Ministerie van Justitie

Onderzoeksprogramma WODC 2002

Hieronder volgt het volledige overzicht van in 2002 voorgenomen onderzoeksactiviteiten (ca. 12 pagina's A4) ingedeeld volgens de zgn. VBTB-thema's. Via de inhoudsopgave kunt u direct doorklikken naar het betreffende VBTB-thema.

Inhoud:


* Strategie

* Regelgeving

* Rechtspleging en Rechtsbijstand

* Rechtshandhaving

* Jeugd en Preventie

* Tenuitvoerlegging/Sanctietoepassing

* Asiel en Migratie

* Structurele onderzoeks- en monitorprojecten in 2002
Voorwoord

Deze publicatie geeft een overzicht van onderwerpen waarover het WODC in 2002 onderzoek zal (laten) verrichten. Zij zijn gerangschikt volgens de zgn. VBTB-themas. Het betreft een onderzoeksprogramma van een jaar. In de loop van het jaar zal een update verschijnen. Eveneens in de loop van dit jaar zal duidelijk worden hoe het WODC de komende jaren het programmeringsproces zal inrichten.

Dit programma is totstandgekomen is nauw overleg met de betrokken beleidsdirecties. Het betreft in totaal 67 nieuwe projecten. De prioritering van projecten houdt rekening met toezeggingen voor onderzoek aan de Tweede Kamer en met door beleidsdirecties, in samenspraak met het WODC, als urgent gekwalificeerde onderwerpen. Daarbij gaat het om vragen die op basis van wetenschappelijk onderzoek kunnen worden beantwoord. In een beperkt aantal gevallen (7) is sprake van consultancy. In die gevallen wordt aan het WODC niet om onderzoek gevraagd, maar om advies, als regel mede als voorbereiding op in een later stadium uit te voeren onderzoek.

P. van Loon
Directeur WODC (a.i.)

Strategie

Onder dit thema zullen AJS en het WODC in nauwe samenspraak een viertal strategisch relevante onderzoeksprojecten ontwikkelen (projecten 02.001 t/m 02.004).

---

Regelgeving

02.005
Evaluatie nieuw procesrecht voor belastingzaken Per 1-9-1999 is een nieuw procesrecht voor belastingzaken van kracht. Aan de EK en TK is toegezegd dat in 2003 wordt gerapporteerd.

02.006
Modernisering Wet Economische delicten
De WED dateert van kort na de oorlog en behoeft mogelijk in een aantal opzichten aanpassing. Ten behoeve van het werkprogramma van het nieuwe kabinet dat in 2002 aantreedt en in het licht van aanpassingen in de wetgeving die voortvloeien uit Strafvordering 2001 is het nodig om hieromtrent een onderzoek te laten verrichten.

02.007
Bewaren verkeersgegevens
Met het onderzoek wordt uitvoering gegeven aan één van de actiepunten uit het Actieplan Terrorismebestrijding en veiligheid inzake het gebruik van relevante gegevens van aanbieders van openbare telecommunicatienetwerken en -diensten. De centrale vragen zijn: welke categorieën gegevens worden door aanbieders van openbare telecommunicatienetwerken en openbare telecommunicatiediensten verwerkt? Welke plichten of beperkingen tot bewaren gelden daarbij? In hoeverre is de afwezigheid of beperkte reikwijdte van bewaarplichten belemmerend voor opsporingsdiensten?

02.008
MDW 2002
Diverse projecten op korte termijn in het kader van de MDW-operatie, e.e.a. mede afhankelijk van de voornemens van het nieuwe kabinet.

02.009
Derde fase huwelijksvermogensrecht (opvattingen van burgers over het huwelijksvermogensregime)
Deze derde fase betreft wijzigingen in het
basis-huwelijksvermogensregime. Een ruwe schets voor een wetsvoorstel is breed om advies uitgezet. Onderzoek is nodig om de opvattingen van gehuwden en geregistreerde partners te inventariseren.

02.010
Buitenwettelijk traject faillissementsrecht
In het kader van een in oktober te verwachten MDW-rapport over dit onderwerp zal wellicht worden aanbevolen om de mogelijkheden van het overeind houden van bedrijven in financiële problemen te vergroten (doorfinancieringsplicht en doorleveringsplicht). Ten behoeve van een kabinetsstandpunt in 2002 is een onderzoek naar de te verwachten effecten van dergelijke maatregelen nodig.

02.011
Rechtsingang minderjarigen
De huidige procesrechtelijke positie van de minderjarige is nogal fragmentarisch geregeld; ten aanzien van specifieke problemen bestaan formele rechtsingangen (en heeft de minderjarige dus procesrechtelijke bevoegdheden ter bescherming van de eigen belangen tegenover de partijen die dat belang op een of andere wijze ter discussie stellen), deels is er sprake van informele rechtsingangen. De voorgenomen ratificering van het Europees Verdrag inzake de uitoefening van rechten van het kind én de feitelijke maatschappelijke ontwikkeling waarbij minderjarigen steeds meer als volwaardige rechtssubjecten worden beschouwd, dwingen tot een herbezinning van het tot nu toe nogal afhoudende standpunt van de regering de rechtspositie van minderjarigen in algemene zin formeel te regelen.

02.012
Grensoverschrijdend stemmen in de algemene vergadering van aandeelhouders
De vraag is welke juridische problemen zich voordoen bij het uitoefenen van stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders van een vennootschap die niet in hetzelfde land is gevestigd als de belegger.

---

Rechtspleging en rechtsbijstand

02.013
Geschilbeslechtingsdelta
Dit onderzoek beoogt uiteindelijk een integraal beeld te presenteren van gerechtelijke en buitengerechtelijke geschilbeslechting op het civiele terrein. In het kader van het onderzoek worden de actoren op deze markt in kaart gebracht, het marktsegment dat ze bedienen, en de overwegingen en condities die bepalend zijn voor de keuze van rechtzoekenden uit de verschillende opties. Het onderzoek zal worden gerealiseerd door gedurende een aantal jaren een of meer deelprojecten uit te voeren.

02.014
Monitor Civiele rechtspraak / dienstverlening
Met dit onderzoeksproject wordt beoogd te voorzien in informatievoorziening rond ontwikkelingen in de civiele rechtspleging en dienstverlening middels een monitor, die jaarlijks - landelijk, en op niveau van arrondissementen en ressorten - een aantal belangrijke cijfers levert over o.a. instroom, uitstroom en voorraden. Eens in de drie jaar wordt in meer detail gerapporteerd over de wijze waarop zaken worden behandeld en de aard van de zaken die aan rechter worden voorgelegd. E.e.a. dient te worden afgestemd met de Raad voor de Rechtspraak.

02.015
Monitor kwaliteit en productiviteit rechtspleging Dit onderzoeksproject moet zicht geven op de relatie tussen de ingezette middelen en de omvang en kwaliteit van de productie van de rechtspleging. Het is overigens nog onduidelijk of voor de beantwoording van deze onderzoeksvraag voldoende gegevens beschikbaar zijn (of kunnen komen).

02.016
Internationaal vergelijkend onderzoek rechtspleging In het verband van de Raad van Europa wordt gestreefd naar een internationale statistiek met betrekking tot rechtspraak en juridische beroepen. De directie Rechtspleging heeft voorgesteld - met verwijzing naar het streven Den Haag als internationaal centrum voor rechtspraak en justitie te profileren - hierin het voortouw te nemen. Eventuele uitvoering is mede afhankelijk van nadere Europese besluitvorming.

02.017
De organisatie van de Hoge Raad in de context van de keten De HR valt buiten de Raad voor de Rechtspraak, maar dient wel mee te ademen met de keten. Om meerdere redenen valt er een toename van zaken te verwachten. Onderzoek zal zich richten op de huidige situatie en eventuele knelpunten die daarbij optreden, mogelijk mede op basis van een internationaal vergelijkend onderzoek.

02.018
Experiment Juridisch loket (consultancy)
Volgend jaar zal op experimentele basis een (organisatorische en fysieke) ontkoppeling van de gesubsidieerde intake en het Bureau voor Rechtshulp plaatsvinden. Een algemeen Juridisch loket moet naar verschillende vormen rechtshulpverlening gaan doorverwijzen. Een gedegen onafhankelijke evaluatie wordt van groot belang geacht. De exacte afbakening en invalshoek van het onderzoek kunnen worden vastgesteld nadat verdere afstemming en besluitvorming door de VRN, de Orde van Advocaten en de Raden voor Rechtsbijstand heeft plaatsgevonden.

02.019
Trendrapportage juridische beroepsgroepen (consultancy) Reeds enkele jaren vinden voorbereidingen plaats om tot - zoveel mogelijk uniforme - trendrapportages te komen over verschillende juridische beroepsgroepen (in elk geval: advocatuur, notariaat, gerechtsdeurwaarders). In 2002 dient een model voor deze trendrapportages te worden ontwikkeld. In dit project zal het WODC in eerste instantie de rol van adviseur hebben.

---

Rechtshandhaving

02.020
Ontwikkeling prestatie-indicatoren en nulmeting Nota Criminaliteitsbeheersing
De resultaten van dit project leveren de grondslag voor de verdere evaluatie van de effecten van de beleidsintensivering die stoelt op de Nota Criminaliteitsbeheersing.

02.021
Quick Scan terrorismebestrijding
Voorshands betreft dit een vertrouwelijk onderzoek.

02.022
Evaluatie Wet Politieregisters
Betreft een evaluatie van de effecten van de paragraaf Bijzondere politieregisters uit de Wet politieregisters.

02.023
Nationale Drugmonitor: ontwikkeling Justitiedeel Betreft de ontwikkeling van het Justitiedeel in de reeds bestaande Nationale Drugmonitor.

02.024
Inzicht in ontwikkeling verticale en horizontale fraude Op basis van de nog te ontwikkelen Fraudemonitor dienen periodiek gegevens beschikbaar te komen over de aard, ernst en omvang van verschillende vormen van fraude.

02.025
Evaluatie zware ontnemingszaken
Betreft een evaluatie van de zgn. ontnemingsvorderingen in complexere strafzaken.

02.026
Benchmarkonderzoek ophelderingspercentages
Bij dit onderzoek is de vraag aan de orde volgens welke methodiek in de ons omringende landen het ophelderingspercentage wordt bepaald.

02.027
Zicht op geïntegreerd toezicht op lokaal en provinciaal niveau Naar aanleiding van het MDW-rapport Openbare inrichtingen à la carte bestaat behoefte aan een goed beeld van de mate waarin lokale en provinciale besturen werken met vergaande vormen van geïntegreerd toezicht.

02.028
Ondersteuning Kernteam Randstad Noord en Midden Het project heeft betrekking op wetenschappelijke begeleiding van dit kernteam.

02.029
Keuze tussen handhavingsmodaliteiten
Ter handhaving van een stelsel van gedragsvoorschriften kan de wetgever onder meer zowel bestuurlijke als strafrechtelijke maatregelen mogelijk maken. De vraag is aan de orde of het mogelijk is handzame criteria te formuleren met behulp waarvan de keuze tussen verschillende modaliteiten gemaakt kan worden.

02.030
Evaluatie MOT
Betreft de evaluatie van de meldketen ongebruikelijke transacties inclusief de recente euroconversie.

02.031
Evaluatie NAPS
Dit onderzoek heeft betrekking op de evaluatie van het Nationaal Actieplan aanpak seksueel misbruik van kinderen.

02.032
Handhavingsmonitor (Staat van de Handhaving/ Prestaties Handhavingsdiensten)
Met behulp van deze monitor worden onder meer de prestaties van handhavingsdiensten in beeld gebracht en zullen mogelijkerwijs indicaties gegeven kunnen worden van de benodigde handhavingscapaciteit en -kwaliteit in verschillende handhavingsdomeinen .

02.033
Evaluatie actieprogramma Handhaven op Niveau
Dit onderzoek betreft de vraag in hoeverre de implementatie van het actieprogramma Handhaven op Niveau heeft geleid tot verbetering van de kwaliteit van de handhaving van ordeningswetgeving.

02.034
Evaluatie intensivering bestrijding drugsoverlast Venlo De gemeente Venlo heeft (mede op basis van subsidie van het ministerie van Justitie) de bestrijding van de drugsoverlast geïntensiveerd. Dit onderzoek heeft betrekking op de evaluatie van de effecten van deze intensivering.

02.035
Evaluatie Samenspannen tegen XTC
Dit onderzoek heeft betrekking op de evaluatie van de kavbinetsnota 'Samenspannen tegen XTC'. Daarnaast levert het WODC een bijdrage aan het opstellen van een actuele criminaliteitsbeeldanalyse door het Kernteam Zuid.

---

Jeugd en preventie

02.036
Relatie huiselijk geweld - straatgeweld
Onderzoek naar de relatie tussen geweld op straat, huiselijk geweld en andere vormen van geweld. Om na te gaan of een generieke aanpak van geweld dan wel een specifieke aanpak van huiselijk en straatgeweld gewenst is, is het van belang vast te stellen wat de omvang van de overlap tussen de verschillende soorten geweld is, welke oorzaken aan de verschillende soorten geweld ten grondslag liggen en wat de eventuele samenhang tussen die oorzaken is.

02.037
Recidive-onderzoek Stop
De Stop-reactie is een maatregel die is ontwikkeld voor kinderen onder de twaalf jaar die zich schuldig maken aan het plegen van delicten. In 2000 heeft een eerste beperkte evaluatie van Stop plaatsgevonden. Daarbij is nog niet gekeken naar de recidive van kinderen die een Stop-reactie gehad hebben. De recidive zal nu
wel onderzocht worden.

02.038
Probleem- en crimineel gedrag 12-minners
Onderzoek naar probleemgedrag en delinquent gedrag van kinderen tot twaalf jaar in relatie tot risicofactoren die van belang zijn voor preventief ingrijpen, zodat bepaald kan worden of de vroegtijdige signaleringsprojecten in de huidige vorm op de goede uitgangspunten gebaseerd zijn, dan wel andere preventieve interventies noodzakelijk zijn.

02.039
Evaluatie ITB-Criem
Voor jongeren uit etnische minderheidsgroepen die in aanraking komen met het strafrecht wordt zogenaamde individuele trajectbegeleiding (ITB) ontwikkeld en ingevoerd. Deze ITB-CRIEM lijkt op de ITB die al eerder voor zogenaamde harde kern jongeren is ingevoerd. Er zal zowel een proces- als een productevaluatie van ITB-CRIEM uitgevoerd worden, echter in nauwe samenhang met de evaluatie van ITB-harde kern. Het tijdstip waarop het onderzoek zal starten is afhankelijk van de snelheid waarmee ITB-CRIEM wordt ingevoerd.

02.040
Evaluatie project verbetering doorlooptijden jeugdstrafrecht In 2001 is een project gestart om te komen tot verbetering van de doorlooptijden in de jeugdstrafrechtketen. In het onderzoek moet gekeken worden naar de resultaten van het project en naar de daadwerkelijke toepassing van verbetervoorstellen. Daarbij zal expliciet aandacht geschonken worden aan een wetenschappelijk toets van het meetinstrumentarium om doorlooptijden te meten.

02.041
Evaluatie particuliere beveiligingsorganisaties In het kader van de wet evaluatie particuliere
beveiligingsorganisaties en recherchebureaus zijn eerder de particuliere recherchebureaus onderzocht. Nu zal een onderzoek naar de particuliere beveiligingsorganisaties worden gedaan.

02.042
Verbetering inzicht relatie criminaliteit - etniciteit Momenteel is de tweede generatie allochtonen niet terug te vinden in registratiesystemen zoals de politiestatistieken, waardoor criminaliteit van sommige groepen mogelijk wordt onderschat en van andere mogelijk overschat. In dit onderzoek wordt gezocht naar manieren om verbeterd en meer verantwoord inzicht te kunnen krijgen in de criminaliteit van etnische minderheden (met name de tweede generatie allochtonen) en het perspectief waarin ontwikkelingen in die criminaliteit geplaatst moeten worden (bijvoorbeeld de relatie met sociaal-economische positie).

02.043
Effect van preventiemaatregelen bij bedrijven en instellingen Voor een aantal nader te bepalen delictvormen en doelgroepen binnen bedrijven en instellingen zal onderzocht worden in hoeverre preventiemaatregelen worden toegepast en wat de effecten van die maatregelen zijn. Het onderzoek moet duidelijk maken of ontwikkelde preventiemaatregelen daadwerkelijk bijdragen aan het voorkómen van criminaliteit en een kosten-batenafweging van preventiemaatregelen mogelijk maken.

02.044
Vervolgonderzoek Geweld gemeld en geteld
In 2001 is een rapport verschenen over geweld in de openbare ruimte. Dit jaar zal een start gemaakt worden met een herhaling van de verzameling en analyse van kwantitatieve gegevens op dit terrein.

02.045
Aanpak veelplegers onder jongeren
In veel politieregios is in samenwerking met verschillende partners een specifieke projectmatige aanpak ontwikkeld voor de aanpak van zogenaamde veelplegers onder jongeren. Hierdoor bestaat er inmiddels een grote verscheidenheid aan aanpakken voor deze jongeren. In dit onderzoek zal een aantal van deze aanpakken getoetst worden op hun effectiviteit.

02.046
Maatregelen spijbelen
Er bestaan verschillende maatregelen (zoals Basta, Halt, ROOS) die ingezet worden om spijbelgedrag te voorkomen en het gedrag van (hardnekkige) spijbelaars te veranderen. Dit onderzoek moet duidelijk maken welke maatregelen bij welke doelgroep van spijbelaars worden gebruikt en vooral met welke resultaten. M.a.w.: welke maatregelen zijn onder welke condities effectief?

02.047
Evaluatie mentorproject vrijwilligers (consultancy) Momenteel worden mentorprojecten ontwikkeld waarin opgeleide vrijwilligers (mentoren) worden gekoppeld aan risicojongeren in een soort (laagdrempelig) ITB traject. De methodiek is al enige tijd in Rotterdam onder de noemer Match uitgeprobeerd. Deze experimenten zullen worden uitgebreid. Om een goede toekomstige evaluatie van deze experimenten mogelijk te maken, moeten onderzoekers nu reeds meedenken over de opzet van de experimenten en over welke gegevens verzameld moeten worden.

02.048
Marokkaanse netwerken en Justitie-organisaties (consultancy) Het project Marokkaanse netwerken en Justitie-organisaties is in 2001 van start gegaan om de relaties tussen justitiële organisaties en allochtone gemeenschappen te verbeteren, teneinde oplossingen te vinden voor de criminaliteit onder allochtone jongeren. Net als bij nummer 2.047 geldt dat voor een goede toekomstige evaluatie nu reeds advies nodig is van onderzoekers over de te volgen werkwijze en over welke gegevens reeds verzameld moeten worden.

---

Tenuitvoerlegging/sanctietoepassing

02.049
Behandeling in Detentie
Inventarisatie van prevalentie van stoornissen in penitentiaire inrichtingen, behandelingsbehoeften en mogelijkheden. Het onderzoek dient inzicht te geven in het voorkomen van psychische stoornissen bij gedetineerden in de Nederlandse justitiële inrichtingen.

02.050
Evaluatie long stay-afdeling Veldzicht
Evaluatie van de long stay-afdeling van tbs-inrichting Veldzicht. Welke kenmerken hebben de tbs-gestelden die op deze afdeling zijn geplaatst, welke psychische stoornissen hebben zij, welke vorm van verzorging krijgen zij en wat zijn de resultaten? Het onderzoek wordt gedaan in navolging van de commissie Zorg voor voortdurend delictgevaarlijke TBS-verpleegden (1998).

02.051
Evaluatie Halt-afdoening
Proces- en effectevaluatie van de Halt-maatregel. Jongeren die voor het eerst met de politie in aanraking komen kunnen een Halt-maatregel opgelegd krijgen. Zij voeren dan enkele gesprekken met een medewerker van bureau Halt, verrichten werkzaamheden die idealiter aansluiten bij het delict dat zij gepleegd hebben en betalen soms een schadevergoeding. Het onderzoek dient inzicht te geven in de hedendaagse uitvoering van de Halt-maatregel en dient effecten in kaart te brengen.

02.052
Evaluatie preklinische interventies
Landelijke proces- en zo mogelijk effectevaluatie van interventies bij tbs-gestelden die in een penitentiaire inrichting wachten op plaatsing. Bij een aantal huizen van bewaring en gevangenissen wordt sinds kort al een start gemaakt met de behandeling van tbs-gestelden, zodat de gedetineerden met ernstige psychische stoornissen niet al te erg achteruitgaan tijdens de detentie en de effecten van behandeling in de tbs bevorderd worden. Het onderzoek dient na te gaan op welke wijze de interventies vormgegeven worden en met welk resultaat.

02.053
Effectiviteit leerstraffen
Effectevaluatie van leerstraffen. Het onderzoek dient aan te sluiten bij de evaluatie van leerstraffen die onlangs is verricht voor de Raad voor de Kinderbescherming. Nagegaan dient te worden welk effect leerstraffen hebben op degenen die ze hebben ondergaan. Daartoe dient o.a. nagegaan te worden wat de recidive is, in vergelijking tot een controlegroep.

02.054
Evaluatie Beginselenwet JJI
Procesevaluatie van de nieuwe Beginselenwet voor Justitiële Jeugdinrichtingen. Nagegaan dient te worden of de wet uitgevoerd wordt zoals door de wetgever beoogd werd, en wat mogelijke knelpunten zijn. Daarbij wordt ook aandacht geschonken aan de samenplaatsing van civielrechtelijk en strafrechtelijk geplaatste jongeren.

02.055
Effectmeting van evaluatie Beginselenwet JJI (consultancy) In 2003 dient een effectevaluatie van de nieuwe Beginselenwet Justitiële Jeugdinrichtingen gedaan te worden. Nu reeds zal informatie verzameld moeten worden om t.z.t. recidivemetingen te doen en gegevens te kunnen verzamelen over school en/of werkprestaties, sociale omgeving e.d. Nagegaan zal worden welke informatie bijgehouden moet worden door de diverse instanties.

02.053
Evaluatie Leerstraf Zedendelinquenten
Effect- en procesevaluatie.
NB: methode zal zoveel mogelijk vergelijkbaar zijn met effectmeting leerstraffen en effectmeting werkstraffen. Ze worden wel als aparte projecten opgevoerd omdat het verschillende doelgroepen c.q. onderzoeksvragen betreft en daardoor ook budgetmatig als een apart project gelden.

02.056
Evaluatie leerstraffen zedendelinquenten
Dit onderzoek dient na te gaan op welke wijze de leerstraf voor zedendelinquenten ingevuld wordt en met welk resultaat. Het onderzoek zal zo worden opgezet dat de resultaten vergeleken kunnen worden met die van de andere geplande onderzoeken naar leerstraffen en werkstraffen.

02.057
Evaluatie werkstraffen minderjarigen
Zowel de wijze van invulling als de resultaten van werkstraffen bij minderjarigen dienen geëvalueerd te worden. Dit onderzoek sluit aan bij de geplande onderzoeken naar effectiviteit van leerstraffen.

02.058
Inventarisatie gedetineerden voor het projectplan reïntegratie Nagaan zal worden welke categorieën gedetineerden (een grove indeling: verslaafden, zorgbehoevend, etc.) er zijn in de penitentiaire inrichtingen om vervolgens te kunnen bepalen voor welke programmas zij in aanmerking zouden komen.

02.059
Handboek Evaluatie Effectiviteit van Sancties
Doel van dit project is de ontwikkeling van een beknopte handleiding voor het doen van onderzoek naar de effecten van strafrechtelijke interventies. De ontwikkeling van een handboek past in de uitvoering van het beleidsplan Effectieve Reïntegratie dat momenteel wordt opgesteld en dient aan te sluiten bij de handleiding Effectieve strafrechtelijke interventies die in 2001 is uitgebracht. Het handboek moet een inspiratiebron vormen voor onderzoekers die zich bezighouden met de evaluatie van sancties. Het bevat onder meer aanwijzingen over het opzetten en uitvoeren van recidivemetingen. Maar er zal ook aandacht worden besteed aan het meten van andere outputindicatoren dan recidive en aan de berekening van de kosten die de interventies in onderzoek met zich meebrengen. Ontwikkeling richtlijnen ter evaluatie van de effectiviteit van strafrechtelijke afdoeningen.

02.060
Evaluatie centrale voordeur (consultancy)
Dit onderzoek zal de pilot centrale voordeur evalueren: een samenwerkingsproject van het Openbaar Ministerie, de Dienst Justitiële Inrichtingen en de Stichting Reclassering Nederland waarbij drang wordt toegepast bij drugsverslaafden teneinde drugsverslaving en criminaliteit te verminderen. Voordat de evaluatie plaatsvindt zal worden nagegaan welke informatie verzameld moet worden en straks een goede effectmeting te kunnen doen.

02.061
Evaluatie versoepeling vreemdelingenbewaring (consultancy) Wanneer het regime voor vreemdelingenbewaring versoepeld zal worden
-waarvan momenteel nog niet bekend is of dat doorgang zal vinden, dient nagegaan te worden welke gegevens geregistreerd moeten worden om op langere termijn een effectmeting te kunnen doen.

02.062
Prognosemodel tbs
Een prognosemodel voor het aantal te verwachten tbs-gestelden zal worden ontwikkeld, in navolging van de ontwikkeling van prognosemodel voor volwassenen (Jukebox) en voor jeugdige gedetineerden (Jukebox-2).
---

Asiel en migratie

02.063
Evaluatie Burgerlijk Wetboek ter voorkoming schijnhuwelijken Per april 2001 is de Wet voorkoming schijnhuwelijken gewijzigd. Het onderzoek heeft tot doel de effecten van de wetswijziging voor uitvoerende instanties te analyseren en de wetswijziging te evalueren. In verband met de ingangsdatum van de wetswijziging wordt het onderzoek in 2002 voorbereid en in 2003 uitgevoerd.

02.064
Geïntegreerde aanpak Europees asiel- en migratiebeleid Het onderzoek heeft tot doel om bij te dragen aan de uitwerking van een geïntegreerde aanpak van het asiel- en migratiebeleid binnen de High Level Working Group. De vraag is onder andere of/ welke beleidsscenarios of best practices succesvol kunnen zijn om de huidige actieplannen en de ontwikkeling van de HLWG te faciliteren. Oplevering van het onderzoek staat gepland voor het eerstee kwartaal van 2003.

02.065
Relatie tussen arbeidsmarkt en migratie
Het voorgenomen onderzoek richt zich op de mogelijke relaties tussen de Nederlandse arbeidsmarkt en internationale migratie. Het is de bedoeling dat op basis van bestaand nationaal en Europees onderzoeksmateriaal een basis wordt gelegd voor beleidsscenarios, beleidskeuzes en standpuntbepaling in Nederland en de Europese Unie. Oplevering van het onderzoek staat gepland voor het eerste kwartaal van 2003.

02.066
Evaluatie aanpassingen in het au-pairbeleid
In juli 2000 is het beleid ten aanzien van toelating en verblijf van au pairs in Nederland gewijzigd. Het doel hiervan was de positie van au pairs te verbeteren. In concreto zijn er sancties aangebracht in de Wet Arbeid Vreemdelingen. Het onderzoek zal evalueren of het gewijzigde beleid in zijn opzet is geslaagd. Oplevering van het onderzoek staat gepland voor het vierde kwartaal van 2002.

02.067
Evaluatie Vreemdelingenwet 2000
Op 1 april 2001 trad de Vreemdelingenwet 2000 in werking. De Tweede Kamer heeft verzocht om een evaluatie drie jaar na inwerkingtreding. Deze evaluatie zal bestaan uit meerdere proces- en effectevaluaties. De verantwoordelijkheid voor het laten uitvoeren van de evaluatie ligt bij het Project Coördinatie Vreemdelingenketen van het ministerie van Justitie. Het WODC zal de uitvoering en/ of uitbesteding van de evaluatie op zich nemen. Voorbereidingen voor de proces- en effectevaluaties beginnen in 2002; naar verwachting komt een eerste evaluatie beschikbaar in de tweede helft van 2004.
---

Structurele onderzoeks- en monitorprojecten 2002

Monitor Criminaliteit en Rechtshandhaving
Beoogd wordt om - in samenwerking met het CBS - op eenduidige wijze ontwikkelingen en samenhangen in de criminaliteit en de rechtshandhaving in kaart te brengen. De informatie zal worden gepubliceerd op de internetsite van het Ministerie van Justitie.

Prognoses sanctiecapaciteit
Het geven van een zo betrouwbaar en actueel mogelijk beeld van de in de komende jaren te verwachten behoefte aan sanctiecapaciteit.

Bijdrage Integrale Veiligheidsrapportage
Ten behoeve van de door BZK uit te brengen Integrale Veiligheidsrapportage wordt informatie verzameld over jeugdige verdachten en over de letselregistratie in ziekenhuizen.

Monitor Moord en doodslag in Nederland
Als vervolg op de rapportage over 1998 wordt ook in 2002 een analyse gemaakt van alle moord en doodslagen in de daaropvolgende jaren.

Strafrechtmonitor
De Strafrechtmonitor is gestart in 1996. Er worden periodiek circa duizend strafdossiers geanalyseerd die door OM of rechtbank in een bepaald jaar in eerste aanleg zijn afgedaan. Gegevens over dader, delict(en), procesgang en eventuele slachtoffer(s) worden in zowel gekwantificeerd gerubriceerde als in tekstuele vorm vastgelegd. Met het aldus verkregen gegevensbestand kan op efficiënte en doelmatige wijze op met name de juridische en criminologische achtergronden van de behandelde strafzaken worden ingegaan.

Recidivemonitor/-projecten
De WODC-Recidivemonitor is een project dat bestaat uit een geheel van gestandaardiseerde recidivemetingen. Doel van het project is het in kaart brengen van de effectiviteit van sancties en het verloop van criminele carrières Voorbeelden van groepen waaronder de komende jaren metingen zullen worden verricht zijn ex-gedetineerden, geweld- en zedendelinquenten en zgn. veelplegers.

Rapportage ontwikkeling jeugdcriminaliteit
Op basis van politiecijfers en self-reportonderzoek onder een landelijke steekproef van minderjarigen rapporteert het WODC tweejaarlijks over trends in aard en omvang van de jeugdcriminaliteit.

Monitor georganiseerde misdaad
De WODC-monitor georganiseerde criminaliteit betreft een doorlopend onderzoek naar de aard van de georganiseerde criminaliteit in Nederland en de ontwikkelingen op dit terrein. Hierover wordt periodiek gerapporteerd. Beoogd wordt verder om door middel van systematische verzameling van kennis (uit o.a. afgesloten rechercheonderzoeken) het leervermogen van politie en justitie te vergroten en een relevante basis te verschaffen voor de vorming en uitvoering van een preventief en correctief beleid. Op basis van deze monitor kunnen verdiepingsstudies plaatsvinden op diverse deelterreinen die beleidsinformatie kunnen opleveren, bijvoorbeeld op het terrein van: synthetische drugs, vrouwenhandel, wapensmokkel, fraude en witwassen.


---

WODC- informatiedesk / e-mail: wodc-informatiedesk@best-dep.minjus.nl Redacteur: Hans van Netburg

---

Laatst gewijzigd: 02-04-2002