Lijst Pim Fortuyn
Partij-programma Lijst Pim Fortuyn
Standpunten Lijst Pim Fortuyn
Zakelijk met een hart
Begin 2002 wordt de politiek-maatschappelijke situatie in Nederland bepaald
door sociaal-economische tegenwind, enerzijds als gevolg van de wereldwijde
economische neergang na de terreurdaden van 11 september 2001, anderzijds
door de oplopende collectieve lasten en inflatie. De internationale
veiligheidssituatie is instabiel. Europa is een bureaucratie die de burgers
nauwelijks interesseert, laat staan inspireert. Na bijna acht jaar Paars is
de welvaart in Nederland toegenomen, mede dankzij economische rugwind en de
inzet van het bedrijfsleven, maar dit wordt overschaduwd door toenemende
criminaliteit en grote tekortkomingen in onderwijs en gezondheidszorg. Door
het Paarse gedoogbeleid is een tweedeling in de hand gewerkt, waardoor grote
groepen allochtonen niet actief deelnemen aan het maatschappelijk verkeer.
Nederland is geen immigratieland. De jaarlijkse toestroom van tienduizenden
nieuwkomers die veelal in de illegaliteit belanden, moet stoppen. Alleen dan
kan de integratie en emancipatie van minderheden slagen. De LPF wil daaraan
met kracht werken, maar eist ook de volle inzet van de minderheden, want het
is de moeite waard om Nederlander te zijn.
Paars heeft Nederland opgescheept met o.a.:
-een volkomen vastgeroeste zelfgenoegzame politieke cultuur van benoemde
regenten zonder creatief of lerend vermogen;
-een zwaar teleurstellende gezondheidszorg met doden door wachtlijsten;
-achterblijvend onderwijs met klassen die naar huis worden gestuurd;
-hoge inflatie ten koste van minder draagkrachtigen en onze exportpositie;
-hoge criminaliteit waardoor de burger zich op straat noch thuis veilig
voelt;
-een voor toekomstige generaties onverantwoord aantal van een miljoen
WAO'ers;
-door gedoogbeleid onvoldoende beschermen van de belangen van burgers;
-grote problemen op het gebied van de mobiliteit;
-uit de hand gelopen immigratie in een overbevolkt land;
-door sociaal-culturele achterstanden met name in de grote steden een
ernstige tweedeling van de bevolking;
-het vastlopen van het poldermodel met onvoldoende bescherming van de
koopkracht van de burger en onvoldoende waarborgen van het democratisch
gehalte van de samenleving.
Lijst Pim Fortuyn (LPF) wil aan deze problemen het hoofd bieden door een
nieuw zorgzaam en zorgvuldig beleid. Zorgzaam omdat alleen daardoor de
belangen van alle Nederlandse burgers zonder onderscheid naar ras, geloof of
geaardheid kunnen worden gediend. Zorgvuldig omdat steeds gestreefd zal
worden naar kleinschalige op de menselijke maat gebaseerde oplossingen. Onze
standpunten zijn zakelijk, maar met een hart.
Volksgezondheid
Door verkeerde inrichting van de zorg en de regelzucht van de centrale
overheid is de gezondheidszorg in ons land in een crisis gekomen, waardoor
aan velen niet meer de zorg geboden kan worden waar men in een beschaafd
westers land op zou moeten kunnen rekenen. Met name de wachtlijsten voor
levensbedreigende ziekten zijn onacceptabel.
In de zorg is sprake van enorme bureaucratie waardoor een wanverhouding is
ontstaan tussen het geïnvesteerde geld en de geboden kwaliteit. Het huidige
bestel zal niet in staat zijn de problemen in de gezondheidszorg op te
lossen, laat staan de toekomstige vergrijzingsgolf het hoofd te bieden. De
LPF wil door het stellen van heldere criteria inzake kwaliteit en kwantiteit
van de zorg en het frequent hierop afrekenen, bereiken dat weer geboden
wordt waar de burger recht op heeft. Het is aan de sector zelf om dit te
organiseren, in eerste instantie op basis van de huidige begroting
uitgezonderd de ouderenzorg waar meer geld voor meer personeel uitgetrokken
moet worden. Het is duidelijk dat deze kwaliteitsverbetering alleen lukt
door inzet van meer zorgverlenenden, minder managers en meer
kleinschaligheid. Het medisch ondernemerschap moet worden gestimuleerd.
Private zorginstellingen krijgen dezelfde rechten als reguliere
ziekenhuizen. De overheid bewaakt kwaliteit en toegankelijkheid van de zorg.
Hiernaast dient veel gedaan te worden aan preventie door bevordering gezonde
leefstijl en gezonde leefomgeving.
Om de wachtlijsten terug te dringen, moet het huidige budgetteringssysteem
worden afgeschaft, zodat de medische specialist extra ingrepen mag
verrichten. Dit kan ingaande 2005, omdat de huidige raamovereenkomsten in
2004 aflopen. De medische specialist krijgt dan loon naar werken op basis
van een uurtarief. De LPF wil de eerstelijnszorg versterken door het
aantrekken van praktijkverpleegkundigen die de huisartsen kunnen ontlasten.
Herintreders en deeltijders moeten worden geholpen bij het opzetten van
huisartsenposten in gebieden waar een tekort dreigt. Door het vestigen van
huisartsenposten bij ziekenhuizen kan het aantal bezoekers van spoedeisende
hulp sterk worden verminderd. Kleinere (streek)ziekenhuizen in de wooncentra
dienen te worden gehandhaafd; door samenwerking met opleidingsziekenhuizen
en ICT-toepassing kan de kwaliteit worden gewaarborgd. Meer handen aan het
bed door stimulering opleidingen, terugdringing ziekteverzuim, opleiding
voor OK-assistenten in ziekenhuizen financieel faciliteren en invoering van
een sociale stage voor middelbare scholieren.
Onderwijs
Marktconforme beloning onderwijsgevenden en herstructurering van het
onderwijssysteem mede op basis van de wensen van de arbeidsmarkt. Algemene
vorming tot moderne zorgzame, voor zich zelf opkomende mondige burgers is de
leidraad van de LPF. Door deregulering het onderwijssysteem weer uitvoerbaar
maken. De administratieve lasten en de bureaucratie dienen drastisch te
worden teruggedrongen. Geen verstikkende regelgeving en
onderwijsexperimenten, maar keuzevrijheid voor de onderwijsgevenden. Zij
zijn de echte deskundigen. Vrijheid van onderwijs waarborgen, maar
onmaatschappelijke invloeden in het onderwijs tegengaan. Kleinere scholen
hebben onze voorkeur, ieder kind moet op de fiets naar de basisschool
kunnen.
Sociale zaken
Deelname aan het arbeidsproces wordt in onze westerse cultuur als een groot
goed gezien en dient volgens LPF maximaal bevorderd te worden. Aan de
instroom in de WAO dient dan ook met kracht een halt te worden toegeroepen.
LPF wil dit bereiken door de WAO nog uitsluitend toegankelijk te maken voor
arbeidsongeschiktheid ontstaan in of door werksituaties. Hiervoor dienen
door artsen heldere en controleerbare medische criteria te worden opgesteld.
Sinds 1 april 2002 is de Wet Verbetering Poortwachter van kracht die de
werkgever verplichtingen oplegt aangaande zieke en arbeidsongeschikte
werknemers. Mede om te voorkomen dat bedrijven alleen kerngezonde werknemers
in dienst nemen, is het nodig om de WAO te beperken tot beroepsgerelateerde
ziekten. Voor alle andere oorzaken van arbeidsongeschiktheid dient men - net
als zelfstandig werkenden dat al doen - een particuliere verzekering af te
sluiten om te voorkomen dat men in de bijstand komt. De premie hiervoor kan
dan afhankelijk van persoonlijke wensen betaald worden uit de
koopkrachtverbetering door verlaging van de WAO-premie. Mensen die onder de
huidige WAO-regeling buiten de boot vallen, zoals studenten, freelancers en
huisvrouwen/mannen, kunnen meeprofiteren van verbeterde mogelijkheden tot
particuliere verzekering.
Aan preventie en herintreding dient grote aandacht besteed te worden.
Het poldermodel wordt kritisch tegen het licht gehouden. Sociale diensten en
wethouders moeten de wet toepassen en geen ontduiking gedogen.
Openbare orde en veiligheid
Ook bij het justitiële apparaat is het hoog tijd dat een efficiëntieslag op
alle fronten en op alle niveaus wordt gemaakt. Minder dan een kwart van alle
45.000 politieambtenaren werkt in de uitvoerende dienst. Er moet meer blauw
op straat en minder achter het bureau. Elk gedoogbeleid ten aanzien van
onveiligheid in de publieke ruimte dient te verdwijnen. Daartoe moeten
prioriteiten worden gesteld. Met name de geweldscriminaliteit dient met
kracht te worden aangepakt. Het is onbegrijpelijk dat Justitie wel de burger
aanpakt die het recht op zelfverdediging uitoefent, maar echte criminelen
wegens tijdgebrek laat lopen. Het is onbegrijpelijk dat Justitie wel een
brave Turkse kleermaker en hardwerkende Poolse aspergestekers oppakt, maar
zich niet vertoont in criminele buurten. Burgemeester en gemeenteraad moeten
rechtstreekse zeggenschap over de politie krijgen. De korpsleiding moet op
resultaat worden afgerekend en bij tegenwerking zonodig worden vervangen
door promotie van het middenkader. Tegen minachting van de politie wordt
krachtig opgetreden. Het zwaar belasten van het opsporingsapparaat door
draaideurcriminelen dient per omgaande beëindigd te worden door uitbreiding
van de cellencapaciteit met bijbehorend personeel. Waarom mogen in Nederland
wel vier bejaarden op een kamer in een verpleeghuis en mogen niet vier
criminelen tenminste tijdelijk in een cel?
De grensoverschrijdende criminaliteit is een van de voornaamste oorzaken van
het toegenomen aantal misdrijven. De Koninklijke Marechaussee krijgt daarom
dezelfde bevoegdheden als de politie voor wat betreft aanhouding en
opsluiting van criminelen. De bestaande contacten van de marechaussee met
buitenlandse politiekorpsen worden maximaal benut. De opleidingscapaciteit
van de Koninklijke Marechaussee wordt de komende kabinetsperiode op maximale
sterkte gehouden. De deels wegbezuinigde douane wordt weer versterkt, omdat
de douane de bevoegdheid heeft in het hele land op drugs en (wapen)smokkel
te controleren. Gemengde opsporingsteams van politie, marechaussee en douane
zorgen ervoor dat Nederland geen toevluchtsoord wordt voor de internationale
criminaliteit. Het Mobiel Toezicht Vreemdelingen wordt thans uitgeoefend
door 700 marechaussees. Door toevoeging van politie en douane kan de
capaciteit van deze vliegende brigades binnen een jaar worden verdubbeld.
Financiën
Aan de zgn. Zalmnorm dient onverkort te worden vastgehouden. De met name
voor zwakkeren in de samenleving fnuikende inflatie zal met kracht moeten
worden bestreden. Het belastingstelsel dient te worden opgeschoond van de
inflatiebevorderende en lastenverhogende belastingen zoals te hoge BTW, te
hoge overdrachtsbelasting, ecotaks en te hoge belastingen door lagere
overheden. Beleidsmaatregelen worden door de ministeries en de politieke
partijen nu doorgerekend op inkomenseffecten. Inkomenseffecten zijn echter
geen koopkrachteffecten en daar gaat het om. Wat zegt het ons dat het
inkomen van Jan Modaal er door een maatregel 2% op vooruit gaat? Dat inkomen
kan slaan op een handig bijklussende student, een op haar vermogen interende
weduwe of een gescheiden moeder met drie kinderen op de basisschool. De
student geeft een feest, de weduwe is zich het voordeel niet bewust en de
gescheiden moeder kan eindelijk met de kinderen een week naar Texel. Jan
Modaal bestaat niet. LPF houdt bij het doorrekenen van (fiscale)
beleidsmaatregelen rekening met de welstand- en draagkrachtpositie van
huishoudens. Het wetenschappelijk bureau van de LPF zal hiermee worden
belast. Er is een natuurlijke weerstand tegen belasting betalen. Als het
profijt duidelijk is, is de weerstand gering. Een voorbeeld is de
motorrijtuigenbelasting. Dat moet echter niet de spuigaten uitlopen, zoals
bij het over de balk gooien van 260 miljoen gulden voor tolpoortjes. Sommige
belastingen zijn niet te rechtvaardigen, zoals de overdrachtsbelasting, de
kapitaalsbelasting en bepaalde lokale heffingen. Als niet uit te leggen is
waarom er geheven wordt, niet duidelijk is te maken wat er met de
belastingopbrengst gedaan wordt of de belastingheffing uit de pas loopt met
overige Europese landen, dan moet overwogen worden de belasting af te
schaffen. Dat geldt zeker als het budgettaire belang gering is en er
relatief te veel perceptiekosten (inning, handhaving en fiscale procedures)
worden gemaakt. LPF eist dat rekening en verantwoording wordt afgelegd over
het fiscale beleid op alle niveaus. Een departement of lokale overheid doet
bij LPF tevergeefs een beroep op de inzet van belastingen in het kader van
milieu, arbeidsmobiliteit, werkgelegenheid, eigen woningbezit, Europese
concurrentiepositie, etc., zonder een gedegen analyse van de effecten, een
verantwoording aan de burger en een zo waterdicht mogelijk systeem van
fraudebestrijding.
Bij het vormgeven en inzetten van fiscale politiek ervaart de wetgevende
overheid het spanningsveld van economische rechtvaardigheid en juridische
doelmatigheid. LPF plaatst de maatschappelijke acceptatie van belastingen en
het beoogde doel centraal bij nieuwe en bestaande belastingwetgeving. LPF
gaat bij de belasting- en premiedrukverdeling uit van de
solidariteitsgedachte. De sterkste schouders zullen de zwaarste lasten
dragen, maar wel op een maatschappelijk verantwoorde wijze. Daarbij wordt
het ondernemersklimaat fiscaal gestimuleerd, de vermogende particulier over
de daadwerkelijk behaalde rendementen (inclusief verliezen) belast, de eigen
woningbezitters gesteund, de armoedevalslachtoffers ontzien en de
gepensioneerden zo nodig geholpen met specifieke fiscale zorg voor senioren.
Het kwartje van Kok wordt teruggegeven aan de automobilist. Zolang het
openbaar vervoer geen goed alternatief biedt voor de auto, is het
onrechtvaardig de zakelijke rijder op een bureaucratische wijze te sarren
met fiscale regelingen.
Economie
De loon- en prijsspiraal zal moeten worden doorbroken door uiterste
terughoudendheid met reële loonsverhogingen. De koopkracht van de
Nederlandse burger zal moeten worden beschermd door verlaging van sociale
premies en waar mogelijk belastingen. De regering zal door sterke
ondersteuning van efficiëntie bevorderende Informatie- en Communicatie
Technologie (ICT) de arbeidsproductiviteitsgroei weer moeten aanzwengelen.
Daar waar door combinatie van zorgtaken en arbeid deze
arbeidsproductiviteitsgroei in de knel komt, zal de overheid met creatieve
oplossingen moeten komen. De overheid zal vanwege de ongekend grote
mogelijkheden van de ICT in onze diensteneconomie, deze sector zoveel
mogelijk moeten steunen. Dit kan o.a. met geld verkregen uit de UMTS
veilingen. Monopolies in de dienstverlening zullen bij voorkeur niet worden
geprivatiseerd. Inkomensafhankelijke subsidies die instroom in de
arbeidsmarkt verhinderen (de armoedeval) moeten worden afgeschaft en
vervangen door andere regelingen. Het beleid inzake bezitsvorming door
verkoop huurhuizen, spaarloon en hypotheekrenteaftrek zal worden
gecontinueerd.
Emancipatie en integratie
Voor grote groepen in de samenleving geldt dat ze een sociaal-culturele
achterstand hebben. Veelal zijn ze afkomstig uit landen die geen deel hadden
aan de eeuwenlange joods-christelijk-humanistische ontwikkelingen in Europa.
Deze achterstanden zijn zeer onwenselijk, daar zij zorgen voor een
tweedeling in de maatschappij en een bedreiging vormen van het functioneren
van onze grote steden. Dit moet met kracht bestreden worden door enerzijds
extra zorg inzake huisvesting , scholing en culturele vorming aan deze
groepen te besteden, maar anderzijds van deze groepen te eisen dat zij zich
zelf ook tot het uiterste inspannen. Culturele ontwikkelingen die haaks
staan op de gewenste integratie en emancipatie, zoals uithuwelijken,
eerwraak en vrouwenbesnijdenis, dienen door wettelijke regelingen en
voorlichting te worden bestreden. Met name de discriminatie van de vrouw in
fundamentalistisch islamitische kring is onaanvaardbaar. In een
democratische samenleving als de onze hebben alle burgers dezelfde rechten
en plichten, ongeacht ras, geslacht, geloof en geaardheid. In Nederland
geldt een scheiding van Kerk en staat, dus ook van moskee en staat. Dankzij
de scheiding der machten (de uitvoerende, wetgevende en rechtsprekende
macht) kan de burger zich in relatieve vrijheid ontplooien. Onze duur
bevochten vrijheden zijn het waard te worden beschermd tegen oprukkend
fundamentalisme. Onderzocht moet worden of invoering van sociale en
militaire dienstplicht voor jongens en meisjes vanaf achttien jaar een
bijdrage kan leveren aan de integratie.
Immigratie
De LPF stelt onomwonden dat Nederland geen immigratieland is. Nederland is
een van de dichtstbevolkte landen ter wereld. Dit manifesteert zich door
groeiende problemen en spanningen op het gebied van volkshuisvesting,
ruimtelijke ordening, werkgelegenheid, veiligheid, gezondheidszorg,
mobiliteit, natuurbehoud, versnippering van de open ruimte, milieuzorg en
recreatie. De grote immigratie van vaak laaggeschoolden zonder inkomen op
zoek naar economische verbetering van de afgelopen decennia staat hier
volkomen haaks op. Om de Nederlandse samenleving op orde te krijgen is het
absoluut gewenst dat aan de immigratie maximaal weerstand wordt geboden. De
gelden die bespaard worden aan opvang van deze immigranten/asielzoekers
kunnen dan besteed worden aan de verbetering van de achterstandspositie van
alle legale inwoners van Nederland. De opvang van diegenen die ergens op de
wereld sociaal-politiek in de knel zijn gekomen, dient dan bij voorkeur te
gebeuren in de regio waar zij vandaan komen. Wij nemen het niemand kwalijk
dat hij hier zijn heil komt zoeken, we nemen het wel de Paarse overheid
kwalijk dat zij in het buitenland de illusie in stand heeft gehouden dat in
Nederland plaats is voor iedereen. Daardoor ontkracht zij haar eigen strenge
Vreemdelingenwet. Vorig jaar zijn 33.000 asielzoekers naar Nederland
gekomen, van wie minder dan tien procent zal worden toegelaten. De meesten
belanden dus in de illegaliteit. Dit betekent dat 30.000 mensen een
vergeefse reis hebben gemaakt en valse hoop is gegeven. Dat is pas asociaal.
Helderheid is geboden, de Nederlandse ambassades en plaatselijke media
zullen worden ingeschakeld om het nieuwe aangescherpte beleid uit te dragen.
Vluchtelingen dienen in de regio te worden opgevangen. Het is onze plicht
daar ruimhartig financieel aan bij te dragen. Op Ontwikkelingssamenwerking
wordt niet zonder meer bezuinigd, wel worden de uitgaven kritisch bekeken op
hun effectiviteit.
Mobiliteit en ruimtelijke ordening
De bereikbaarheid is zwaar in de knel gekomen. Mobiliteit is het gevolg van
sociaal-economische (werken, inkopen doen) en sociaal-culturele (recreëren,
familiebezoek ) activiteiten en gedrag. De oplossingen zullen dan ook
gevonden moeten worden binnen deze activiteiten en gedrag en dus niet alleen
door de aanleg van infrastructuur (wegen, spoorwegen, vaarwegen) waar in ons
land onvoldoende plaats en geld voor is. Met name zullen toepassingen van
ICT-paviljoens en andere creatieve ideeën voor oplossingen moeten zorgen
onder het motto: "Benutten naast bouwen". Flexibele arbeidstijden kunnen de
spitsdrukte doen afnemen. De aanleg van de volstrekt onrendabele Betuwelijn
zal zo snel mogelijk gestopt worden; het vrijkomende geld kan voor de
mobiliteitsproblematiek gebruikt worden. Knelpunten moeten worden aangepakt
door extra rijstroken aan te leggen. Paars heeft verkeerde prioriteiten
gesteld: miljarden gaan naar prestigeprojecten als de Betuwelijn en de
hogesnelheidslijn en niet naar het lokale openbaar vervoer. Vinex-locaties
als Leidsche Rijn dreigen een fiasco te worden omdat er geen goede
(trein)verbindingen zijn. Vandalisme en criminaliteit in het openbaar
vervoer worden streng aangepakt. In het algemeen kan worden geconstateerd
dat het falende grotestedenbeleid en de stijgende criminaliteit er de
oorzaken van zijn dat bedrijven en de middenklasse wegtrekken uit de stad.
Hierdoor neemt de druk op het platteland toe. Deze oorzaken wegnemen zal het
milieu grotere winst bezorgen dan alle goedbedoelde plannenmakerij en
milieuregelgeving.
Cultuur
De culturele vorming en ontwikkeling van de Nederlandse burger is evenals
het behoud van de bestaande cultuur in al zijn vormen van groot belang. LPF
is echter van mening dat subsidiering van culturele ontwikkeling met grote
terughoudendheid zal moeten geschieden. Hier zal spraak moeten zijn van het
profijtbeginsel en is sponsoring op zijn plaats.
Defensie
Als welvarende moderne natie dient Nederland op gepast wijze zijn
verantwoordelijkheid te nemen op het gebied van de internationale
veiligheid. Instandhouding van ons leger is daarbij van belang met
inachtneming van de rol die een klein land als NAVO-partner redelijkerwijs
kan vervullen. Het ambitieniveau wordt van vier naar drie vredesoperaties
teruggebracht. De LPF steunt de internationale strijd tegen het terrorisme,
maar wil naast de inzet van militaire middelen meer aandacht voor de
dialoog. De LPF wil terugdringing van de topzware bureaucratie om een
moderne, efficiënte en effectieve krijgsmacht te behouden. Het gaat om
doorbreken van de Haagse topstructuur bestaande uit vier volledig opgetuigde
hoofdkwartieren (ministerie, marine, land- en luchtmacht) die veel tijd
besteden aan het controleren van elkaar. De zeer doelmatige marechaussee
blijft hier buiten beschouwing. Die Haagse topstructuur willen we vervangen
door een overkoepelende Admiraliteit die fungeert als een Raad van Bestuur
voor de krijgsmacht met divisiedirecteuren voor respectievelijk zee-, land-
en luchtstrijdkrachten, De LPF kiest voor de Admiraliteit als
managementmodel vanwege de uitstekende reputatie van de marine. Maar wat ons
betreft, mag het College van Bevelhebbers ook een andere naam kiezen. De
inzet is te komen tot maximale samenwerking. De Chef Defensiestaf krijgt
hierbij een belangrijke, sturende rol. De LPF handhaaft de gevechtskracht
van marine, land- en luchtmacht en hun waardevolle tradities. De integratie
van de krijgsmachtdelen krijgt gestalte in het operationeel denken, de
logistiek en de opleidingen.
Landbouw
Geen andere bedrijfstak wordt in Nederland zo aan banden gelegd door de
overheid als de agrarische onderneming. Dat moet veranderen. Boeren en
tuinders moeten de kans krijgen te produceren in een gezonde markt. Met een
anders optredende overheid, veel minder regelzuchtig. Het wordt de taak van
de overheid om de landbouwsector weer economisch perspectief te bieden.
Alleen met een gezonde sector is er een basis voor de Nederlandse landbouw.
Immers, alleen gezonde bedrijven kunnen investeren en voorop blijven lopen.
Voorwaarde voor een gezonde sector is ondermeer dat Nederland geen hogere
eisen stelt dan Europa, en dat de overheid een duidelijk en betrouwbaar
beleid voert.
Nederland moet stoppen met het vooruitlopen op de EU-afspraken. Laat de
harmonisatie in het tempo dat Brussel aangeeft, een feit worden. Alle
landbouwsectoren binnen de EU moeten onder vergelijkbare omstandigheden
kunnen produceren, uiteraard rekening houdend met klimaatverschillen. Maar
leg nationaal geen aanvullende eisen op die kostprijsverhogend zijn en de
concurrentie verstoren. Verder dient de komende vier jaar de overheid in
overleg met het landbouwbedrijfsleven de knelpunten in de regelgeving op het
gebied van voedselveiligheid, dierenwelzijn en milieu weg te nemen en een
duidelijk en werkbaar kader te scheppen waarin de Nederlandse landbouw een
eerlijke kans krijgt zich te bewijzen.
De noodzakelijke herstructurering mag niet uitdraaien op een koude sanering.
Door de banken uit welbegrepen eigenbelang erbij te betrekken en zonodig
kredietgaranties door het ministerie af te geven, kan een warme sanering
worden uitgevoerd. Boerentalent en boerenondernemerschap mogen niet verloren
gaan. Van overheidswege ontvangen boeren een vergoeding voor het beheer van
natuur en landschap. MKZ-crises gaan we diervriendelijk oplossen door in
internationaal verband inenting te bepleiten.
Binnenlands bestuur
Experimenten met modernisering van het binnenlands bestuur (o.a. duaal
bestuur) dienen met kracht te worden voortgezet. Met name dient de mondige
burger (die overigens ook op zijn of haar verantwoordelijkheid moet worden
aangesproken) directer bij het bestuur worden betrokken. Ook hier geldt het
uitgangspunt van maximale aflegging van verantwoordelijkheid.
Verantwoordelijkheden dienen zo laag mogelijk in de bestuurlijke structuur
te worden gelegd. Verkalkte structuren en culturen evenals geaccepteerde
problemen dienen te worden opgeruimd en zijn niet meer vanzelfsprekend
(grenzen van het poldermodel, internationale afspraken, gevestigde belangen
enz.), maar zullen met elan en creativiteit opgelost worden doordat de
politiek haar verantwoordelijkheid neemt. Schaalvergroting dient te worden
tegengegaan en waar mogelijk te worden teruggedraaid ten einde een werkbaar,
inzichtelijk en slagvaardig openbaar bestuur te creëren, dat dicht bij de
burger staat. De burgemeester en de minister-president dienen te worden
gekozen. De monarchie staat niet ter discussie, het staatshoofd behoudt een
ceremoniële en samenbindende functie.
Europa
De Europese Unie is een fenomenaal experiment dat veel heeft bijgedragen aan
de vrede in ons deel van de wereld, dat eeuwen lang door oorlogen werd
beheerst. De EU heeft veel bijgedragen aan de welvaart in de lidstaten. Het
draagvlak onder de bevolking kan verder worden vergroot door terugdringing
van de Brusselse bureaucratie. Het functioneren van het Europees parlement
wordt kritisch bekeken; de controlefunctie kan ook worden uitgeoefend door
een senaat die wordt samengesteld uit afvaardigingen uit de nationale
parlementen. De LPF is een voorstander van de EU, maar met behoud van eigen
identiteit en waar dit kan ook van onze soevereiniteit. Het
subsidiariteitsbeginsel is leidend. Nieuwe lidstaten kunnen pas toetreden
nadat de Nederlandse bevolking zich in een politiek bindend referendum
hierover heeft kunnen uitspreken. Op deze wijze wordt de politiek gedwongen
de voor- en nadelen van uitbreiding van de EU uitvoerig over het voetlicht
te brengen.
Bovenstaande standpunten van de Lijst Pim Fortuyn zijn gebaseerd op ons
verkiezingsprogramma "De puinhopen van acht jaar Paars" dat op 15 maart
verscheen. Voorts zijn eerdere publicaties van prof.dr. W.S.P. Fortuyn
geraadpleegd. Dit overzicht is samengesteld ten behoeve van de
(buitenlandse) media, die niet over het boek beschikken.