STICHTING ALCOHOLPREVENTIE
Boete maakt kopen van alcohol voor jongeren extra spannend
Bunnik 28 maart 2002
Boete maakt kopen van alcohol voor jongeren extra spannend
Bestraffen van jongeren tot 16 jaar kan averechts werken
Nieuw onderzoek ondergraaft de opvattingen van Koninklijk Horeca
Nederland en het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel.
Het wordt voor veel jongeren onder de 16 extra spannend om alcohol te
kopen als het strafbaar wordt gesteld. Dat blijkt uit een
representatief onderzoek onder 375 jongeren van 13, 14 en 15 jaar dat
is uitgevoerd door onderzoeksbureau Intraval in opdracht van de
Stichting Alcoholpreventie (STAP).
Een meerderheid van de ondervraagde jongeren (57%) zegt dat het kopen
van alcohol juist extra spannend wordt als je kans loopt gepakt te
worden.
De afgelopen weken hebben Koninklijk Horeca Nederland en het Centraal
Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) herhaaldelijk gepleit voor
strafbaarstelling van de jonge kopers. De huidige wet stelt alleen de
verstrekkers van alcohol strafbaar als ze aan jongeren onder de 16
zwakalcoholhoudende dranken verkopen en aan jongeren onder de 18
sterke dranken.
Kopen van alcohol bestraffen: het helpt niet zeggen de meeste
jongeren
In het onderzoek van Intraval is aan de jongeren gevraagd of het
strafbaar stellen van het kopen van alcohol iets uithaalt. Van de 13
jarigen zegt 30% dat het zeker zal helpen, van de 14 jarigen is 28%
daarvan overtuigd en van de 15 jarigen is nog maar 15% die mening
toegedaan. De conclusie is duidelijk: hoe ouder jongeren en des te
vaker ze alcohol drinken en kopen des te minder verwachting ze hebben
van het effect van een wettelijk verbod.
Het bestraffen van het zelf kopen van alcohol kopen helpt niet omdat
je vrienden boven de 16 gemakkelijk alcohol kunt laten kopen; dat is
de mening van de meeste jongeren (54%) die een wettelijk verbod niet
zien zitten. Ook denken ze dat jongeren het gewoon toch wel doen (23%)
of ze betwijfelen of het wel wordt gecontroleerd (13%).
Populariteit van mixdranken is boosdoener
Uit dit onderzoek blijkt opnieuw dat vooral de zoete mixdranken
verreweg het meest populair zijn onder jongeren. Van de 13-jarigen
zegt ruim de helft dat zij alcohol drinken en 78% van hen drinkt
mixdranken en 19% bier. Van de 14 en 15 jarigen drinkt 75% al alcohol.
Ook bij hen zijn mixdranken favoriet. De Stichting Alcoholpreventie is
van mening dat de grote populariteit van mixdranken een van de
oorzaken is van het feit dat veel jongeren onder de 16 zelf alcohol
willen kopen. Het heeft volgens STAP dan ook meer zin als de
grootschalige marketing via o.a. uitgaansgelegenheden en supermarkten
en de voortdurende productvernieuwing van mixdranken worden aangepakt
in plaats van het wettelijk strafbaar maken van de te jeugdige kopers.
Problemen die volwassenen hebben gecreëerd moet je volgens STAP
jongeren en kinderen niet in de schoenen schuiven.
Oproep aan Koninklijk Horeca Nederland en CBL: stop pleidooien voor
strafbaarstelling
STAP roept Horeca Nederland en het CBL op te stoppen met hun pleidooi
voor het strafbaar stellen van jongeren onder de 16 die alcohol kopen.
De Drank- en Horecawet legt de verantwoordelijkheid voor het bewaken
van de leeftijdsgrenzen bij de verkoop van alcohol bij de barkeeper,
de caissière en de slijter en daar is nog heel veel winst te behalen
volgens STAP.
Uit eerder onderzoek (2001) is namelijk gebleken dat de overgrote
meerderheid van de verstrekkers zich niet houdt aan de wet en jongeren
die alcohol kopen niet vraagt naar hun leeftijd. Om die reden wordt de
Keuringsdienst van Waren uitgebreid met enkele tientallen nieuwe
inspecteurs die moeten toezien op het naleven van de wet voor wat
o.a. de leeftijdsgrenzen betreft.
Kinderdisco.s en nachtcrèches
STAP stelt eveneens voor te stoppen met de zogenaamde alcoholvrije
kinderdisco.s die bedoeld zijn om kinderen te laten wennen aan
discotheekbezoek. Dat doet de interesse voor het stappen en het
drinken en zelf kopen van alcohol op te jonge leeftijd alleen maar
toenemen, aldus STAP. Bovendien komt dit tegemoet aan de verzuchting
van directeur Claes van Koninklijk Horeca Nederland dat de
uitgaansgelegenheden van zijn leden steeds meer op nachtcrèches gaan
lijken.
Stichting Alcoholpreventie
Tel 030-6565041
Voor informatie:
Ir. W.E. van Dalen, directeur STAP
Mobiel: tel 0653295544
28 mrt 02 13:47