Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

ICL Nederland wordt Fujitsu Services
Focus op Infrastructure Services en Application Services

Maarssen, 2 april 2002

ICL Nederland B.V., dochteronderneming van Fujitsu Limited, gaat per 1 april verder onder de naam Fujitsu Services B.V. De nieuwe organisatie zal uit twee divisies bestaan, die zich respectievelijk bezighouden met Infrastructure Services en Application Services. De naamsverandering en de daaraan gekoppelde herstructurering passen in Fujitsu's strategie een solide basis voor verdere groei te creëren. Fujitsu, dat met zijn 170.000 medewerkers en vestigingen over de hele wereld tot de top-drie spelers in IT-services behoort, ziet in de versterking van zijn positie op het gebied van software en services een belangrijke stimulans voor deze groei. De verdere integratie van ICL binnen Fujitsu biedt klanten toegang tot een (nog) groter aantal business-solutions en services.

"De voortdurende veranderingen in de markt en de hevige wereldwijde concurrentie in het bedrijfsleven bieden tal van kansen aan ondernemingen," zegt Frank Boekel, de huidige algemeen directeur van ICL Nederland en toekomstige algemeen directeur van Fujitsu Services in Nederland. "Om die kansen te kunnen benutten, verwachten onze klanten directe toegang tot innovatieve IT-oplossingen en services die een positief effect hebben op zowel hun bedrijfsactiviteiten als bedrijfsresultaten. Door het verbeteren van de marktgerichtheid, het kapitaliseren van de expertises en klantrelaties van ICL, en het delen van kennis binnen de gehele Fujitsu Group heeft Fujitsu Services een uitstekende uitgangspositie om die taak met succes te vervullen."

"Wij zijn trots op onze nieuwe naam," vervolgt hij. "We zijn ervan overtuigd dat de verdere integratie binnen Fujitsu onze klanten vele voordelen zal opleveren. Onze specifieke vaardigheden in het beheren van de meest ingewikkelde IT-infrastructuren, het realiseren van kosten- en efficiencyvoordelen, en het implementeren van het platform waarop nieuwe processen en systemen toekomstige businessbehoeften kunnen ondersteunen, zorgen ervoor dat de Fujitsu Group klanten een compleet pakket services kan aanbieden. Dankzij de unieke combinatie van internetgerichte technologieën, communications en services is Fujitsu een ideale one-stop shop."

Fujitsu Services profileert zich als een IT-services-organisatie die zich richt op het outsourcen van IT-infrastructuren. Ook in Nederland gaat de onderneming zich volledig richten op het leveren van services rond infrastructuren en applicaties (internet solutions, specifieke oplossingen voor de logistieke en retailmarkt). ICL heeft de laatste jaren al aanzienlijk geïnvesteerd in outsourcing en het verder ontwikkelen van skills op dit gebied. Voorbeelden hiervan zijn de meertalige Helpdesk en het Infracentre, van waaruit op afstand systemen en infrastructuren worden beheerd. Het bedrijf is dus terdege voorbereid op de nieuwe kernactiviteiten en richt de nieuwe organisatie hier ook geheel op in.

Op 1 april aanstaande worden de infrastructuuractiviteiten (netwerken, thin client-oplossingen, security en exchange) van de Nederlandse e-Innovation-divisie samengevoegd met de activiteiten van ICL's Infrastructuur-divisie. De nieuwe Infrastructure Services-divisie die zo ontstaat, kent de volgende afdelingen: Sales, Marketing, Integration & Support Services, Infrastructure Management Services, European Helpdesk Services, Administratie en Human Resources. Frank Boekel wordt directeur van Infrastructure Services. Tegelijkertijd worden alle softwareactiviteiten van ICL in Nederland ondergebracht in één divisie: Application Services. Deze divisie kent drie businessunits: Internet Solutions (voorheen: e-Innovation), Retail Systems en Logistic Systems. Wijnand Engelen wordt directeur van Application Services.

Fujitsu Services: overzicht van oplossingen en services

Infrastructure Services

* Technology Integration Services: ontwerp en bouw van flexibele en beheerbare IT-infrastructuren, integratie van complexe IT-technologie, support- en maintenance-services.
* Systems Management: remote management van systemen en applicaties, data/cybercentre-services voor housing en hosting van systemen, applicaties en websites.
* Productivity Centre: meertalige helpdesk voor IT-eindgebruikers en -specialisten, assetmanagement, remote infrastructuur-management.
* Infrastructure+: volledige outsourcing van IT-infrastructuren, tegen een vaste prijs per werkplek per jaar, volgens het Fujitsu Infrastructure+-concept.
Application Services

* Internet Solutions: ontwerp, bouw en beheer van op internettechnologie gebaseerde softwaretoepassingen.
* GlobalStore: in-store automatisering met behulp van Fujitsu GlobalStore-software, inclusief implementatie-, support- en beheerservices.
* MLS: warehouse management-systeem op (inter)nationaal niveau, inclusief implementatie-, support- en beheerservices.
Corporate informatie Fujitsu Limited

Fujitsu Limited is een van 's werelds grootste IT-concerns. Het bedrijf, waarvan het hoofdkantoor in Tokio staat, levert IT-services en software, best-of-class computing en telecommunicatiesystemen, en geavanceerde technologie componenten. Wereldwijd heeft Fujitsu circa 170.000 mensen in dienst. In het boekjaar dat afgesloten werd op 31 maart 2001 realiseerde het bedrijf een omzet van 44,2 miljard US dollar. De 65.000 medewerkers die zich bezighouden met software- en servicesactiviteiten behaalden in dezelfde periode een omzet van 16,3 miljard US dollar.

Corporate informatie Fujitsu Services B.V.

Fujitsu Services ontwerpt, bouwt en beheert internet solutions, verticale applicaties voor de logistieke en retailmarkt, en IT-infrastructuren. Het bedrijf stelt zich ten doel de prestaties van organisaties te verbeteren, waardoor zij klanten innovatiever, sneller, slagvaardiger en efficiënter kunnen bedienen.

Fujitsu Services (vóór 1 april 2002: ICL) is het Europese IT-services-onderdeel van Fujitsu Limited. Fujitsu Services realiseerde in het fiscale jaar 2000-2001 een omzet van 4 miljard euro. Bij Fujitsu Services in Maarssen zijn ruim 750 IT-specialisten werkzaam. Daarvan zijn er 200 actief bij de in Nederland gevestigde internationale Helpdesk en het Infracentre, van waaruit op afstand systemen en infrastructuren worden beheerd. Fujitsu Services heeft samenwerkingsverbanden met onder andere Microsoft, Oracle, Peregrine, Compaq, Sun, HP, Cisco en Fujitsu Siemens Computers.



Ingezonden persbericht