Provincie Drenthe
Eerste fase van risicokaart Drenthe afgerond
Assen, 28 maart 2002
Persberichtnummer 02-035
Vanmiddag heeft Commissaris van de Koningin Relus ter Beek het rapport
Risico's in Drenthe op de kaart, fase 1 gepresenteerd. De presentatie
van vandaag is de eerste stap naar een dynamisch
risico-informatiesysteem. Om zover te komen, is de inzet van de
gemeenten en operationele diensten als brandweer, politie en
geneeskundige hulpdiensten nodig. Commissaris Ter Beek riep die
partijen in zijn toespraak dan ook op om voortvarend te werk te gaan.
"De risicokaart is een informatiebron van groot regionaal belang. Het
is een belangrijk hulpmiddel in de handhaving van openbare orde en
veiligheid. Het stelt ons in staat om meer en vooral ook beter
preventief te handelen. Ik hoop alle betrokkenen inzien dat daar veel
winst te behalen is en een solide samenwerking kunnen opbouwen," aldus
de CdK.
Het rapport is het resultaat van de opdracht die Provinciale Staten in
2001 hebben gegeven om de risicos in onze provincie te inventariseren.
Het is een onderdeel van het provinciaal beleid op het terrein van
risicomanagement voor een veilig(er) Drenthe.
De risicokaart biedt een actueel overzicht van risicovolle objecten en
risicovolle situaties in Drenthe. Het gaat hierbij om gegevens die bij
verschillende vergunningverlenende overheden beschikbaar zijn.
In de vervolgfasen zal moeten worden geanalyseerd hoe groot de risico's zijn en wat voor scenario's zich bij calamiteiten kunnen ontwikkelen. Doel is om te komen tot een dynamisch digitaal risico-informatiesysteem uiteindelijk ten behoeve van de Drentse burgers. De analyse van de gegevens moet aanleiding zijn voor provincie, gemeenten, hulpdiensten, bedrijven en instellingen om gepaste voorzorgsmaatregelen te treffen op het gebied van rampenbestrijding, crisismanagement en ruimtelijke ordening.
GS hebben afgelopen dinsdag besloten pro-actief op te treden. Ze
stellen provinciale staten voor in de voorbereiding samen op te
trekken met gemeenten, waterschappen en de operationele diensten
(politie, brandweer en geneeskundige hulpdiensten) in de ontwikkeling
van het risico-informatiesysteem en willen hiervoor 450.000 euro
uittrekken.
Begin 2003 is het de bedoeling om te starten met de invoering van de
Drentse risicogegevens in het dan beschikbare, landelijke
registratiesysteem. Dit systeem wordt ontwikkeld op initiatief van het
Ministerie van Binnenlandse Zaken, in nauwe samenwerking met het
Ministerie van VROM en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Door
te kiezen voor één landelijk systeem wordt het mogelijk gemeente- en
provinciegrensoverschrijdend beleid te maken en handelend op te
treden.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Stafgroep
Communicatie van de provincie, telefoonnummer (0592) 365265,
faxnummer (0592) 357188
E-mail: communicatie@drenthe.nl