Productschap Tuinbouw
Maatschappelijk ondernemen lukt in tuinbouw alleen collectief
"Op het gebied van gewasbescherming, arbeid, arbeidsomstandigheden en
voedselveiligheid moet de tuinbouw laten zien dat hij maatschappelijk
verantwoord bezig is. Dat lukt alleen collectief via het
Productschap." Dat zei Maarten van 't Riet, scheidend secretaris van
het Productschap Tuinbouw (PT), afgelopen woensdag op z'n
afscheidssymposium.
Volgens Van 't Riet is het heel belangrijk om over maatschappelijk
draagvlak te beschikken als de sector problemen heeft met bijvoorbeeld
de toelating van bestrijdingsmiddelen, met het vinden van nieuwe
locaties, met bestemmingsplannen, met seizoenarbeid of met
infrastructurele knelpunten. "Dat draagvlak kan de tuinbouw alleen
verwerven als iedereen in de sector zich inzet om maatschappelijk
verantwoord te werken, anders lukt het niet. Daarbij is het
productschap nodig om dat collectief te regelen", aldus de scheidende
PT-secretaris.
Het thema 'maatschappelijk verantwoord ondernemen' leeft nog niet erg
in tuinbouwland. "De meeste ondernemers hebben geen tijd voor dat
politieke correcte gedoe. Toch krijg je daar problemen mee", zo
betoogde Van 't Riet. "Neem nou bestrijdingsmiddelen. Telkens weer
discussies die in de kortste keren verzanden in welles-nietes
spelletjes met onbegrijpelijke gevaarlijke klinkende chemische namen.
De indruk die vervolgens bij het publiek blijft hangen is dat de
tuinbouw niet verantwoord werkt."
Productzekerheid
Productzekerheid was het tweede thema dat Van 't Riet in zijn
afscheidsrede aanstipte. Volgens de secretaris levert kwaliteit nu
onvoldoende geld op. Extra inspanningen worden niet beloond. "Als de
consument niet zeker genoeg is van de kwaliteit van het product, dan
zal hij een marge inbouwen in de prijs die hij wil betalen. De waarde
van het product kan alleen volledig verzilverd worden als de kwaliteit
herkenbaar en gegarandeerd is in de hele keten, van consument tot
teler. Nu maken we nog onvoldoende onderscheid", zo zei Van 't Riet.
Maar wat kan het PT hieraan doen? Volgens de scheidende secretaris
moet het productschap niet op de stoel van de ondernemer gaan zitten.
"Maar wat het wel kan, is eerst een spiegel voorhouden: de markt werkt
onvolkomen, onzekerheid over kwaliteit is hier een voorbeeld van. Door
onzekerheid over kwaliteit wordt de prijs het concurrentiewapen. Maar
daar moeten we het in Nederland juist niet van hebben, vanwege hoge
loonkosten, hoge grondprijzen en hoge investeringen. In Nederland
moeten we het hebben van een strategie gericht op het leveren van een
bijdrage aan de Quality of life. De toekomst van onze tuinbouwsector
ligt in herkenbare gegarandeerde kwaliteit. En die toekomst begint
vandaag."