Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
GEMEENTE BERGEN OPENT DIGITAAL LOKET
Eerste Nederlandse gemeente met volledig geautomatiseerde
internetdienstverlening via koppeling met administratieve systemen
Bergen/Alkmaar, 28 maart 2002 - Op 28 maart heeft Gemeente Bergen officieel haar 'digitale loket' geopend. Inwoners van de gemeente kunnen thuis of bij speciaal daarvoor ingerichte 'steunpunten' via de website een aantal gemeentelijke diensten afnemen. Uniek is de koppeling van het internetloket met de backoffice. Aanvraagformulieren voor uittreksels uit de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) kunnen niet alleen door de burger worden gedownload, maar kunnen ook via internet worden verstuurd, om vervolgens volautomatisch te worden verwerkt. Het procesbesturingssysteem ENGAGE! van het Alkmaarse Business Review dat aan de basis ligt van het nieuwe systeem maakt ook koppelingen met andere (gemeentelijke) systemen mogelijk.
Analoog aan de visie die Minister van Boxtel de afgelopen jaren heeft uitgedragen, wil Gemeente Bergen met het digitale loket de dienstverlening naar de burger optimaliseren. 'Inwoners kunnen voortaan 24 uur per dag en zeven dagen per week vanuit hun huis een aantal zaken met de gemeente regelen. Voor de burgers die geen computer hebben, zijn internetloketten geplaatst in Egmond en Schoorl', aldus de heer T. de Vries, projectleider van Gemeente Bergen. 'Het internetloket is een goede uitbreiding van onze dienstverlening, maar het mag niet leiden tot een verhoogde werkdruk van de loketmedewerkers. Daarom heeft de werkgroep direct onderzocht of en hoe de afhandeling van de internetdiensten kon worden geautomatiseerd.' In samenwerking met het Alkmaarse Business Review realiseerde de afdeling Informatie & Automatisering een koppeling van het internetloket met de backoffice. De elektronische aanvragen van uittreksels uit het GBA worden nu volautomatisch in het gemeentelijke administratiesysteem Centric verwerkt, waarbij ENGAGE! fungeert als elektronische baliemedewerker.
'Black box'
Via www.bergen-nh.nl komt de burger bij het elektronisch loket van de
gemeente. Op de site vult hij zijn gegevens in op een aanvraagformulier en
kiest het uittreksel dat hij wil hebben. Hij identificeert zich door het
nummer van zijn rijbewijs of een ander legitimatiebewijs en zijn sofinummer
in te toetsen en verstuurt het formulier. Het formulier komt terecht in de
'black box', het voor de specifieke taken aangepaste ENGAGE!. Deze
controleert de e-mail op een aantal kenmerken. Vervolgens maakt het systeem
verbinding met de Bergense bevolkingsadministratie, die gebruik maakt van
Centric programmatuur. Deze controleert het nummer van het identiteitsbewijs
en het sofinummer. Als ter identificatie een rijbewijsnummer is ingevoerd,
dan wordt dit nummer gecontroleerd in de database van de Rijksdienst voor het
Wegverkeer. Wanneer alle gegevens blijken te kloppen, stuurt de black box de
productie aan van het uittreksel en van de begeleidende brief. Daarna wordt
per e-mail een bericht naar de burger gezonden dat het uittreksel is
aangemaakt.
Elektronische baliemedewerker
'Voor de gemeente betekent het digitale loket een verlichting van de werkdruk
van de baliemedewerkers', aldus coördinator I&A Carla de Boer. 'Bovendien is
het volledige proces geautomatiseerd, zonder dat er iets is veranderd aan de
programmatuur van Centric. Die portabiliteit maakt het systeem ook zondermeer
bruikbaar voor andere gemeenten, die gebruikmaken van Centric.' Voor het
gemeentelijke administratiesysteem Civility, dat in gebruik is bij de andere
gemeenten, wordt bij Business Review momenteel een oplossing ontwikkeld.
Uiteindelijk wil Gemeente Bergen de elektronische baliemedewerker ook
inzetten voor andere processen, zoals de aanvraag van parkeervergunningen en
de legesbetaling voor uittreksels. De Boer: 'Veel processen zijn
vergelijkbaar. Bovendien kan ENGAGE! met enkele relatief eenvoudige
aanpassingen aan andere gemeentelijke systemen worden gekoppeld.'
Business Review - ENGAGE!, Rogier van der Weydestraat 26, 1817 MJ ALKMAAR.
Telefoon: 072 - 506 4648, fax: 072 - 506 7745, e-mail:
info@business-review.com.
Http://www.business-review.com.
Over Business Review
Business Review concentreert zich met name op 'fixed-price / fixed-time'
business-georiënteerde ICT-oplossingen. Veelal wordt hierbij ENGAGE! ingezet,
een hoogwaardig softwareomgeving die bestaande legacy (back office) systemen
kan verbinden met (web enabled) flexibele front office processen. De
oplossingen van Business Review kunnen in een bijzonder korte doorlooptijd
worden gerealiseerd en geïmplementeerd. Na aanvang van implementering staat
reeds na 6 tot 8 weken het functionele deelsysteem. Dit is mogelijk door een
unieke aanpak. In ENGAGE! zijn Process Management, Application Development en
Middleware optimaal geïntegreerd in producten en diensten, gericht op één
doel: het binnen korte tijd en binnen acceptabele budgetten realiseren van
werkbare, commercieel gerichte oplossingen. Tot de klantenkring van Business
Review behoren onder meer AON Verzekeringen, Delta Lloyd Zorgverzekeringen,
Willis, Carglass, Canal + en Politie Noord Holland.
Voor redactionele informatie of een foto van de opening van het digitale
loket:
Influx PR Business Review
Yvette ten Vaarwerk Hans Willemse
Tel.: 055 - 366 3034 Tel.: 072 - 506 4648
E-mail: PRInflux@cs.com E-mail: h.willemse@business-review.com
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
INFLUX PR-/Pers- (advies) Bureau - Deventerstraat 81 - NL - 7322 JL Apeldoorn.
Tel.: +31 - 55 - 366 3034 / Fax: +31 - 55 - 360 2661 / E-mail: PRInflux@cs.com
Http://www.Influx-pr.com