Ministerie van Justitie
Onderzoeksprogramma WODC 2002
Hieronder volgt het volledige overzicht van in 2002 voorgenomen
onderzoeksactiviteiten (ca. 12 pagina's A4) ingedeeld volgens de zgn.
VBTB-thema's. Via de inhoudsopgave kunt u direct doorklikken naar het
betreffende VBTB-thema.
Inhoud:
* Strategie
* Regelgeving
* Rechtspleging en Rechtsbijstand
* Rechtshandhaving
* Jeugd en Preventie
* Tenuitvoerlegging/Sanctietoepassing
* Asiel en Migratie
* Structurele onderzoeks- en monitorprojecten in 2002
Voorwoord
Deze publicatie geeft een overzicht van onderwerpen waarover het WODC
in 2002 onderzoek zal (laten) verrichten. Zij zijn gerangschikt
volgens de zgn. VBTB-themas. Het betreft een onderzoeksprogramma van
een jaar. In de loop van het jaar zal een update verschijnen. Eveneens
in de loop van dit jaar zal duidelijk worden hoe het WODC de komende
jaren het programmeringsproces zal inrichten.
Dit programma is totstandgekomen is nauw overleg met de betrokken
beleidsdirecties. Het betreft in totaal 67 nieuwe projecten. De
prioritering van projecten houdt rekening met toezeggingen voor
onderzoek aan de Tweede Kamer en met door beleidsdirecties, in
samenspraak met het WODC, als urgent gekwalificeerde onderwerpen.
Daarbij gaat het om vragen die op basis van wetenschappelijk onderzoek
kunnen worden beantwoord. In een beperkt aantal gevallen (7) is sprake
van consultancy. In die gevallen wordt aan het WODC niet om onderzoek
gevraagd, maar om advies, als regel mede als voorbereiding op in een
later stadium uit te voeren onderzoek.
P. van Loon
Directeur WODC (a.i.)
Strategie
Onder dit thema zullen AJS en het WODC in nauwe samenspraak een
viertal strategisch relevante onderzoeksprojecten ontwikkelen
(projecten 02.001 t/m 02.004).
---
Regelgeving
02.005
Evaluatie nieuw procesrecht voor belastingzaken
Per 1-9-1999 is een nieuw procesrecht voor belastingzaken van kracht.
Aan de EK en TK is toegezegd dat in 2003 wordt gerapporteerd.
02.006
Modernisering Wet Economische delicten
De WED dateert van kort na de oorlog en behoeft mogelijk in een aantal
opzichten aanpassing. Ten behoeve van het werkprogramma van het nieuwe
kabinet dat in 2002 aantreedt en in het licht van aanpassingen in de
wetgeving die voortvloeien uit Strafvordering 2001 is het nodig om
hieromtrent een onderzoek te laten verrichten.
02.007
Bewaren verkeersgegevens
Met het onderzoek wordt uitvoering gegeven aan één van de actiepunten
uit het Actieplan Terrorismebestrijding en veiligheid inzake het
gebruik van relevante gegevens van aanbieders van openbare
telecommunicatienetwerken en -diensten. De centrale vragen zijn: welke
categorieën gegevens worden door aanbieders van openbare
telecommunicatienetwerken en openbare telecommunicatiediensten
verwerkt? Welke plichten of beperkingen tot bewaren gelden daarbij? In
hoeverre is de afwezigheid of beperkte reikwijdte van bewaarplichten
belemmerend voor opsporingsdiensten?
02.008
MDW 2002
Diverse projecten op korte termijn in het kader van de MDW-operatie,
e.e.a. mede afhankelijk van de voornemens van het nieuwe kabinet.
02.009
Derde fase huwelijksvermogensrecht (opvattingen van burgers over het
huwelijksvermogensregime)
Deze derde fase betreft wijzigingen in het
basis-huwelijksvermogensregime. Een ruwe schets voor een wetsvoorstel
is breed om advies uitgezet. Onderzoek is nodig om de opvattingen van
gehuwden en geregistreerde partners te inventariseren.
02.010
Buitenwettelijk traject faillissementsrecht
In het kader van een in oktober te verwachten MDW-rapport over dit
onderwerp zal wellicht worden aanbevolen om de mogelijkheden van het
overeind houden van bedrijven in financiële problemen te vergroten
(doorfinancieringsplicht en doorleveringsplicht). Ten behoeve van een
kabinetsstandpunt in 2002 is een onderzoek naar de te verwachten
effecten van dergelijke maatregelen nodig.
02.011
Rechtsingang minderjarigen
De huidige procesrechtelijke positie van de minderjarige is nogal
fragmentarisch geregeld; ten aanzien van specifieke problemen bestaan
formele rechtsingangen (en heeft de minderjarige dus procesrechtelijke
bevoegdheden ter bescherming van de eigen belangen tegenover de
partijen die dat belang op een of andere wijze ter discussie stellen),
deels is er sprake van informele rechtsingangen. De voorgenomen
ratificering van het Europees Verdrag inzake de uitoefening van
rechten van het kind én de feitelijke maatschappelijke ontwikkeling
waarbij minderjarigen steeds meer als volwaardige rechtssubjecten
worden beschouwd, dwingen tot een herbezinning van het tot nu toe
nogal afhoudende standpunt van de regering de rechtspositie van
minderjarigen in algemene zin formeel te regelen.
02.012
Grensoverschrijdend stemmen in de algemene vergadering van
aandeelhouders
De vraag is welke juridische problemen zich voordoen bij het
uitoefenen van stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders
van een vennootschap die niet in hetzelfde land is gevestigd als de
belegger.
---
Rechtspleging en rechtsbijstand
02.013
Geschilbeslechtingsdelta
Dit onderzoek beoogt uiteindelijk een integraal beeld te presenteren
van gerechtelijke en buitengerechtelijke geschilbeslechting op het
civiele terrein. In het kader van het onderzoek worden de actoren op
deze markt in kaart gebracht, het marktsegment dat ze bedienen, en de
overwegingen en condities die bepalend zijn voor de keuze van
rechtzoekenden uit de verschillende opties. Het onderzoek zal worden
gerealiseerd door gedurende een aantal jaren een of meer deelprojecten
uit te voeren.
02.014
Monitor Civiele rechtspraak / dienstverlening
Met dit onderzoeksproject wordt beoogd te voorzien in
informatievoorziening rond ontwikkelingen in de civiele rechtspleging
en dienstverlening middels een monitor, die jaarlijks - landelijk, en
op niveau van arrondissementen en ressorten - een aantal belangrijke
cijfers levert over o.a. instroom, uitstroom en voorraden. Eens in de
drie jaar wordt in meer detail gerapporteerd over de wijze waarop
zaken worden behandeld en de aard van de zaken die aan rechter worden
voorgelegd. E.e.a. dient te worden afgestemd met de Raad voor de
Rechtspraak.
02.015
Monitor kwaliteit en productiviteit rechtspleging
Dit onderzoeksproject moet zicht geven op de relatie tussen de
ingezette middelen en de omvang en kwaliteit van de productie van de
rechtspleging. Het is overigens nog onduidelijk of voor de
beantwoording van deze onderzoeksvraag voldoende gegevens beschikbaar
zijn (of kunnen komen).
02.016
Internationaal vergelijkend onderzoek rechtspleging
In het verband van de Raad van Europa wordt gestreefd naar een
internationale statistiek met betrekking tot rechtspraak en juridische
beroepen. De directie Rechtspleging heeft voorgesteld - met verwijzing
naar het streven Den Haag als internationaal centrum voor rechtspraak
en justitie te profileren - hierin het voortouw te nemen. Eventuele
uitvoering is mede afhankelijk van nadere Europese besluitvorming.
02.017
De organisatie van de Hoge Raad in de context van de keten
De HR valt buiten de Raad voor de Rechtspraak, maar dient wel mee te
ademen met de keten. Om meerdere redenen valt er een toename van zaken
te verwachten. Onderzoek zal zich richten op de huidige situatie
en eventuele knelpunten die daarbij optreden, mogelijk mede op basis
van een internationaal vergelijkend onderzoek.
02.018
Experiment Juridisch loket (consultancy)
Volgend jaar zal op experimentele basis een (organisatorische en
fysieke) ontkoppeling van de gesubsidieerde intake en het Bureau voor
Rechtshulp plaatsvinden. Een algemeen Juridisch loket moet naar
verschillende vormen rechtshulpverlening gaan doorverwijzen. Een
gedegen onafhankelijke evaluatie wordt van groot belang geacht. De
exacte afbakening en invalshoek van het onderzoek kunnen worden
vastgesteld nadat verdere afstemming en besluitvorming door de VRN, de
Orde van Advocaten en de Raden voor Rechtsbijstand heeft
plaatsgevonden.
02.019
Trendrapportage juridische beroepsgroepen (consultancy)
Reeds enkele jaren vinden voorbereidingen plaats om tot - zoveel
mogelijk uniforme - trendrapportages te komen over verschillende
juridische beroepsgroepen (in elk geval: advocatuur, notariaat,
gerechtsdeurwaarders). In 2002 dient een model voor deze
trendrapportages te worden ontwikkeld. In dit project zal het WODC in
eerste instantie de rol van adviseur hebben.
---
Rechtshandhaving
02.020
Ontwikkeling prestatie-indicatoren en nulmeting Nota
Criminaliteitsbeheersing
De resultaten van dit project leveren de grondslag voor de
verdere evaluatie van de effecten van de beleidsintensivering die
stoelt op de Nota Criminaliteitsbeheersing.
02.021
Quick Scan terrorismebestrijding
Voorshands betreft dit een vertrouwelijk onderzoek.
02.022
Evaluatie Wet Politieregisters
Betreft een evaluatie van de effecten van de paragraaf Bijzondere
politieregisters uit de Wet politieregisters.
02.023
Nationale Drugmonitor: ontwikkeling Justitiedeel
Betreft de ontwikkeling van het Justitiedeel in de reeds bestaande
Nationale Drugmonitor.
02.024
Inzicht in ontwikkeling verticale en horizontale fraude
Op basis van de nog te ontwikkelen Fraudemonitor dienen periodiek
gegevens beschikbaar te komen over de aard, ernst en omvang van
verschillende vormen van fraude.
02.025
Evaluatie zware ontnemingszaken
Betreft een evaluatie van de zgn. ontnemingsvorderingen in complexere
strafzaken.
02.026
Benchmarkonderzoek ophelderingspercentages
Bij dit onderzoek is de vraag aan de orde volgens welke methodiek in
de ons omringende landen het ophelderingspercentage wordt
bepaald.
02.027
Zicht op geïntegreerd toezicht op lokaal en provinciaal niveau
Naar aanleiding van het MDW-rapport Openbare inrichtingen à la carte
bestaat behoefte aan een goed beeld van de mate waarin lokale en
provinciale besturen werken met vergaande vormen van geïntegreerd
toezicht.
02.028
Ondersteuning Kernteam Randstad Noord en Midden
Het project heeft betrekking op wetenschappelijke begeleiding
van dit kernteam.
02.029
Keuze tussen handhavingsmodaliteiten
Ter handhaving van een stelsel van gedragsvoorschriften kan de
wetgever onder meer zowel bestuurlijke als strafrechtelijke
maatregelen mogelijk maken. De vraag is aan de orde of het mogelijk is
handzame criteria te formuleren met behulp waarvan de keuze tussen
verschillende modaliteiten gemaakt kan worden.
02.030
Evaluatie MOT
Betreft de evaluatie van de meldketen ongebruikelijke transacties
inclusief de recente euroconversie.
02.031
Evaluatie NAPS
Dit onderzoek heeft betrekking op de evaluatie van het Nationaal
Actieplan aanpak seksueel misbruik van kinderen.
02.032
Handhavingsmonitor (Staat van de Handhaving/ Prestaties
Handhavingsdiensten)
Met behulp van deze monitor worden onder meer de prestaties van
handhavingsdiensten in beeld gebracht en zullen mogelijkerwijs
indicaties gegeven kunnen worden van de benodigde
handhavingscapaciteit en -kwaliteit in verschillende
handhavingsdomeinen .
02.033
Evaluatie actieprogramma Handhaven op Niveau
Dit onderzoek betreft de vraag in hoeverre de implementatie van het
actieprogramma Handhaven op Niveau heeft geleid tot verbetering van de
kwaliteit van de handhaving van ordeningswetgeving.
02.034
Evaluatie intensivering bestrijding drugsoverlast Venlo
De gemeente Venlo heeft (mede op basis van subsidie van het
ministerie van Justitie) de bestrijding van de drugsoverlast
geïntensiveerd. Dit onderzoek heeft betrekking op de evaluatie
van de effecten van deze intensivering.
02.035
Evaluatie Samenspannen tegen XTC
Dit onderzoek heeft betrekking op de evaluatie van de kavbinetsnota
'Samenspannen tegen XTC'. Daarnaast levert het WODC een bijdrage
aan het opstellen van een actuele criminaliteitsbeeldanalyse door het
Kernteam Zuid.
---
Jeugd en preventie
02.036
Relatie huiselijk geweld - straatgeweld
Onderzoek naar de relatie tussen geweld op straat, huiselijk geweld en
andere vormen van geweld. Om na te gaan of een generieke aanpak van
geweld dan wel een specifieke aanpak van huiselijk en straatgeweld
gewenst is, is het van belang vast te stellen wat de omvang van de
overlap tussen de verschillende soorten geweld is, welke oorzaken aan
de verschillende soorten geweld ten grondslag liggen en wat de
eventuele samenhang tussen die oorzaken is.
02.037
Recidive-onderzoek Stop
De Stop-reactie is een maatregel die is ontwikkeld voor kinderen onder
de twaalf jaar die zich schuldig maken aan het plegen van delicten. In
2000 heeft een eerste beperkte evaluatie van Stop plaatsgevonden.
Daarbij is nog niet gekeken naar de recidive van kinderen die een
Stop-reactie gehad hebben. De recidive zal nu
wel onderzocht worden.
02.038
Probleem- en crimineel gedrag 12-minners
Onderzoek naar probleemgedrag en delinquent gedrag van kinderen
tot twaalf jaar in relatie tot risicofactoren die van belang zijn voor
preventief ingrijpen, zodat bepaald kan worden of de vroegtijdige
signaleringsprojecten in de huidige vorm op de goede uitgangspunten
gebaseerd zijn, dan wel andere preventieve interventies noodzakelijk
zijn.
02.039
Evaluatie ITB-Criem
Voor jongeren uit etnische minderheidsgroepen die in aanraking komen
met het strafrecht wordt zogenaamde individuele trajectbegeleiding
(ITB) ontwikkeld en ingevoerd. Deze ITB-CRIEM lijkt op de ITB die al
eerder voor zogenaamde harde kern jongeren is ingevoerd. Er zal zowel
een proces- als een productevaluatie van ITB-CRIEM uitgevoerd worden,
echter in nauwe samenhang met de evaluatie van ITB-harde kern. Het
tijdstip waarop het onderzoek zal starten is afhankelijk van de
snelheid waarmee ITB-CRIEM wordt ingevoerd.
02.040
Evaluatie project verbetering doorlooptijden jeugdstrafrecht
In 2001 is een project gestart om te komen tot verbetering van de
doorlooptijden in de jeugdstrafrechtketen. In het onderzoek moet
gekeken worden naar de resultaten van het project en naar de
daadwerkelijke toepassing van verbetervoorstellen. Daarbij zal
expliciet aandacht geschonken worden aan een wetenschappelijk toets
van het meetinstrumentarium om doorlooptijden te meten.
02.041
Evaluatie particuliere beveiligingsorganisaties
In het kader van de wet evaluatie particuliere
beveiligingsorganisaties en recherchebureaus zijn eerder de
particuliere recherchebureaus onderzocht. Nu zal een onderzoek naar de
particuliere beveiligingsorganisaties worden gedaan.
02.042
Verbetering inzicht relatie criminaliteit - etniciteit
Momenteel is de tweede generatie allochtonen niet terug te vinden in
registratiesystemen zoals de politiestatistieken, waardoor
criminaliteit van sommige groepen mogelijk wordt onderschat en van
andere mogelijk overschat. In dit onderzoek wordt gezocht naar
manieren om verbeterd en meer verantwoord inzicht te kunnen krijgen in
de criminaliteit van etnische minderheden (met name de tweede
generatie allochtonen) en het perspectief waarin ontwikkelingen in die
criminaliteit geplaatst moeten worden (bijvoorbeeld de relatie met
sociaal-economische positie).
02.043
Effect van preventiemaatregelen bij bedrijven en instellingen
Voor een aantal nader te bepalen delictvormen en doelgroepen binnen
bedrijven en instellingen zal onderzocht worden in hoeverre
preventiemaatregelen worden toegepast en wat de effecten van die
maatregelen zijn. Het onderzoek moet duidelijk maken of ontwikkelde
preventiemaatregelen daadwerkelijk bijdragen aan het voorkómen van
criminaliteit en een kosten-batenafweging van preventiemaatregelen
mogelijk maken.
02.044
Vervolgonderzoek Geweld gemeld en geteld
In 2001 is een rapport verschenen over geweld in de openbare ruimte.
Dit jaar zal een start gemaakt worden met een herhaling van de
verzameling en analyse van kwantitatieve gegevens op dit terrein.
02.045
Aanpak veelplegers onder jongeren
In veel politieregios is in samenwerking met verschillende partners
een specifieke projectmatige aanpak ontwikkeld voor de aanpak
van zogenaamde veelplegers onder jongeren. Hierdoor bestaat er
inmiddels een grote verscheidenheid aan aanpakken voor deze jongeren.
In dit onderzoek zal een aantal van deze aanpakken getoetst worden op
hun effectiviteit.
02.046
Maatregelen spijbelen
Er bestaan verschillende maatregelen (zoals Basta, Halt, ROOS) die
ingezet worden om spijbelgedrag te voorkomen en het gedrag van
(hardnekkige) spijbelaars te veranderen. Dit onderzoek moet duidelijk
maken welke maatregelen bij welke doelgroep van spijbelaars worden
gebruikt en vooral met welke resultaten. M.a.w.: welke maatregelen
zijn onder welke condities effectief?
02.047
Evaluatie mentorproject vrijwilligers (consultancy)
Momenteel worden mentorprojecten ontwikkeld waarin opgeleide
vrijwilligers (mentoren) worden gekoppeld aan risicojongeren in een
soort (laagdrempelig) ITB traject. De methodiek is al enige tijd in
Rotterdam onder de noemer Match uitgeprobeerd. Deze experimenten
zullen worden uitgebreid. Om een goede toekomstige evaluatie van deze
experimenten mogelijk te maken, moeten onderzoekers nu reeds meedenken
over de opzet van de experimenten en over welke gegevens verzameld
moeten worden.
02.048
Marokkaanse netwerken en Justitie-organisaties (consultancy)
Het project Marokkaanse netwerken en Justitie-organisaties is in 2001
van start gegaan om de relaties tussen justitiële organisaties en
allochtone gemeenschappen te verbeteren, teneinde oplossingen te
vinden voor de criminaliteit onder allochtone jongeren. Net als bij
nummer 2.047 geldt dat voor een goede toekomstige evaluatie nu reeds
advies nodig is van onderzoekers over de te volgen werkwijze en over
welke gegevens reeds verzameld moeten worden.
---
Tenuitvoerlegging/sanctietoepassing
02.049
Behandeling in Detentie
Inventarisatie van prevalentie van stoornissen in penitentiaire
inrichtingen, behandelingsbehoeften en mogelijkheden. Het onderzoek
dient inzicht te geven in het voorkomen van psychische stoornissen bij
gedetineerden in de Nederlandse justitiële inrichtingen.
02.050
Evaluatie long stay-afdeling Veldzicht
Evaluatie van de long stay-afdeling van tbs-inrichting Veldzicht.
Welke kenmerken hebben de tbs-gestelden die op deze afdeling zijn
geplaatst, welke psychische stoornissen hebben zij, welke vorm van
verzorging krijgen zij en wat zijn de resultaten? Het onderzoek wordt
gedaan in navolging van de commissie Zorg voor voortdurend
delictgevaarlijke TBS-verpleegden (1998).
02.051
Evaluatie Halt-afdoening
Proces- en effectevaluatie van de Halt-maatregel. Jongeren die
voor het eerst met de politie in aanraking komen kunnen een
Halt-maatregel opgelegd krijgen. Zij voeren dan enkele gesprekken met
een medewerker van bureau Halt, verrichten werkzaamheden die idealiter
aansluiten bij het delict dat zij gepleegd hebben en betalen soms een
schadevergoeding. Het onderzoek dient inzicht te geven in de
hedendaagse uitvoering van de Halt-maatregel en dient effecten in
kaart te brengen.
02.052
Evaluatie preklinische interventies
Landelijke proces- en zo mogelijk effectevaluatie van interventies bij
tbs-gestelden die in een penitentiaire inrichting wachten op
plaatsing. Bij een aantal huizen van bewaring en gevangenissen wordt
sinds kort al een start gemaakt met de behandeling van tbs-gestelden,
zodat de gedetineerden met ernstige psychische stoornissen niet al te
erg achteruitgaan tijdens de detentie en de effecten van behandeling
in de tbs bevorderd worden. Het onderzoek dient na te gaan op welke
wijze de interventies vormgegeven worden en met welk resultaat.
02.053
Effectiviteit leerstraffen
Effectevaluatie van leerstraffen. Het onderzoek dient aan te sluiten
bij de evaluatie van leerstraffen die onlangs is verricht voor de Raad
voor de Kinderbescherming. Nagegaan dient te worden welk effect
leerstraffen hebben op degenen die ze hebben ondergaan. Daartoe dient
o.a. nagegaan te worden wat de recidive is, in vergelijking tot een
controlegroep.
02.054
Evaluatie Beginselenwet JJI
Procesevaluatie van de nieuwe Beginselenwet voor Justitiële
Jeugdinrichtingen. Nagegaan dient te worden of de wet uitgevoerd wordt
zoals door de wetgever beoogd werd, en wat mogelijke knelpunten zijn.
Daarbij wordt ook aandacht geschonken aan de samenplaatsing van
civielrechtelijk en strafrechtelijk geplaatste jongeren.
02.055
Effectmeting van evaluatie Beginselenwet JJI (consultancy)
In 2003 dient een effectevaluatie van de nieuwe Beginselenwet
Justitiële Jeugdinrichtingen gedaan te worden. Nu reeds zal informatie
verzameld moeten worden om t.z.t. recidivemetingen te doen en gegevens
te kunnen verzamelen over school en/of werkprestaties, sociale
omgeving e.d. Nagegaan zal worden welke informatie bijgehouden moet
worden door de diverse instanties.
02.053
Evaluatie Leerstraf Zedendelinquenten
Effect- en procesevaluatie.
NB: methode zal zoveel mogelijk vergelijkbaar zijn met effectmeting
leerstraffen en effectmeting werkstraffen. Ze worden wel als aparte
projecten opgevoerd omdat het verschillende doelgroepen c.q.
onderzoeksvragen betreft en daardoor ook budgetmatig als een apart
project gelden.
02.056
Evaluatie leerstraffen zedendelinquenten
Dit onderzoek dient na te gaan op welke wijze de leerstraf voor
zedendelinquenten ingevuld wordt en met welk resultaat. Het onderzoek
zal zo worden opgezet dat de resultaten vergeleken kunnen worden met
die van de andere geplande onderzoeken naar leerstraffen en
werkstraffen.
02.057
Evaluatie werkstraffen minderjarigen
Zowel de wijze van invulling als de resultaten van werkstraffen bij
minderjarigen dienen geëvalueerd te worden. Dit onderzoek sluit aan
bij de geplande onderzoeken naar effectiviteit van leerstraffen.
02.058
Inventarisatie gedetineerden voor het projectplan reïntegratie
Nagaan zal worden welke categorieën gedetineerden (een grove indeling:
verslaafden, zorgbehoevend, etc.) er zijn in de penitentiaire
inrichtingen om vervolgens te kunnen bepalen voor welke programmas zij
in aanmerking zouden komen.
02.059
Handboek Evaluatie Effectiviteit van Sancties
Doel van dit project is de ontwikkeling van een beknopte handleiding
voor het doen van onderzoek naar de effecten van strafrechtelijke
interventies. De ontwikkeling van een handboek past in de uitvoering
van het beleidsplan Effectieve Reïntegratie dat momenteel wordt
opgesteld en dient aan te sluiten bij de handleiding Effectieve
strafrechtelijke interventies die in 2001 is uitgebracht. Het handboek
moet een inspiratiebron vormen voor onderzoekers die zich bezighouden
met de evaluatie van sancties. Het bevat onder meer aanwijzingen over
het opzetten en uitvoeren van recidivemetingen. Maar er zal ook
aandacht worden besteed aan het meten van andere outputindicatoren dan
recidive en aan de berekening van de kosten die de interventies in
onderzoek met zich meebrengen. Ontwikkeling richtlijnen ter evaluatie
van de effectiviteit van strafrechtelijke afdoeningen.
02.060
Evaluatie centrale voordeur (consultancy)
Dit onderzoek zal de pilot centrale voordeur evalueren: een
samenwerkingsproject van het Openbaar Ministerie, de Dienst Justitiële
Inrichtingen en de Stichting Reclassering Nederland waarbij drang
wordt toegepast bij drugsverslaafden teneinde drugsverslaving en
criminaliteit te verminderen. Voordat de evaluatie plaatsvindt zal
worden nagegaan welke informatie verzameld moet worden en
straks een goede effectmeting te kunnen doen.
02.061
Evaluatie versoepeling vreemdelingenbewaring (consultancy)
Wanneer het regime voor vreemdelingenbewaring versoepeld zal worden
-waarvan momenteel nog niet bekend is of dat doorgang zal vinden,
dient nagegaan te worden welke gegevens geregistreerd moeten worden om
op langere termijn een effectmeting te kunnen doen.
02.062
Prognosemodel tbs
Een prognosemodel voor het aantal te verwachten tbs-gestelden zal
worden ontwikkeld, in navolging van de ontwikkeling van prognosemodel
voor volwassenen (Jukebox) en voor jeugdige gedetineerden (Jukebox-2).
---
Asiel en migratie
02.063
Evaluatie Burgerlijk Wetboek ter voorkoming schijnhuwelijken
Per april 2001 is de Wet voorkoming schijnhuwelijken gewijzigd. Het
onderzoek heeft tot doel de effecten van de wetswijziging voor
uitvoerende instanties te analyseren en de wetswijziging te evalueren.
In verband met de ingangsdatum van de wetswijziging wordt het
onderzoek in 2002 voorbereid en in 2003 uitgevoerd.
02.064
Geïntegreerde aanpak Europees asiel- en migratiebeleid
Het onderzoek heeft tot doel om bij te dragen aan de uitwerking van
een geïntegreerde aanpak van het asiel- en migratiebeleid binnen de
High Level Working Group. De vraag is onder andere of/ welke
beleidsscenarios of best practices succesvol kunnen zijn om de huidige
actieplannen en de ontwikkeling van de HLWG te faciliteren. Oplevering
van het onderzoek staat gepland voor het eerstee kwartaal van 2003.
02.065
Relatie tussen arbeidsmarkt en migratie
Het voorgenomen onderzoek richt zich op de mogelijke relaties tussen
de Nederlandse arbeidsmarkt en internationale migratie. Het is de
bedoeling dat op basis van bestaand nationaal en Europees
onderzoeksmateriaal een basis wordt gelegd voor beleidsscenarios,
beleidskeuzes en standpuntbepaling in Nederland en de Europese Unie.
Oplevering van het onderzoek staat gepland voor het eerste kwartaal
van 2003.
02.066
Evaluatie aanpassingen in het au-pairbeleid
In juli 2000 is het beleid ten aanzien van toelating en verblijf van
au pairs in Nederland gewijzigd. Het doel hiervan was de positie van
au pairs te verbeteren. In concreto zijn er sancties aangebracht in de
Wet Arbeid Vreemdelingen. Het onderzoek zal evalueren of het
gewijzigde beleid in zijn opzet is geslaagd. Oplevering van het
onderzoek staat gepland voor het vierde kwartaal van 2002.
02.067
Evaluatie Vreemdelingenwet 2000
Op 1 april 2001 trad de Vreemdelingenwet 2000 in werking. De Tweede
Kamer heeft verzocht om een evaluatie drie jaar na inwerkingtreding.
Deze evaluatie zal bestaan uit meerdere proces- en effectevaluaties.
De verantwoordelijkheid voor het laten uitvoeren van de evaluatie ligt
bij het Project Coördinatie Vreemdelingenketen van het ministerie van
Justitie. Het WODC zal de uitvoering en/ of uitbesteding van de
evaluatie op zich nemen. Voorbereidingen voor de proces- en
effectevaluaties beginnen in 2002; naar verwachting komt een eerste
evaluatie beschikbaar in de tweede helft van 2004.
---
Structurele onderzoeks- en monitorprojecten 2002
Monitor Criminaliteit en Rechtshandhaving
Beoogd wordt om - in samenwerking met het CBS - op eenduidige wijze
ontwikkelingen en samenhangen in de criminaliteit en de
rechtshandhaving in kaart te brengen. De informatie zal worden
gepubliceerd op de internetsite van het Ministerie van Justitie.
Prognoses sanctiecapaciteit
Het geven van een zo betrouwbaar en actueel mogelijk beeld van de in
de komende jaren te verwachten behoefte aan sanctiecapaciteit.
Bijdrage Integrale Veiligheidsrapportage
Ten behoeve van de door BZK uit te brengen Integrale
Veiligheidsrapportage wordt informatie verzameld over jeugdige
verdachten en over de letselregistratie in ziekenhuizen.
Monitor Moord en doodslag in Nederland
Als vervolg op de rapportage over 1998 wordt ook in 2002 een analyse
gemaakt van alle moord en doodslagen in de daaropvolgende jaren.
Strafrechtmonitor
De Strafrechtmonitor is gestart in 1996. Er worden periodiek circa
duizend strafdossiers geanalyseerd die door OM of rechtbank in een
bepaald jaar in eerste aanleg zijn afgedaan. Gegevens over dader,
delict(en), procesgang en eventuele slachtoffer(s) worden in zowel
gekwantificeerd gerubriceerde als in tekstuele vorm vastgelegd. Met
het aldus verkregen gegevensbestand kan op efficiënte en doelmatige
wijze op met name de juridische en criminologische achtergronden van
de behandelde strafzaken worden ingegaan.
Recidivemonitor/-projecten
De WODC-Recidivemonitor is een project dat bestaat uit een geheel van
gestandaardiseerde recidivemetingen. Doel van het project is het in
kaart brengen van de effectiviteit van sancties en het verloop van
criminele carrières Voorbeelden van groepen waaronder de komende jaren
metingen zullen worden verricht zijn ex-gedetineerden, geweld- en
zedendelinquenten en zgn. veelplegers.
Rapportage ontwikkeling jeugdcriminaliteit
Op basis van politiecijfers en self-reportonderzoek onder een
landelijke steekproef van minderjarigen rapporteert het WODC
tweejaarlijks over trends in aard en omvang van de jeugdcriminaliteit.
Monitor georganiseerde misdaad
De WODC-monitor georganiseerde criminaliteit betreft een doorlopend
onderzoek naar de aard van de georganiseerde criminaliteit in
Nederland en de ontwikkelingen op dit terrein. Hierover wordt
periodiek gerapporteerd. Beoogd wordt verder om door middel van
systematische verzameling van kennis (uit o.a. afgesloten
rechercheonderzoeken) het leervermogen van politie en justitie te
vergroten en een relevante basis te verschaffen voor de vorming en
uitvoering van een preventief en correctief beleid. Op basis van deze
monitor kunnen verdiepingsstudies plaatsvinden op diverse
deelterreinen die beleidsinformatie kunnen opleveren, bijvoorbeeld op
het terrein van: synthetische drugs, vrouwenhandel, wapensmokkel,
fraude en witwassen.
---
WODC- informatiedesk / e-mail: wodc-informatiedesk@best-dep.minjus.nl
Redacteur: Hans van Netburg
---
Laatst gewijzigd: 02-04-2002