Vrije Universiteit Amsterdam
Informatie voor de pers. Vrije Universiteit Amsterdam.
28/03/2002
---
Mediaoffensief Fortuyn stagneert; populariteit zakt in
De media besteden steeds meer aandacht aan Pim Fortuyn en hij valt
daardoor van alle lijsttrekkers het meest op, maar hij maakt op de
kiezers een veel negatievere indruk dan twee weken geleden. Afgaande
op het nieuws, faalt hij voor het eerst vaker dan dat hij succes
heeft. De omslag die in de media heeft plaatsgevonden sinds het
´herkansingsdebat´ van 21 maart, heeft direct weerslag op de mening
van de kiezer. De kiezers slaan vooral zijn bekwaamheid als politiek
leider laag aan. Wel vinden enorm veel kiezers dat hij goed aanvoelt
wat er onder de bevolking leeft.
Dit zijn enkele van de conclusies uit verkiezingsonderzoeken die
communicatiewetenschappers van de Vrije Universiteit en
marktonderzoekbureau Blauw Research Rotterdam momenteel uitvoeren. Ze
hebben net hun derde tweewekelijkse rapport afgerond over de relatie
tussen de mediaberichtgeving over politieke partijen en politici en de
politieke voorkeuren die dat bij Nederlanders tot stand brengt.
In de bijgevoegde tabellen is een greep uit de laatste resultaten
afgebeeld. Behalve de weergegeven aspecten onderzoekt het team ook met
welke onderwerpen partijen zich in het nieuws manifesteren, welke
standpunten ze erover uiten, hoeveel steun en kritiek de partijen
ontvangen en van wie, welke partijen volgens de kiezers
verantwoordelijk zijn voor welke problemen en op hoeveel steun de
partijen kunnen rekenen bij de kiezers.