FNV
Van werkzoeker naar werknemer?
regio Zuidoost - regiowerk.zuidoostnederland@vc.fnv.nl
Een vernieuwende aanpak om mensen aan het werk te helpen? Of een ordinaire publiciteitsstunt, over de rug van de uitkeringsgerechtigden? De Sociale Dienst van 's-Hertogenbosch introduceert het zogenaamde 'Wisconsin-model.' De aanpak ziet er interessant uit. Kan 's-Hertogenbosch deze ook waarmaken?De Sociale Dienst van 's-Hertogenbosch heeft zich in de media geprofileerd met een doortastende aanpak. Iedereen die zich voor een uitkering meldt en volledig arbeidsgeschikt is, moet minstens 20 uur per week besteden aan activiteiten die gericht zijn op het vinden van werk. 10 uur per week wordt aan een praktische scholing besteedt. De overige uren besteden cliënten aan het opsporen van vacatures en het benaderen van werkgevers. Deze nieuwe aanpak is afgeleid van het zogenaamde Wisconsin-model.
De FNV vindt het een goede zaak dat nieuwe experimenten kunnen worden ontwikkeld om cliënten effectiever aan het werk te helpen. Een positief aspect van de aanpak is dat deze voor cliënten eenvoudig, helder en duidelijk is en dat cliënten veel sneller en intensiever dienstverlening aangeboden krijgen. Daarnaast besteedt de gemeente in deze aanpak aandacht aan de duurzaamheid van het werk.. Arbeidsbemiddelaars en reïntegratiebedrijven ontvangen pas het volledige bedrag als de cliënt ook daadwerkelijk een jaar aan de slag is. Ook de FNV vindt dat cliënten niet moeten worden opgezadeld met allerlei tijdelijke baantjes, maar duurzaam aan het werk moeten worden geholpen. Uit ons onderzoek 'Gemeente wees minimaal sociaal' blijkt dat daar nogal wat aan schortte in 's-Hertogenbosch: men wist niet eens wat er met mensen die de bijstand hebben verlaten op langere termijn gebeurt. De FNV ondersteunt dan ook het initiatief dat bij de nieuwe aanpak een case-manager de cliënt een jaar lang blijft volgen om onnodige uitval te voorkomen. Verder lijkt het erop dat naast het duurzaam plaatsen van cliënten ook rekening wordt gehouden met de capaciteiten en wensen van cliënten.
Veel gemeenten hebben in het verleden een administratieve chaos laten ontstaan bij hun Sociale Dienst. De minister heeft zich voorgenomen dit probleem hard aan te pakken en onder de druk uit Den Haag maken sommige gemeenten nu rare sprongen. Amsterdam komt met een Megabanenmarkt die slecht is voorbereid. De Rotterdamse wethouder is trots dat hij tien procent van de uitkeringen heeft opgeschort, terwijl dit vooral bewijst dat de gemeente zelf haar zaken niet op orde had. En de gemeente Maarssen wilde de hele boel maar privatiseren, wat de wet natuurlijk niet toestaat.
Hoort 's-Hertogenbosch ook in dit rijtje thuis? De FNV vindt dat deze aanpak er interessant uitziet. Als 's-Hertogenbosch dit allemaal in de praktijk weet waar te maken, dan kunnen andere gemeenten daar iets van opsteken. Juist daarom zullen wij kritisch volgen of deze plannen ook daadwerkelijk worden waargemaakt. De FNV houdt het in de gaten. U ook?
Meer nieuws? Ga naar http://www.fnv.nl/zuidoost .