METRIXLAB B.V.
Cogas biedt beste online informatie over groene stroom
Rotterdam, 28 maart 2002 - De markt voor groene stroom is sinds juli 2001 geliberaliseerd. De overheid doet er alles aan om de consument van de nieuwe mogelijkheden te doordringen. Toch heeft de consument zich nog niet massaal gemeld voor groene stroom. De interesse is echter wel groot, zeker als de energieleverancier goede voorlichting geeft over het product, de kosten en de levering. Natuurlijk wordt ook het internet als medium daarbij ingezet. Van de vijf grootste energiebedrijven doet de kleinste, Cogas, dit momenteel als beste.
Dat blijkt uit een Experience Assessment door onderzoeksbureau
MetrixLab naar de sites van Nuon, Essent, Remu, Eneco en Cogas, waarin
ruim 500 internetters deze websites hebben bezocht, gebruikt en
beoordeeld.
Het onderzoek maakt duidelijk dat het besef van een vrije
leverancierskeuze begint door de dringen bij de consument. Voor twee
op de drie maakt het wel degelijk verschil, bij welk energiebedrijf
men klant is. De helft geeft aan, dat milieuvriendelijk geproduceerde
stroom mede een overweging is bij de keuze van een leverancier. Een
derde laat ook de mogelijkheden die het energiebedrijf via internet
biedt meespelen in de afweging.
De overheidscampagnes ten spijt zoeken internetters informatie over
groene stroom op de eerste plaats op de sites van de energiebedrijven
zelf. De site van Eneco wordt daarvoor het meest genoemd. Opvallend is
dat van de Nuon klanten slechts 31% de site van Nuon ook zou
raadplegen.
Eénmaal op de site gekomen met de opdracht zich te informeren over
groene stroom en te bepalen of men die bij de betreffende leverancier
zou willen afnemen, blijkt dat nog niet de helft van mening is dat de
site voldoende informatie biedt, om deze beslissing te kunnen nemen.
Cogas presteert hierop het beste met 57%. Dit is ook het geval wanneer
de consument op zoek gaat naar de (meer)prijs van goede groene stroom.
Gemiddeld ligt het succespercentage hierbij op 56%, Cogas haalt hier
80%. Het antwoord werd hier ook het sneller gevonden dan op de andere
sites.
Uit de beoordeling door de internetters zelf en uit hun reacties
blijkt, dat de sites op verschillende punten verder zouden kunnen
worden verbeterd. Vaak is niet meteen duidelijk, wat het
verzorgingsgebied van de aanbieder is. Verder is het lastig na te
gaan, hoe de uiteindelijke kosten voor de consument uit zullen pakken.
De herkomst van de stroom is ook lang niet altijd helder.
De gebruiksvriendelijkheid van de energie-sites blijkt vaak te kunnen
worden verbeterd door duidelijkere navigatiemogelijkheden en een
betere zoekfunctie. De variatie aan namen voor groene stroom maakt het
verder voor de consument er ook niet overzichtelijker op. Nuon heeft
het over natuurstroom, Remu noemt het ecostroom en bij Cogas moet de
consument klikken op Cogas Groen.
In het onderzoek komt duidelijk naar voren dat de website van grote
invloed is op de houding van de consument ten opzicht van groene
stroom en de stroomleverancier. Zo beveelt bijna dertig procent van
de respondenten die site van Cogas bezochten deze aan bij anderen en
wil 35 procent hier groene stroom afnemen.
Website XSment
Een Website XSment test een website in detail op verschillende
gebruiksscenario s. Een zorgvuldig gekozen grote groep
respondenten wordt gevraagd om een aantal opdrachten op een website
uit te voeren. Tijdens deze opdrachten wordt het gedrag (de klikpaden)
gedetailleerd geregistreerd en worden de respondenten geïnterviewd
over hun beleving. Dit gebeurt online, met behulp van speciaal
ontwikkelde software. Het onderzoek laat exact zien hoe bezoekers een
website voor verschillende doeleneinden (zoals aankoop of
offerteaanvraag) gebruiken en hoe ze de gebruikte onderdelen
beoordelen.
MetrixLab
Onderzoeksbureau MetrixLab helpt bedrijven bij het verbeteren van de
gebruikersbeleving en effectiviteit van hun website. Hiervoor heeft
MetrixLab het Website XSment product ontwikkeld dat is gebaseerd op
kwantitatief gebruikersonderzoek en een unieke onderzoekstechnologie.
Het biedt concreet advies over verbeteringen van websites op basis van
beleving van bezoekers. Onder de klanten van MetrixLab bevinden zich
onder andere: MSN.nl, Shell Polis, Air Miles, De Koninklijke
Landmacht, Unilever, Adidas, Centraal Beheer, Interpolis, Kennisnet,
Postbank en Philips.
Case Air Miles
Met de website AirMiles.nl wil Air Miles de communicatie met spaarders
naar internet verplaatsen om zo de beheerskosten van het spaarsysteem
terug te dringen. Na tegenvallende resultaten onderzocht MetrixLab de
website. Het onderzoek bracht een aantal problemen aan het licht die
het registratieproces voor de spaarder moeilijk maakte. Gerichte
aanpassingen in het proces hebben inmiddels het aantal registraties
verhoogd.
Case Koninklijke Landmacht
In opdracht van de Koninklijke Landmacht onderzocht MetrixLab
wervingskracht van Landmacht.nl en MinDef.nl. De content bleek zeer
belangrijk: de doelgroep verwachtte duidelijk meer interactie en
spannende informatie zoals een dagboek van een soldaat of actiescènes.
Hier lag een aanzienlijke mogelijkheid voor verbetering van de
wervingskracht. Op basis van nieuwe inzichten in de verwachtingen van
de doelgroep heeft het Ministerie besloten binnenkort een vernieuwde
website te lanceren.