Ingezonden persbericht


Horecapersoneel gaat professioneler om met het verantwoord schenken van alcohol

Instructievideo leert personeel klanten makkelijker nee te verkopen

WOERDEN 2 april 2002 'Eerst denken, dan schenken'. Een trainingsvideo met deze titel moet horecapersoneel er op attenderen hoe zij op een professionele manier toch verantwoord alcohol aan hun gasten kunnen schenken. In de komende weken zullen twaalfduizend video's onder de eigenaren van de drankverstrekkende horecabedrijven worden verspreid. De video 'Eerst denken, dan schenken', die vanmiddag is gepresenteerd in het perscentrum Nieuwspoort in Den Haag, is gemaakt door de SVH, het brancheorgaan voor onderwijs en arbeidsmarkt in de horeca, in samenwerking met Koninklijk Horeca Nederland en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).

In ruim dertig minuten tijd krijgt het bedienend personeel dat de video bekijkt, een zestal thema's voorgeschoteld. Hoe informeer je zonder omwegen naar de leeftijd van een jongere die alcohol wil hebben? Hoe weiger je een dronken gast de toegang tot je bedrijf? Wanneer zet je iemand een fris voor in plaats van alcohol? Hoe wijs je een clubje vrienden dat wil drinken op het fenomeen BOB? Kun je met een rondje van de zaak mensen die geen alcohol mogen, overslaan? En hoe handhaaf je de regels van de Drank en Horecawet in de zaak? Door middel van rolspelen laat de video diverse voorbeelden zien van een verkeerde en een goede aanpak van de horecamedewerker.

Dit initiatief van de horecasector is ontstaan door het besef dat gastvrijheid in de horeca hand in hand gaat met het verantwoord schenken van alcohol. Die kennis, sinds 1996 vastgelegd in de verklaring Sociale Hygiëne, beperkt zich tot nu toe alleen tot leidinggevenden van de drankverstrekkende bedrijven in de horeca. Directeur Ben Rijgersberg van de SVH: "In de praktijk is echter gebleken dat de 150.000 mensen die bedienen in de horeca het prettig vinden om te weten hoe ze met dilemma's rond het verstrekken van alcohol om moeten gaan. Vier op de vijf bedienende medewerkers hebben weinig kennis over het verantwoord schenken van alcohol. De video 'Eerst denken, dan schenken' moet die lacune in hun kennis opvullen, zodat het horecapersoneel weloverwogen en bewust al dan niet alcohol verstrekt aan de gast."

Koninklijk Horeca Nederland, de werkgeversorganisatie met 19.000 aangesloten horeca-, recreatieve en toeristische bedrijven, zal dit voorjaar tijdens bijeenkomsten de instructievideo gratis onder haar alcoholverkopende leden verspreiden. Alle horecabedrijven ontvangen een dezer dagen een brief waarin zij de video tegen verzendkosten kunnen aanschaffen. Mede dankzij subsidies van VWS en de Stichting Fonds Bevordering Intreding in het Horecabedrijf (FBI) zijn de aanschafkosten van de instructievideo voor de werkgever laag gehouden. Directeur Jeu Claes van Koninklijk Horeca Nederland: "Wij hopen dat alle horecaondernemers in ons land hun eigen verantwoordelijkheid nemen om de wet na te leven. En dat kunnen ze heel simpel doen door ook hun personeel deze video te laten zien, zodat de medewerkers ook basiskennis hebben over de Drank- en Horecawet."

Noot voor de redactie