038 mio EUR. De cijfers van 2000 betreffen een verkort boekjaar van zes maanden. De Vrije Pers N.V. keert zoals vooropgesteld inmiddels terug naar een break-even situatie en zal 2002 naar alle waarschijnlijkheid winstgevend afsluiten. De resultaten van De Vrije Pers N.V. werden integraal geconsolideerd à rato van 100 %.

4FM Groep N.V. is de eerste commerciële, volledig digitale radio in Vlaanderen en verkreeg begin september 2001 een landelijke FM-licentie. Deze toekenning vormt de kroon op het werk van de sedert aanvang 2000 geleverde inspanningen. 4FM startte op 31 oktober 2001 tevens haar uitzendingen zodat het de eerste zender is die het radiomonopolie van de nationale omroep doorbrak. 4 FM Groep N.V. boekte in haar eerste boekjaar, dat liep van
1/1/00 tot 31/12/01, een verlies van 3,025 mio EUR en een negatieve cash flow van 2,61 mio EUR bij een omzet van 0,8 mio EUR. Deze resultaten liggen in lijn met het vooropgestelde business plan, en weerspiegelen ten volle de opstartinvesteringen die quasi volledig werden gefinancieerd door Think-Media N.V. De raad van bestuur van 4FM Groep N.V. dient zich nog uit te spreken over een eventuele activering van de opstartkosten. Indien tot activering wordt overgegaan betekent dit een resultaatverbetering voor 4FM Groep N.V. van ca. 2 mio EUR. De resultaten van 4FM Groep N.V. worden evenredig geconsolideerd à rato van 50 %.

Djungo Productions N.V. (voorheen Imagination In Motion N.V.), behaalde een cash flow van - 1,77 mio EUR, een omzet van 0,576 mio EUR en een netto-resultaat van -2 mio EUR. De resultaten van Think-Media Concepts N.V. worden op niveau van Djungo Productions integraal aan 100 % geconsolideerd omdat de participatie in Think-Media Concepts N.V. daar werd ondergebracht. De veelbelovende resultaten voor beide bedrijven tot en met september 2001 werden ook hier volledig teniet gedaan door de slechte algehele gang van zaken in het najaar en het uitstel van twee belangrijke projecten tot het tweede trimester van 2002. De boekwaarde van de participatie van Think-Media nv in Djungo Productions nv werd volledig afgewaardeerd wat op geconsolideerd niveau een minwaarde van 3 mio EUR betekent. Djungo Productions N.V. wordt integraal voor 50,03 % geconsolideerd.

In Think-Media Partners b.v. te Nederland investeerde Think-Media 0,464 mio EUR. Tot op heden werd enkel een participatie genomen in de buitenreclamegroep PK Advies. De cijfers van deze werkmaatschappij werden niet geconsolideerd. Er werden geen activiteiten opgestart.

De participatie in DB Invest N.V., actief in immobiliën, werd op 4 oktober 2001 verkocht aan Mangrove nv. Tot 30/9/01, datum tot wanneer DB Invest nv voor 69,75 % integraal mee werd geconsolideerd, werd een cash flow van 1,585 mio EUR gerealiseerd, een omzet van 1,808 mio EUR, een netto-resultaat van
1,346 mio EUR.


De afstoting van de participatie in DB Invest nv leverde voor Think-Media nv in 2001 een meerwaarde op van 6,05 mio EUR . Van de verkoopsom van 8,64 mio EUR, verschuldigd door Mangrove nv, werd tot op heden reeds 4,12 mio EUR voldaan. In 2002 zal nog eens 2,5 mio EUR worden betaald, terwijl het saldo vervalt in april 2004.

Consolidatieverschillen

Consolidatieverschillen voor participaties die na 1 januari 2000 werden verworven, worden afgeschreven op 20 jaar. De consolidatieverschillen voor participaties die voor 1 januari 2000 werden verworven, worden zoals voorheen op 9 jaar afgeschreven. Afschrijvingen op consolidatieverschillen wogen voor 0,588 mio EUR op het financieel resultaat (31/12/2000: 0,412 mio EUR).

Dividend

De Raad van Bestuur zal aan de Algemene Vergadering, die doorgaat op 17 juni e.k., voorstellen geen dividend uit te keren.

Feiten na balansdatum

Op 27 maart 2002 werd een overeenkomst bereikt met Mangrove N.V., de koper van de participatie in DB Invest N.V., waarbij een door Think-Media N.V. uitgeschreven achtergestelde, converteerbare obligatielening ten bedrage van
2.352.000 EUR wordt overgedragen inclusief verlopen interesten aan Mangrove N.V. Deze neemt het op als lening in haar boeken. De schuld van Think-Media N.V. tegenover Mangrove N.V. ten bedrage van 2.512.129 EUR, die op deze manier ontstond, werd op dezelfde datum ten belope van dat bedrag gecompenseerd met de vordering van 7.028.098 EUR die Think-Media N.V. heeft op Mangrove N.V. in het kader van de verkoop van de participatie in DB Invest N.V. aan Mangrove N.V..

De boekhoudkundige gegevens in het communiqué werden niet door de commissaris gecontroleerd.

Think-Media N.V. is een mediagroep die genoteerd is op Euronext Brussels. De participaties op het gebied van media omvatten het buitenreclamebedrijf Business Panel N.V., Streep N.V., dat reclameconcepten voor het openbaar vervoer commercialiseert, Falcom N.V., specialist in real time informatievoorziening voor het openbaar vervoer en Djungo Productions N.V. Think-Media N.V. heeft eveneens een participatie in De Vrije Pers N.V., uitgever van P Magazine en Ché, de commerciële radio 4FM Groep N.V. en in Think-Media Partners B.V. te Nederland.

voor verdere informatie:

Frank Van Damme

secretaris-generaal Think-Media N.V.

tel: 02-290 11 11