AutoRai
29-3-2002
Opel certificeert top verkoopadviseurs
Opel Nederland heeft onlangs de eerste 33 verkoopadviseurs
gecertificeerd die zich hebben gespecialiseerd in de ondersteuning en
verdere verbetering van klantentevredenheid.
Opel Nederland is met de opleiding toonaangevend in Nederland. En met
succes: uit onderzoek onder de lezers van Readers Digest, blijkt dat
de service bij de Opel dealer al op een zeer hoog niveau staat. Opel
werd als meest betrouwbare merk gekozen. Iets dat alleen kan met een
professionele sales- en aftersales dealerorganisatie.
In april 2001 is het startschot gegeven voor het zogenaamde ´Retailer
Employee Certification Program´. Door middel van een uitgekiend
trainingsprogramma worden de medewerkers van Opel dealers naar het
hoogste niveau van kennis, kunde en klantgerichtheid gebracht en op
dat niveau gehouden.
Het totale opleidingsplan bestaat uit drie niveaus en is modulair
opgebouwd. Om het hoogste plan van te bereiken moeten er, in
combinatie met reeds opgedane praktijkervaring, verschillende
opleidingen en tests worden doorlopen. Het eerste niveau is ´Opel
Verkoopadviseur´ en omvat een trainingsprogramma van 9,5 dag. Wanneer
de dealermedewerker het programma heeft doorlopen, volgt een
kennistoets die met succes moet worden afgerond.
Het trainingsprogramma van het tweede niveau heeft een duur van zes
dagen waarbij eveneens zowel klassikaal als per computer wordt
getraind. Ook hier wordt de trainingsperiode afgesloten met een
uitgebreide kennistoets.
Het trainingsprogramma van het derde niveau is enkel klassikaal en
heeft een duur van vier dagen. Wanneer het totale programma doorlopen
is volgt erkenning van deze prestatie door certificering van Opel
Nederland.
Naast de verkoopadviseurs, is er ook voor andere dealermedewerkers die
klantencontact hebben een individueel trainingsprogramma opgesteld,
teneinde de dienstverlening op het hoogste niveau te krijgen en te
houden. Voor de klant resulteert dit uiteindelijk in enthousiaste
dealersmedewerkers die over professionele kennis, kunde en
vaardigheden beschikken om klanten optimaal te bedienen.