Provincie Utrecht
Persbericht
Samenvoeging provincies ligt minder gevoelig dan politici denken
Commissaris v.d. Koningin Staal brengt verslag uit
02-04-2002
De bestuurlijke positie van de provincie moet worden verbeterd, dat
schrijft mr B. Staal, commissaris van de Koningin in de provincie
Utrecht in zijn verslag over de afgelopen twee jaar. Om die positie te
verbeteren, dient een einde te komen aan wat Staal noemt het
dubbelbestuur van provincie en de Kaderwetgebieden rond de grote
steden. Ook het verleggen van provinciegrenzen in de Randstad moet
worden overwogen.
Staal sluit zich hiermee aan bij de adviezen van de commissie
Geelhoed, die onlangs onder meer pleitte voor het samenvoegen van
provincies. Het verleggen van provinciegrenzen is volgens de
commissaris geen sinecure, vooral omdat zij diep geworteld zijn in
onze geschiedenis." Toch moet Den Haag de knoop doorhakken, omdat de
bestuursdichtheid met name in de Randstad een bestuursinfarct dreigt
te veroorzaken", aldus Staal. Volgens hem ligt samenvoeging van
provincies bij de burger minder gevoelig dan politici denken. Zelfs
het afscheid van een nationaal symbool als de gulden leverde geen
problemen op. Knelpunt is volgens de commissaris veel meer dat
bestuurders ook eigen belangen dienen; daarom zich er geen schot in de
zaak.
Volgens Staal is voor versterking van de positie van het
provinciebestuur verder noodzakelijk dat toezichtsmogelijkheden worden
verbeterd, bijvoorbeeld op het gebied van rampenbestrijding. "De
verhoudingen in het openbaar bestuur vertonen soms een hoog
kruidje-roer-mij-niet gehalte. Dat is onnodig, want met hiërarchie in
bestuur is niets mis. Beter toezicht betekent meer garanties voor een
betere rampbestrijdingsorganisatie en dat is juist waar de
gezamenlijke overheden naar streven. Bovendien laat de beoogde
versterking van het toezicht de primaire verantwoordelijkheid van
bijvoorbeeld gemeenten onaangetast"
Het verslag beschrijft met name de zogenaamde Rijkstaken van de
commissaris van de Koningin, zoals de ontwikkeling van de
rampbestrijdingsorganisatie, burgemeestersaangelegenheden en de
toezichts- en ombudsfunctie. Met name de ontwikkelingen op het gebied
van openbare orde en veiligheid hebben in 2000 en 2001 veel aandacht
gevraagd. Veel initiatieven die in de jaren daarvoor waren genomen
zijn verder uitgewerkt, zoals het ontwikkelen van een model
rampbestrijdingsplannen. Verder is een deskundigenpool voor
brandveiligheid opgezet, zijn overstromingsscenario's in kaart
gebracht en is een convenant voor crisiscommunicatie gesloten waarin
het verplicht leveren van bijstand wordt geregeld.
De Utrechtse commissaris van de Koningin uit zijn bezorgdheid over het sterk teruggelopen aantal sollicitanten bij burgemeestersvacatures. Volgens Staal is dit waarschijnlijk een gevolg van de nieuwe benoemingsprocedure, waarbij de raad een openbare aanbeveling aan de minister doet. Deze openbaarheid dient volgens Staal geen enkel belang. De kans is volgens hem groot dat typisch Nederlandse kwaliteitsvoordelen van carrièreburgemeesters zullen verdwijnen.
Het aantal aanvragen van politiebijstand ligt volgens de commissaris
te hoog. Als een beroep wordt gedaan op politiebijstand uit een andere
provincie, moet de commissaris van de Koningin de minister hierover
adviseren. In de afgelopen twee jaar werd 127 keer een beroep gedaan
op bijstand door de Regiopolitie Utecht. Te veel, vindt Staal: "Het is
de vraag of bijstand niet te veel wordt gebruikt als voorziening in
een structureel sterktetekort". Er moeten meer agenten bijkomen, maar
wijziging van de arbeidsvoorwaarden van de politie biedt ook soelaas.
"Een aantal bijstandsaanvragen zal overbodig worden als agenten hun
overwerk kunnen laten uitbetalen in plaats van verplicht te
compenseren in verlof." Nieuwe arbeidsvoorwaarden zijn noodzakelijk,
desnoods alleen voor nieuw personeel.
Meer informatie: Bas Thomas, telefoon 2582480 of
Bas.Thomas@provincie-utrecht.nl