Programmabureau Advies Overheid.nl
Gemeente Bergen opent digitaal loket
Volgens een persbericht van de gemeente Bergen (NH) is deze gemeente
de eerste Nederlandse gemeente met volledig geautomatiseerde
internetdienstverlening via koppeling met administratieve systemen.
"Op 28 maart heeft Gemeente Bergen officieel haar digitale loket
geopend. Inwoners van de gemeente kunnen thuis of bij speciaal
daarvoor ingerichte steunpunten via de website een aantal
gemeentelijke diensten afnemen. Uniek is de koppeling van het
internetloket met de backoffice. Aanvraagformulieren voor uittreksels
uit de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) kunnen niet alleen door
de burger worden gedownload, maar kunnen ook via internet worden
verstuurd, om vervolgens volautomatisch te worden verwerkt. Het
procesbesturingssysteem ENGAGE! van het Alkmaarse Business Review dat
aan de basis ligt van het nieuwe systeem maakt ook koppelingen met
andere (gemeentelijke) systemen mogelijk.
Analoog aan de visie die Minister van Boxtel de afgelopen jaren heeft
uitgedragen, wil Gemeente Bergen met het digitale loket de
dienstverlening naar de burger optimaliseren. Inwoners kunnen voortaan
24 uur per dag en zeven dagen per week vanuit hun huis een aantal
zaken met de gemeente regelen. Voor de burgers die geen computer
hebben, zijn internetloketten geplaatst in Egmond en Schoorl, aldus de
heer T. de Vries, projectleider van Gemeente Bergen. Het internetloket
is een goede uitbreiding van onze dienstverlening, maar het mag niet
leiden tot een verhoogde werkdruk van de loketmedewerkers. Daarom
heeft de werkgroep direct onderzocht of en hoe de afhandeling van de
internetdiensten kon worden geautomatiseerd. In samenwerking met het
Alkmaarse Business Review realiseerde de afdeling Informatie &
Automatisering een koppeling van het internetloket met de backoffice.
De elektronische aanvragen van uittreksels uit het GBA worden nu
volautomatisch in het gemeentelijke administratiesysteem Centric
verwerkt, waarbij ENGAGE! fungeert als elektronische baliemedewerker.
Black box
Via www.bergen-nh.nl komt de burger bij het elektronisch loket van de
gemeente. Op de site vult hij zijn gegevens in op een
aanvraagformulier en kiest het uittreksel dat hij wil hebben. Hij
identificeert zich door het nummer van zijn rijbewijs of een ander
legitimatiebewijs en zijn sofinummer in te toetsen en verstuurt het
formulier. Het formulier komt terecht in de black box, het voor de
specifieke taken aangepaste ENGAGE!. Deze controleert de e-mail op een
aantal kenmerken. Vervolgens maakt het systeem verbinding met de
Bergense bevolkingsadministratie, die gebruik maakt van Centric
programmatuur. Deze controleert het nummer van het identiteitsbewijs
en het sofinummer. Als ter identificatie een rijbewijsnummer is
ingevoerd, dan wordt dit nummer gecontroleerd in de database van de
Rijksdienst voor het
(Persbericht Gemeente Bergen) Wegverkeer. Wanneer alle gegevens
blijken te kloppen, stuurt de black box de productie aan van het
uittreksel en van de begeleidende brief. Daarna wordt per e-mail een
bericht naar de burger gezonden dat het uittreksel is aangemaakt.
Elektronische baliemedewerker Voor de gemeente betekent het digitale
loket een verlichting van de werkdruk van de baliemedewerkers, aldus
cordinator I&A Carla de Boer. Bovendien is het volledige proces
geautomatiseerd, zonder dat er iets is veranderd aan de programmatuur
van Centric. Die portabiliteit maakt het systeem ook zondermeer
bruikbaar voor andere gemeenten, die gebruikmaken van Centric. Voor
het gemeentelijke administratiesysteem Civility, dat in gebruik is bij
de andere gemeenten, wordt bij Business Review momenteel een oplossing
ontwikkeld. Uiteindelijk wil Gemeente Bergen de elektronische
baliemedewerker ook inzetten voor andere processen, zoals de aanvraag
van parkeervergunningen en de legesbetaling voor uittreksels. De Boer:
Veel processen zijn vergelijkbaar. Bovendien kan ENGAGE! met enkele
relatief eenvoudige aanpassingen aan andere gemeentelijke systemen
worden gekoppeld.
www.ictu.nl