Ingezonden persbericht
Persbericht
Paasraces Zandvoort opening NK-seizoen autosport
2e Paasdag, maandag 1 april, begint het autosportseizoen op Circuit Park Zandvoort met de traditionele Paasraces voor de diverse nationale titels. Vanaf tien uur in de ochtend tot kwart over vijf 's middags is er veel actie op de racepiste aan de Noordzeekust. Bijna alle belangrijke nationale raceklassen komen aan de start. Het voor ons land toonaangevende toerwagenkampioenschap, het Vodafone DTCC, met een keur aan topcoureurs, de Toyota Yaris Cup, de Vege Series, de ID&T Radio Clio Renault Sport Cup en de Landis Formule Ford. Noviteit in het programma is dat halverwege de racedag de toeschouwers de gelegenheid wordt geboden, middels een 'pitwalk' van een uur kennis te maken met de coureurs en de auto's uit het Vodafone DTCC.
Sterk startveld Vodafone DTCC tijdens Paasraces
Dit jaar kwam het allemaal wat langzaam op gang. Niet enkel in het Vodafone DTCC maar ook bij andere raceklassen. Het had blijkbaar allemaal te maken met de wat neerwaartse spiraal sinds de aanslag op 11 september. Een teruglopende advertentiemarkt, bevroren reclamebudgetten, waaronder ook de sponsorovereenkomsten vallen, kortom velen zaten te wachten op beslissingen. Zo ook bij het toonaangevende toerwagenkampioenschap van Nederland het Vodafone DTCC. Toch staat er weer een startveld van formaat tijdens de Paasraces, met een uitbreiding van de BMW Compact Challenge en een aantal deelnemers uit het DTC, het Duits toerwagenkampioenschap.
Speerpunten in strijd voor het Nederlands kampioenschap zijn het Vodafone Renault Dealerteam en het BMW Dealerteam, met als gevaarlijke outsider de Lexus van Cavallino Engineering met aan het stuur Paul van Splunteren. Laat, laat, laat. Tijdens de realisatie van dit bericht was nog niet alles duidelijk. De eerste en tot nu toe enige presentatie die kon worden meegenomen was die van het Vodafone Renault Dealerteam. Een echte verrassing bracht het Franse automerk. Tim Coronel stapte over van Lexus en vormt samen met Jeroen Bleekemolen het koningsduo in de Clio Renault Sport volgens DTCC-specificaties. Tim Coronel heeft al vier jaar DTCC-ervaring waarvan drie met de Mitsubishi Carisma. "Dat is dus ook een voorwielaandrijver en daarbij komt dat ook veel ervaring heb opgedaan met de DTCC-techniek op de verschillende circuits. Ik kijk uit naar mijn kennismaking met de Clio Renault Sport want ik ben er heilig van overtuigd dat die beter is dan de Carisma of de Lexus." Jeroen Bleekemolen mag zich met zijn komst naar het DTCC verheugen in een warme belangstelling. De 20-jarige Aerdenhouter was vorig jaar in de Clio Renault Sport Cup een klasse apart en de overstap naar een hogere klasse als het DTCC is dan ook een logische. "Mijn eigenlijke doel was een carrière in de formulewagens maar de budgetten daarvoor zijn dermate hoog dat ik dat maar even op een laag pitje heb gezet. Ik wil me dus op de toerwagens gaan richten en het DTCC is daarvoor een prima opstap en wordt het minder dan de titel dan is dat toch een tegenvaller", aldus de jongste Bleekemolen telg. Op dit moment heeft het BMW Dealerteam nog niet de namen van de twee coureurs vrij gegeven. Op de paddocks van het circuit circuleerden echter de namen van Duncan Huisman en Donald Molenaar waarbij een eventuele derde BMW door Jan Joris Verheul bezet gaat worden. Nieuw is de deelname van Joost Koenders voor Match Racing met een Renault Mégane, terwijl Ben Janbroers de potente Honda Inegra R weer inzet. De verwachting is dat Bert Ploeg ook de Vodafone DTCC-gelederen komt versterken. In ieder geval is er voor de Paasraces Duitse versterking gekomen en met de BMW Compacts staat er een vol startveld.
Nieuwe impuls nationaal toerwagenkampioenschap
Het startveld van het prestigieuze toerwagenkampioenschap Vodafone DTCC ondergaat dit jaar een opvallende uitbreiding in de vorm van de "BMW Compact Challenge". Per race van het Vodafone DTCC worden tien BMW's Compact 325 Ti toegelaten, die voor een eigen klassement strijden. Deelnemers zijn steeds diegenen die de eerste tien plaatsen innemen in de tussenklassementen van de BMW Compact klasse in de Zomeravond Competitie. Met dit initiatief van Circuit Park Zandvoort/Pro-Race en Huub Vermeulen wordt beoogd om zoveel mogelijk wisselende, talentvolle coureurs ervaring op te laten doen in een professionele autosport omgeving. De BMW's worden per race voorzien van de reglementair voorgeschreven logo's van de DTCC klasse sponsors en rijden op het vaste bandenmerk Dunlop.
Samen met de reeds bekende deelname van merken als BMW, Renault en Lexus en de grote belangstelling vanuit 'privateer' teams en -rijders, betekent de komst van de BMW's een aantrekkelijke uitbreiding van het startveld, extra competitie en daarmee extra spanning voor het publiek. Organisator van de Zomeravond Competitie, Huub Vermeulen ziet "een unieke kans voor echte talenten om kennis te maken met het 'grote werk' en straks door te groeien naar NK niveau, doorstroming derhalve. Dat is precies waar onze competitie voor staat. Ik verwacht een spannende strijd en daarmee extra aantrekkingskracht voor het publiek". De Zomeravond Competitie is ooit opgezet voor liefhebber/coureurs met weinig vrije tijd en is een groot succes. Dit jaar organiseert men ook een klasse voor de nieuwe generatie BMW Compact.
Eigen klassement
De BMW Compact Challenge deelnemers strijden voor een eigen klassement. De eerste drie worden apart gehuldigd op het podium
Groot, competitief startveld in Landis Formule Ford
De Landis Formule Ford staat aan de vooravond van een mooi seizoen, met een startveld van rond de 30 auto's en een flink aantal titelkandidaten in de beide klassen. Het Nederlands kampioenschap telt dit seizoen zes races, het Beneluxkampioenschap omvat tien wedstrijden.
De Landis Formule Ford is in eerste instantie een kweekvijver voor jong talent. Enkele toprijders van vorig jaar groeien door; Nederlands kampioen Stefan de Groot komt dit seizoen in actie in het Duits Formule 3-kampioenschap, Ferdinand Kool heeft de stap naar het Europese kampioenschap Formule Renault gezet. Aan de andere kant stroomt er dit seizoen weer veel jong talent de Landis Formule Ford binnen. Ben Jamini van de Wakker heeft de KNAF Talent First verkiezing gewonnen, de 19-jarige karter uit Huissen is daarmee de opvolger van Ho-Pin Tung. Ben Jamini komt uit voor Van Amersfoort Racing, zijn teamgenoot wordt de pas 16-jarige Christiaan Jorissen die vorig jaar al ervaring opdeed in de Landis Formule Ford. Geva Racing maakte al begin vorig jaar bekend dat de 16-jarige Ton Strous jr. een Mygale van het team zal besturen. Strous heeft vorig seizoen al de nodige testkilometers afgelegd. Tristan te Pas rijdt voor het derde jaar op rij bij het team van Gert Valkenburg. Tristan won vorig seizoen drie races en geldt daarmee als een van de grote titelkandidaten. De derde Mygale van Geva Racing is voor Xavier Maassen, de jonge coureur die vorig jaar goed presteerde in zijn eerste seizoen in de Landis Formule Ford. MP Motorsport heeft voor dit seizoen Dillon Koster en Ardi van der Hoek gecontracteerd. Ook deze beide rijders beschikken al over ervaring in de Landis Formule Ford. Verrassend is de toetreding van Jaap van Lagen tot dit team. De Gelderse coureur is daarmee een van de belangrijkste titelkandidaten. De jonge Paul Meijer stapt dit seizoen over vanuit de Toyota Yaris Cup, Meijer wordt de enige rijder van het teruggekeerde Jan Lammers Racing dat enkele seizoenen geleden met Val Hillebrand in de Landis Formule Ford actief was. De Belgische jongedame Stephanie Boden start met een nieuwe Van Diemen van de Belgische 'mister Formule Ford' André van Hoof. In de A-klasse bestonden er twee weken voor de Paasraces nog diverse vraagtekens. Ho-Pin Tung is nog in de race voor een zitje. André van Hoof zet mogelijk een tweede Van Diemen 2002 in, daarnaast wordt er gesproken over een 'doorstart' van het eind vorig seizoen gestopte DB.R team. Een ander vraagteken is Michel Florie.
First Division
De strijd in de First Division, voor auto's van twee jaar en ouder, wordt kwalitatief en kwantitatief zeer enerverend. Nagenoeg alle bekende namen van vorig jaar zijn er weer bij, waaronder Marijn van Kalmthout, Mark Nachtegeller, Jan-Paul van Dongen en Jean-Pierre Verhoeven. Marijn van Kalmthout kon zijn drukke werkzaamheden als eigenaar van Ford-dealer Van Kalmthout & Van Niel, zijn gezinsleven en zijn team Van Kalmthout Racing niet meer combineren. Het team is daarom opgehouden te bestaan, Marijn rijdt dit seizoen als privé-deelnemer in de First Division met de Van Diemen 2000 waarmee Mike den Tandt in 2000 de Beneluxtitel won.
Michael Mason, voormalig Nederlands kampioen in de Formula Arcobaleno, komt het First Division-veld versterken. Mason zal mogelijk toch nog voor de A-klasse kiezen, ook voor Mark Nachtegeller is dit een optie. Nachtegeller verschijnt wellicht met een Ray aan de start, een welkome aanvulling in het thans door de merken Mygale en Van Diemen gedomineerde veld.
De conclusie luidt dat de A-klasse en de First Division een flink aantal titelkandidaten herbergen, zodat we (weer) een enerverend seizoen mogen verwachten!
Fris elan met nieuwe lichting rijders in Toyota Yaris Cup
Na het succesvolle eerste jaar van de Toyota Yaris Cup gaat de Japanse automobielgigant dit jaar voor de tweede maal de strijd aan met de populaire wagen die zich zo prima etaleert op de circuits. Twee-en-dertig rijders staan ingeschreven, waaronder negen debutanten. Beginners, die tijdens de Paasraces op Circuit Park Zandvoort voor de allereerste maal in hun leven in een autorace van start gaan. In de Toyota Ladies Cup komen maar liefst acht dames uit, een meer dan welkom record. En we weten nu al dat een aantal dames gaat strijden voor het algemeen Nederlands kampioenschap in de Toyota Yaris Cup
In het kader van doorstroming, waarvoor de Toyota Yaris Cup ook bedoeld is, zien we een aantal rijders van verleden jaar niet meer terug. Kampioen Erik Struylaart, Christiaan Frankenhout en Paul Meijer zijn daarvan de belangrijksten. Nieuwelingen dit seizoen zijn Marco Scholten, Frank van den Berk, Franklin Groot Kormelink, Andrea Maathuis, André en Annic van Wonderen, Marie-Louise Jorissen, Peter Veening en Thijs de Jong. Welkom in de Toyota Yaris-racefamilie!
Kanshebbers?
Beperken we ons tot de deelnemers van verleden jaar, dan zien we dat Patrick Borst en Paulien Zwart de meest regelmatige coureurs waren en hoog in het eindklassement finishten, respectievelijk tweede en vierde. Beide Yaris-rijders scoorden in alle acht wedstrijd punten, waarbij de zevende plaats het minste resultaat was. Het is moeilijk in te schatten of daarmee de titelpretendenten zijn genoemd. Wat komt er uit de nieuwe lichting en hoe stromen de debutanten van 2001 door? Een aardige richtlijn zal de startopstelling zijn.
TV
Alle wedstrijden van de Toyota Yaris Cup zijn dit seizoen in de voorprogramma's van RTL Grand Prix te zien. Veertig minuten wedstrijdverhalen en achtergrondinformatie plus herhalingen, terwijl na het seizoen een overzicht via RTL 5 zal worden uitgezonden.
Geert Vermeer, voorzitter van de Toyota Dealer Associatie Holland (TDAH) is de drijvende kracht achter de Cup, samen met Edo Maarschalk van Toyota-importeur Louwman & Parqui. De technische begeleiding is in handen van Dusan Rakic van Orbit Motorsport. De Toyota Yaris Cup wordt mede mogelijk gemaakt door Yokohama, Toyota Finance en Drukkerij HaboDaCosta.
ID&T Radio Clio Renault Sport Cup
Het blijft dringen geblazen
Er mogen op het circuit van Zandvoort maximaal zevenenveertig auto's starten. Vorig jaar was dat voor de nieuwe Clio Renault Sport Cup aanleiding om zelfs kwalificatieraces te organiseren. Er waren immers meer dan zestig aanmeldingen. Naar het zich nu laat aanzien zal het dit jaar niet zo'n vaart lopen. Maar een maximaal gevuld startveld is wel gegarandeerd.
De huidige economische situatie heeft er wel toe geleid dat de inschrijvingen voor dit seizoen maar langzaam op gang kwamen. Sterker nog, twee weken voor de Paasraces zaten nog diverse rijders op de wip. Maar dat er een boordevol startveld komt is zeker. En natuurlijk zijn er weer tal van bekende namen bij. We noemen er een paar en beperken ons tot de echte titelkandidaten, in willekeurige volgorde: Michael en Sebastiaan Bleekemolen, Phil Bastiaans, Pim van Riet, Frans Verschuur, Allard Kalff, Tim Coronel, John de Vos, Marcel Kesseler, Mario Bik, Fred Krab en regerend Toyota Yaris-kampioen Erik Struylaart. Die overigens allemaal blij mogen zijn dat de kampioen van vorig jaar, Jeroen Bleekemolen, naar het DTCC is gepromoveerd. Hij was toch echt een klasse apart, al kon Phil Bastiaans hem nog aardig bijbenen. Toch is die daardoor niet op slag favoriet. Want naast Frans Verschuur zijn ook Allard Kalff en Fred Krab bewezen toppers. Krab heeft een dikke tien jaar niet meer geracet maar zijn natuurlijke talenten zijn onmiskenbaar. Geef hem vier wielen, kan niet schelen wat, en hij gaat op slag hard. In de tachtiger jaren vormde hij overigens met jongens als Cor Euser, Evert Bolderheij, John Vos en Jaap van der Ende het beestachtig goede kwintet, dat in de toenmalige Toyota Starlet Cup voor fascinerende taferelen zorgde, die sindsdien nooit meer op Zandvoort zijn vertoond. Over een eventueel gebrek aan merkenrace-ervaring hoef je je dus bij de kopman van het nieuwe S en S-team van Michael Sanstra geen zorgen te maken.
Veel junioren
De Michelin Renault Junior Cup is ook dit jaar weer goed gevuld. De 185 pk sterke Clio Renault Sport blijft een grote aantrekkingskracht uitoefenen op beginnende coureurs, die -onder voorwaarde dat ze maximaal 12 maanden een racelicentie hebben- allemaal voor het eigen juniorklassement mogen rijden. "Dat levert echt extra publiciteit op", zo laat Mario Bik, de kampioen van 2001 weten. "Daardoor heb ik mijn budget voor dit seizoen weten te verzekeren", illustreert Bik de waarde van de Michelin Renault Junior Cup. Er zijn tot nu toe veertien kandidaten.
De terugkeer van een oude vos
Dat Frans Verschuur op de rijderslijst staat is verrassend. De Nijmegenaar was vanaf het prille begin betrokken bij het DTCC, in zijn hoedanigheid als rijder én als teammanager van het Vodafone Renault Dealerteam. Dit jaar doet hij een stap opzij voor Jeroen Bleekemolen en Tim Coronel. "We hebben op die manier ons budget beter voor elkaar en het resultaat van het dealerteam staat voor mij voorop", geeft Verschuur als reden, terwijl hij er aan toevoegt dat een gezond sponsorpakket voor zijn cupavontuur ook geholpen heeft. De VGZ Ziektekostenverzekeraar is zijn hoofdsponsor. Als het over de combinatie gezondheidszorg-autocoureur gaat dan zijn ze bij de Nijmegenaar wel aan het goede adres, gezien alle aantekeningen op zijn 'fiche medicale' die aan zijn racelicentie vast zit. "Ze willen het VGZ bij een jongere doelgroep onder de aandacht brengen en hebben daarvoor autosport als medium gekozen. En ik ben blij dat ze mij, met mijn 48 jaar, nog onder die groep rangschikken", lacht Verschuur.
Een nieuwe sponsor
ID&T Radio is de nieuwe hoofdsponsor van de Clio Renault Sport Cup. Het bedrijf van Duncan Stutterheim is een van de grootste entertainmentorganisaties van Europa en is onder andere bekend van zijn mega 'dance-party's', op bekende locaties als de Jaarbeurs, de RAI en de Amsterdam Arena. Bij ID&T werken zo'n zeventig mensen, waarvan een deel zich bezig houdt met radio maken. ID&T Radio zit voorlopig nog alleen op de kabel. En komt dit jaar trouwens ook nog een tv-kanaal bij.
VEGE Series trots op plaats in DPP
Voor de VEGE Series betekent het seizoen 2002 de doorbraak. Nadat de klasse vorig seizoen al tijdens enkele topevenementen in actie kwam, is de raceserie dit jaar tot de 'eredivisie' van de nationale autosport doorgestoten.
Met de komst van de VEGE Series in het seizoen 2000 maakte Nederland kennis met een compleet nieuw raceconcept. Een auto uit de VEGE Series is immers opgebouwd uit een buizenframe en heeft dus geen zelfdragende carrosserie zoals de auto's in bijvoorbeeld het Vodafone DTCC en in de nationale merkencups. De carrosserie van de auto's in de VEGE Series bestaat uit kunststof panelen. In slechts twee seizoenen heeft de VEGE Series zich bewezen als een klasse met een mooi en competitief startveld en met leuke races. Dat heeft voor het seizoen 2002 geresulteerd in opname in het 'Dutch Power Pack', het nieuwe concept van Circuit Park Zandvoort op het gebied van onder meer promotie en marketing van de toonaangevende raceklassen in Nederland. "Wij zijn er trots op dat wij als VEGE Series zijn opgenomen in het DPP", aldus de rijdersvertegenwoordiger van de klasse en tevens deelnemer Derk-Jan Brand. "Het bewijst dat we op de goede weg zijn."
Opmerkelijke nieuwkomers
Het startveld zal dit seizoen groeien. Een bijzondere nieuwkomer in de VEGE Series is de opleiding Autotechniek van het ROC Aventus te Apeldoorn. Dit regionaal opleidingscentrum gaat een auto inzetten, waarbij alle taken binnen het team door studenten worden verricht. Het spreekt voor zich dat de studenten hierbij veel leren op het gebied van autotechniek, management (het runnen van een team) en commerciële kwesties zoals het zoeken naar sponsors. Een andere bijzondere, nieuwe naam in de VEGE Series is Jan Lammers, die met zijn team een auto gaat runnen voor een nieuwe deelnemer aan de klasse.
Derk-Jan Brand verwacht dit jaar 24 auto's. "Nagenoeg alle toppers van vorig seizoen blijven in de klasse actief, de strijd om de titel wordt naar verwachting weer spannend", meent hij. The 'man to beat' is Henk de Wit, de kampioen van 2000 en 2001.
De kalender van de VEGE Series telt negen races, waarvan zes wedstrijden binnen het DPP-programma vallen. Naast revisiespecialist VEGE-Motoren (naamgever en motorenleverancier van de klasse) en bandenpartner Dunlop treden de Ford-dealer Van Kalmthout & Van Niel en Ford Nederland toe als sponsors.
Technische verbeteringen
Op het technische vlak voert de klasse dit seizoen enkele verbeteringen door. "We stappen over op een sequentiële versnellingsbak", noemt Derk-Jan Brand de grootste technische wijziging. "Dat heeft enkele grote voordelen: een echte race-bak is veel beter bestand tegen de hoge belastingen waaraan deze wordt blootgesteld, en verkeerd schakelen behoort tot het verleden." De VEGE Series gaat uit van een universele versnellingsbak van de bekende producent Drenth, een bak die speciaal voor de raceserie wordt aangepast. Brand verwacht dat de VEGE Series vanaf de derde race van dit seizoen met de nieuwe bak zal rijden.
Volgend jaar stapt de VEGE Series over op een moderne hightech motor, ter vervanging van de door VEGE-Motoren ontwikkelde huidige krachtbron die nog stamt uit de tijd van de VEGE Sierra Cup. "Er mankeert helemaal niets aan de huidige, uitontwikkelde motor", vertelt Brand. "Het is echter wel een feit dat het een oud concept is. Daarom stappen we volgend seizoen over op een moderne motor, hoogstwaarschijnlijk een Ford ZETEC. VEGE-Motoren is al gestart met de ontwikkeling van deze krachtbron en gaat deze, in samenwerking met enkele rijders, uitgebreid testen."
DEELNEMERS PAASRACES, CIRCUIT PARK ZANDVOORT, 30 MAART & 1 APRIL 2002
Vodafone Dutch Touring Car Championship
0. Duncan Huisman, BMW Dealerteam, BMW 320i E46
2. Donald Molenaar, BMW Dealerteam, BMW 320i E46
3. T.b.n., BMW Dealerteam, BMW 320i E46
4. Jeroen Bleekemolen, Aerdenhout, Vodafone Renault Dealerteam, Renault Clio RS
5. Tim Coronel, Alphen a/d Rijn, Vodafone Renault Dealerteam, Renault Clio RS
6. Gaby Uljee, Alphen a/d Rijn, Vodafone Renault Dealerteam, Renault Clio RS
7. Frans Verschuur, Nijmegen, Vodafone Renault Dealerteam, Renault Clio RS
8. Paul van Splunteren, Cavallino Eengineering, Lexus IS 200
10. Joost Koenders, Bentveld, Match Racing, Renault Mégane
14, Ben Janbroers, Zaandam, Honda Integra R
21. Nol Kohler, Braspenning Racing, BMW 320i E36
22. Hans Ambaum, Braspenning Racing, BMW 320i E46
23. Ron Braspenning, Braspenning Racing, BMW 320i E36
24. Alex Schoep, Braspenning Racing, BMW 320i E46
25. Arjen Vels, Braspenning Racing, BMW 320i E36
Deutsche Tourenwagen Challenge
30. Claudia Hürtgen (D), Schubert Motors, BMW 320i E46
31. Franz Engstler (D), Schubert Motors, BMW 320i E46
32. Thomas Winkelhock (D), Brinkmann Motorsport, BMW 320i E46
33. Martin Zondler (D), Zondler Racing, Citroën Xsara Coupé
34. Michael Neumeister (D), Team Citroën Sport, Citroën Xsara Coupé
Bilstein Tourenwagen Cup (1600cc)
40. Kai Jordan (D), RSG Wolfsburg. VW Lupo Gti
41. Sven Koch (D), RSG Wolfsburg, VW Lupo Gti
42. Florian Gruber (D), RSG Wolfsburg, VW Lupo Gti
43. T.b.n. (D), Box 1 Rennsportservice, Ford Puma
44. Michael Raja (D), MRP Motorsport, Citroën Saxo VTS
45. Daniel Djomlija (D), Team Citroën Sport, Citroën Saxo VTS
BMW Compact Challenge
50. Harald Roelsen/Coo Visch, BMW Compact 325 Ti
51. Rob de Laat, BMW Compact 325 Ti
52. Louis Bouwman/Ad Duyvestein, BMW Compact 325 Ti
53. Arie Bertram/Rory Bertram, BMW Compact 325 Ti
54. Peter van der Kolk, BMW 325 Compact 325 Ti
55. Martin Lanting, BMW Compact 325 Ti
56. Wim van Beek/Maarten Jansen, BMW Compact 325 Ti
57. Rene Barmentloo/Ko Scheurer, BMW Compact 325 Ti
58. Henk Albronda. BMW Compact 325 Ti
59. Mello Nieuwenhuis, BMW Compact 325 Ti
Toyota Yaris Cup
2 Patrick Borst, Uitgeest
3 Paulien Zwart, Ouderkerk a/d Amstel, Orbit Autosport
4 Robert van Os, Bilthoven, Orbit Autosport
5 Tim Buijs, Berg en Dal, Orbit Autosport
6 Carlijn Bergsma, Amsterdam, Orbit Autosport
7 Nicolette van den Hoek Ostende, Bussum, De Haagsche Race Olifant
8 Invo Berger, Den Haag, De Haagsche Race Olifant
9 Robert Heuser, Diemen, Tasking Racing Team
10 Marco Scholten, Amersfoort, Tasking Racing Team
11 Jeff Hagelen, Didam
12 William Kapteijns, Eindhoven, XLRate Engineering
14 Niek Jansen, Eindhoven, XLRate Engineering
15 Frank van den Berk, Schijndel, XLRate Engineering
16 Nicky Groot Kormelink, Groenlo, Kormelink Autosport
17 Franklin Groot Kormelink, Groenlo, Kormelink Autosport
18 Martin Goedemans, Den Dolder, DBG Racing
19 Andrea Maathuis, Huis ter Heide, DBG Racing
20 Mark Jobst, Amsterdam, SL Racing
21 Ben Schilperoort, Zoetermeer, SL Racing
22 Peter Lieffering, Zoetermeer, SL Racing
23 Ruud van Houten, Elst, SL Racing
24 Martin Trip, Nieuw Buinen, TTNN Racing Team
25 Renate Sanders, Emmen, TTNN Racing Team
26 Ralf van Meer, Breda, Bullit Racing
27 Annic van Wonderen, Schoorl, Automotive System Competition
28 André van Wonderen, Schoort, Automotive System Competition
29 Madelon van der Vossen, Nieuwe Niedorp, Automotive System Competition
30 Marvin Koster, Zandvoort, Automotive System Competition
31 Marie-Louise Jorissen, Bergen (NH), ProEast Racing Team
32 Lennard Kleijn van Willigen, Utrecht, ProEast Racing Team
Landis Formule Ford
1. Xavier Maassen, Meersen, Geva Racing, Mygale SJ02
2. Ton Strous jr., Wassenaar, Geva Racing, Mygale SJ02
3. Ardi van der Hoek, 's Gravendeel, MP Motorsport, Mygale SJ02
5. Michel Floerie, Amsterdam, Mygale SJ01
6. Stefanie Boden, (B), Speedlover, Van Diemen RF02
7. Tristan te Pas, Blaricum, Geva Racing, Mygale SJ02
8. Ben Jamini, Huissen, Van Amersfoort Racing, Mygale SJ02
9. Christiaan Jorissen, Van Amersfoort Racing, Mygale SJ02
10. Jaap Hekker, Heeze, Mygale SJ02
11. Dillon Koster, Zandvoort, MP Motorsport, Mygale SJ02
12. Jaap van Lagen, Wekerom, MP Motorsport, Mygale SJ01
14. Paul Meijer, Bilthoven, Jan Lammers Racing, Van Diemen RF02
First Division
41. Jean-Pierre Verhoeven, Hoofddorp, Van Diemen RF00
42. Mark Nachtegeller, Haarlem, Tona Tuning, Swift SC99
43. Marijn van Kalmthout, Hoofddorp, Van Diemen RF00
44. Jan-Paul van Dongen, Zandvoort, Mygale SJ99
46. Floris-Jan Hekker, Heeze, Van Diemen RF97
47. Michael Koel, Huizen, Roba Racing, Mygale SJ00
48. Michael Mason, Haarlem, Mason Racing, Swift SC99
49. Rogier Jongejans, Wormer, Mason Racing, Swift SC99
50. Roel Mulder, Hilversum, Swift SC97
51. Helmer-Jan van der Slik, Zoetermeer, Slik Racing Team, Mygale SJ00
52. Jim Kroon, Haarlem, Van Diemen RF98
53. Henk Vuik, Krimpen a.d. IJssel, Van Diemen RF99
54. T.b.a. (B), Speedlover, Van Diemen RF00
55. Jeroen de Jong, Westervoort, Swift SC98
77. Job van Steijn, Noordwijk, Swift SC99
ID&T Radio Clio Renault Sport Cup
2 Phil Bastiaans, Revs Motorsport, Ulestraten
3 Michael Bleekemolen, S.I.A.P., Aerdenhout
4 Sebastiaan Bleekemolen, S.I.A.P., Aerdenhout
5 John de Vos, Stokvis Racing, Enspijk
6 Sandra Douma, Stokvis Racing, Leeuwarden
7 Rob Karst, Stokvis Racing, Akersloot
8 Mario Bik, Stokvis Racing, Vogelenzang
9 Hugo Charles, Jetstream Motorsport, Echt
10 Marcel Kesseler, Jetstream Motorsport, Nijmegen
11 Frans Verschuur, Equipe Verschuur, Nijmegen
12 Eduard Peters, Kim Racing, Bosch en Duin
14 Roel Oudendijk, Kim Racing
15 Joan Straatman, Jetstream Motorsport
16 Roger Mengini, Harders Plaza Racing Team, Italy
17 Hans Dekker, Dekker Racing, Ouderkerk a/d IJssel
18 Yvonne Vlogtman, Match Racing, Holten
19 Ronald Morien, Match Racing, Wieuwerd
20 Robert van den Berg, Harders Plaza Racing Team, Harderwijk
21 Harry Simonis, RDS Racing, IJsselstein
22 Evert Kroon, Revs Motorsport, Bosch en Duin
23 Rintje Ritsma, S.I.A.P., Lemmer
24 Natasja Smit, Smit Racing, Zuid-Scharwoude
25 Harry Dekker, Team Dekker, Krimpen a/d IJssel
26 Simon, Frederiks, Jetstream Motorsport, Beuningen
27 Patrick Andriessen, Kim Racing
28 Martin de Kleijn, Kim Racing, Bilthoven
29 Erik Struylaart, Match Racing, Purmerend
30 Allard Kalff, Team Transscope, Zandvoort
31 Niels Bouwhuis, Equipe Verschuur, Den Haag
32 Daniël Reintjes, 333 Racing, Hoek van Holland
33 Dirk ten Have, Equipe Verschuur, Rotterdam
34 Peter Timmers, 333 Racing , Delfgauw
35 Michel Schaap, Equipe Verschuur, Valkenburg-ZH
36 Jan Rijgersberg, 333 Racing , Krimpen a/d IJssel
37 Duncan Stutterheim, Equipe Verschuur, Amsterdam
38 Milko Tas, Brax Raxing, Aalsmeer
39 TBN, Equipe Verschuur
40 Willy Welles, Match Racing, Zenderen
41 Fred Krab, S en S, Velserbroek
42 Menno Kuus, S en S, Muiderberg
MICHELIN RENAULT JUNIOR CUP
61 Michael Sanstra, S en S, Nunspeet
62 Bas Koeten, Smit Racing, Westwoud
63 Arie Dekker, Dekker Racing, Krimpen a/d IJssel
64 Wim van Genderen, Jetstream Motorsport, Krimpen a/d Ijssel
65 Dennis de Borst, Stokvis Racing, Wormer
66 Patrick de Jong, Stokvis Racing, Zandvoort
67 Gaston Starreveld, S.I.A.P., Bennebroek
68 Paul Vahstal, S en S, Hoogland
69 Otto van Kragt, Raay Racing Team, Assen
70 Chris van Marwijk, Van Marwijk Passion, Den Dolder
71 Wim Beelen, Kim Racing, Nunspeet
72 Willem Cornelissen, Kim Racing, Beesd
Vege Series
1 Henk de Wit, Nieuwerkerk a/d IJssel
2 Cees Langeveld, Ridderkerk
3 Theo Stor, Zandvoort
4 René van Ling, Zwanenburg
5 Hans Hermse, Brasschaat (B)
6 Leo Kemmer , Diemen
7 Aad Duijvestijn, Den Hoorn
8 Peter Furth, Zandvoort
9 Ap van Beek, Apeldoorn
10 Loyd Tjon, Amstelveen
11 Jo Brouwer, Leidschendam
12 Jack Post, Zoetermeer
14 René Zwikker,, Heijen
15 Peter de Bruin, Moordrecht
16 Leo van Rikxoort
17 Hans Huvers
18 Martin Eindhoven
19 Ronald Vossen, Zandvoort
20 Danny ter Haar, Alphen a/d Rijn
21 Racing for Holland
22 Han Lebelle
23 'Roc Aventus'
24 Rudolf Booker, Amsterdam
27 Roy Monden, Diemen
59 Derk-Jan Brand, Voorburg
PROGRAMMA PAASRACES
Circuit Park Zandvoort 3 maart & 1 april 2001
ZATERDAG 30 MAART
(kwalificatietrainingen
11.00 11.20 uur Vodafone DTCC t.b.v. race 1
11.30 11.50 uur BMW Compact Challenge t.b.v. race 1
12.00 12.40 uur Toyota Yaris Cup
12.50 13.30 uur Formule Ford
13.40 14.20 uur ID&T Radio Clio Renault Sport Cup
14.30 15.10 uur VEGE Series
15.20 15.40 uur Vodafone DTCC t.b.v. race 2
15.50 16.10 uur BMW Compact Challenge t.b.v. race 2
(toegangsprijs buitenterrein en rennerskwartier 7 Euro)
MAANDAG, 2E PAASDAG, 1 APRIL
10.00 10.15 uur Warm-up Vodafone DTCC 15 minuten
10.30 11.15 uur Toyota Yaris Cup 12 ronden
11.20 12.00 uur Vodafone DTCC 8 ronden
(i.c.m. BMW Compact Challenge)
12.20 13.00 uur Formule Ford 12 ronden
13.00 14.00 uur Pitwalk
14.10 15.00 uur Vodafone DTCC 13 ronden
(i.c.m. BMW Compact Challenge)
15.10 15.50 uur ID&T Radio Clio Renault Sport Cup12 ronden
16.00 16.40 uur VEGE Series 12 ronden
(toegangsprijzen: buitenterrein 12 Euro; rennerskwartier 30 Euro beide kaarten zijn tevens geldig voor de trainingsdag-; toeslag tribune 12 Euro). Toegang duinterrein voor kinderen tot 12 jaar, onder begeleiding van een volwassene, gratis. Rennerskwartier voor kinderen tot 12 jaar, 50% korting.
Alle trainingen en races worden verreden op het GP-circuit zonder chicane. Lengte 4307 meter.
Voor informatie: Dirk Buwalda, telefoon 023-5740760