Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) Persbericht 28-03-2002
Internet-aankopen consument steeds meer bij Nederlandse eRetailer
Online bestedingen groeien nog steeds
De online bestedingen van Nederlandse consumenten zijn in 2001 met
ruim 50% toegenomen in vergelijking met het jaar ervoor. Deze groei
wordt veroorzaakt door een groter aantal kopers èn door een hoger
aankoopbedrag per koop. De bestedingen bedroegen circa 320 miljoen
euro. Dat is ongeveer 0,4 procent van de detailhandelsbestedingen in
2001. Consumenten kopen vooral bij Nederlandse internetwinkels (87%
van de aankopen). De Nederlandse internetwinkels winnen bij de
Nederlandse consument terrein van de Amerikaanse internetwinkels. Dit
blijkt uit de eRetailing Monitor van het Hoofdbedrijfschap
Detailhandel over het eerste halfjaar van 2001. Het onderzoek is
uitgevoerd door Blauw New Media te Rotterdam.
Geringe omzet
Bekend is de verkoop van consumentenelektronica via het web, maar
producten op het gebied van huis en tuin worden ook steeds meer
elektronisch verhandeld. Kijkend naar de eRetailers dan zien we steeds
meer bekende Nederlandse winkelnamen op internet. Opvallend is dat de
fooddetailhandel inmiddels flink aan de weg timmert: de toename van
het foodaanbod op internet is meer dan verdubbeld. Over de hele linie
zijn het vooral de postorderaars die groeien, maar zij hebben niet het
leeuwendeel van de omzet. Dat zijn de vele MKB-bedrijven die hun waren
via internet aanbieden. De bedrijven kennen in het algemeen overigens
geen indrukwekkende omzet. Bijna de helft van de onderzochte
webwinkels heeft in 2001 een omzet van minder dan 225.000,-. Verder
zien we dat zeventig van de bedrijven na 1999 is opgericht. Er moet
nog veel ervaring en professionaliteit worden opgebouwd.
Vaak ook fysieke winkel
Tweederde van de eRetailers verkoopt zijn producten niet alleen via
internet, maar heeft ook de beschikking over een fysieke winkel en/of
een gedrukte catalogus. Multi-channel verkopen wordt dit fenomeen
genoemd, het benutten van diverse kanalen voor de verkoop. Het
verkopen van producten aan consumenten is geen exclusieve activiteit
voor ondernemers met een detailhandelsachtergrond, overigens: bijna
een kwart van de ondernemers komt van buiten de detailhandel.
Meer informatie
Meer resultaten van de eRetailing Monitor zijn te vinden op de ITB
(Informatietechnologie en Betalingsverkeer)-site van het HBD:
http://itb.hbd.nl