Vrije Universiteit Amsterdam

Informatie voor de pers. Vrije Universiteit Amsterdam. 28/03/2002


---

Mediaoffensief Fortuyn stagneert; populariteit zakt in

De media besteden steeds meer aandacht aan Pim Fortuyn en hij valt daardoor van alle lijsttrekkers het meest op, maar hij maakt op de kiezers een veel negatievere indruk dan twee weken geleden. Afgaande op het nieuws, faalt hij voor het eerst vaker dan dat hij succes heeft. De omslag die in de media heeft plaatsgevonden sinds het ´herkansingsdebat´ van 21 maart, heeft direct weerslag op de mening van de kiezer. De kiezers slaan vooral zijn bekwaamheid als politiek leider laag aan. Wel vinden enorm veel kiezers dat hij goed aanvoelt wat er onder de bevolking leeft.

Dit zijn enkele van de conclusies uit verkiezingsonderzoeken die communicatiewetenschappers van de Vrije Universiteit en marktonderzoekbureau Blauw Research Rotterdam momenteel uitvoeren. Ze hebben net hun derde tweewekelijkse rapport afgerond over de relatie tussen de mediaberichtgeving over politieke partijen en politici en de politieke voorkeuren die dat bij Nederlanders tot stand brengt.

In de bijgevoegde tabellen is een greep uit de laatste resultaten afgebeeld. Behalve de weergegeven aspecten onderzoekt het team ook met welke onderwerpen partijen zich in het nieuws manifesteren, welke standpunten ze erover uiten, hoeveel steun en kritiek de partijen ontvangen en van wie, welke partijen volgens de kiezers verantwoordelijk zijn voor welke problemen en op hoeveel steun de partijen kunnen rekenen bij de kiezers.