Think-Media n.v.
investeringen bepalen de resultaten per 31/12/2001
Zaventem Think-Media n.v., de op Euronext Brussels genoteerde mediagroep,
realiseerde in 2001 geconsolideerde bedrijfsopbrengsten van 29.846.000 EUR
en een geconsolideerd netto-resultaat (aandeel van de groep) van - 2.559.000
EUR. De cash flow steeg tot 3.022.000 EUR.
voorlopige kerncijfers geconsolideerde 31/12/01 31/12/00 resultaten
euro euro in 1.000 euro - niet geauditeerd
bedrijfsopbrengsten 30.900 14.924waarvan omzet 21.557 14.527
bedrijfsresultaat 1.113 1
financieel resultaat (1.726) 1.375
courant resultaat (613) 1.376
uitzonderlijk resultaat (2.936) 0
resultaat voor belastingen (3.549) 1.376
belastingen (12) (173)
aandeel in het resultaat van de 0 10 ondernemingen waarop vermogenmutatie is
toegepast
aandeel van derden in het resultaat 1.002 62netto-resultaat (aandeel van de groep) (2.559) 1.275
cash flow 3.022 2.943
aantal aandelen (niet-gesplitst) 274.176 244.450
kerncijfers per aandeel in euro 31/12/01 31/12/00courant resultaat per aandeel (6,08) 5,63
netto-resultaat per aandeel (9,34) 5,21
cash flow per aandeel 11,02 12,04
cash flow: netto-resultaat + afschrijvingen + waardeverminderingen + voorzieningen
Voor Think-Media was 2001 net zoals 2000 opnieuw een jaar van zware investeringen bij de verschillende werkmaatschappijen en dit onder omstandigheden die moeilijker werden naarmate het jaar vorderde.
Business Panel N.V. lanceerde in het najaar haar affichagebordennetwerk
"Wave" terwijl Streep N.V. verder investeerde in vnl. de uitbreiding van het
TramVision-project van Gent naar Antwerpen. Bij dit laatste was ook Falcom
N.V. nadrukkelijk betrokken als content- en systeemintegrator. De
investeringsinspanningen bij 4FM Groep N.V. ten belope van ca. 2,5 mio EUR
tot september 2001 gecombineerd met enthousiaste radio-ervaring resulteerden
in het bekomen van een landelijke FM-licentie. Tegenover al deze
investeringen stonden in 2001 geen tot beperkte inkomsten gezien de diverse
projecten duidelijk in een opstartfase zaten.
De hooggespannen verwachtingen bij De Vrije Pers N.V. wat betreft de nieuwe
magazines Lola en TeeK werden niet beantwoord door de lezermarkt. Eén en
ander betekende dat in hetzelfde boekjaar opstart- en afbouwkosten dienden
ten laste te worden genomen zodat het resultaat van De Vrije Pers diep rood
kleurde. Think-Media sprong financieel bij met een achtergestelde lening ten
bedrage van 2 mio EUR. Steunend op P-Magazine en Ché, onderbouwd door sterke
advertentie-inkomsten en gedragen door een gedreven team realiseert de
uitgeverij momenteel een opmerkelijke turn-around.
Alle werkmaatschappijen met uitzondering van De Vrije Pers kregen in het najaar te kampen met terugvallende omzetten op de advertentiemarkt en de inkrimping van reclamebudgetten. Zo ook Djungo dat belangrijke projecten uit haar orderportefeuille verschoven zag naar het tweede trimester van 2002 wat aanleiding gaf voor Think-Media om haar participatie in Djungo af te waarderen. Deze afwaardering werd opgenomen als uitzonderlijk resultaat.
In een aarzelend economisch klimaat en gezien de (her)opstartfase waarin tal
van werkmaatschappijen zich bevinden gaat Think-Media N.V. wat 2002 betreft
uit van een break-even resultaat.
Bij de werkmaatschappijen evolueerden de resultaten als volgt:
Business Panel N.V., actief in buitenreclame, behaalde een cash flow van
0,486 mio EUR (31/12/2000: 0,890 mio EUR ), een omzet van 6,26 mio EUR
(31/12/2000: 5,33 mio EUR) en een netto-resultaat van - 0,293 mio EUR
(31/12/2000: 0,178 mio EUR). De resultaten van Business Panel werden in het
najaar sterk beïnvloed door de terugvallende activiteit in de
advertentiesector. Tevens werd het resultaat in belangrijke mate beïnvloed
door de uitspraak in een BTW-geschil, daterend van 1991, wat een
uitzonderlijke kost meebracht van 0,213 mio EUR. Na de vlot verlopen
operationele integratie van Publi Ritz N.V., dat eind november 2000 werd
overgenomen, volgende eind 2001 ook de juridische fusie. De investering in
het netwerk "Wave", dat ca. 330 borden omvat en wordt gecommercialiseerd
sinds 13 oktober 2001, dient haar vruchten af te werpen in 2002. De
resultaten van vorig jaar omvatten geen cijfers van Publi Ritz N.V. De
resultaten van Business Panel N.V. worden voor 100 % integraal
geconsolideerd.
Streep N.V., actief op het terrein van reclameconcepten voor openbaar
vervoer, realiseerde een cash flow van 0,165 mio EUR (31/12/2000: 0,424 mio
EUR), een omzet van 6,077 mio EUR (31/12/2000: 5,285 mio EUR) en een
netto-resultaat van - 0,406 mio EUR (31/12/2000: 0,042 mio EUR). Streep
investeerde in 2001 verder 0,930 mio EUR in nieuwe reclameconcepten. Deze
investeringen betroffen schuilhuisjes buiten de grootstedelijke zones in de
provincie Oost-Vlaanderen, de ombouw van bestaande reclamepanelen in de
Antwerpse pre-metro en de uitbreiding van het TramVision-project van Gent
naar Antwerpen. Daar volgden, na een oplevering van 50 voertuigen op 1
oktober 2001, nog eens 29 voertuigen eind februari 2002. Dit aantal zal
toenemen tot in totaal 137 in 2002. Deze investeringen, waar in 2001 weinig
of geen inkomsten tegenover staan, geven op jaarbasis een afschrijvingslast
van 0,491 mio EUR. De resultaten van Streep N.V. worden evenredig
geconsolideerd à rato van 25 %.
Falcom N.V. is gespecialiseerd in on line en real time informatievoorziening
voor openbaar vervoer. Via eigen en ingekochte technologie levert Falcom
N.V. als content- en systeemintegrator programma's aan, bestaande uit
reizigersinformatie, lokaal en nationaal nieuws en publiciteit. Deze
"content" wordt via LCD-schermen getoond aan de gebruikers van het openbaar
vervoer. Falcom N.V. boekte een cash flow van -0,08 mio EUR (31/12/00: 0,183
mio EUR), een omzet van 1,450 mio EUR (31/12/00: 1,589 mio EUR) en een
netto-resultaat van - 0,224 mio EUR (31/12/00: 0,062 mio EUR). Na de
afronding van het TramVision-project in Gent, leverde Falcom N.V. inmiddels
79 tramvoertuigen op te Antwerpen. Het negatieve resultaat weerspiegelt de
investeringsinspanningen op dit domein. De resultaten van Falcom N.V. werden
integraal geconsolideerd à rato van 57,5 %.
De Vrije Pers N.V., uitgever van P-Magazine en Ché realiseerde een negatieve
cash flow van - 3,425 mio EUR (31/12/00: 0,002 mio EUR), een omzet van 9,057
mio EUR (31/12/00: 5,589 mio EUR) en een netto-resultaat van -3,695 mio EUR
(31/12/00: - 0,007 mio EUR). Het verlies is uitsluitend het gevolg van de
lancering en stopzetting van het vrouwenweekblad "Lola", de stopzetting van
TeeK en de kosten die met deze reorganisatie gepaard gingen en de
managementproblemen in de tweede jaarhelft. De vennootschap kreeg als het
ware opstart- en afbouwkosten (incl. sociaal passief) te verwerken in één en
hetzelfde jaar en dit voor twee magazines. Think-Media N.V. stelde een
achtergestelde lening ter beschikking van 2,038 mio EUR. De cijfers van 2000
betreffen een verkort boekjaar van zes maanden. De Vrije Pers N.V. keert
zoals vooropgesteld inmiddels terug naar een break-even situatie en zal 2002
naar alle waarschijnlijkheid winstgevend afsluiten. De resultaten van De
Vrije Pers N.V. werden integraal geconsolideerd à rato van 100 %.
4FM Groep N.V. is de eerste commerciële, volledig digitale radio in
Vlaanderen en verkreeg begin september 2001 een landelijke FM-licentie. Deze
toekenning vormt de kroon op het werk van de sedert aanvang 2000 geleverde
inspanningen. 4FM startte op 31 oktober 2001 tevens haar uitzendingen zodat
het de eerste zender is die het radiomonopolie van de nationale omroep
doorbrak. 4 FM Groep N.V. boekte in haar eerste boekjaar, dat liep van
1/1/00 tot 31/12/01, een verlies van 3,025 mio EUR en een negatieve cash
flow van 2,61 mio EUR bij een omzet van 0,8 mio EUR. Deze resultaten liggen
in lijn met het vooropgestelde business plan, en weerspiegelen ten volle de
opstartinvesteringen die quasi volledig werden gefinancieerd door
Think-Media N.V. De raad van bestuur van 4FM Groep N.V. dient zich nog uit
te spreken over een eventuele activering van de opstartkosten. Indien tot
activering wordt overgegaan betekent dit een resultaatverbetering voor 4FM
Groep N.V. van ca. 2 mio EUR. De resultaten van 4FM Groep N.V. worden
evenredig geconsolideerd à rato van 50 %.
Djungo Productions N.V. (voorheen Imagination In Motion N.V.), behaalde een
cash flow van - 1,77 mio EUR, een omzet van 0,576 mio EUR en een
netto-resultaat van -2 mio EUR. De resultaten van Think-Media Concepts N.V.
worden op niveau van Djungo Productions integraal aan 100 % geconsolideerd
omdat de participatie in Think-Media Concepts N.V. daar werd ondergebracht.
De veelbelovende resultaten voor beide bedrijven tot en met september 2001
werden ook hier volledig teniet gedaan door de slechte algehele gang van
zaken in het najaar en het uitstel van twee belangrijke projecten tot het
tweede trimester van 2002. De boekwaarde van de participatie van Think-Media
nv in Djungo Productions nv werd volledig afgewaardeerd wat op
geconsolideerd niveau een minwaarde van 3 mio EUR betekent. Djungo
Productions N.V. wordt integraal voor 50,03 % geconsolideerd.
In Think-Media Partners b.v. te Nederland investeerde Think-Media 0,464 mio EUR. Tot op heden werd enkel een participatie genomen in de buitenreclamegroep PK Advies. De cijfers van deze werkmaatschappij werden niet geconsolideerd. Er werden geen activiteiten opgestart.
De participatie in DB Invest N.V., actief in immobiliën, werd op 4 oktober
2001 verkocht aan Mangrove nv. Tot 30/9/01, datum tot wanneer DB Invest nv
voor 69,75 % integraal mee werd geconsolideerd, werd een cash flow van 1,585
mio EUR gerealiseerd, een omzet van 1,808 mio EUR, een netto-resultaat van
1,346 mio EUR.
De afstoting van de participatie in DB Invest nv leverde voor Think-Media nv
in 2001 een meerwaarde op van 6,05 mio EUR . Van de verkoopsom van 8,64 mio
EUR, verschuldigd door Mangrove nv, werd tot op heden reeds 4,12 mio EUR
voldaan. In 2002 zal nog eens 2,5 mio EUR worden betaald, terwijl het saldo
vervalt in april 2004.
Consolidatieverschillen
Consolidatieverschillen voor participaties die na 1 januari 2000 werden
verworven, worden afgeschreven op 20 jaar. De consolidatieverschillen voor
participaties die voor 1 januari 2000 werden verworven, worden zoals
voorheen op 9 jaar afgeschreven. Afschrijvingen op consolidatieverschillen
wogen voor 0,588 mio EUR op het financieel resultaat (31/12/2000: 0,412 mio
EUR).
Dividend
De Raad van Bestuur zal aan de Algemene Vergadering, die doorgaat op 17 juni
e.k., voorstellen geen dividend uit te keren.
Feiten na balansdatum
Op 27 maart 2002 werd een overeenkomst bereikt met Mangrove N.V., de koper
van de participatie in DB Invest N.V., waarbij een door Think-Media N.V.
uitgeschreven achtergestelde, converteerbare obligatielening ten bedrage van
2.352.000 EUR wordt overgedragen inclusief verlopen interesten aan Mangrove
N.V. Deze neemt het op als lening in haar boeken. De schuld van Think-Media
N.V. tegenover Mangrove N.V. ten bedrage van 2.512.129 EUR, die op deze
manier ontstond, werd op dezelfde datum ten belope van dat bedrag
gecompenseerd met de vordering van 7.028.098 EUR die Think-Media N.V. heeft
op Mangrove N.V. in het kader van de verkoop van de participatie in DB
Invest N.V. aan Mangrove N.V..
De boekhoudkundige gegevens in het communiqué werden niet door de
commissaris gecontroleerd.
Think-Media N.V. is een mediagroep die genoteerd is op Euronext Brussels. De
participaties op het gebied van media omvatten het buitenreclamebedrijf
Business Panel N.V., Streep N.V., dat reclameconcepten voor het openbaar
vervoer commercialiseert, Falcom N.V., specialist in real time
informatievoorziening voor het openbaar vervoer en Djungo Productions N.V.
Think-Media N.V. heeft eveneens een participatie in De Vrije Pers N.V.,
uitgever van P Magazine en Ché, de commerciële radio 4FM Groep N.V. en in
Think-Media Partners B.V. te Nederland.
voor verdere informatie:
Frank Van Damme
secretaris-generaal Think-Media N.V.
tel: 02-290 11 11