AutoRai
29-3-2002
Nieuwe LandRover Discovery 2003
Op de New York International Auto Show van 27 maart tot 7 april 2002
wordt de nieuwe Discovery 2003 voor het eerst getoond. Deze Discovery
heeft een nieuw uiterlijk dat geïnspireerd is op de nieuwe Range Rover
en een aantal technische wijzigingen.
De belangrijkste wijzigingen bestaan uit:
* Een nieuw front geïnspireerd op de nieuwe Range Rover
* Verplaatsing van de achterknipperlichten
* Drie nieuwe interieur kleurenschemas
* Verbeterde rem- en veringssystemen
* Blokkeerbaar centraal differentieel
De nieuwe Discovery 2003 verbetert niet alleen zijn buitengewone
off-road kwaliteiten maar verfijnt tevens zijn on-road-gedrag. Het
geluidsniveau ligt lager dan voorheen en datzelfde gaat op voor de
stijfheid van het chassis en de daarmee gepaard gaande trillingen. Het
maakt de nieuwe Discovery 2003 op de eerste plaats een stillere, maar
vooral ook comfortabelere auto.
Net als de nieuwe Range Rover, voelt de nieuwe Discovery 2003 zich
evengoed thuis in het terrein als op een snelweg. Vooral de
verbeteringen in het chassis en de bevestigingspunten van het
koetswerk aan het chassis gaan hieraan ten grondslag. Ook het
remsysteem werd aangepast waardoor de bestuurder meer gevoel met de
auto en de remmende wielen heeft zodra hij het rempedaal intrapt.
De nieuwe Discovery 2003 blijft gebruikmaken van de beproefde motoren:
de 4,0 liter V8 met 184 pk/136 kW en de 2,5 liter Td5 vijfcilinder
turbodiesel met een vermogen van 138 pk/101 kW. Laatstgenoemde motor
levert een imposant koppel van 300 Nm bij 1.950 toeren per minuut voor
de handgeschakelde versie, en 340 Nm bij eveneens 1.950 toeren per
minuut voor de Discovery Td5 met automaat: indrukwekkend op de weg en
in het terrein.
De zelfregelende luchtvering (Self Leveling Suspension SLS) wordt
aangehouden op het nieuwe model, net zoals het elektronische actief
stabilisatie systeem (Active Cornering Enhancement - ACE) dat de auto
op de weg het gevoel geeft in een comfortabele personenwagen te
rijden. Op de Discovery Series II werd dit systeem voor het eerst
toegepast.
Net als de nieuwe Range Rover, die nog maar enkele maanden terug werd
onthuld, is de nieuwe Discovery 2003 onmiddellijk herkenbaar aan zijn
nieuwe front. Dit wordt vanaf nu gedomineerd door stijlvolle en
efficiënte dubbele koplampen en een opnieuw ontworpen voorbumper. Maar
ook aan de achterzijde zijn er de nodige veranderingen doorgevoerd. Zo
zijn de achter knipperlichten verhuisd van de bumper naar de lichtunit
naast de achterdeur. In de bumper zitten nu de achteruitrijlampen.
Verder zijn er nieuwe lichtmetalen velgen en drie nieuwe interieur
kleurenschemas.
Voor het interieur is een keuze gemaakt uit nieuwe stoffen en nieuwe
kleuren. Naast het geheel zwarte Land Rover Black is er tevens de
keuze uit een licht beige Alpaca of een licht groen/grijs Tundra
interieur. Op de S en GS uitvoeringen zijn de nieuwe interieur
kleurenschemas standaard in stof uitgevoerd, op de XS uitvoering in
een combinatie van leer met Alcantara en op de ES in geheel lederen
bekleding.
De nieuwe Discovery 2003 houdt de terreinreputatie van zijn
voorgangers hoog en met extra toevoegingen zal hij deze zelfs verder
uitbreiden. Zo is vanaf nu de aanloophoek aan de voorzijde van de auto
groter zodat met meer gemak in zwaarder terrein kan worden gereden.
Verder is er vanaf juni 2002 een blokkeerbaar centraal differentieel
(Diff-Lock) als optie af-fabriek leverbaar om in extreem terrein nog
beter te kunnen presteren.
Net zoals het eerdergenoemde ACE-systeem en de zelfregelende
luchtvering SLS heeft de nieuwe Discovery de beste eigenschappen van
zijn voorgangers behouden. Zo is permanente vierwielaandrijving met
hoge en lage gearing nog steeds op iedere nieuwe Discovery te vinden,
evenals de grote hoeveelheid elektronisch-dynamische controlesystemen
zoals elektronische tractie controle (Electronic Traction Control ETC)
en Land Rovers gepatenteerde afdalingsremregeling (Hill Descent
Control HDC).
Land Rovers Managing Director Bob Dover weet het kort samen te vatten:
De Land Rover Discovery Series II, die vier jaar geleden werd
geïntroduceerd, zette een nieuwe standaard neer voor de SUV-markt. Het
was de eerste 4x4 met elektronica als het Active Cornering
Enhancement-systeem. We noemden de auto toen de evolutie met de
verborgen revolutie. De nieuwe Discovery 2003 springt in op het succes
van deze Series II én voegt daar een nieuw karakter aan toe. De
revolutie zet zich door.