Consumentenbond
persbericht
Bond eist leveringsgaranties en geschillencommissie
28 maart 2002
Minister Borst wil geen wettelijke levertijden in de gezondheidszorg
Minister Borst van volksgezondheid heeft in een brief aan de Tweede
Kamer gemeld dat ze geen levertijden wil vastleggen in de
ziekenfondswet en AWBZ. De Consumentenbond ziet wettelijke levertijden
juist als dé mogelijkheid om consumenten de garantie te geven dat zij
tijdig de zorg krijgen waar zij recht op hebben. In een brief aan de
minister en de Tweede Kamer dringt de bond nogmaals aan op het bieden
van harde leveringsgaranties voor consumenten, liefst in de vorm van
wettelijke levertijden. Bovendien wil de bond dat er een
geschillencommissie zorgverzekeringen komt.
In haar brief stelt minister Borst dat ze geen wettelijke levertijden
wil omdat het risico zou ontstaan dat de levertijden de standaard
worden. Terwijl in de ziekenfondswet nu helemaal geen wachttijd
genoemd staat en de zorgverzekeraar in principe dus meteen moet
leveren. Consumenten hebben hier echter niets aan, omdat er geen
sancties verbonden zijn aan het niet onmiddellijk leveren van zorg.
Een duidelijke norm met daaraan verbonden sancties als de norm niet
wordt nageleefd, zorgt wel voor de gewenste leveringsgarantie voor
consumenten.
De minister is van mening dat er binnen de huidige verzekeringswetten
voldoende aanknopingspunten zijn om de verzekeraars er toe aan te
zetten zorg tijdig te leveren. Ze spreekt van uitbreiding van het
aantal instrumenten voor zorgverzekeraars om zorg in te kopen, maar
vertelt er niet bij om welke instrumenten het gaat. Bovendien maakt ze
op geen enkele wijze concreet welke garanties consumenten straks
krijgen dat zorg in de nieuwe basisverzekering tijdig wordt geleverd.
Zo komen we in een situatie waarin de politiek een basisverzekering
gaat afspreken en meer marktwerking in de zorg wil, maar daar geen
concrete leveringsgaranties aan koppelt. De consument kan dus nergens
aanspraak op maken en moet nog steeds naar de rechter om zijn gelijk
te halen. Terwijl de zorgverzekeraar zich nog steeds kan beroepen op
overmacht.
De Consumentenbond neemt hier geen genoegen mee en eist van de
minister spoedig duidelijkheid over leveringsgaranties voor
consumenten. Ook wil de bond dat de minister er voor zorgt dat er een
Geschillencommissie Zorgverzekeringen komt. Deze commissie moet bij
geschillen over wachttijden binnen een paar dagen bindende uitspraken
kunnen doen.