Consumentenbond

persbericht

Bond eist leveringsgaranties en geschillencommissie 28 maart 2002

Minister Borst wil geen wettelijke levertijden in de gezondheidszorg

Minister Borst van volksgezondheid heeft in een brief aan de Tweede Kamer gemeld dat ze geen levertijden wil vastleggen in de ziekenfondswet en AWBZ. De Consumentenbond ziet wettelijke levertijden juist als dé mogelijkheid om consumenten de garantie te geven dat zij tijdig de zorg krijgen waar zij recht op hebben. In een brief aan de minister en de Tweede Kamer dringt de bond nogmaals aan op het bieden van harde leveringsgaranties voor consumenten, liefst in de vorm van wettelijke levertijden. Bovendien wil de bond dat er een geschillencommissie zorgverzekeringen komt.

In haar brief stelt minister Borst dat ze geen wettelijke levertijden wil omdat het risico zou ontstaan dat de levertijden de standaard worden. Terwijl in de ziekenfondswet nu helemaal geen wachttijd genoemd staat en de zorgverzekeraar in principe dus meteen moet leveren. Consumenten hebben hier echter niets aan, omdat er geen sancties verbonden zijn aan het niet onmiddellijk leveren van zorg. Een duidelijke norm met daaraan verbonden sancties als de norm niet wordt nageleefd, zorgt wel voor de gewenste leveringsgarantie voor consumenten.

De minister is van mening dat er binnen de huidige verzekeringswetten voldoende aanknopingspunten zijn om de verzekeraars er toe aan te zetten zorg tijdig te leveren. Ze spreekt van uitbreiding van het aantal instrumenten voor zorgverzekeraars om zorg in te kopen, maar vertelt er niet bij om welke instrumenten het gaat. Bovendien maakt ze op geen enkele wijze concreet welke garanties consumenten straks krijgen dat zorg in de nieuwe basisverzekering tijdig wordt geleverd. Zo komen we in een situatie waarin de politiek een basisverzekering gaat afspreken en meer marktwerking in de zorg wil, maar daar geen concrete leveringsgaranties aan koppelt. De consument kan dus nergens aanspraak op maken en moet nog steeds naar de rechter om zijn gelijk te halen. Terwijl de zorgverzekeraar zich nog steeds kan beroepen op overmacht.

De Consumentenbond neemt hier geen genoegen mee en eist van de minister spoedig duidelijkheid over leveringsgaranties voor consumenten. Ook wil de bond dat de minister er voor zorgt dat er een Geschillencommissie Zorgverzekeringen komt. Deze commissie moet bij geschillen over wachttijden binnen een paar dagen bindende uitspraken kunnen doen.