Lijst Pim Fortuyn

Partij-programma Lijst Pim Fortuyn

Standpunten Lijst Pim Fortuyn

Zakelijk met een hart

Begin 2002 wordt de politiek-maatschappelijke situatie in Nederland bepaald door sociaal-economische tegenwind, enerzijds als gevolg van de wereldwijde economische neergang na de terreurdaden van 11 september 2001, anderzijds door de oplopende collectieve lasten en inflatie. De internationale veiligheidssituatie is instabiel. Europa is een bureaucratie die de burgers nauwelijks interesseert, laat staan inspireert. Na bijna acht jaar Paars is de welvaart in Nederland toegenomen, mede dankzij economische rugwind en de inzet van het bedrijfsleven, maar dit wordt overschaduwd door toenemende criminaliteit en grote tekortkomingen in onderwijs en gezondheidszorg. Door het Paarse gedoogbeleid is een tweedeling in de hand gewerkt, waardoor grote groepen allochtonen niet actief deelnemen aan het maatschappelijk verkeer. Nederland is geen immigratieland. De jaarlijkse toestroom van tienduizenden nieuwkomers die veelal in de illegaliteit belanden, moet stoppen. Alleen dan kan de integratie en emancipatie van minderheden slagen. De LPF wil daaraan met kracht werken, maar eist ook de volle inzet van de minderheden, want het is de moeite waard om Nederlander te zijn.

Paars heeft Nederland opgescheept met o.a.:

-een volkomen vastgeroeste zelfgenoegzame politieke cultuur van benoemde regenten zonder creatief of lerend vermogen;

-een zwaar teleurstellende gezondheidszorg met doden door wachtlijsten;
-achterblijvend onderwijs met klassen die naar huis worden gestuurd;
-hoge inflatie ten koste van minder draagkrachtigen en onze exportpositie;
-hoge criminaliteit waardoor de burger zich op straat noch thuis veilig voelt;

-een voor toekomstige generaties onverantwoord aantal van een miljoen WAO'ers;

-door gedoogbeleid onvoldoende beschermen van de belangen van burgers;
-grote problemen op het gebied van de mobiliteit;
-uit de hand gelopen immigratie in een overbevolkt land;
-door sociaal-culturele achterstanden met name in de grote steden een ernstige tweedeling van de bevolking;

-het vastlopen van het poldermodel met onvoldoende bescherming van de koopkracht van de burger en onvoldoende waarborgen van het democratisch gehalte van de samenleving.

Lijst Pim Fortuyn (LPF) wil aan deze problemen het hoofd bieden door een nieuw zorgzaam en zorgvuldig beleid. Zorgzaam omdat alleen daardoor de belangen van alle Nederlandse burgers zonder onderscheid naar ras, geloof of geaardheid kunnen worden gediend. Zorgvuldig omdat steeds gestreefd zal worden naar kleinschalige op de menselijke maat gebaseerde oplossingen. Onze standpunten zijn zakelijk, maar met een hart.
Volksgezondheid
Door verkeerde inrichting van de zorg en de regelzucht van de centrale overheid is de gezondheidszorg in ons land in een crisis gekomen, waardoor aan velen niet meer de zorg geboden kan worden waar men in een beschaafd westers land op zou moeten kunnen rekenen. Met name de wachtlijsten voor levensbedreigende ziekten zijn onacceptabel.
In de zorg is sprake van enorme bureaucratie waardoor een wanverhouding is ontstaan tussen het geïnvesteerde geld en de geboden kwaliteit. Het huidige bestel zal niet in staat zijn de problemen in de gezondheidszorg op te lossen, laat staan de toekomstige vergrijzingsgolf het hoofd te bieden. De LPF wil door het stellen van heldere criteria inzake kwaliteit en kwantiteit van de zorg en het frequent hierop afrekenen, bereiken dat weer geboden wordt waar de burger recht op heeft. Het is aan de sector zelf om dit te organiseren, in eerste instantie op basis van de huidige begroting uitgezonderd de ouderenzorg waar meer geld voor meer personeel uitgetrokken moet worden. Het is duidelijk dat deze kwaliteitsverbetering alleen lukt door inzet van meer zorgverlenenden, minder managers en meer kleinschaligheid. Het medisch ondernemerschap moet worden gestimuleerd. Private zorginstellingen krijgen dezelfde rechten als reguliere ziekenhuizen. De overheid bewaakt kwaliteit en toegankelijkheid van de zorg. Hiernaast dient veel gedaan te worden aan preventie door bevordering gezonde leefstijl en gezonde leefomgeving.
Om de wachtlijsten terug te dringen, moet het huidige budgetteringssysteem worden afgeschaft, zodat de medische specialist extra ingrepen mag verrichten. Dit kan ingaande 2005, omdat de huidige raamovereenkomsten in 2004 aflopen. De medische specialist krijgt dan loon naar werken op basis van een uurtarief. De LPF wil de eerstelijnszorg versterken door het aantrekken van praktijkverpleegkundigen die de huisartsen kunnen ontlasten. Herintreders en deeltijders moeten worden geholpen bij het opzetten van huisartsenposten in gebieden waar een tekort dreigt. Door het vestigen van huisartsenposten bij ziekenhuizen kan het aantal bezoekers van spoedeisende hulp sterk worden verminderd. Kleinere (streek)ziekenhuizen in de wooncentra dienen te worden gehandhaafd; door samenwerking met opleidingsziekenhuizen en ICT-toepassing kan de kwaliteit worden gewaarborgd. Meer handen aan het bed door stimulering opleidingen, terugdringing ziekteverzuim, opleiding voor OK-assistenten in ziekenhuizen financieel faciliteren en invoering van een sociale stage voor middelbare scholieren.
Onderwijs
Marktconforme beloning onderwijsgevenden en herstructurering van het onderwijssysteem mede op basis van de wensen van de arbeidsmarkt. Algemene vorming tot moderne zorgzame, voor zich zelf opkomende mondige burgers is de leidraad van de LPF. Door deregulering het onderwijssysteem weer uitvoerbaar maken. De administratieve lasten en de bureaucratie dienen drastisch te worden teruggedrongen. Geen verstikkende regelgeving en onderwijsexperimenten, maar keuzevrijheid voor de onderwijsgevenden. Zij zijn de echte deskundigen. Vrijheid van onderwijs waarborgen, maar onmaatschappelijke invloeden in het onderwijs tegengaan. Kleinere scholen hebben onze voorkeur, ieder kind moet op de fiets naar de basisschool kunnen.

Sociale zaken
Deelname aan het arbeidsproces wordt in onze westerse cultuur als een groot goed gezien en dient volgens LPF maximaal bevorderd te worden. Aan de instroom in de WAO dient dan ook met kracht een halt te worden toegeroepen. LPF wil dit bereiken door de WAO nog uitsluitend toegankelijk te maken voor arbeidsongeschiktheid ontstaan in of door werksituaties. Hiervoor dienen door artsen heldere en controleerbare medische criteria te worden opgesteld. Sinds 1 april 2002 is de Wet Verbetering Poortwachter van kracht die de werkgever verplichtingen oplegt aangaande zieke en arbeidsongeschikte werknemers. Mede om te voorkomen dat bedrijven alleen kerngezonde werknemers in dienst nemen, is het nodig om de WAO te beperken tot beroepsgerelateerde ziekten. Voor alle andere oorzaken van arbeidsongeschiktheid dient men - net als zelfstandig werkenden dat al doen - een particuliere verzekering af te sluiten om te voorkomen dat men in de bijstand komt. De premie hiervoor kan dan afhankelijk van persoonlijke wensen betaald worden uit de koopkrachtverbetering door verlaging van de WAO-premie. Mensen die onder de huidige WAO-regeling buiten de boot vallen, zoals studenten, freelancers en huisvrouwen/mannen, kunnen meeprofiteren van verbeterde mogelijkheden tot particuliere verzekering.
Aan preventie en herintreding dient grote aandacht besteed te worden. Het poldermodel wordt kritisch tegen het licht gehouden. Sociale diensten en wethouders moeten de wet toepassen en geen ontduiking gedogen.

Openbare orde en veiligheid
Ook bij het justitiële apparaat is het hoog tijd dat een efficiëntieslag op alle fronten en op alle niveaus wordt gemaakt. Minder dan een kwart van alle 45.000 politieambtenaren werkt in de uitvoerende dienst. Er moet meer blauw op straat en minder achter het bureau. Elk gedoogbeleid ten aanzien van onveiligheid in de publieke ruimte dient te verdwijnen. Daartoe moeten prioriteiten worden gesteld. Met name de geweldscriminaliteit dient met kracht te worden aangepakt. Het is onbegrijpelijk dat Justitie wel de burger aanpakt die het recht op zelfverdediging uitoefent, maar echte criminelen wegens tijdgebrek laat lopen. Het is onbegrijpelijk dat Justitie wel een brave Turkse kleermaker en hardwerkende Poolse aspergestekers oppakt, maar zich niet vertoont in criminele buurten. Burgemeester en gemeenteraad moeten rechtstreekse zeggenschap over de politie krijgen. De korpsleiding moet op resultaat worden afgerekend en bij tegenwerking zonodig worden vervangen door promotie van het middenkader. Tegen minachting van de politie wordt krachtig opgetreden. Het zwaar belasten van het opsporingsapparaat door draaideurcriminelen dient per omgaande beëindigd te worden door uitbreiding van de cellencapaciteit met bijbehorend personeel. Waarom mogen in Nederland wel vier bejaarden op een kamer in een verpleeghuis en mogen niet vier criminelen tenminste tijdelijk in een cel?
De grensoverschrijdende criminaliteit is een van de voornaamste oorzaken van het toegenomen aantal misdrijven. De Koninklijke Marechaussee krijgt daarom dezelfde bevoegdheden als de politie voor wat betreft aanhouding en opsluiting van criminelen. De bestaande contacten van de marechaussee met buitenlandse politiekorpsen worden maximaal benut. De opleidingscapaciteit van de Koninklijke Marechaussee wordt de komende kabinetsperiode op maximale sterkte gehouden. De deels wegbezuinigde douane wordt weer versterkt, omdat de douane de bevoegdheid heeft in het hele land op drugs en (wapen)smokkel te controleren. Gemengde opsporingsteams van politie, marechaussee en douane zorgen ervoor dat Nederland geen toevluchtsoord wordt voor de internationale criminaliteit. Het Mobiel Toezicht Vreemdelingen wordt thans uitgeoefend door 700 marechaussees. Door toevoeging van politie en douane kan de capaciteit van deze vliegende brigades binnen een jaar worden verdubbeld.

Financiën
Aan de zgn. Zalmnorm dient onverkort te worden vastgehouden. De met name voor zwakkeren in de samenleving fnuikende inflatie zal met kracht moeten worden bestreden. Het belastingstelsel dient te worden opgeschoond van de inflatiebevorderende en lastenverhogende belastingen zoals te hoge BTW, te hoge overdrachtsbelasting, ecotaks en te hoge belastingen door lagere overheden. Beleidsmaatregelen worden door de ministeries en de politieke partijen nu doorgerekend op inkomenseffecten. Inkomenseffecten zijn echter geen koopkrachteffecten en daar gaat het om. Wat zegt het ons dat het inkomen van Jan Modaal er door een maatregel 2% op vooruit gaat? Dat inkomen kan slaan op een handig bijklussende student, een op haar vermogen interende weduwe of een gescheiden moeder met drie kinderen op de basisschool. De student geeft een feest, de weduwe is zich het voordeel niet bewust en de gescheiden moeder kan eindelijk met de kinderen een week naar Texel. Jan Modaal bestaat niet. LPF houdt bij het doorrekenen van (fiscale) beleidsmaatregelen rekening met de welstand- en draagkrachtpositie van huishoudens. Het wetenschappelijk bureau van de LPF zal hiermee worden belast. Er is een natuurlijke weerstand tegen belasting betalen. Als het profijt duidelijk is, is de weerstand gering. Een voorbeeld is de motorrijtuigenbelasting. Dat moet echter niet de spuigaten uitlopen, zoals bij het over de balk gooien van 260 miljoen gulden voor tolpoortjes. Sommige belastingen zijn niet te rechtvaardigen, zoals de overdrachtsbelasting, de kapitaalsbelasting en bepaalde lokale heffingen. Als niet uit te leggen is waarom er geheven wordt, niet duidelijk is te maken wat er met de belastingopbrengst gedaan wordt of de belastingheffing uit de pas loopt met overige Europese landen, dan moet overwogen worden de belasting af te schaffen. Dat geldt zeker als het budgettaire belang gering is en er relatief te veel perceptiekosten (inning, handhaving en fiscale procedures) worden gemaakt. LPF eist dat rekening en verantwoording wordt afgelegd over het fiscale beleid op alle niveaus. Een departement of lokale overheid doet bij LPF tevergeefs een beroep op de inzet van belastingen in het kader van milieu, arbeidsmobiliteit, werkgelegenheid, eigen woningbezit, Europese concurrentiepositie, etc., zonder een gedegen analyse van de effecten, een verantwoording aan de burger en een zo waterdicht mogelijk systeem van fraudebestrijding.
Bij het vormgeven en inzetten van fiscale politiek ervaart de wetgevende overheid het spanningsveld van economische rechtvaardigheid en juridische doelmatigheid. LPF plaatst de maatschappelijke acceptatie van belastingen en het beoogde doel centraal bij nieuwe en bestaande belastingwetgeving. LPF gaat bij de belasting- en premiedrukverdeling uit van de solidariteitsgedachte. De sterkste schouders zullen de zwaarste lasten dragen, maar wel op een maatschappelijk verantwoorde wijze. Daarbij wordt het ondernemersklimaat fiscaal gestimuleerd, de vermogende particulier over de daadwerkelijk behaalde rendementen (inclusief verliezen) belast, de eigen woningbezitters gesteund, de armoedevalslachtoffers ontzien en de gepensioneerden zo nodig geholpen met specifieke fiscale zorg voor senioren. Het kwartje van Kok wordt teruggegeven aan de automobilist. Zolang het openbaar vervoer geen goed alternatief biedt voor de auto, is het onrechtvaardig de zakelijke rijder op een bureaucratische wijze te sarren met fiscale regelingen.

Economie
De loon- en prijsspiraal zal moeten worden doorbroken door uiterste terughoudendheid met reële loonsverhogingen. De koopkracht van de Nederlandse burger zal moeten worden beschermd door verlaging van sociale premies en waar mogelijk belastingen. De regering zal door sterke ondersteuning van efficiëntie bevorderende Informatie- en Communicatie Technologie (ICT) de arbeidsproductiviteitsgroei weer moeten aanzwengelen. Daar waar door combinatie van zorgtaken en arbeid deze arbeidsproductiviteitsgroei in de knel komt, zal de overheid met creatieve oplossingen moeten komen. De overheid zal vanwege de ongekend grote mogelijkheden van de ICT in onze diensteneconomie, deze sector zoveel mogelijk moeten steunen. Dit kan o.a. met geld verkregen uit de UMTS veilingen. Monopolies in de dienstverlening zullen bij voorkeur niet worden geprivatiseerd. Inkomensafhankelijke subsidies die instroom in de arbeidsmarkt verhinderen (de armoedeval) moeten worden afgeschaft en vervangen door andere regelingen. Het beleid inzake bezitsvorming door verkoop huurhuizen, spaarloon en hypotheekrenteaftrek zal worden gecontinueerd.

Emancipatie en integratie
Voor grote groepen in de samenleving geldt dat ze een sociaal-culturele achterstand hebben. Veelal zijn ze afkomstig uit landen die geen deel hadden aan de eeuwenlange joods-christelijk-humanistische ontwikkelingen in Europa. Deze achterstanden zijn zeer onwenselijk, daar zij zorgen voor een tweedeling in de maatschappij en een bedreiging vormen van het functioneren van onze grote steden. Dit moet met kracht bestreden worden door enerzijds extra zorg inzake huisvesting , scholing en culturele vorming aan deze groepen te besteden, maar anderzijds van deze groepen te eisen dat zij zich zelf ook tot het uiterste inspannen. Culturele ontwikkelingen die haaks staan op de gewenste integratie en emancipatie, zoals uithuwelijken, eerwraak en vrouwenbesnijdenis, dienen door wettelijke regelingen en voorlichting te worden bestreden. Met name de discriminatie van de vrouw in fundamentalistisch islamitische kring is onaanvaardbaar. In een democratische samenleving als de onze hebben alle burgers dezelfde rechten en plichten, ongeacht ras, geslacht, geloof en geaardheid. In Nederland geldt een scheiding van Kerk en staat, dus ook van moskee en staat. Dankzij de scheiding der machten (de uitvoerende, wetgevende en rechtsprekende macht) kan de burger zich in relatieve vrijheid ontplooien. Onze duur bevochten vrijheden zijn het waard te worden beschermd tegen oprukkend fundamentalisme. Onderzocht moet worden of invoering van sociale en militaire dienstplicht voor jongens en meisjes vanaf achttien jaar een bijdrage kan leveren aan de integratie.

Immigratie
De LPF stelt onomwonden dat Nederland geen immigratieland is. Nederland is een van de dichtstbevolkte landen ter wereld. Dit manifesteert zich door groeiende problemen en spanningen op het gebied van volkshuisvesting, ruimtelijke ordening, werkgelegenheid, veiligheid, gezondheidszorg, mobiliteit, natuurbehoud, versnippering van de open ruimte, milieuzorg en recreatie. De grote immigratie van vaak laaggeschoolden zonder inkomen op zoek naar economische verbetering van de afgelopen decennia staat hier volkomen haaks op. Om de Nederlandse samenleving op orde te krijgen is het absoluut gewenst dat aan de immigratie maximaal weerstand wordt geboden. De gelden die bespaard worden aan opvang van deze immigranten/asielzoekers kunnen dan besteed worden aan de verbetering van de achterstandspositie van alle legale inwoners van Nederland. De opvang van diegenen die ergens op de wereld sociaal-politiek in de knel zijn gekomen, dient dan bij voorkeur te gebeuren in de regio waar zij vandaan komen. Wij nemen het niemand kwalijk dat hij hier zijn heil komt zoeken, we nemen het wel de Paarse overheid kwalijk dat zij in het buitenland de illusie in stand heeft gehouden dat in Nederland plaats is voor iedereen. Daardoor ontkracht zij haar eigen strenge Vreemdelingenwet. Vorig jaar zijn 33.000 asielzoekers naar Nederland gekomen, van wie minder dan tien procent zal worden toegelaten. De meesten belanden dus in de illegaliteit. Dit betekent dat 30.000 mensen een vergeefse reis hebben gemaakt en valse hoop is gegeven. Dat is pas asociaal. Helderheid is geboden, de Nederlandse ambassades en plaatselijke media zullen worden ingeschakeld om het nieuwe aangescherpte beleid uit te dragen. Vluchtelingen dienen in de regio te worden opgevangen. Het is onze plicht daar ruimhartig financieel aan bij te dragen. Op Ontwikkelingssamenwerking wordt niet zonder meer bezuinigd, wel worden de uitgaven kritisch bekeken op hun effectiviteit.

Mobiliteit en ruimtelijke ordening
De bereikbaarheid is zwaar in de knel gekomen. Mobiliteit is het gevolg van sociaal-economische (werken, inkopen doen) en sociaal-culturele (recreëren, familiebezoek ) activiteiten en gedrag. De oplossingen zullen dan ook gevonden moeten worden binnen deze activiteiten en gedrag en dus niet alleen door de aanleg van infrastructuur (wegen, spoorwegen, vaarwegen) waar in ons land onvoldoende plaats en geld voor is. Met name zullen toepassingen van ICT-paviljoens en andere creatieve ideeën voor oplossingen moeten zorgen onder het motto: "Benutten naast bouwen". Flexibele arbeidstijden kunnen de spitsdrukte doen afnemen. De aanleg van de volstrekt onrendabele Betuwelijn zal zo snel mogelijk gestopt worden; het vrijkomende geld kan voor de mobiliteitsproblematiek gebruikt worden. Knelpunten moeten worden aangepakt door extra rijstroken aan te leggen. Paars heeft verkeerde prioriteiten gesteld: miljarden gaan naar prestigeprojecten als de Betuwelijn en de hogesnelheidslijn en niet naar het lokale openbaar vervoer. Vinex-locaties als Leidsche Rijn dreigen een fiasco te worden omdat er geen goede (trein)verbindingen zijn. Vandalisme en criminaliteit in het openbaar vervoer worden streng aangepakt. In het algemeen kan worden geconstateerd dat het falende grotestedenbeleid en de stijgende criminaliteit er de oorzaken van zijn dat bedrijven en de middenklasse wegtrekken uit de stad. Hierdoor neemt de druk op het platteland toe. Deze oorzaken wegnemen zal het milieu grotere winst bezorgen dan alle goedbedoelde plannenmakerij en milieuregelgeving.

Cultuur
De culturele vorming en ontwikkeling van de Nederlandse burger is evenals het behoud van de bestaande cultuur in al zijn vormen van groot belang. LPF is echter van mening dat subsidiering van culturele ontwikkeling met grote terughoudendheid zal moeten geschieden. Hier zal spraak moeten zijn van het profijtbeginsel en is sponsoring op zijn plaats.

Defensie
Als welvarende moderne natie dient Nederland op gepast wijze zijn verantwoordelijkheid te nemen op het gebied van de internationale veiligheid. Instandhouding van ons leger is daarbij van belang met inachtneming van de rol die een klein land als NAVO-partner redelijkerwijs kan vervullen. Het ambitieniveau wordt van vier naar drie vredesoperaties teruggebracht. De LPF steunt de internationale strijd tegen het terrorisme, maar wil naast de inzet van militaire middelen meer aandacht voor de dialoog. De LPF wil terugdringing van de topzware bureaucratie om een moderne, efficiënte en effectieve krijgsmacht te behouden. Het gaat om doorbreken van de Haagse topstructuur bestaande uit vier volledig opgetuigde hoofdkwartieren (ministerie, marine, land- en luchtmacht) die veel tijd besteden aan het controleren van elkaar. De zeer doelmatige marechaussee blijft hier buiten beschouwing. Die Haagse topstructuur willen we vervangen door een overkoepelende Admiraliteit die fungeert als een Raad van Bestuur voor de krijgsmacht met divisiedirecteuren voor respectievelijk zee-, land- en luchtstrijdkrachten, De LPF kiest voor de Admiraliteit als managementmodel vanwege de uitstekende reputatie van de marine. Maar wat ons betreft, mag het College van Bevelhebbers ook een andere naam kiezen. De inzet is te komen tot maximale samenwerking. De Chef Defensiestaf krijgt hierbij een belangrijke, sturende rol. De LPF handhaaft de gevechtskracht van marine, land- en luchtmacht en hun waardevolle tradities. De integratie van de krijgsmachtdelen krijgt gestalte in het operationeel denken, de logistiek en de opleidingen.

Landbouw
Geen andere bedrijfstak wordt in Nederland zo aan banden gelegd door de overheid als de agrarische onderneming. Dat moet veranderen. Boeren en tuinders moeten de kans krijgen te produceren in een gezonde markt. Met een anders optredende overheid, veel minder regelzuchtig. Het wordt de taak van de overheid om de landbouwsector weer economisch perspectief te bieden. Alleen met een gezonde sector is er een basis voor de Nederlandse landbouw. Immers, alleen gezonde bedrijven kunnen investeren en voorop blijven lopen. Voorwaarde voor een gezonde sector is ondermeer dat Nederland geen hogere eisen stelt dan Europa, en dat de overheid een duidelijk en betrouwbaar beleid voert.
Nederland moet stoppen met het vooruitlopen op de EU-afspraken. Laat de harmonisatie in het tempo dat Brussel aangeeft, een feit worden. Alle landbouwsectoren binnen de EU moeten onder vergelijkbare omstandigheden kunnen produceren, uiteraard rekening houdend met klimaatverschillen. Maar leg nationaal geen aanvullende eisen op die kostprijsverhogend zijn en de concurrentie verstoren. Verder dient de komende vier jaar de overheid in overleg met het landbouwbedrijfsleven de knelpunten in de regelgeving op het gebied van voedselveiligheid, dierenwelzijn en milieu weg te nemen en een duidelijk en werkbaar kader te scheppen waarin de Nederlandse landbouw een eerlijke kans krijgt zich te bewijzen.
De noodzakelijke herstructurering mag niet uitdraaien op een koude sanering. Door de banken uit welbegrepen eigenbelang erbij te betrekken en zonodig kredietgaranties door het ministerie af te geven, kan een warme sanering worden uitgevoerd. Boerentalent en boerenondernemerschap mogen niet verloren gaan. Van overheidswege ontvangen boeren een vergoeding voor het beheer van natuur en landschap. MKZ-crises gaan we diervriendelijk oplossen door in internationaal verband inenting te bepleiten.

Binnenlands bestuur
Experimenten met modernisering van het binnenlands bestuur (o.a. duaal bestuur) dienen met kracht te worden voortgezet. Met name dient de mondige burger (die overigens ook op zijn of haar verantwoordelijkheid moet worden aangesproken) directer bij het bestuur worden betrokken. Ook hier geldt het uitgangspunt van maximale aflegging van verantwoordelijkheid. Verantwoordelijkheden dienen zo laag mogelijk in de bestuurlijke structuur te worden gelegd. Verkalkte structuren en culturen evenals geaccepteerde problemen dienen te worden opgeruimd en zijn niet meer vanzelfsprekend (grenzen van het poldermodel, internationale afspraken, gevestigde belangen enz.), maar zullen met elan en creativiteit opgelost worden doordat de politiek haar verantwoordelijkheid neemt. Schaalvergroting dient te worden tegengegaan en waar mogelijk te worden teruggedraaid ten einde een werkbaar, inzichtelijk en slagvaardig openbaar bestuur te creëren, dat dicht bij de burger staat. De burgemeester en de minister-president dienen te worden gekozen. De monarchie staat niet ter discussie, het staatshoofd behoudt een ceremoniële en samenbindende functie.

Europa
De Europese Unie is een fenomenaal experiment dat veel heeft bijgedragen aan de vrede in ons deel van de wereld, dat eeuwen lang door oorlogen werd beheerst. De EU heeft veel bijgedragen aan de welvaart in de lidstaten. Het draagvlak onder de bevolking kan verder worden vergroot door terugdringing van de Brusselse bureaucratie. Het functioneren van het Europees parlement wordt kritisch bekeken; de controlefunctie kan ook worden uitgeoefend door een senaat die wordt samengesteld uit afvaardigingen uit de nationale parlementen. De LPF is een voorstander van de EU, maar met behoud van eigen identiteit en waar dit kan ook van onze soevereiniteit. Het subsidiariteitsbeginsel is leidend. Nieuwe lidstaten kunnen pas toetreden nadat de Nederlandse bevolking zich in een politiek bindend referendum hierover heeft kunnen uitspreken. Op deze wijze wordt de politiek gedwongen de voor- en nadelen van uitbreiding van de EU uitvoerig over het voetlicht te brengen.

Bovenstaande standpunten van de Lijst Pim Fortuyn zijn gebaseerd op ons verkiezingsprogramma "De puinhopen van acht jaar Paars" dat op 15 maart verscheen. Voorts zijn eerdere publicaties van prof.dr. W.S.P. Fortuyn geraadpleegd. Dit overzicht is samengesteld ten behoeve van de (buitenlandse) media, die niet over het boek beschikken.