Stichting Wakker Dier
Persbericht - c1000 halveert verkoop batterij-ei; wakker dier
halveert acties 28 maart 2002
Om paas-acties tegen de verkoop van batterij-eieren te voorkomen komt
de directie van C1000, de grootste verkoper van legbatterij-eieren in
Nederland, Wakker Dier tegemoet met een 6 stappenplan. Zo wordt het
assortiment van batterij-eieren gehalveerd (van 4 naar 2 items), komt
er op de doosjes een duidelijk logo en tekst: kooi-eieren en vinden er
geen prijs-acties plaats van kooi-eieren in folders of advertenties.
Tevens zullen de batterij-eieren op de onderste planken verdwijnen en
worden de scharreleieren op ooghoogte gebracht. Het stappenplan van
C1000 is een grote stap voorwaarts maar voor Wakker Dier geen reden om
alle acties af te blazen. Het doel van de campagne van Wakker Dier is
dat alle batterij-eieren verdwijnen uit de schappen (ook van de
onderste plank). Dat dit haalbaar is bewijzen onder andere Albert
Heijn en 6 individuele C1000 supermarkten. Deze 6 C1000's in Tilburg,
Eefde, Renesse, Woerden, Raamsdonkveer en Den Haag besloten deze week
op verzoek van Wakker Dier om de kooi-eieren voorgoed uit de schappen
te halen en werden door Wakker Dier in de bloemen gezet.
Acties
Met de maatregelen van C1000 om de verkoop van kooi-eieren te halveren
komt Wakker Dier de C1000 tegemoet door haar paas-acties ook te
halveren. In plaats van 16 acties in 8 steden wordt nu actie gevoerd
bij acht C1000 supermarkten. Actievoerders zijn onder andere te vinden
in Groningen, Utrecht, Amsterdam, Den Bosch, Den Haag, Maastricht en
Arnhem. Klanten van C1000 worden opgeroepen protestkaarten in te
vullen en de koop van legbatterij-eieren te boycotten. De
supermarktketen kan het komende jaar op acties blijven rekenen tot het
onderste schap ook leeg is. De protest site legbatterij.nl waar
wekelijks duizenden consumenten protestmails sturen blijft ook actief.
Vanaf volgend jaar mogen er in de hele Europese Unie geen
legbatterijen meer worden gebouwd. De Europese ministers zijn dit
overeengekomen vanwege de dieronvriendelijkheid van de krappe kooien.
Wakker Dier vindt dat na de politieke beslissing ook de grootste
verkoper in Nederland haar maatschappelijke verantwoordelijkheid moet
nemen door (net als de Albert Heijn eerder deed) de dieronvriendelijke
eieren uit de schappen te halen. Wakker Dier wil de supermarkten, in
navolging van de aanpak die de politiek koos, goedschiks of anders met
acties wijzen op hun verantwoordelijkheid.
Zaterdag 30-3 wordt vanaf 11.00 uur actiegevoerd bij C1000s op: de
Wibautstraat 80 en Reigersbos 196 in Amsterdam, Dierenriemstr. 122 te
Groningen, Romertpass. 48 in Den Bosch, Hommelseweg 100 te Arnhem,
Hondsrug 18 te Utrecht, Volendamlaan 670 te Den Haag en Brusselse
Poort 19 te Maastricht.