gib group - 27 maart 2002

Netto winst (aandeel van de Groep): ¤ 751,3 milJOEN

overlating van doe-het-zelf aan Vendex KBB

I. Geconsolideerde rekeningen 2001

De geconsolideerde rekeningen van GIB GROUP voor het boekjaar 2001, afgesloten per 31 januari 2002, werden vastgelegd door de Raad van Bestuur van 27 maart 2002 en zijn bedoeld om voorgelegd te worden op de Algemene Vergadering van 19 juni 2002.

Voorafgaande opmerkingen betreffende de presentatie van de rekeningen:


1. De "geconsolideerde resultaten" 2001 omvatten inno tot 30 juni 2001, GIB Immo tot 31 oktober 2001 en club voor het hele boekjaar. auto 5 wordt volgens de vermogensmutatiemethode voor 50% opgenomen voor het hele boekjaar.

2. De "geconsolideerde resultaten" 2000 omvatten gb tot 30 september 2000.
geconsolideerde resultaten

In miljoen ¤ 2001 2000 %

Omzet (excl. BTW) 1 4 -64,8 414,2 022,1 %

Bedrijfswinst 40,7 17,2 +135,8
---

Financiële -8,4 -6,3 -32,4 resultaten %

Winst uit gewone 32 ,3 10,9 +195,5 bedrijfsuitoefening %

Uitzonderlijke 698,3 557,6 +25,2 resultaten %

Resultaat vóór 730,6 568,5 +28,5 belasting %

Belastingen -6,5 -8,2 +20,7
---

Belangen van derden 27,2 11,7 +132,5
---

Netto winst, aandeel 751,3 572,0 + 31,3 van de Groep %

Exploitatiecashflow 130,0 148,0 -12,2
---

Winst per aandeel 27,2 19,1 +42,4
---

Niet-geauditeerde cijfers

toelichting bij de geconsolideerde rekeningen

GIB GROUP boekte in 2001 een geconsolideerde omzet excl. BTW van ¤ 1 414,2 miljoen, tegenover ¤ 4 022,1 miljoen in 2000, waarbij de omzet van gb geconsolideerd werd voor de eerste 8 maanden van het boekjaar 2000 en alle in 2001 geconsolideerde enseignes bij vergelijkbare periode een omzetgroei boekten.

De bedrijfswinst komt uit op ¤ 40,7 miljoen in 2001, tegenover ¤ 17,2 miljoen over het voorgaande boekjaar, en vertaalt:


* In 2000, de verliezen van gb en de ready (¤ -45,8 miljoen);
* In 2001:

o de deconsolidatie van inno en GIB Immo (¤ -16,3 miljoen);

o de stijgingen bij doe-het-zelf (¤ +5,0 miljoen) en de financiële en dienstverlenende bedrijven (¤ +2,5 miljoen) die meer dan tenietgedaan werden door de achteruitgang bij quick (¤ -9 miljoen) en bij de andere activiteiten van de Groep (¤ -4,2 miljoen).

De exploitatiecashflow kwam uit op ¤ 130 miljoen, tegenover ¤ 148 miljoen in 2000, en vertaalt:


* In 2000, het buiten de consolidatiekring treden van gb en van ready (¤
-5,4 miljoen);

* In 2001:


* de opname volgens de vermogensmutatiemethode van auto 5 (¤ +1,6 miljoen);

* de deconsolidatie van inno en GIB Immo (¤ -20,5 miljoen);
* de stijgingen bij doe-het-zelf (¤ +7 miljoen) en de financiële en dienstverlenende bedrijven (¤ +3,6 miljoen) die meer dan tenietgedaan werden door de dalingen bij quick (¤ -9 miljoen) en bij de andere activiteiten van de Groep (¤ -4,3 miljoen).

De financiële resultaten komen uit op ¤ -8,4 miljoen, tegenover ¤ -6,3 miljoen in 2000. Pro memorie, het resultaat 2000 was gunstig beïnvloed door een meerwaarde op de effectenportefeuille van ¤ 3,5 miljoen. In 2001 zijn de beschikbare middelen zowat op nul gebleven en hebben de beleggingsproducten dus geen weerslag van betekenis gehad op het financieel resultaat. Zo is de opbrengst van de verkoop van GB in oktober 2000 volledig bestemd bij het begin van het boekjaar 2001 voor de terugkoop van eigen aandelen, een interimdividend (18 december 2000), en een kapitaalvermindering (6 februari 2001), operaties die trouwens bankkosten ten belope van ¤ 2 miljoen met zich meebrachten. Anderzijds had de opbrengst van de verkoop van GIB Immo slechts een beperkte weerslag op het financieel resultaat omdat de inning eind november 2001 plaatsvond en vanwege de uitkering op 6 december van een interimdividend. Op 31 januari 2002 beliepen de geconsolideerde netto beschikbare middelen van de Groep ¤ 711 miljoen, inclusief die van quick.

De winst uit gewone bedrijfsuitoefening komt uit op ¤ 32,3 miljoen, tegenover ¤ 10,9 miljoen in 2000.

De uitzonderlijke resultaten komen uit op ¤ 698,3 miljoen, tegenover ¤ 557,6 miljoen in 2000. Zij omvatten in hoofdzaak de meerwaarden die gerealiseerd werden bij de overlating van auto 5, Cetelem Belgium, Club, Fimaser, GIB Immo en inno, alsook de waardeverminderingen en de voorzieningen in verband met de herstelmaatregelen genomen door quick. Pro memorie, de uitzonderlijke resultaten over het boekjaar 2000 omvatten in hoofdzaak de meerwaarde die gerealiseerd werd bij de overlating van gb aan Carrefour.

De netto winst, aandeel van de Groep, komt uit op ¤ 751,3 miljoen, tegenover ¤ 572 miljoen in 2000.


* * * * *

Markante feiten van het boekjaar 2001

Wijzigingen van de consolidatiekring


* Overlating aan de Cetelem Groep van de participatie van GIB in Cetelem Belgium

Op 8 februari 2001 heeft GIB zijn participatie van 40% in Cetelem Belgium, de verbruikskredietmaatschappij die buiten GIB en Carrefour Belgium actief is, aan de Cetelem Groep overgelaten. Deze operatie had een netto positieve weerslag van ¤ 14,5 miljoen op de geconsolideerde winst van GIB GROUP in 2001.


* Overlating in twee etappes van auto 5 aan Norauto
Op 4 april 2001 kondigde GIB de overlating in twee etappes aan van auto 5 aan Norauto. Norauto, dat sedert april 1999 22,5% in het kapitaal van Auto 5 bezat, trok zijn participatie op tot 50 % op 4 april 2001 en vervolgens tot 100% op 31 januari 2002. Deze operatie had een netto positieve weerslag van ¤ 19,6 miljoen op de geconsolideerde winst van GIB GROUP in 2001.


* Overlating aan Carrefour Belgium van de participatie van GIB in Fimaser
Op 17 mei 2001 heeft GIB zijn participatie van 60% in Fimaser, de verbruikskredietmaatschappij die binnen Carrefour Belgium en de enseignes van GIB GROUP actief is, aan Carrefour Belgium overgelaten. Deze operatie had een netto positieve weerslag van ¤ 2,1 miljoen op de geconsolideerde winst van GIB GROUP in 2001.


* Overlating van inno aan Kaufhof

Op 28 juni 2001 heeft GIB zijn dochteronderneming inno overgelaten aan Kaufhof, de op twee na grootste Europese warenhuisketen, en zelf een dochter van Metro, de op twee na grootste distributeur wereldwijd. Deze operatie had een netto positieve weerslag van ¤ 31,1 miljoen op de geconsolideerde winst van GIB GROUP in 2001.


* Overlating van GIB Immo aan Redevco

Op 29 november heeft GIB zijn dochterondernemingen GIB Immo en Sarma Shop overgelaten aan Redevco, één van de grootste vastgoedondernemingen van Europa. Deze operatie had een netto positieve weerslag van ¤ 654 miljoen op de geconsolideerde winst van GIB GROUP in 2001.


* Overlating van club aan Proxis

Op 31 januari 2002 heeft GIB zijn dochteronderneming club overgelaten aan Proxis, dat gefinancierd wordt door een groep Belgische investeerders bestaande uit Mitiska Net Fund Europe, KBC Investco en privé-beleggers. Proxis is marktleider voor de elektronische handel in boeken, CD's en video's in België en Nederland. Deze operatie had een netto positieve weerslag van ¤ 1,8 miljoen op de geconsolideerde winst van GIB GROUP in 2001.

Terugbetaling van kapitaal, inkoop van eigen aandelen, uitzonderlijk dividend


* Terugbetaling van kapitaal

Pro memorie, op 6 februari 2001 heeft GIB zijn kapitaal verminderd door een terugbetaling van ¤ 5,23 per aandeel, wat neerkwam op een totale kapitaalvermindering van ¤ 160,4 miljoen.


* Terugkoop van eigen aandelen

Nog pro memorie is GIB overgegaan tot de inkoop van eigen aandelen op de beurs in twee schijven van 10%. De inkoop van de tweede schijf (3 065 533 aandelen) was begonnen na het akkoord van de Buitengewone Algemene Aandeelhoudersvergadering van 24 november 2000 en was beëindigd vóór de Vergadering van 20 juni 2001. Deze aandelen werden naar aanleiding van laatstgenoemde vergadering geschrapt.


* Uitkering van een interimdividend

GIB heeft op 6 december 2001 een uitzonderlijk dividend uitgekeerd (voorschot op het dividend voor het boekjaar 2001) van ¤ 6 bruto, dit is ¤ 4,5 netto per gewoon aandeel en ¤ 5,1 netto per VVPR aandeel.


* * * * *

Doe-het-zelf: stijging van de bedrijfswinst

In miljoen ¤ 2001 2000 Schommeling

Verkopen onder merknaam 885,4 848,6 + 4,3 %

België 453,4 449,3 + 0,9 %

Spanje 142,7 122,0 + 17,0 %

Portugal 97,7 82,4 + 18,6 %

Frankrijk 191,6 194,9 - 1,7 %

Omzet (excl. BTW) 675,2 650,1 + 3,8 %

Bedrijfswinst 28,1 23,1 + 22,0 %

Exploitatiecashflow 51,1 44,1 + 15,9 %

Aantal winkels 164 160 + 4

In 2001 kwamen de verkopen onder merknaam van Brico Europe uit op ¤ 885,4 miljoen, een stijging met 4,3 % in vergelijking met 2000.


* In België gaan de verkopen onder merknaam van brico en briko depot met 0,9 % vooruit tot een bedrag van ¤ 453,4 miljoen, ondanks het tegenvallende weer tijdens het eerste halfjaar en een vertraging van het verbruik in januari 2002 te wijten aan de invoering van de euro. Een niet-winstgevende franchisewinkel werd gesloten, waardoor het totaal aantal winkels uitkomt op 97. Vier winkels werden gerenoveerd en drie vergroot. Twee van de renovatieprojecten liepen in middelgrote winkels, waarvan het concept aangepast werd en nu beter tegemoetkomt aan de noden van de gelegenheidsdoe-het-zelver. Deze gerenoveerde winkels laten een omzetgroei optekenen met meer dan 15%.
* In Spanje kwamen de verkopen onder merknaam van aki uit op ¤ 142,7 miljoen, een stijging met 9,5 % bij vergelijkbaar aantal winkels en met 17 % in totaal. Tijdens het eerste halfjaar werd een nieuwe winkel geopend in Castellon en tijdens het tweede halfjaar nog een winkel aan de rand van Madrid en een in Vitoria. aki telt daarmee in Spanje 18 winkels, waarvan één in franchise. Eén winkel werd gerenoveerd.
* In Portugal zijn de verkopen onder merknaam met 18,6 % gestegen tot ¤ 97,7 miljoen. Bij vergelijkbare consolidatiekring zijn de verkopen stabiel gebleven, in hoofdzaak vanwege een sterke daling van het verbruik tijdens het eerste halfjaar. Twee nieuwe winkels werden geopend, één aan de rand van Porto, een tweede in Leiria. Hiermee komt het aantal winkels in Portugal op 12. Eén winkel werd vergroot.
* In Frankrijk kwamen de verkopen van Obi uit op ¤ 191,6 miljoen, een terugval met 1,7 % die in hoofdzaak te wijten is aan de bevoorradingsproblemen na de brand, die in februari 2001 het centraal depot in St-Etienne vernietigd heeft. Sedert eind januari 2002 is een nieuw centraal depot in gebruik in Mâcon. In 2001 heeft Obi de franchisewinkel van Istres in eigen beheer overgenomen. Twee winkels werden gerenoveerd.

De bedrijfswinst komt uit op ¤ 28,1 miljoen, een stijging met 22 %. Deze vooruitgang is vooral te danken aan de maatregelen tot vermindering van de exploitatiekosten die bij het begin van het jaar genomen werden, in hoofdzaak in België, Frankrijk en Portugal, alsook aan een verbetering van de inkoopvoorwaarden in de 4 landen.

Vooruitzichten

In 2002 wil Brico Europe zijn programma voor het openen van winkels verderzetten. Voorts zal het nieuwe concept van de middelgrote winkel dat in België ontwikkeld werd, geleidelijk aan naar de hele keten uitgebreid worden. In 2002 zullen negen middelgrote winkels omgebouwd worden.


* * *

quick: herstelmaatregelen

In miljoen ¤ 2001 2000 Schommeling

Verkopen onder merknaam 772,9 760,6 + 1,6 %

Bedrijfsresultaat - 2,4 6,9 n.g.

Exploitatiecashflow 29,8 37,9 - 21,4 %

Aantal restaurants 431 426 + 5

In de moeilijke context van 2001 (gekkekoeiencrisis, mond- en klauwzeer, 11 september) zijn de verkopen onder merknaam uitgekomen op ¤ 772,9 miljoen, een stijging met 1,6%. Bij vergelijkbaar aantal restaurants daalden de verkopen met 2,7%. Deze terugval van de activiteiten was evenwel minder nadrukkelijk tijdens het tweede halfjaar (-1,4%) dan tijdens het eerste halfjaar (- 4,2%).

Het restaurantpark is met 5 eenheden aangegroeid (41 openingen tegen 36 sluitingen). Voorts zijn 8 restaurants in eigen beheer overgeheveld naar franchise, en gingen omgekeerd 4 franchiserestaurants over naar eigen beheer. Per eind 2001 werd 75 % van het park in franchise gerund.

Het bedrijfsresultaat komt uit op ¤ -2,4 miljoen, tegen ¤ 6,9 miljoen in 2000. Het vertaalt een sterk uiteenlopende toestand per land: de resultaatverbetering in Frankrijk wordt ruimschoots tenietgedaan door de achteruitgang in België en het verlies in Hongarije.

Om de financiële structuur van quick te versterken, heeft GIB zijn dochteronderneming tijdens het boekjaar 2001 twee leningen toegestaan voor een totaal bedrag van ¤ 33,5 miljoen en met vervaldag in 2004.

Vooruitzichten

In 2002 gaat de vennootschap door met het herstelplan dat in het najaar 2001 uitgewerkt en opgestart werd. Dit plan is bedoeld om het restaurantpark te rationaliseren, het net te stroomlijnen, de operationele kosten en de expansie-investeringen terug te schroeven, het productaanbod aan te passen aan de nieuwe voedingseisen van de consument, een selectieve groei te verzekeren in Frankrijk en België, en op alle andere markten te werken met volledige franchise.


* * *

lunch garden: gevolgen van de nieuwe loonovereenkomsten voor de sector

In miljoen ¤ 2001 2000 Schommeling

Verkopen onder merknaam 115,1 111,7 + 3,0 %

Bedrijfswinst 2,6 4,5 - 42,8 %

Exploitatiecashflow 7,5 10,2 - 26,8 %

Aantal restaurants 62 62 =

De verkopen onder merknaam van lunch garden komen uit op ¤ 115,1 miljoen, een stijging met 3,0%, ondanks een tijdelijke terugval van het klantenbezoek vanwege de ombouwwerkzaamheden aan de maxi gb hypermarkten naar het merk Carrefour en vanwege de renovatiewerkzaamheden in 7 restaurants, waarvan de positieve effecten pas in 2002 volop voelbaar zullen zijn.

De bedrijfswinst gaat van ¤ 4,5 miljoen in 2000 naar ¤ 2,6 miljoen in 2001, in hoofdzaak vanwege de toepassing van nieuwe loonnormen.

In 2002 zal lunch garden zijn renovatieprogramma voor de restaurants voortzetten en zijn commercieel beleid verder uitdiepen door zijn klanten de beste verhouding prijs/kwaliteit/dienstverlening te bieden.


* * *

exki: opening van een tweede restaurant in Brussel

EXKi staat voor een concept van snelrestaurants, die gevestigd zijn op druk bezochte stedelijke liggingen en makkelijke, gezonde en smaakvolle maaltijdoplossingen aanbieden. De klant kan daarbij kiezen tussen ter plaatse verbruiken of meenemen. Het eerste restaurant opende in januari 2001 zijn deuren aan de Naamse Poort in Brussel, en mag zich in een groeiend succes verheugen. Een tweede restaurant ging in november 2001 open in de Brusselse Nieuwstraat. Voor 2002 staan twee nieuwe restaurants op het programma, waarvan één in Parijs.


* * *

disport: versnelde omschakeling naar het enseigne sports soccer

In miljoen ¤ 2001 2000 Schommeling

Verkopen onder merknaam 50,0 46,8 + 6,8 %

Bedrijfswinst 0,7 1,1 - 34,1 %

Exploitatiecashflow 2,8 2,1 + 30,7 %

Aantal winkels 23 22 + 1

De verkopen onder merknaam van disport blijven stijgen en komen uit op ¤ 50 miljoen, een stijging met 6,8% in totaal en met 4,5% bij vergelijkbaar aantal winkels. Een nieuwe winkel werd geopend in het Westland shopping center en de winkel van Charleroi-Inno werd vergroot en omgebouwd naar het enseigne sports soccer.

De bedrijfswinst gaat van ¤ 1,1 miljoen naar ¤ 0,7 miljoen, een daling die toe te schrijven is aan de afschrijvingen op de zware investeringen in verband met het programma tot versnelde expansie en renovatie van het net. De exploitatiecashflow van zijn kant gaat sterk vooruit.

In 2002 wordt het openings- en renovatieprogramma voortgezet. Een nieuwe winkel van meer dan 1000 m² werd in maart 2002 geopend in het centrum van Namen.


* * * * *

vooruitzichten 2002 van de Groep

De Raad van bestuur zal in de komende weken de analyse van de mogelijke opties maken betreffende de bestemming van de beschikbare middelen van de Groep.


* * * * *

II. Overlating van doe-het-zelf

gib verkoopt zijn doe-het-zelf dochteronderneming aan vendex kbb

GIB en Vendex KBB hebben een overeenkomst ondertekent waarbij Vendex KBB 100% verwerft van het kapitaal van Brico Belgium n.v., de dochteronderneming van GIB die alle internationale doe-het-zelfactiviteiten bundelt. Deze overeenkomst is onderworpen aan de voorafgaande goedkeuring vanwege de Europese mededingingsinstanties. De transactie zal zich realiseren aan een bedrijfswaarde van ¤ 505 miljoen.

Vendex KBB is marktleider op de Nederlandse non-food distributiemarkt en runt daarnaast ook verschillende distributieformules in België, Denemarken, Luxemburg, Duitsland en Frankrijk. Vendex KBB is één van de grootste groepen van Nederland: 53.000 werknemers, meer dan 2.500 winkels, een omzet (excl. BTW) van ¤ 4,6 miljard, een bedrijfswinst van ¤ 239 miljoen en ¤ 160 miljoen netto winst . Vendex KBB is actief in de warenhuizensector en de gespecialiseerde distributie. De doe-het-zelfactiviteiten van Vendex KBB worden ontplooid via twee distributiemerken, Praxis en Formido. Deze runnen in totaal zo'n 200 winkels, waarvan meer dan 80 in franchise, en zijn goed voor een omzet (excl. BTW) van ¤ 737 miljoen, een bedrijfswinst van ¤ 45,3 miljoen (inclusief de vastgoedinkomsten) en stellen circa 3.750 mensen te werk .

Brico Belgium heeft 97 winkels in België (waarvan 55 in franchise) onder de merknamen Brico en Briko Depot, 37 winkels in Frankrijk (7 in franchise) onder het merk Obi, 18 winkels in Spanje (1 in franchise) en 12 in Portugal onder het merk Aki. Brico Belgium stelt in totaal zo'n 5.000 mensen te werk en de verkopen onder merknaam kwamen in 2001 uit op ¤ 885 miljoen.

Deze operatie zal een netto positieve weerslag van ¤ 315 miljoen hebben op de geconsolideerde winst van GIB GROUP over 2002.

GIB werd op de hoogte gebracht van het feit dat Vendex KBB, na afsluiting van de transactie, van plan is de activiteiten van Brico in Frankrijk, Spanje en Portugal via een latere transactie te verkopen aan Leroy Merlin, de op twee na grootste doe-het-zelfdistributeur van Europa.

Eind van het persbericht

Beschikbaar in het Frans, Engels en Nederlands op onze website: http://www.gib.be

Corporate Finance - Louis Frère - Tel. 32 2 729 29 00 - Fax 32 2 729 29 49 - E-mail louis.frere@gib.be

Corporate Communications - Emmanuel de Brouwer - Tel. 32.2.729.20.30 - Fax 32.2.729.20.96 - E-mail emmanuel.debrouwer@gib.be