AutoRai
29-3-2002
Carlos Ghosn Man van het Jaar 2001
Carlos Ghosn, President en Chief Executive Officer van Nissan Motor
Company, is uitgeroepen tot Man van het Jaar 2001.
Het toonaangevende autotijdschrift Journal de lAutomobile organiseerde de verkiezing voor de 21ste keer. De jury bestond uit 23 journalisten die gespecialiseerd zijn in de automotive sector.
De jury riep Carlos Ghosn uit tot winnaar vanwege zijn persoonlijkheid
alsmede om zijn bijdrage aan de spectaculaire ommekeer bij Nissan en
de ontwikkeling van de Renault-Nissan alliantie. Toen Carlos Ghosn in
1999 bij de Japanse autofabrikant begon, lanceerde hij het driejarig
Nissan Revival Plan (NRP). Alhoewel het NRP praktisch onuitvoerbaar
leek, zijn alle punten in het plan een jaar eerder dan gepland
verwezenlijkt.
Carlos Ghosn is zeer vereerd met de onderscheiding: Ik neem hem graag
aan namens alle werknemers van Nissan wereldwijd. Carlos Ghosn is
eerder al in de Verenigde Staten en Japan onderscheiden vanwege zijn
inzet voor Nissan. In Europa in navolging van Italië, Spanje en
Groot-Brittannië is het de vierde keer dat Ghosn een prijs in
ontvangst mocht nemen.
Nissan 180
In april 2002 start Nissan met een nieuw driejarenplan, onder de naam
Nissan 180. Dit plan behelst de tweede fase van de herstructurering
bij het merk. In het plan stelt Nissan zich vier doelen. In de eerste
plaats beoogt de fabrikant een groei van de wereldwijde verkopen naar
één miljoen autos op jaarbasis tegen het eind van het fiscale jaar
2004. Daarnaast wil Nissan over drie jaar een winst van acht procent
maken. Hiermee zou het Japanse merk een toppositie bereiken tussen de
andere wereldwijde autofabrikanten. Ten derde wil Nissan zijn schulden
binnen drie jaar drastisch reduceren. Nissan stelt zich ten doel om
volledig schuldvrij te zijn en investeringen te doen op basis van
inkomsten. Tot slot omvat het plan tevens de lancering van maar liefst
28 nieuwe modellen tussen 2002 en 2004.