Gemeente Amsterdam

Op 1 april nieuw parkeerbeleid van kracht

Op 1 april nieuw parkeerbeleid van kracht
Nieuwe parkeertarieven, -tijden en -vergunningen

Per 1 april 2002 veranderen in Amsterdam de parkeertijden en
-tarieven. Er komt meer eenheid in de parkeertijden. Zo geldt dat in alle stadsdelen waar ook in de avond betaald parkeren is ingevoerd tot 24.00 uur (in plaats van tot 23.00 uur) parkeergeld moet worden betaald. Ook zijn de tarieven aangepast. In de binnenstad wordt het uurtarief met 18 eurocent verhoogd tot 2,80 euro. Dit tarief gaat in de binnenstad voortaan ook op zondag en in de avonduren gelden. Elders in Amsterdam gaat het tarief met 11 eurocent omhoog tot 1,70 euro in de stadsdelen binnen de ring A10 en 0,90 euro buiten de ring A10. Het ombouwen van de 2700 parkeermeters gaat overigens enige weken duren. De tarieven van de bewonersvergunningen zijn voor 2002 met 5,7% verhoogd. Verder komen er speciale voorzieningen voor onder meer huisartsen, verloskundigen, sportverenigingen en autodelen. De gemeente Amsterdam start deze week een informatiecampagne om bewoners en bezoekers van Amsterdam van de wijzigingen op de hoogte te brengen.

De veranderingen vloeien voort uit de nota 'Parkeren is Manoeuvreren', de herijking van het parkeerbeleid, die de Amsterdamse gemeenteraad op 11 april 2001 heeft vastgesteld. De vorige parkeernota dateerde van 1968. Het sindsdien gevoerde beleid was feitelijk meer een gegroeide praktijk dan een vastgesteld stedelijk beleid. Met de nieuwe nota wil het stadsbestuur meer eenheid en duidelijkheid brengen in het tarieven- en vergunningenbeleid.

De (parkeer)ruimte in Amsterdam is schaars. De druk op de stad is de afgelopen jaren toegenomen. De verhoging van de tarieven en de verlenging van de parkeertijden zijn in Amsterdam noodzakelijk om de stad bereikbaar en leefbaar te houden. Voor mensen mét en zónder auto. Het parkeerbeleid heeft ervoor gezorgd dat het niet-noodzakelijke autoverkeer (zoals het woon-werkverkeer) is verminderd en dat tegelijkertijd meer parkeerruimte beschikbaar is gekomen, zo blijkt uit onderzoek. De gemeente Amsterdam werkt ook aan een betere bereikbaarheid door verbetering van het openbaar vervoer (onder andere door nieuwe tramlijnen, zoals naar het Oostelijk Havengebied en de VU), investeringen in nieuwe trams en bussen, stimulering van het fietsgebruik en verbetering van de P+R-locaties.

Uit de opbrengsten van het betaald parkeren in Amsterdam worden de handhaving en de parkeerapparatuur betaald. De rest van de opbrengsten wordt uitgegeven aan verkeers- en vervoersprojecten, zoals bijvoorbeeld de aanleg van een 'dynamisch' parkeerverwijssysteem en de herinrichting van de verkeersruimte.

Evenals voorheen bepalen stadsdelen zelf of zij voor betaald parkeren kiezen. Tot nu toe hebben alle stadsdelen (behalve Amsterdam-Noord) betaald parkeren ingevoerd. Indien een stadsdeel kiest voor betaald parkeren, geldt dat minimaal van maandag t/m zaterdag van 09.00 tot 19.00 uur. Een stadsdeel kan ook zelf kiezen of avondparkeren (van 19.00 tot 24.00 uur) wordt ingevoerd. Avondparkeren is er in de binnenstad, Amsterdam Oud Zuid, Westerpark, Oud-West, De Baarsjes en een deel van Zeeburg (nl. het Oostelijk Havengebied). In de binnenstad is er voortaan betaald parkeren van maandag t/m zondag van 09.00 tot 24.00 uur. Een avondkaart kost tussen de 6,80 en 11,20 euro. Het is voor een stadsdeel zelfs mogelijk om nachtparkeren (van 24.00 tot 09.00 uur) in te voeren als de parkeerdruk dit nodig maakt. Vooralsnog zijn er geen stadsdelen die nachtparkeren willen invoeren.

Voor diverse groepen weggebruikers zijn speciale regelingen getroffen Zo kunnen huisartsen en verloskundigen een speciale hulpverlenersvergunning aanvragen die geldig is in de hele stad. Daarmee kunnen zij sneller hun patiënten bezoeken. Gehandicapten kunnen met een LPO- of Europese gehandicaptenkaart in heel Amsterdam gratis parkeren. Bovendien zijn er voor gehandicapten speciale parkeerplaatsen in de stad gereserveerd. Sportverenigingen kunnen een speciale vergunning aanvragen. Een parkeervergunning wordt straks uitgegeven voor zes maanden (was drie maanden). Stadsdelen krijgen de mogelijkheid het autodelen verder te stimuleren door specifieke parkeerplaatsen voor autodelers te reserveren.

In de informatiecampagne werken de stadsdelen, de dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer, Stadstoezicht en Parkeer Combinatie Holland samen. Via tv- en radiospotjes, advertenties, posters, folders en internet zal informatie over de veranderingen worden verstrekt.

Hans Joosten

^


-

© gemeente Amsterdam - 19-03-2002