Programmabureau Advies Overheid.nl

Gemeente Bergen opent digitaal loket

Volgens een persbericht van de gemeente Bergen (NH) is deze gemeente de eerste Nederlandse gemeente met volledig geautomatiseerde internetdienstverlening via koppeling met administratieve systemen.

"Op 28 maart heeft Gemeente Bergen officieel haar digitale loket geopend. Inwoners van de gemeente kunnen thuis of bij speciaal daarvoor ingerichte steunpunten via de website een aantal gemeentelijke diensten afnemen. Uniek is de koppeling van het internetloket met de backoffice. Aanvraagformulieren voor uittreksels uit de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) kunnen niet alleen door de burger worden gedownload, maar kunnen ook via internet worden verstuurd, om vervolgens volautomatisch te worden verwerkt. Het procesbesturingssysteem ENGAGE! van het Alkmaarse Business Review dat aan de basis ligt van het nieuwe systeem maakt ook koppelingen met andere (gemeentelijke) systemen mogelijk.

Analoog aan de visie die Minister van Boxtel de afgelopen jaren heeft uitgedragen, wil Gemeente Bergen met het digitale loket de dienstverlening naar de burger optimaliseren. Inwoners kunnen voortaan 24 uur per dag en zeven dagen per week vanuit hun huis een aantal zaken met de gemeente regelen. Voor de burgers die geen computer hebben, zijn internetloketten geplaatst in Egmond en Schoorl, aldus de heer T. de Vries, projectleider van Gemeente Bergen. Het internetloket is een goede uitbreiding van onze dienstverlening, maar het mag niet leiden tot een verhoogde werkdruk van de loketmedewerkers. Daarom heeft de werkgroep direct onderzocht of en hoe de afhandeling van de internetdiensten kon worden geautomatiseerd. In samenwerking met het Alkmaarse Business Review realiseerde de afdeling Informatie & Automatisering een koppeling van het internetloket met de backoffice. De elektronische aanvragen van uittreksels uit het GBA worden nu volautomatisch in het gemeentelijke administratiesysteem Centric verwerkt, waarbij ENGAGE! fungeert als elektronische baliemedewerker.

Black box
Via www.bergen-nh.nl komt de burger bij het elektronisch loket van de gemeente. Op de site vult hij zijn gegevens in op een aanvraagformulier en kiest het uittreksel dat hij wil hebben. Hij identificeert zich door het nummer van zijn rijbewijs of een ander legitimatiebewijs en zijn sofinummer in te toetsen en verstuurt het formulier. Het formulier komt terecht in de black box, het voor de specifieke taken aangepaste ENGAGE!. Deze controleert de e-mail op een aantal kenmerken. Vervolgens maakt het systeem verbinding met de Bergense bevolkingsadministratie, die gebruik maakt van Centric programmatuur. Deze controleert het nummer van het identiteitsbewijs en het sofinummer. Als ter identificatie een rijbewijsnummer is ingevoerd, dan wordt dit nummer gecontroleerd in de database van de Rijksdienst voor het
(Persbericht Gemeente Bergen) Wegverkeer. Wanneer alle gegevens blijken te kloppen, stuurt de black box de productie aan van het uittreksel en van de begeleidende brief. Daarna wordt per e-mail een bericht naar de burger gezonden dat het uittreksel is aangemaakt. Elektronische baliemedewerker Voor de gemeente betekent het digitale loket een verlichting van de werkdruk van de baliemedewerkers, aldus cordinator I&A Carla de Boer. Bovendien is het volledige proces geautomatiseerd, zonder dat er iets is veranderd aan de programmatuur van Centric. Die portabiliteit maakt het systeem ook zondermeer bruikbaar voor andere gemeenten, die gebruikmaken van Centric. Voor het gemeentelijke administratiesysteem Civility, dat in gebruik is bij de andere gemeenten, wordt bij Business Review momenteel een oplossing ontwikkeld. Uiteindelijk wil Gemeente Bergen de elektronische baliemedewerker ook inzetten voor andere processen, zoals de aanvraag van parkeervergunningen en de legesbetaling voor uittreksels. De Boer: Veel processen zijn vergelijkbaar. Bovendien kan ENGAGE! met enkele relatief eenvoudige aanpassingen aan andere gemeentelijke systemen worden gekoppeld.

www.ictu.nl