Gemeente Amsterdam
Op 1 april nieuw parkeerbeleid van kracht
Op 1 april nieuw parkeerbeleid van kracht
Nieuwe parkeertarieven, -tijden en -vergunningen
Per 1 april 2002 veranderen in Amsterdam de parkeertijden en
-tarieven. Er komt meer eenheid in de parkeertijden. Zo geldt dat in
alle stadsdelen waar ook in de avond betaald parkeren is ingevoerd tot
24.00 uur (in plaats van tot 23.00 uur) parkeergeld moet worden
betaald. Ook zijn de tarieven aangepast. In de binnenstad wordt het
uurtarief met 18 eurocent verhoogd tot 2,80 euro. Dit tarief gaat in
de binnenstad voortaan ook op zondag en in de avonduren gelden. Elders
in Amsterdam gaat het tarief met 11 eurocent omhoog tot 1,70 euro in
de stadsdelen binnen de ring A10 en 0,90 euro buiten de ring A10. Het
ombouwen van de 2700 parkeermeters gaat overigens enige weken duren.
De tarieven van de bewonersvergunningen zijn voor 2002 met 5,7%
verhoogd. Verder komen er speciale voorzieningen voor onder meer
huisartsen, verloskundigen, sportverenigingen en autodelen. De
gemeente Amsterdam start deze week een informatiecampagne om bewoners
en bezoekers van Amsterdam van de wijzigingen op de hoogte te brengen.
De veranderingen vloeien voort uit de nota 'Parkeren is Manoeuvreren',
de herijking van het parkeerbeleid, die de Amsterdamse gemeenteraad op
11 april 2001 heeft vastgesteld. De vorige parkeernota dateerde van
1968. Het sindsdien gevoerde beleid was feitelijk meer een gegroeide
praktijk dan een vastgesteld stedelijk beleid. Met de nieuwe nota wil
het stadsbestuur meer eenheid en duidelijkheid brengen in het
tarieven- en vergunningenbeleid.
De (parkeer)ruimte in Amsterdam is schaars. De druk op de stad is de
afgelopen jaren toegenomen. De verhoging van de tarieven en de
verlenging van de parkeertijden zijn in Amsterdam noodzakelijk om de
stad bereikbaar en leefbaar te houden. Voor mensen mét en zónder auto.
Het parkeerbeleid heeft ervoor gezorgd dat het niet-noodzakelijke
autoverkeer (zoals het woon-werkverkeer) is verminderd en dat
tegelijkertijd meer parkeerruimte beschikbaar is gekomen, zo blijkt
uit onderzoek. De gemeente Amsterdam werkt ook aan een betere
bereikbaarheid door verbetering van het openbaar vervoer (onder andere
door nieuwe tramlijnen, zoals naar het Oostelijk Havengebied en de
VU), investeringen in nieuwe trams en bussen, stimulering van het
fietsgebruik en verbetering van de P+R-locaties.
Uit de opbrengsten van het betaald parkeren in Amsterdam worden de
handhaving en de parkeerapparatuur betaald. De rest van de opbrengsten
wordt uitgegeven aan verkeers- en vervoersprojecten, zoals
bijvoorbeeld de aanleg van een 'dynamisch' parkeerverwijssysteem en de
herinrichting van de verkeersruimte.
Evenals voorheen bepalen stadsdelen zelf of zij voor betaald parkeren
kiezen. Tot nu toe hebben alle stadsdelen (behalve Amsterdam-Noord)
betaald parkeren ingevoerd. Indien een stadsdeel kiest voor betaald
parkeren, geldt dat minimaal van maandag t/m zaterdag van 09.00 tot
19.00 uur. Een stadsdeel kan ook zelf kiezen of avondparkeren (van
19.00 tot 24.00 uur) wordt ingevoerd. Avondparkeren is er in de
binnenstad, Amsterdam Oud Zuid, Westerpark, Oud-West, De Baarsjes en
een deel van Zeeburg (nl. het Oostelijk Havengebied). In de binnenstad
is er voortaan betaald parkeren van maandag t/m zondag van 09.00 tot
24.00 uur. Een avondkaart kost tussen de 6,80 en 11,20 euro. Het is
voor een stadsdeel zelfs mogelijk om nachtparkeren (van 24.00 tot
09.00 uur) in te voeren als de parkeerdruk dit nodig maakt. Vooralsnog
zijn er geen stadsdelen die nachtparkeren willen invoeren.
Voor diverse groepen weggebruikers zijn speciale regelingen getroffen
Zo kunnen huisartsen en verloskundigen een speciale
hulpverlenersvergunning aanvragen die geldig is in de hele stad.
Daarmee kunnen zij sneller hun patiënten bezoeken. Gehandicapten
kunnen met een LPO- of Europese gehandicaptenkaart in heel Amsterdam
gratis parkeren. Bovendien zijn er voor gehandicapten speciale
parkeerplaatsen in de stad gereserveerd. Sportverenigingen kunnen een
speciale vergunning aanvragen. Een parkeervergunning wordt straks
uitgegeven voor zes maanden (was drie maanden). Stadsdelen krijgen de
mogelijkheid het autodelen verder te stimuleren door specifieke
parkeerplaatsen voor autodelers te reserveren.
In de informatiecampagne werken de stadsdelen, de dienst
Infrastructuur Verkeer en Vervoer, Stadstoezicht en Parkeer Combinatie
Holland samen. Via tv- en radiospotjes, advertenties, posters, folders
en internet zal informatie over de veranderingen worden verstrekt.
Hans Joosten
^
-
© gemeente Amsterdam - 19-03-2002