METRIXLAB B.V.

Cogas biedt beste online informatie over groene stroom

Rotterdam, 28 maart 2002 - De markt voor groene stroom is sinds juli 2001 geliberaliseerd. De overheid doet er alles aan om de consument van de nieuwe mogelijkheden te doordringen. Toch heeft de consument zich nog niet massaal gemeld voor groene stroom. De interesse is echter wel groot, zeker als de energieleverancier goede voorlichting geeft over het product, de kosten en de levering. Natuurlijk wordt ook het internet als medium daarbij ingezet. Van de vijf grootste energiebedrijven doet de kleinste, Cogas, dit momenteel als beste.

Dat blijkt uit een Experience Assessment door onderzoeksbureau MetrixLab naar de sites van Nuon, Essent, Remu, Eneco en Cogas, waarin ruim 500 internetters deze websites hebben bezocht, gebruikt en beoordeeld.

Het onderzoek maakt duidelijk dat het besef van een vrije leverancierskeuze begint door de dringen bij de consument. Voor twee op de drie maakt het wel degelijk verschil, bij welk energiebedrijf men klant is. De helft geeft aan, dat milieuvriendelijk geproduceerde stroom mede een overweging is bij de keuze van een leverancier. Een derde laat ook de mogelijkheden die het energiebedrijf via internet biedt meespelen in de afweging.

De overheidscampagnes ten spijt zoeken internetters informatie over groene stroom op de eerste plaats op de sites van de energiebedrijven zelf. De site van Eneco wordt daarvoor het meest genoemd. Opvallend is dat van de Nuon klanten slechts 31% de site van Nuon ook zou raadplegen.

Eénmaal op de site gekomen met de opdracht zich te informeren over groene stroom en te bepalen of men die bij de betreffende leverancier zou willen afnemen, blijkt dat nog niet de helft van mening is dat de site voldoende informatie biedt, om deze beslissing te kunnen nemen. Cogas presteert hierop het beste met 57%. Dit is ook het geval wanneer de consument op zoek gaat naar de (meer)prijs van goede groene stroom. Gemiddeld ligt het succespercentage hierbij op 56%, Cogas haalt hier 80%. Het antwoord werd hier ook het sneller gevonden dan op de andere sites.

Uit de beoordeling door de internetters zelf en uit hun reacties blijkt, dat de sites op verschillende punten verder zouden kunnen worden verbeterd. Vaak is niet meteen duidelijk, wat het verzorgingsgebied van de aanbieder is. Verder is het lastig na te gaan, hoe de uiteindelijke kosten voor de consument uit zullen pakken. De herkomst van de stroom is ook lang niet altijd helder.

De gebruiksvriendelijkheid van de energie-sites blijkt vaak te kunnen worden verbeterd door duidelijkere navigatiemogelijkheden en een betere zoekfunctie. De variatie aan namen voor groene stroom maakt het verder voor de consument er ook niet overzichtelijker op. Nuon heeft het over natuurstroom, Remu noemt het ecostroom en bij Cogas moet de consument klikken op Cogas Groen.

In het onderzoek komt duidelijk naar voren dat de website van grote invloed is op de houding van de consument ten opzicht van groene stroom en de stroomleverancier. Zo beveelt bijna dertig procent van de respondenten die site van Cogas bezochten deze aan bij anderen en wil 35 procent hier groene stroom afnemen.

Website XSment
Een Website XSment test een website in detail op verschillende gebruiksscenario s. Een zorgvuldig gekozen grote groep respondenten wordt gevraagd om een aantal opdrachten op een website uit te voeren. Tijdens deze opdrachten wordt het gedrag (de klikpaden) gedetailleerd geregistreerd en worden de respondenten geïnterviewd over hun beleving. Dit gebeurt online, met behulp van speciaal ontwikkelde software. Het onderzoek laat exact zien hoe bezoekers een website voor verschillende doeleneinden (zoals aankoop of offerteaanvraag) gebruiken en hoe ze de gebruikte onderdelen beoordelen.

MetrixLab
Onderzoeksbureau MetrixLab helpt bedrijven bij het verbeteren van de gebruikersbeleving en effectiviteit van hun website. Hiervoor heeft MetrixLab het Website XSment product ontwikkeld dat is gebaseerd op kwantitatief gebruikersonderzoek en een unieke onderzoekstechnologie. Het biedt concreet advies over verbeteringen van websites op basis van beleving van bezoekers. Onder de klanten van MetrixLab bevinden zich onder andere: MSN.nl, Shell Polis, Air Miles, De Koninklijke Landmacht, Unilever, Adidas, Centraal Beheer, Interpolis, Kennisnet, Postbank en Philips.

Case Air Miles
Met de website AirMiles.nl wil Air Miles de communicatie met spaarders naar internet verplaatsen om zo de beheerskosten van het spaarsysteem terug te dringen. Na tegenvallende resultaten onderzocht MetrixLab de website. Het onderzoek bracht een aantal problemen aan het licht die het registratieproces voor de spaarder moeilijk maakte. Gerichte aanpassingen in het proces hebben inmiddels het aantal registraties verhoogd.

Case Koninklijke Landmacht
In opdracht van de Koninklijke Landmacht onderzocht MetrixLab wervingskracht van Landmacht.nl en MinDef.nl. De content bleek zeer belangrijk: de doelgroep verwachtte duidelijk meer interactie en spannende informatie zoals een dagboek van een soldaat of actiescènes. Hier lag een aanzienlijke mogelijkheid voor verbetering van de wervingskracht. Op basis van nieuwe inzichten in de verwachtingen van de doelgroep heeft het Ministerie besloten binnenkort een vernieuwde website te lanceren.