Ministerie van Algemene Zaken
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen
Persbericht ministerraad
28 maart 2002
Sterkere positie scholen in educatieve infrastructuur
Scholen gaan een steeds centralere rol vervullen in het stelsel van educatieve voorzieningen zoals lerarenopleidingen, schoolbegeleiding en -ondersteuning. Scholen zullen zich ontwikkelen tot professionele organisaties met een eigen personeels- en opleidingsbeleid dat past bij de manier waarop de eigen organisatie wordt ingericht. Het opleiden van onderwijspersoneel in de school zelf kan daar bij horen. Dat betekent dat mensen ook langs andere wegen kunnen worden opgeleid dan via de reguliere lerarenopleiding. Scholen moeten kunnen kiezen uit het aanbod van educatieve diensten. Voorgesteld wordt dat ook andere instellingen het getuigschrift voor de onderwijsbevoegdheid kunnen uitreiken. Daartoe wordt een accrediteringsprocedure ontwikkeld. Tot de educatieve infrastructuur behoren alle instellingen die diensten verlenen op het terrein van het opleiden, kwalificeren of nascholen van leraren en op het terrein van onderwijs- en schoolontwikkeling en schoolbegeleiding. Dit blijkt uit een notitie waar de ministerraad op voorstel van minister Hermans en staatssecretaris Adelmund van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen mee heeft ingestemd.
In de afgelopen periode zijn belangrijke stappen gezet op weg naar een open stelsel met vraagsturing. Zo zijn verschillende budgetten voor nascholing en ondersteuning van de aanbieders overgeheveld naar de scholen. Met dit budget kunnen scholen zelf kiezen bij wie ze welke ondersteuning of begeleiding willen inkopen. Zo ontstaat een nieuwe open verhouding tussen scholen (vragers) en educatieve diensten (aanbieders). De overheid bewaakt de kwaliteit. Dit betekent dat scholen in de overgangssituatie in stelling worden gebracht om als vrager een centrale positie in te nemen. Waar de overheid zelf opdrachtgever is van ontwikkeltrajecten in het kader van grote landelijke vernieuwingen, wordt een systeem van openbare aanbesteding verder uitgewerkt.
De centrale positie van de school in de educatieve infrastructuur is een noodzakelijke voorwaarde
zowel voor de kwaliteit van de dienstverlening als voor een goede positie van scholen op de
arbeidsmarkt. Scholen nemen een sterkere positie op die arbeidsmarkt in, als ze integraal personeels- en
opleidingsbeleid voeren met verschillende functies in de school, die passen bij de manier waarop ze hun
schoolorganisatie inrichten.
RVD, 28.03.2002