Provincie Utrecht

Persbericht

Regiopartijen hebben gezamenlijke Mobiliteitsvisie

02-04-2002
De provincie Utrecht, het Bestuur Regio Utrecht (BRU), het gewest Eemland en de gemeenten Utrecht en Amersfoort hebben na een intensieve samenwerking de hoofdlijnen ontwikkeld voor het toekomstige verkeer en vervoersbeleid. Deze gezamenlijke hoofdlijnen zijn neergelegd in de Strategische Mobiliteitsvisie Midden Nederland (SMV).

De regionale directie van Rijkswaterstaat heeft daarbij een adviserende rol gehad. De SMV is bovendien besproken met gemeenten, omliggende provincies, vervoersbedrijven en diverse maatschappelijke organisaties.
De SMV is een uitwerking van het Nationaal Verkeer en Vervoersplan. Het heeft geen formele status. De bestuurders van de regionale partijen hebben op 7 maart echter gezamenlijk uitgesproken de SMV te beschouwen als het gezamenlijk vertrekpunt voor de formele uitwerkingsplannen van de provincie Utrecht en het Bestuur Regio Utrecht. Daardoor wordt het eenvoudiger om de uitwerkingsplannen op elkaar te laten aansluiten.

De SMV geeft een aantal belangrijke richtingen aan het nieuwe verkeers en vervoersbeleid. Het bevat de ambities en de strategie van de regio. De regionale partijen kiezen in de SMV meer dan voorheen voor een systeembenadering bij de aanpak van de problemen. De SMV gaat uit van diverse netwerken voor openbaar vervoer, de auto, de fiets en het goederenvervoer en hun onderlinge relatie. Knooppunten vormen de schakels tussen de netwerken. Zo ontstaat één systeem. Binnen de netwerken worden functies onderscheiden voor (spoor)wegen en knooppunten. Aan deze functies worden basis kwaliteitsniveaus gekoppeld, bijvoorbeeld ten aanzien van gemiddelde snelheden in de spits en frequenties in het openbaar vervoer. De regionale partijen beschouwen deze basis kwaliteitsniveaus als uitgangspunt voor de uitwerkingen in de formele uitwerkingsplannen.

Belangrijk in de SMV is de integrale benadering van de mobiliteit. De verkeersveiligheid en de kwaliteit van de leefomgeving zijn een groot goed. Daarom zijn ook voor deze onderwerpen ambities, kwaliteitsniveaus en strategie benoemd. De regionale partijen onderkennen echter dat het een moeilijke opgave is om alle ambities te behalen. Er zullen dilemma's optreden en dus keuzes gemaakt moeten worden. Dit zal in de uitwerkingen gebeuren, waarbij de regionale partijen een meer gebiedsgerichte en clustergewijze aanpak voorstaan.

Gedeputeerde Staten van de Provincie Utrecht hebben uitgesproken de SMV als vertrekpunt te willen nemen voor het nieuwe provinciale verkeers- en vervoersplan: het Strategisch Mobiliteitsplan Utrecht (SMPU). Op 8 april wordt aan Provinciale Staten gevraagd dit formeel vast te stellen als daar de SMV wordt behandeld. Het SMPU zal begin 2003 in de inspraak worden gebracht.
Het dagelijks bestuur van het BRU heeft op 4 maart jl. ook ingestemd met de SMV als vertrekpunt voor het Regionaal Verkeers- en Vervoerplan (RVVP). Inmiddels is de procedure voor het RVVP gestart. Het plan wordt in nauwe samenspraak met de BRU-gemeenten opgesteld en zal in 2003 in de inspraak worden gebracht.
De regionale partijen leggen naast het opstellen van de formele uitwerkingsplannen de nadruk op de uitvoering. De reeds in gang gezette plannen en projecten voor de aanpak van de huidige problemen zullen onverminderd verder gaan.
De SMV wordt aan de gemeenten aangeboden, zodat ze beschikbaar zijn voor het opstellen van de raadsprogramma's.

Meer informatie: Clara van Foreest, telefoon 2583319 of Clara.van.Foreest@provincie-utrecht.nl