Leefbaar Nederland

Uw Leefbaar Koerier: "Samen aan de weg werken tegen de files"

Jaargang 3 - week 14 - nummer 4

Het mobiliteitsplan van Leefbaar Nederland:

"Samen aan de weg werken tegen de files"

Voor meer informatie kunt u o.a. bellen met Marten Bierman: 06-12807175

Inleiding

Dagelijks staan teveel mensen in de file. Dagelijks staan teveel mensen in de trein. Dagelijks missen teveel mensen daardoor hun afspraken. Het verkeers- en vervoersbeleid van de twee Paarse kabinetten is niet meer dan broddelwerk en heeft een aanzienlijk financieel gat achtergelaten. Bij de Nederlandse Spoorwegen is het voor reizigers een puinhoop geworden. Wat betreft de infrastructuur is men veelal in slechte plannen blijven steken. Om twee voorbeelden te noemen. Ruim ? 120 miljoen is verspeeld bij de voorbereiding van het rekening rijden, terwijl nog onbekend is hoe veel nog verspild zal worden bij de voorbereiding van de zogenaamde kilometerheffing. De ministers Jorritsma (VVD) en De Boer (PvdA) hebben halsstarrig gekozen voor aanleg van de HSL-Zuid dwars door het groene hart van Holland. Met als gevolg dat ? 450 miljoen teveel wordt uitgegeven en Den Haag niet aan de HSL komt te liggen. Bovendien ligt een nieuwe financiële tegenvaller bij de afbouw van de HSL-Zuid ligt al op de loer, omdat minister Netelenbos (PvdA) bewust te laag heeft aanbesteed voor de onderbouw van de HSL-Zuid.

Het kernprobleem

Veel problemen op mobiliteitsgebied zijn toe te schrijven aan onvoldoende en verkeerd benutten van de aanwezige infrastructuur. Nederland heeft samen met België de hoogste dichtheid aan infrastructuur per hectare in de wereld. Bereikbaarheidsproblemen zijn dan ook niet zozeer het gevolg van een tekort aan (spoor- en vaar-)wegen, maar veeleer van een verkeerd gebruik daarvan. Afstanden in ons kleine land zijn relatief kort. De arbeidsparticipatie neemt enorm toe. De vraag naar mobiliteit groeit de komende decennia met zo'n 40%! Een ideale voedingsbodem voor collectief vervoer. Duizenden kilometers snelweg zijn inmiddels aangelegd om het nog steeds groeiende verkeer op te vangen. Maar omdat we met vele anderen samen gebruik maken van die wegen ontstaan op veel plaatsen files. Files kosten veel geld en zorgen bovendien voor oponthoud en uitlaatgassen. Dat Vinex-locaties zijn gebouwd zonder voldoende openbaar vervoer. Je kunt er eigenlijk alleen maar wonen als je een auto hebt. Leefbaar Nederland vindt dat moet worden voorkomen dat het autoverkeer in zichzelf vastloopt. Dit is mogelijk als de file wordt bestreden door slimmer gebruik te maken van de bestaande infrastructuur. Waar nodig wordt de infrastructuur strategisch aangevuld en uitgebreid met uitgekiende maatregelen.

Openbaar vervoer


1.. Leefbaar Nederland keurt privatisering van de NS af. Ook beursgang is ongewenst. De met openbare middelen aangelegde infrastructuur dient eigendom te blijven van de overheid. Wel moet een eind worden gemaakt aan de kunstmatige splitsing tussen het vervoer (NS) en de verkeersleiding, waarvoor uiteindelijk de minister verantwoordelijk is. Verstoringen kunnen dan sneller verholpen worden. Leefbaar Nederland wil zowel in de stedelijke gebieden als op het platteland het openbaar vervoer stimuleren. In de Randstad dient er op bestaande infrastructuur light rail te komen. Tussen de Randstad en het Noorden van het land moet de beloofde snelle Zuiderzeelijn worden aangelegd. De mogelijkheid van een railverbinding Utrecht-Breda.verdient serieus onderzoek De combinatie levert de BRUGH; een verbinding tussen Brussel en Breda via Utrecht en Groningen naar Hamburg. Zo wordt de Randstad opgenomen in het Trans Europese Netwerk.


2.. Het goederenvervoer dient bij voorkeur niet onnodig over de weg plaats te vinden, maar via de binnenwateren (een bestaande infrastructuur). Dat is een beter alternatief dan de Betuwelijn -het infrastructuurschandaal van Paars- waaraan inmiddels onnodig miljarden zijn verspeeld. Leefbaar Nederland is voor staking van de aanleg van de Betuwelijn. Mocht dit in de toekomstige politieke verhoudingen niet realiseerbaar blijken, dan kan in ieder geval een aanzienlijk bezuiniging worden bereikt door deze lijn niet te elektrificeren. Op korte termijn moet daarom een onderzoek zijn afgerond naar de mogelijkheid van milieuvriendelijke en innovatieve LPG-locomotieven.
De auto

Er zijn in Nederland nu al 8 miljoen motorvoertuigen en dat zal de komende jaren nog wel meer worden. Leefbaar Nederland wil voorkomen dat het verkeer helemaal vastloopt.. Daarvoor dient het hap/snapbeleid van Paars vervangen te worden door een meer integrale aanpak.


1.. Allereerst moet het kwartje van Kok terug. Beloofd is beloofd. Tenminste voor het MKB.

2.. In de spits worden 2-baanswegen omgevormd tot 3-baanswegen. Dat levert meer capaciteit. Op de A-27 bij Houten is deze maatregel een succes. Vrachtwagens gaan rijden op de wat bredere rechter baan en mogen niet inhalen. Op de A50 is reeds gebleken dat dit een succes is. Om de doorstroming nog verder te verbeteren, wordt waar mogelijk in de spitsuren het vrachtverkeer geconcentreerd op de huidige 'vluchtstroken', die daartoe van vluchthavens worden voorzien. Omdat de op dit moment lopende proef de A73 een succes lijkt, verdient deze navolging.

3.. Onnodige automobiliteit dient te worden beperkt door woon- en werkgebieden samen te brengen. Filevorming kan ook worden bestreden door beter tijds- en mobiliteitsmanagement van de werkenden te bevorderen. Het bedrijfsleven kan hier een belangrijke rol spelen.

4.. Nieuwe verkeersvoorzieningen dienen duurzaam, toekomstgericht en milieuvriendelijk te zijn. Bij voorkeur wordt geen extra fysieke ruimte in beslag genomen. Daarentegen wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van de bestaande infrastructuur, door bijvoorbeeld de aanleg van tunnels onder bestaande autowegen en verhoogde snelwegen daarboven. Particulier initiatief en private financiering worden hierbij gestimuleerd en bevorderd.

5.. Extra gerealiseerde infrastructuur dient uiteindelijk in eigendom over te gaan naar de overheid. Benuttingsvarianten (smallere rijstroken) dienen op bestaande autosnelwegen voorrang te verkrijgen boven verbreding.

6.. Leefbaar Nederland is tegen de invoering van de -door Paars nog steeds hardnekkig bepleitte- dure en inefficiënte kilometerheffing. Wel vindt zij dat niet het bezit, maar juist het gebruik van de auto moet worden belast. Dat kan het beste door middel van brandstofaccijnzen, die daartoe op Europees niveau (en in ieder geval met België en Duitsland) moeten worden geharmoniseerd. Dan kan de motorrijtuigenbelasting (eventueel in fasen) en de BPM (gedeeltelijk) worden afgeschaft. Ook moet het autodelen worden aangemoedigd.

7.. Aan het onzinnige bekeuren van automobilisten die de maximumsnelheid met niet meer dan enkele kilometers overtreden, moet (alleen al vanwege de onnodige politie-inzet) een einde komen. Nagegaan moet worden of op wegvakken, waar dit vanuit een oogpunt van verkeersveiligheid verantwoord is, de maximumsnelheid is terug te brengen naar 120 km per uur. In de bebouwde kom moeten zo veel mogelijk 30km-zones worden ingevoerd. Waar dat niet kan of niet gewenst is, wordt gemeenten gevraagd door aanpassing van het wegprofiel automobilisten als het ware niet meer uit te nodigen de toegestane maximum snelheid van 50 of 70 km te overtreden. In het algemeen vindt Leefbaar Nederland dat de politie niet gericht moet zijn op frustratie van de automobilist, maar meer op begeleiding van het verkeer.

8.. Leefbaar Nederland is van mening dat alles in het werk moet worden gesteld de nu voorkomende 'flessenhalzen' in het verkeer zoveel mogelijk op te heffen door middel van innovatieve, de doorstroming van het verkeer bevorderende, maatregelen.
Luchtvaart

Leefbaar Nederland is voor ontmoediging van onnodig vliegverkeer op korte en middelbare afstand door inschakeling van frequente en betaalbare HSL-verbindingen naar Belgie/Frankrijk en naar Duitsland/Zwitserland. Onnodige milieu- en geluidsbelasting moet worden tegengegaan door (minstens op Europees niveau) invoering van accijns en BTW op vliegtuigbrandstoffen. De wetgeving inzake geluidshinder dient streng te worden nageleefd.

De nationale luchthaven Schiphol mag niet worden geprivatiseerd via een beursgang. Overconcentratie van het luchtverkeer op Schiphol dient te worden tegengegaan door het efficiënt gebruik van bestaande regionale vliegvelden te bevorderen. Leefbaar Nederland bepleit een Europees onderzoek naar de mogelijkheid van een internationale luchthaven in de omgeving van de kanaaltunnel.

Meer samenwerking met het bedrijfsleven

Er is erg veel geld nodig om alle noodzakelijke verkeersmaatregelen te betalen. De gezamenlijke overheden kunnen dat geld niet opbrengen. Bij het bedrijfsleven bestaat grote bereidheid om mee te betalen aan infrastructuurprojecten. Het bedrijfsleven vraagt daarvoor in de plannen beter rekening te houden met hun belangen. Bijvoorbeeld een afslag op de juiste plaats of ruimte voor projectontwikkeling bij verkeersknooppunten.

Decentralisatie naar de Provincie

Paars wil grote fondsen voor infrastructuur overdragen naar de Regio's. Op zich een goede zaak. Maar het geld hoort naar de democratisch gekozen Provincie te gaan en niet naar een vierde bestuurslaag, de zogenaamde Kaderwetgebieden. De Provincie is beter ingericht om de doelmatigheid van de besteding van belastinggeld te controleren. De Kaderwetgebieden zijn beter ingericht om de mobiliteit te managen. Zij kunnen het openbaarvervoersaanbod van de vervoersbedrijven coördineren, zodat meer samenhang ontstaat tussen de trein en de bus. Leefbaar Nederland wil ook dat de provincie een sterkere onderhandelingspositie krijgt ten opzichte van het Rijk, de Gemeenten en het bedrijfsleven. Het Rijk hoeft dan niet langer Sinterklaas te spelen voor de Provincies en Gemeenten. Hun claimgedrag wordt zo omgevormd tot participatiegedrag. "Wat is je inbreng als je meer'infra' wil voor een betere bereikbaarheid van je stad?"

Infrabank Nederland

Infrastructuurprojecten zijn vaak erg complex. Verschillende overheden hebben belangen en betalen mee. Als ook het bedrijfsleven meer betrokken wordt bij de aanleg en financiering van infrastructuur, dan ontstaat behoefte aan een onafhankelijke partij. Deze beheert de fondsen. Zij toetst de projecten op haalbaarheid. Leefbaar Nederland stelt voor om een Infrastructuurbank Nederland op te richten voor dat doel (kortheidshalve 'Infrabank').. Een Infrabank Nederland opereert als de Wereld Bank, die eveneens grote infrastructuurprojecten toetst op haalbaarheid en doelmatigheid. De Infrabank Nederland kan middelen van overheden combineren met private middelen. De financiële basis voor de aanleg van infrastructuur wordt daarmee vergroot.


---

http://www.leefbaar.nl info@leefbaar.nl