Provincie Utrecht
Persbericht
Regiopartijen hebben gezamenlijke Mobiliteitsvisie
02-04-2002
De provincie Utrecht, het Bestuur Regio Utrecht (BRU), het gewest
Eemland en de gemeenten Utrecht en Amersfoort hebben na een intensieve
samenwerking de hoofdlijnen ontwikkeld voor het toekomstige verkeer en
vervoersbeleid. Deze gezamenlijke hoofdlijnen zijn neergelegd in de
Strategische Mobiliteitsvisie Midden Nederland (SMV).
De regionale directie van Rijkswaterstaat heeft daarbij een
adviserende rol gehad. De SMV is bovendien besproken met gemeenten,
omliggende provincies, vervoersbedrijven en diverse maatschappelijke
organisaties.
De SMV is een uitwerking van het Nationaal Verkeer en Vervoersplan.
Het heeft geen formele status. De bestuurders van de regionale
partijen hebben op 7 maart echter gezamenlijk uitgesproken de SMV te
beschouwen als het gezamenlijk vertrekpunt voor de formele
uitwerkingsplannen van de provincie Utrecht en het Bestuur Regio
Utrecht. Daardoor wordt het eenvoudiger om de uitwerkingsplannen op
elkaar te laten aansluiten.
De SMV geeft een aantal belangrijke richtingen aan het nieuwe verkeers
en vervoersbeleid. Het bevat de ambities en de strategie van de regio.
De regionale partijen kiezen in de SMV meer dan voorheen voor een
systeembenadering bij de aanpak van de problemen. De SMV gaat uit van
diverse netwerken voor openbaar vervoer, de auto, de fiets en het
goederenvervoer en hun onderlinge relatie. Knooppunten vormen de
schakels tussen de netwerken. Zo ontstaat één systeem. Binnen de
netwerken worden functies onderscheiden voor (spoor)wegen en
knooppunten. Aan deze functies worden basis kwaliteitsniveaus
gekoppeld, bijvoorbeeld ten aanzien van gemiddelde snelheden in de
spits en frequenties in het openbaar vervoer. De regionale partijen
beschouwen deze basis kwaliteitsniveaus als uitgangspunt voor de
uitwerkingen in de formele uitwerkingsplannen.
Belangrijk in de SMV is de integrale benadering van de mobiliteit. De
verkeersveiligheid en de kwaliteit van de leefomgeving zijn een groot
goed. Daarom zijn ook voor deze onderwerpen ambities,
kwaliteitsniveaus en strategie benoemd. De regionale partijen
onderkennen echter dat het een moeilijke opgave is om alle ambities te
behalen. Er zullen dilemma's optreden en dus keuzes gemaakt moeten
worden. Dit zal in de uitwerkingen gebeuren, waarbij de regionale
partijen een meer gebiedsgerichte en clustergewijze aanpak voorstaan.
Gedeputeerde Staten van de Provincie Utrecht hebben uitgesproken de
SMV als vertrekpunt te willen nemen voor het nieuwe provinciale
verkeers- en vervoersplan: het Strategisch Mobiliteitsplan Utrecht
(SMPU). Op 8 april wordt aan Provinciale Staten gevraagd dit formeel
vast te stellen als daar de SMV wordt behandeld. Het SMPU zal begin
2003 in de inspraak worden gebracht.
Het dagelijks bestuur van het BRU heeft op 4 maart jl. ook ingestemd
met de SMV als vertrekpunt voor het Regionaal Verkeers- en Vervoerplan
(RVVP). Inmiddels is de procedure voor het RVVP gestart. Het plan
wordt in nauwe samenspraak met de BRU-gemeenten opgesteld en zal in
2003 in de inspraak worden gebracht.
De regionale partijen leggen naast het opstellen van de formele
uitwerkingsplannen de nadruk op de uitvoering. De reeds in gang
gezette plannen en projecten voor de aanpak van de huidige problemen
zullen onverminderd verder gaan.
De SMV wordt aan de gemeenten aangeboden, zodat ze beschikbaar zijn
voor het opstellen van de raadsprogramma's.
Meer informatie: Clara van Foreest, telefoon 2583319 of
Clara.van.Foreest@provincie-utrecht.nl